"Potun" asennus tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Jipiii....nyt se pottu oottelis tossa huoneen lattialla asennusta!! Nyt vaan pitäs lähteä jälestään tiivisteitä, vesi- ja öljyputkia sekä rueta väsään tuota laippaa downpipelle sekä suunnitteleen acun siirtoa! Passasko muutes toi öljyn paluuputken laippa suorilta tuohon pottuun vai pitikö siihenki tehrä muutoksia...en oo viel kerinny entisiä purkaa tieltä poies niin en oo päässy mallaileen että miten se passaa (tai on passaamatta)?!?

Mutta kivan näkönen mötikkä tuo kuiteski on :D .........ja kilohintaki on sen mukainen :(
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Joudut vaihtamaan laipan öljyn paluuputkeen. Potussa pultin reiät on kapeammalla.
9000 CS 2.3t
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Porakoneella vähän sorvaten. :lol:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

tamtami kirjoitti:Porakoneella vähän sorvaten. :lol:
Kyähän se tietysti noinkin.
9000 CS 2.3t
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Reikäjako ja laipankoko täsmää moniinkin Garrettin GT-sarjan ahtimiin.
Ainakin mitsusta päivitys Garrettiin käy, kuten Tamtami sanoi, porakoneella.
Reikien kokoa vain täytyy porata isommaksi. Mitsussa on öljynpaluulaippa 6mm pulteilla ja Garrettiin se kiinnitetään 8mm pulteilla...
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

joo aika helpolta vaihtoehdolta tuo poraus vaikutti ku tossa kattelin laippaa ja turboa..eli silleen taidan itekki sen tehä! Semomnen asia jäi askarruttamaan että mistä ootta ottaneet sen mankkuvenalle tulevan C letkunlähdön tosta turbosta...ku ei siinä oikeen hienoa paikkaa sille ollu...ei viittis heti porailla turboa paskaks..?!?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hane_81 kirjoitti:Semomnen asia jäi askarruttamaan että mistä ootta ottaneet sen mankkuvenalle tulevan C letkunlähdön tosta turbosta...ku ei siinä oikeen hienoa paikkaa sille ollu...ei viittis heti porailla turboa paskaks..?!?
Toisen on laittanut nipan siihen kompura-IC rööriin, toiset taas ovat rei'ittäneet kompuran. Itsellä ko. linja otettu läppäkotelosta.
#1730
500whp.net member
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Mä tein lähdön heti kompuran jälkeen siihen coolerille menevään putkeen. Just ylsi se letkukin.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Mulla on otettu lähtö IC:n ja kaasuläpän väliltä pikkasen bypassin alapuolelta.
9000 CS 2.3t
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

mikvil kirjoitti:Mulla on otettu lähtö IC:n ja kaasuläpän väliltä pikkasen bypassin alapuolelta.
Toimiva vaihtoehto tuokin. Suositeltavaa kuitenkin ottaa se mahd. läheltä kompuraa ja mieluiten IC:tä ennen jolloin IC:n tuoma vähäinen painehäviö ei aiheuta pientä lisä-viivettä hukkaportin toimintaan.
Oikeasti menee melkein saivarteluksi, mut silti "paras" tee-se-itse miehen ratkaisu on hitsata letkulle nippa heti kompuralta lähtevään putkeen.
Tuo alumiiniputkihan menee useimmiten uusiksi viri-turboa vaihdettaessa joten metallisen pätkän asentaminen mahdollistaa hitsauspuuhat. Pidemmän letkun löytää vähän joka varaosapuodista.

Hukkaportin säätöviiveen hienoinen kasvaminen muuttuu havaittavalle tasolle kun käytetään jäykkää actuaattoria.

Mutta vielä kerran... Mikvil:in esittämä asennusmallikin on useimmissa tapauksissa toimiva ja alkup letkukin riittää pituudeltaan...
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

No nyt taas v*tuttaa tuo vaihto rosessi...ei nimittäin hydrauliikka virmasta löytyny tuohon turbon öljyntuloon sopivaa "nippaa" olleskaan...ja kuulema vähä harvinaisemman näkönen kierre siinä...en sitte tiiä! Eli jos jollain faktaa tuon nipan koosta/kierteestä niin mielellään tietoa otetaan vastaan niin osaa rueta metästään sitä jostain?!? muuten alkaski oleen kaikki suht valmista kasausta varten...et jospa sitä viikonlopuksi sais pirssin tulille että sais hajottaa seuraavan paikan autosta joka varmaanki on laatikko :evil:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Hei kertokaas millä kierroksilla pottu alkaa ahtaan.... ois kiva vaan tietää. t28 alottaa melko myöhään, mutta kyllä sitte jaksaa melko hyvin tappiin asti.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

turporuuvi kirjoitti:Hei kertokaas millä kierroksilla pottu alkaa ahtaan.... ois kiva vaan tietää. t28 alottaa melko myöhään, mutta kyllä sitte jaksaa melko hyvin tappiin asti.

Riippuu koneesta ja potun pakopesän A/R:stä.
2.3 kyljessä pikkupakopesällä vetää paineet positiiviseksi pian 2000rpm jälkeen. Täytyypi ajaa yks logi huomenna, niin näkyy paremmin.
Hieman vajaasta kolmestatonnista aloitettu veto näyttää tältä.
Kuva
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Hane_81 kirjoitti:No nyt taas v*tuttaa tuo vaihto rosessi...ei nimittäin hydrauliikka virmasta löytyny tuohon turbon öljyntuloon sopivaa "nippaa" olleskaan...ja kuulema vähä harvinaisemman näkönen kierre siinä...en sitte tiiä! Eli jos jollain faktaa tuon nipan koosta/kierteestä niin mielellään tietoa otetaan vastaan niin osaa rueta metästään sitä jostain?!? muuten alkaski oleen kaikki suht valmista kasausta varten...et jospa sitä viikonlopuksi sais pirssin tulille että sais hajottaa seuraavan paikan autosta joka varmaanki on laatikko :evil:
Saat sellasen nipan kuulalaakeroituja ahtimia myyvistä turbo-putkista. Ko.nipan toisessa päässä on pieni reikä öljylle (kuristin). Nipan molemmissa päissä on ulkokierre ja keskellä 1/2" lenkkiavaimeen sopiva "mutteri".
Ilman öljynvirtausta kuristavaa liitintä ei kuulalaakeroitua saa asentaa!!
Kun olet tuon nipan hankkinut niin se matkassa voit teettää hydrauliikkaliikkeessä sopivalla päällä varustetun teräspunosletkun ja föönisi saa sopivan määrän öljyä sisuksiinsa :D
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Ilman öljynvirtausta kuristavaa liitintä ei kuulalaakeroitua saa asentaa!!


tuo kuristinhan on siinä itse turbossa..ei kuulemma tarvi nipassa olla mitään kuristinta enään, eli saa olla millanen nippa tahansa kuhan kierteille menee(näin sanoivat nimeltä mainitsemattomassa turbo firmassa)! 4 Hydraulikka liikettä kävin eilen ja mistään ei sopivaa nippaa löytyny, soitin kahteen turbo firmaan ja sanoivat että pitäs löytyä hydraulikka firmoista..voi v*ttu näitte kans!!! Ostin isomman nipan ja vein sen koneistettavaks jotta saan soppelit kierteet siihen, jospa se tästä!!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vastaa Viestiin