"Potun" asennus tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kakkosella ahdot nousee näin. Suuremmalla vaihteella 1bar saavutetaan alhaisemmilla rundeilla.
Kuva
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Hane_81 kirjoitti:Ilman öljynvirtausta kuristavaa liitintä ei kuulalaakeroitua saa asentaa!!


tuo kuristinhan on siinä itse turbossa..ei kuulemma tarvi nipassa olla mitään kuristinta enään, eli saa olla millanen nippa tahansa kuhan kierteille menee(näin sanoivat nimeltä mainitsemattomassa turbo firmassa)! 4 Hydraulikka liikettä kävin eilen ja mistään ei sopivaa nippaa löytyny, soitin kahteen turbo firmaan ja sanoivat että pitäs löytyä hydraulikka firmoista..voi v*ttu näitte kans!!! Ostin isomman nipan ja vein sen koneistettavaks jotta saan soppelit kierteet siihen, jospa se tästä!!
Tottahan saat asentaa sen öljyn liitännän kuten haluat :D

Mä nyt kuitenkin kerron, että lähipiiristä löytyy 3kpl Saabeja joihin on kuulalaakeroitu asennettu tuon kuristimen kera ja ilman ongelmia löytää sopiva liitin "kuristimeen" hydrauliliikkeistä.
Suosittelen, että varmistat tuon kuulemasi väitteen vielä toisesta kuulalaakeroituja myyvästä putkasta..
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

2,3T sport kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:Ilman öljynvirtausta kuristavaa liitintä ei kuulalaakeroitua saa asentaa!!


tuo kuristinhan on siinä itse turbossa..ei kuulemma tarvi nipassa olla mitään kuristinta enään, eli saa olla millanen nippa tahansa kuhan kierteille menee(näin sanoivat nimeltä mainitsemattomassa turbo firmassa)! 4 Hydraulikka liikettä kävin eilen ja mistään ei sopivaa nippaa löytyny, soitin kahteen turbo firmaan ja sanoivat että pitäs löytyä hydraulikka firmoista..voi v*ttu näitte kans!!! Ostin isomman nipan ja vein sen koneistettavaks jotta saan soppelit kierteet siihen, jospa se tästä!!
Tottahan saat asentaa sen öljyn liitännän kuten haluat :D

Mä nyt kuitenkin kerron, että lähipiiristä löytyy 3kpl Saabeja joihin on kuulalaakeroitu asennettu tuon kuristimen kera ja ilman ongelmia löytää sopiva liitin "kuristimeen" hydrauliliikkeistä.
Suosittelen, että varmistat tuon kuulemasi väitteen vielä toisesta kuulalaakeroituja myyvästä putkasta..
Niin eli se kuristin on jo itse siinä turbossa eikä nipassa..eiköstä vaan tai jos ei ole niin selittäisitkö asiaa hieman tarkemmin ku mulla ainakin siinä öljyntulossa on sellainen hyvin pieni reikä siel kierre osan pohjassa(noin nuppineulan nupin kokoinen)?? Aika ison turbo firman kaveri vaan tosiaan sano että se kuristin on siinä turbon öljytulossa eikä missään nipassa! Näköjään tämän seudun hydrauliikka firmat on sitte sen verta perssiistä ettei kyseistä kierretyyppiä niissä tunnettu! Ja tuohon nyt on siis tulossa pykälää isompi nippa johon sorvataan "oikeanlaiset" jengat jotta saadaan se paikalleen...tuskin tuossa nyt pitäs mitään onkelmaa tulla...vaikka mun tuuriahan ois että turbo ei saa öljyä ja se leipoo heti kiinni ja hyrrät lentää suoraan koneeseen ja räjähtää koko paska :evil:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hane_81 kirjoitti:
Niin eli se kuristin on jo itse siinä turbossa eikä nipassa..eiköstä vaan tai jos ei ole niin selittäisitkö asiaa hieman tarkemmin ku mulla ainakin siinä öljyntulossa on sellainen hyvin pieni reikä siel kierre osan pohjassa(noin nuppineulan nupin kokoinen)?? Aika ison turbo firman kaveri vaan tosiaan sano että se kuristin on siinä turbon öljytulossa eikä missään nipassa! Näköjään tämän seudun hydrauliikka firmat on sitte sen verta perssiistä ettei kyseistä kierretyyppiä niissä tunnettu! Ja tuohon nyt on siis tulossa pykälää isompi nippa johon sorvataan "oikeanlaiset" jengat jotta saadaan se paikalleen...tuskin tuossa nyt pitäs mitään onkelmaa tulla...vaikka mun tuuriahan ois että turbo ei saa öljyä ja se leipoo heti kiinni ja hyrrät lentää suoraan koneeseen ja räjähtää koko paska :evil:
Ei kyllä meitsin potussa ainakaan ollut mitään sisäänrakennettua supparia. Tällainen työnneettin koraan liikkeestä
Kuva
esim atp:n sivuilla lukee näin

Oil inlet fitting for GT Ball Bearing Turbos for GT28R/GT28RS/GT30R/GT35R with built-in oil restrictor (of .035 hole size). Custom machined part. Output is -4 AN male flare. use with any of our -4 feed line assemmblies

Herää kysymys miksi tuota markkinoidaan pottuun jos siellä on jo suppari?
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Hane: Tuo Viggen linkkaama osa asennetaan niin että pieni reikä tulee ylöspäin ahtimesta eli se öljyletku kiinnitetään tuohon päähän nippaa.

Ahtimen keskiosan sisällä näkyvä "kapea putki" ei ole se supistus vaan se tiivistyy kuvan nippaa vasten. Ahtimen sisällä näkyvän putken kärki on kartio ja tuon nipan toinen pää (joka siis ei näy kuvassa)on kovera.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

hmmm....no mulla siinä kuiteski sellainen suppari on. Harmi kun ei ole se turbo tässä käsillä niin en voi siitä kuvaakaan ottaa ja laittaa näkösälle! Eli onkos teillä noi kaikki reijät(öljyn ja veden tulo ja veden paluu) sitte samanlaisia "isoja" reikiä? Mulla mielestäni veden tulo ja paluu isoilla rei`illä ja sitte öljyntulo jonnin verran pienemmällä+siel pohjassa sellainen kartio jossa pieni reikä! Ihime hommaa....
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

2,3T sport kirjoitti:Hane: Tuo Viggen linkkaama osa asennetaan niin että pieni reikä tulee ylöspäin ahtimesta eli se öljyletku kiinnitetään tuohon päähän nippaa.

Ahtimen keskiosan sisällä näkyvä "kapea putki" ei ole se supistus vaan se tiivistyy kuvan nippaa vasten. Ahtimen sisällä näkyvän putken kärki on kartio ja tuon nipan toinen pää (joka siis ei näy kuvassa)on kovera.
joo niin arvelinki tuon kuvan olevan...mutta ehdinpä tuon viestin jo kirjottamaan! No eikait siinä sitte auta ku rueta metästään vielä tuollaista nippaa että saa sen varmuudella kuntoon..eipä taida uskaltaa kokeilla onnea noilla patentti ratkaisuilla...


hyvä että tuli tämänkin nyt selväksi niin en kerinny pistään turboa ton takia paskaks..ihmetyttää vaan toi että 4 hydrauliikkaliikettä ravasin+kaikkia muitaki alaan liittyviä putiikkeja ja missään ei ollu kyseistä nippaa!! Pitänee vaihtaa paikkakuntaa..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Nonniin..nyt on kolmen eri paikkakunnan hydrauliikka liikkeet(7 kpl) kierretty ja missään ei kyseistä nippaa ollut!! Rupee oleen ihan sama että mitä se tulee maksamaan kuhan sen nyt vaan jostain saa haalittua! Tältä seudukta sitä nyt ei vaan tunnu millään löytyvän! Alkaa oleen tuo v-kerroin aikalailla jo tapissa... :evil:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Vigge kirjoitti: Custom machined part.
Voisiko tuossa olla selitys?

Harri
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Ei mulla ainakaan siinä nipassa mitään supistusta ollut ei ainakaan noin pientä. Sen laitoin minkä käteen antoivat. Kyseinen putka oli nimeltään Turbohuolto Riikonen. Sanoivat ettei näitä nippoja saa Lahden seudulta muualta kuin meiltä.
9000 CS 2.3t
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Joo, ja Riikonen on varmaan itse tehnyt sen jostain pultista. :twisted: Soita Turbotekniikka nimiseen putkaan helsinkiin, eiköhän luulis löytyvän. On meinaan maahantuoja noihin kyseisiin osiin. Sieltä myös Riikonen ne ostaa. 8)
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
2xT16
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 06:14

Viesti Kirjoittaja 2xT16 »

Voisiko olla kyseessä japanilaisen standardin mukainen kierre (JIS) joka on täällä meilläpäin harvinainen? Jos näin on, osia saattaisi löytyä komatsun tai mitsubishin työkonehuolloista.

http://mdmetric.com/4300/I-JIS.pdf

http://www.malonespecialtyinc.com/tech.htm
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2xT16 kirjoitti:Voisiko olla kyseessä japanilaisen standardin mukainen kierre (JIS) joka on täällä meilläpäin harvinainen? Jos näin on, osia saattaisi löytyä komatsun tai mitsubishin työkonehuolloista.

http://mdmetric.com/4300/I-JIS.pdf

http://www.malonespecialtyinc.com/tech.htm
Se kierre on tyyppi "4 an" tiedä sitten mihin standardiin se kuuluu.
Tosa selvennys

"AN stands for Army Navy. It is a standardized military fitting standard developed for use on ships, planes, tanks and so on."
kierteen pohjassa on 37 asteen viiste, tiivistepinta.
#1730
500whp.net member
2xT16
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 06:14

Viesti Kirjoittaja 2xT16 »

Jaaha... 37 asteen tiivistyskartio löytyy ns. JIC-liittimestä ja an luku kertoo putken ulkohalkaisijan. 1 an = 1/16 tuumaa, 4 an = 4/16 = 1/4 tuumaa, kierre on tällöin 7/16"-20. Noita kyllä pitäisi löytyä jokaisesta hydraulialan liikkeestä.

AN Tube OD Nut/Tube End Thread Size
-4 1/4 " 7/16"-20
-6 3/8 " 9/16"-18
-8 1/2 " 3/4"-16


http://www.hytaflex.fi/liittimet.html
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

mielenkiintoista seurantaa...
Hyvä että on mielenkiintoa saabien "ahtamiseen"
Saabien "maukea"ala vääntöhän on herkkua kyllä 8)
Mutta "liika" vääntöhän paikat sitten särkee eikä niinkään teho :?:
Toisin uskovaisilla(vw,toyttaa)
On otettu n.400 hv, mutta vääntökin on n.400nm.?

Heput kun on huolissaan,jos ei enään alle 2000rpm ala ahtamaan.
No..käsi käy..ja..nykii sitä vaihdekepukkaa pienemmälle :!: :wink:
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Vastaa Viestiin