![Kuva](http://viggen93.mine.nu/kuva/ahdot1.gif)
"Potun" asennus tonnariin
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Tottahan saat asentaa sen öljyn liitännän kuten haluatHane_81 kirjoitti:Ilman öljynvirtausta kuristavaa liitintä ei kuulalaakeroitua saa asentaa!!
tuo kuristinhan on siinä itse turbossa..ei kuulemma tarvi nipassa olla mitään kuristinta enään, eli saa olla millanen nippa tahansa kuhan kierteille menee(näin sanoivat nimeltä mainitsemattomassa turbo firmassa)! 4 Hydraulikka liikettä kävin eilen ja mistään ei sopivaa nippaa löytyny, soitin kahteen turbo firmaan ja sanoivat että pitäs löytyä hydraulikka firmoista..voi v*ttu näitte kans!!! Ostin isomman nipan ja vein sen koneistettavaks jotta saan soppelit kierteet siihen, jospa se tästä!!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mä nyt kuitenkin kerron, että lähipiiristä löytyy 3kpl Saabeja joihin on kuulalaakeroitu asennettu tuon kuristimen kera ja ilman ongelmia löytää sopiva liitin "kuristimeen" hydrauliliikkeistä.
Suosittelen, että varmistat tuon kuulemasi väitteen vielä toisesta kuulalaakeroituja myyvästä putkasta..
Niin eli se kuristin on jo itse siinä turbossa eikä nipassa..eiköstä vaan tai jos ei ole niin selittäisitkö asiaa hieman tarkemmin ku mulla ainakin siinä öljyntulossa on sellainen hyvin pieni reikä siel kierre osan pohjassa(noin nuppineulan nupin kokoinen)?? Aika ison turbo firman kaveri vaan tosiaan sano että se kuristin on siinä turbon öljytulossa eikä missään nipassa! Näköjään tämän seudun hydrauliikka firmat on sitte sen verta perssiistä ettei kyseistä kierretyyppiä niissä tunnettu! Ja tuohon nyt on siis tulossa pykälää isompi nippa johon sorvataan "oikeanlaiset" jengat jotta saadaan se paikalleen...tuskin tuossa nyt pitäs mitään onkelmaa tulla...vaikka mun tuuriahan ois että turbo ei saa öljyä ja se leipoo heti kiinni ja hyrrät lentää suoraan koneeseen ja räjähtää koko paska2,3T sport kirjoitti:Tottahan saat asentaa sen öljyn liitännän kuten haluatHane_81 kirjoitti:Ilman öljynvirtausta kuristavaa liitintä ei kuulalaakeroitua saa asentaa!!
tuo kuristinhan on siinä itse turbossa..ei kuulemma tarvi nipassa olla mitään kuristinta enään, eli saa olla millanen nippa tahansa kuhan kierteille menee(näin sanoivat nimeltä mainitsemattomassa turbo firmassa)! 4 Hydraulikka liikettä kävin eilen ja mistään ei sopivaa nippaa löytyny, soitin kahteen turbo firmaan ja sanoivat että pitäs löytyä hydraulikka firmoista..voi v*ttu näitte kans!!! Ostin isomman nipan ja vein sen koneistettavaks jotta saan soppelit kierteet siihen, jospa se tästä!!
Mä nyt kuitenkin kerron, että lähipiiristä löytyy 3kpl Saabeja joihin on kuulalaakeroitu asennettu tuon kuristimen kera ja ilman ongelmia löytää sopiva liitin "kuristimeen" hydrauliliikkeistä.
Suosittelen, että varmistat tuon kuulemasi väitteen vielä toisesta kuulalaakeroituja myyvästä putkasta..
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Ei kyllä meitsin potussa ainakaan ollut mitään sisäänrakennettua supparia. Tällainen työnneettin koraan liikkeestäHane_81 kirjoitti:
Niin eli se kuristin on jo itse siinä turbossa eikä nipassa..eiköstä vaan tai jos ei ole niin selittäisitkö asiaa hieman tarkemmin ku mulla ainakin siinä öljyntulossa on sellainen hyvin pieni reikä siel kierre osan pohjassa(noin nuppineulan nupin kokoinen)?? Aika ison turbo firman kaveri vaan tosiaan sano että se kuristin on siinä turbon öljytulossa eikä missään nipassa! Näköjään tämän seudun hydrauliikka firmat on sitte sen verta perssiistä ettei kyseistä kierretyyppiä niissä tunnettu! Ja tuohon nyt on siis tulossa pykälää isompi nippa johon sorvataan "oikeanlaiset" jengat jotta saadaan se paikalleen...tuskin tuossa nyt pitäs mitään onkelmaa tulla...vaikka mun tuuriahan ois että turbo ei saa öljyä ja se leipoo heti kiinni ja hyrrät lentää suoraan koneeseen ja räjähtää koko paska
![Kuva](http://www.atpturbo.com/Merchant2/graphics/00000001/Catalog%20Images/Oil%20Supply/gtoilinlet035-01.jpg)
esim atp:n sivuilla lukee näin
Oil inlet fitting for GT Ball Bearing Turbos for GT28R/GT28RS/GT30R/GT35R with built-in oil restrictor (of .035 hole size). Custom machined part. Output is -4 AN male flare. use with any of our -4 feed line assemmblies
Herää kysymys miksi tuota markkinoidaan pottuun jos siellä on jo suppari?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Hane: Tuo Viggen linkkaama osa asennetaan niin että pieni reikä tulee ylöspäin ahtimesta eli se öljyletku kiinnitetään tuohon päähän nippaa.
Ahtimen keskiosan sisällä näkyvä "kapea putki" ei ole se supistus vaan se tiivistyy kuvan nippaa vasten. Ahtimen sisällä näkyvän putken kärki on kartio ja tuon nipan toinen pää (joka siis ei näy kuvassa)on kovera.
Ahtimen keskiosan sisällä näkyvä "kapea putki" ei ole se supistus vaan se tiivistyy kuvan nippaa vasten. Ahtimen sisällä näkyvän putken kärki on kartio ja tuon nipan toinen pää (joka siis ei näy kuvassa)on kovera.
hmmm....no mulla siinä kuiteski sellainen suppari on. Harmi kun ei ole se turbo tässä käsillä niin en voi siitä kuvaakaan ottaa ja laittaa näkösälle! Eli onkos teillä noi kaikki reijät(öljyn ja veden tulo ja veden paluu) sitte samanlaisia "isoja" reikiä? Mulla mielestäni veden tulo ja paluu isoilla rei`illä ja sitte öljyntulo jonnin verran pienemmällä+siel pohjassa sellainen kartio jossa pieni reikä! Ihime hommaa....
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
joo niin arvelinki tuon kuvan olevan...mutta ehdinpä tuon viestin jo kirjottamaan! No eikait siinä sitte auta ku rueta metästään vielä tuollaista nippaa että saa sen varmuudella kuntoon..eipä taida uskaltaa kokeilla onnea noilla patentti ratkaisuilla...2,3T sport kirjoitti:Hane: Tuo Viggen linkkaama osa asennetaan niin että pieni reikä tulee ylöspäin ahtimesta eli se öljyletku kiinnitetään tuohon päähän nippaa.
Ahtimen keskiosan sisällä näkyvä "kapea putki" ei ole se supistus vaan se tiivistyy kuvan nippaa vasten. Ahtimen sisällä näkyvän putken kärki on kartio ja tuon nipan toinen pää (joka siis ei näy kuvassa)on kovera.
hyvä että tuli tämänkin nyt selväksi niin en kerinny pistään turboa ton takia paskaks..ihmetyttää vaan toi että 4 hydrauliikkaliikettä ravasin+kaikkia muitaki alaan liittyviä putiikkeja ja missään ei ollu kyseistä nippaa!! Pitänee vaihtaa paikkakuntaa..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Nonniin..nyt on kolmen eri paikkakunnan hydrauliikka liikkeet(7 kpl) kierretty ja missään ei kyseistä nippaa ollut!! Rupee oleen ihan sama että mitä se tulee maksamaan kuhan sen nyt vaan jostain saa haalittua! Tältä seudukta sitä nyt ei vaan tunnu millään löytyvän! Alkaa oleen tuo v-kerroin aikalailla jo tapissa... ![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Voisiko olla kyseessä japanilaisen standardin mukainen kierre (JIS) joka on täällä meilläpäin harvinainen? Jos näin on, osia saattaisi löytyä komatsun tai mitsubishin työkonehuolloista.
http://mdmetric.com/4300/I-JIS.pdf
http://www.malonespecialtyinc.com/tech.htm
http://mdmetric.com/4300/I-JIS.pdf
http://www.malonespecialtyinc.com/tech.htm
Se kierre on tyyppi "4 an" tiedä sitten mihin standardiin se kuuluu.2xT16 kirjoitti:Voisiko olla kyseessä japanilaisen standardin mukainen kierre (JIS) joka on täällä meilläpäin harvinainen? Jos näin on, osia saattaisi löytyä komatsun tai mitsubishin työkonehuolloista.
http://mdmetric.com/4300/I-JIS.pdf
http://www.malonespecialtyinc.com/tech.htm
Tosa selvennys
"AN stands for Army Navy. It is a standardized military fitting standard developed for use on ships, planes, tanks and so on."
kierteen pohjassa on 37 asteen viiste, tiivistepinta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Jaaha... 37 asteen tiivistyskartio löytyy ns. JIC-liittimestä ja an luku kertoo putken ulkohalkaisijan. 1 an = 1/16 tuumaa, 4 an = 4/16 = 1/4 tuumaa, kierre on tällöin 7/16"-20. Noita kyllä pitäisi löytyä jokaisesta hydraulialan liikkeestä.
AN Tube OD Nut/Tube End Thread Size
-4 1/4 " 7/16"-20
-6 3/8 " 9/16"-18
-8 1/2 " 3/4"-16
http://www.hytaflex.fi/liittimet.html
AN Tube OD Nut/Tube End Thread Size
-4 1/4 " 7/16"-20
-6 3/8 " 9/16"-18
-8 1/2 " 3/4"-16
http://www.hytaflex.fi/liittimet.html
mielenkiintoista seurantaa...
Hyvä että on mielenkiintoa saabien "ahtamiseen"
Saabien "maukea"ala vääntöhän on herkkua kyllä
Mutta "liika" vääntöhän paikat sitten särkee eikä niinkään teho
Toisin uskovaisilla(vw,toyttaa)
On otettu n.400 hv, mutta vääntökin on n.400nm.?
Heput kun on huolissaan,jos ei enään alle 2000rpm ala ahtamaan.
No..käsi käy..ja..nykii sitä vaihdekepukkaa pienemmälle
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hyvä että on mielenkiintoa saabien "ahtamiseen"
Saabien "maukea"ala vääntöhän on herkkua kyllä
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Mutta "liika" vääntöhän paikat sitten särkee eikä niinkään teho
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Toisin uskovaisilla(vw,toyttaa)
On otettu n.400 hv, mutta vääntökin on n.400nm.?
Heput kun on huolissaan,jos ei enään alle 2000rpm ala ahtamaan.
No..käsi käy..ja..nykii sitä vaihdekepukkaa pienemmälle
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant