Automaattivaihteisen chippaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Automaattivaihteisen chippaus

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Olen hankkimassa automaattivaihteista Saabia (kiikarissa on 9000, 9-3 ja 9-5 -mallit) ja haluaisin ottaa koneesta irti hieman lisää, kunhan vaan auton löydän. Toimiiko automaattilaatikko chippauksen jälkeen normaalisti (vaihtaa nätisti pienempään kun painaa kaasun pohjaan jne.) vai tarvitaanko tässä yhteydessä myös automaattilaatikkoon joitain muutoksia (uusi "chip")? Tietääkseni ainakin joissakin Volvon virityssarjoissa myös automaattilaatikkoon vaihdetaan uusi ohjelmisto tms., jotta se toimisi kunnolla myös muuttuneissa teho-olosuhteissa. Eli edellyttääkö chippaus myös muutoksia laatikon ohjelmassa/chipissä (jos saabin laatikossa sellaista edes on) ja minkä hintainen operaatio on kyseessä? Ja onko esim. Speedpartsilla tuollaista palvelua?

-J-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Automaattivaihteisen Saabin chippaus ei aiheuta mitään toimenpiteitä laatikon softan ym. muuttamiseksi.

BSR/Speedpartsin softassa on automaattivaihteisen Saabin vääntökäyrää hieman loivennettu, jotta laatikko kestäisi virityksen.

Ja sitten taas näitä kuulopuheita: olen kuullut, että Nordicin chippaamat automaatti-Saabit nykisivät vaihtotilanteessa, kun taas BSR/Speedpartsin softa ei aiheuttaisi nykäystä vaihtotilanteessa.

Ota yhteyttä Pro-Car Serviceen, kun tarvitset virityssettiä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mun 9000 2.3T automaatilla on chipattu, eikä lootaan ole tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Se toimii ihan niinkuin ennenkin. Mutta mun chippi on tosiaan automaattivaihteiseen tarkoitettu, eli ilmeisesti vääntöä on tosiaan jotenkin fiksattu käsivaihteiseen verrattuna. Ihan niinkuin tehtaan boxissakin on.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mun Saabissa on lootan öljyjen vaihtovälinä ollut 20 tkm vaikka huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa 40 tkm:n välein. Halvempaa vaihtaa niitä öljyjä useammin kuin koko laatikkoa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mikan kirjoitti:Mun 9000 2.3T automaatilla on chipattu, eikä lootaan ole tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Se toimii ihan niinkuin ennenkin. Mutta mun chippi on tosiaan automaattivaihteiseen tarkoitettu, eli ilmeisesti vääntöä on tosiaan jotenkin fiksattu käsivaihteiseen verrattuna. Ihan niinkuin tehtaan boxissakin on.

t. Mika
Mulla on kanssa nyt maptunilta tilauksessa stage1 chippi 2.3t automaatti tonnariin. Maptunin Fredrik sano että hyvin käy automaattiin. No ootetaan ny jahka se paketti tulee.. maanantaina kai oli laittanu postiin. :D

--JOuni
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mikan kirjoitti:Mun Saabissa on lootan öljyjen vaihtovälinä ollut 20 tkm vaikka huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa 40 tkm:n välein. Halvempaa vaihtaa niitä öljyjä useammin kuin koko laatikkoa.

t. Mika
Toi on kyllä ihan totta :!:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ai niin, unohtui sanoa sekin, että "mikan" antama ohje pätee myös viritettyyn manuaali- ja Sensonic -boksiin :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Perheessä oli aikoinaan 95 2.3t Aut., josta löytyi Nordicin Steg 2. Tehoa siis 240/350 ja hyvin kesti ja pelasi. Loota käytti virityksen jälkeen paremmin vääntöä hyväkseen, mutta tosiaan hieman välillä nykäsi ilkeästi, mutta oikeanlaisella kaasunkäytöllä tämän pystyi välttämään.
STCF #3
Vastaa Viestiin