Onko hyviä ideoita mitä kannattaisi laittaa äänieristeeksi auton pohjapinnoille (sisäpuolelle)? Alunperin oli bitumimattoa, samanlaistako, vai onko muita ideoita?
Ja onko hyviä ehdoituksia mistä kannattaa hankkia materiaalit?
Ovien sisään ajattelin ruiskuttaa jotain vaimennusmassaa, ainakin autostudio myy tällaista, mutta kovaan hintaan. Onko muita paikkoja josta samaa ainetta saisi kohtuu hintaan?
Autostudio:
NOXUDOL 3100 VAIMENNUSMASSA, 1L, 27e
Jotenki tulee mieleen että hifi-liike ei ole edullisin paikka...
Kiitos,
- Nappe
Saab 900 Aero -84
Saab 900i -88 Projekti jatkuu.
Saab 9-3SE -99 TA
Mitä äänieristeeksi?
Motonetin 5mm bitumia (nikesound) mullakin on ovissa, en muista minäkään hintaa mutta ei nyt mitenkään kovin kallista ole.
Mulla saa pohjassa riittää tavallinen paksu pohjamassa joka ruiskutettiin ruostesuojauksessa, joten en lähinnä painon takia viittinyt enempää sisätiloja bitumilla vuorata. Painaa meinaa aika mukavasti semmonen yks laatikollinen 5mm nikesoundia! Ja niitähän sais lattiaan menemään muutama. Hifiä on muutenkin ihan riittävästi painona, ja ehkä vähän liikaakin kun ei ole jaksanu optimoida soundia laitteiston mukaiseksi ja vaatimattomallakin systeemillä pärjäis tällähetkellä ihan yhtä huonosti. Pitäs sekin homma tehdä uusiks....
Mulla saa pohjassa riittää tavallinen paksu pohjamassa joka ruiskutettiin ruostesuojauksessa, joten en lähinnä painon takia viittinyt enempää sisätiloja bitumilla vuorata. Painaa meinaa aika mukavasti semmonen yks laatikollinen 5mm nikesoundia! Ja niitähän sais lattiaan menemään muutama. Hifiä on muutenkin ihan riittävästi painona, ja ehkä vähän liikaakin kun ei ole jaksanu optimoida soundia laitteiston mukaiseksi ja vaatimattomallakin systeemillä pärjäis tällähetkellä ihan yhtä huonosti. Pitäs sekin homma tehdä uusiks....
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
-
- "Viggen"
Bitumilla
Itse kyselin juuri muutama viikko sitten ovien eristyksestä. Tästä löytyy keskustelu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2671
Laitoin bitumia oviin ja vaikka vaiva oli aika suuri ero äänieristyksessä on melkoinen. Joku viikonloppu vuoraan vielä takaovet ja lisään lattiaan toisen kerroksen alkuperäisen päälle.
Kannattaa käydä autosoundin sivuilla ja käytä haussa hakusanana bitumi. Löytyy hintatietoa jne.
http://www.autosound.fi/w-agora/search. ... utohifibbs
Oviin olisi helpompi laittaa nestemäistä äänieristettä esim. noise killeriä mutta hyvän tuloksen saamiseksi pitää käyttää myös bitumia, joka tuo massaa pellille.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2671
Laitoin bitumia oviin ja vaikka vaiva oli aika suuri ero äänieristyksessä on melkoinen. Joku viikonloppu vuoraan vielä takaovet ja lisään lattiaan toisen kerroksen alkuperäisen päälle.
Kannattaa käydä autosoundin sivuilla ja käytä haussa hakusanana bitumi. Löytyy hintatietoa jne.
http://www.autosound.fi/w-agora/search. ... utohifibbs
Oviin olisi helpompi laittaa nestemäistä äänieristettä esim. noise killeriä mutta hyvän tuloksen saamiseksi pitää käyttää myös bitumia, joka tuo massaa pellille.
Mä laitoin kanssa edelliseen tonnariin 3mm bitumia ovet täyteen, kuumailamapuhaltimella lämmittämällä...todella hiljeni!juuso kirjoitti:just laitettiin kaverin auton oviin bitumimattoa, ja täytyy sanoa, että oli aika hyvän tuntuista ainetta...eli menee paikkaan kuin paikkaan lämmittämällä.![]()
en oo vielä käynyt kuuntelemassa tuloksia, mutta luulis 5mm bitumimaton vähän auttavan...
ostopaikka oli motonet, hintaa en muista...
Nyt ajattelin pistää ton satkun sisäpuolelle,pohjaan ja oviin jotain masaa tai bitumia...painoa tulee hieman lisää, mutta kyllä kannattaa!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-
Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
Kiitos vinkeistä.
Aiheesta hiukan luettuani, taidan käydä rautakaupasta hakee sitä bitumimattoa, ja vuoraan sillä kaikki pinnat johon vain pääsen käsiksi
Jos vielä tarvii jotain nestemäistä vaimennusmassaa tuon jälkeen niin määrä jää niin pieneksi että hankintahinnalla ei ole väliä...
Aiheesta hiukan luettuani, taidan käydä rautakaupasta hakee sitä bitumimattoa, ja vuoraan sillä kaikki pinnat johon vain pääsen käsiksi

Jos vielä tarvii jotain nestemäistä vaimennusmassaa tuon jälkeen niin määrä jää niin pieneksi että hankintahinnalla ei ole väliä...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Runko- ja ilma äänien vaimennus täytyy käsitellä erikseen. Raskas matto vaimentamaan runko ääniä, eli peltien värinöitä. Ilmaäänen vaimennukseen esim. avosoluvaahto muovi melunlähteen puolelle. Kerrosvahvuudelle on merkitystä minkä taajuudet vaimenevat. (absorvaatio parhaimmillaan aallonpituuden neljäs osa paksuudessa) Eli mitä paksumpi eriste kerros- sitä matalammat äänet absortuvat siihen.
Lisäksi on hyvä eliminoida kaikki läpiviennit, pienikin reikä rinta pellissä olevassa vahdetangon läpiviennissä, niin eristyksestä ei ole mitään hyötyä. Kaksois seinämä on hyvä konsti tiputtaa melutasoa. Tässä menetelmässä käytetään etäisyys kerroksena vaikka umpisoluvaahtomuovi ja sen päälle raskas matto. Sijoitus joko melulähteen puolelle tai ohjaamon puolelle tai molempiin. Myös läpi vienteihin suosittelen kaksois seinämän käyttöä, -eli kaksinkertaiset haitari kumit.
Kun kosteutta imevää materiaalia aletaan lisäämään autoon, ruosteen estoon tulee erityisiä haasteita. Itse käytin kaikkiin saumoihin ja liitoksiin avohammas rasva-ilmatyökone öljy seosta.
Itse olen rakentanut äänieristyksen og900 T16. Ääni taso tippui nykyautojen tasolle (ja alle) vaikka autossa on 3" putkisto ja vapaa virtaus suodatin.
Materiaaleja: http://www.noisetek.fi/fi_index.htm
Lisäksi on hyvä eliminoida kaikki läpiviennit, pienikin reikä rinta pellissä olevassa vahdetangon läpiviennissä, niin eristyksestä ei ole mitään hyötyä. Kaksois seinämä on hyvä konsti tiputtaa melutasoa. Tässä menetelmässä käytetään etäisyys kerroksena vaikka umpisoluvaahtomuovi ja sen päälle raskas matto. Sijoitus joko melulähteen puolelle tai ohjaamon puolelle tai molempiin. Myös läpi vienteihin suosittelen kaksois seinämän käyttöä, -eli kaksinkertaiset haitari kumit.
Kun kosteutta imevää materiaalia aletaan lisäämään autoon, ruosteen estoon tulee erityisiä haasteita. Itse käytin kaikkiin saumoihin ja liitoksiin avohammas rasva-ilmatyökone öljy seosta.
Itse olen rakentanut äänieristyksen og900 T16. Ääni taso tippui nykyautojen tasolle (ja alle) vaikka autossa on 3" putkisto ja vapaa virtaus suodatin.
Materiaaleja: http://www.noisetek.fi/fi_index.htm
Jarmo