Bilteman Aluvanteet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

petteri75 kirjoitti: Talvikäyttöön varsinkin eteläisessä Suomessa ei totta vieköön kannata hankkia priimoja, voi vihlaista kun parin talven jälkeen alkaa pintakäsittely näkymään jännästi. Ja kun talvikäyttöön vanteita etsii, niin voi suosiolla siirtyä "B-sarjaan", jolloin varsinkaan 4 x 114,3mm -jaolla ei hintojenkaan pitäisi hirveästi pinnistää.

Suosittelen. Tai ehkä loskakeleihin olisi paras tiivis kokopeittävä pölykapseli, oikein ufo-malli.. :roll:
Ei ne aluvanteet talvi käytössä sen enempää kärsi kuin kesälläkään. Edellyttäen tietysti, että viitsii niitä joskus pestä ja malli ei ole kaikkein monimutkaisin muodoiltaan. Väittäsin jopa, että sopivan mallinen aluvanne, esim og900 aero, on talvella paljon parempi kuin peltivanne+pölykapseli yhdistelmä. Tuolla yhdistelmällä on vanteet pian rupiset kun loska jää muhimaan kaikkiin rakoihin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kesällä avonaiset, ja talvella umpinaiset. :)
Varokaa avonaisia vanteita talvi / loska kelillä. :!:
Meinas iskee hätä käteen tossa männeinä aikoina, kun ei ollutkaan jarruja pariin sekkaan ja vauhtia oli rapiat 100++. :(
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kannataapa aina pitää myös talvialut vahassa. Lähtee jarrupölyt ja piet huomattavasti paremmin pesun yhteydessä pois. Toisaalta talvella yleensä pesut ovat liuotinpesuja (koneella) joten vahat lähtee hyvin pois. Nooh, mikäpä on mukavampaa kuin viettää talvisunnuntaita TI-hallin lämmössä vahapurkki kädessä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

Mimmi kirjoitti:Voi V***U teitä :lol:
Vai että ihan B-osasta aluja... kertokaahan toiveenne, niin yritetään saalistaa teille vanteita Saabistihintaan.
8) :lol: :lol: :lol:
#2389
9-5 2.0t XWD
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Juusokas kirjoitti:Makin vanteet tulee "upeilla" op*l tarroilla. Sain hommattua mustavalkoiset Saabtarrat niiden tilalle.
Oisko kellää kuvia 9-3:sta noilla MAKin vanteilla? Itseänikin alkoi kiinnostamaan kovasti mutta kiva olis nähdä miten se siihen passaa.

Ja ovat tosiaankin melko lähellä Viggenin alkuperäiskiekkoja..;)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

hz81 kirjoitti:
Juusokas kirjoitti:Makin vanteet tulee "upeilla" op*l tarroilla. Sain hommattua mustavalkoiset Saabtarrat niiden tilalle.
Oisko kellää kuvia 9-3:sta noilla MAKin vanteilla? Itseänikin alkoi kiinnostamaan kovasti mutta kiva olis nähdä miten se siihen passaa.

Ja ovat tosiaankin melko lähellä Viggenin alkuperäiskiekkoja..;)
Valittetavasti ei ole kuvia 9-3:sta, mutta yritä hämätä teitä näillä kuvilla, jossa ko. MAKin vanteet alla..

http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_3.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_4.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_5.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_6.jpg
Vertailun vuoksi viggenin original (Kyllä, multa puuttuu vielä näihin nähden ulkoisesti mm. etupuskuri ja sivuhelmat.. 8) )

http://forum.bettercarcare.com/gallery/ ... p?photo=12
http://www.autogaleria.pl/tapety/saab.php?page=1 (sieltä alarivistä keltainen...)
Ja noissa oli MAK:in logo keskellä kun ostin reilu vuosi sitten kesällä. Kysyin saabin keskiöitä, mutta oli tarjota vaihtoehtoisesti vain op*lin logoa.. :? .
Mtsoundille tiedoksi, että en ole saanut käsiini saabin omia keskiöitä, mutta keskireikähän noissa on suoraan navan kokoinen, niin en nää vielä mitään varmaa syytä, että miksi ei kävisi. Voisi Irroitella ja vaihdella keskiöitä seuraavissa potkiaisissa tai Alastaron vuosikokousessa jonkun kanssa niin saadaan tähän varmuus? Onko tietoa, että saakos noita keskiöitä laakkoselta yksittäin/sarjana, vai pitääkö ostaa vanteetkin? :D

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Hook kirjoitti:
hz81 kirjoitti:
Juusokas kirjoitti:Makin vanteet tulee "upeilla" op*l tarroilla. Sain hommattua mustavalkoiset Saabtarrat niiden tilalle.
Oisko kellää kuvia 9-3:sta noilla MAKin vanteilla? Itseänikin alkoi kiinnostamaan kovasti mutta kiva olis nähdä miten se siihen passaa.

Ja ovat tosiaankin melko lähellä Viggenin alkuperäiskiekkoja..;)
Valittetavasti ei ole kuvia 9-3:sta, mutta yritä hämätä teitä näillä kuvilla, jossa ko. MAKin vanteet alla..

http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_3.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_4.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_5.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_6.jpg
Vertailun vuoksi viggenin original (Kyllä, multa puuttuu vielä näihin nähden ulkoisesti mm. etupuskuri ja sivuhelmat.. 8) )

http://forum.bettercarcare.com/gallery/ ... p?photo=12
http://www.autogaleria.pl/tapety/saab.php?page=1 (sieltä alarivistä keltainen...)
Ja noissa oli MAK:in logo keskellä kun ostin reilu vuosi sitten kesällä. Kysyin saabin keskiöitä, mutta oli tarjota vaihtoehtoisesti vain op*lin logoa.. :? .
Mtsoundille tiedoksi, että en ole saanut käsiini saabin omia keskiöitä, mutta keskireikähän noissa on suoraan navan kokoinen, niin en nää vielä mitään varmaa syytä, että miksi ei kävisi. Voisi Irroitella ja vaihdella keskiöitä seuraavissa potkiaisissa tai Alastaron vuosikokousessa jonkun kanssa niin saadaan tähän varmuus? Onko tietoa, että saakos noita keskiöitä laakkoselta yksittäin/sarjana, vai pitääkö ostaa vanteetkin? :D

Hook
Joo, oli tarkoitus alunperinkin sanoa että joko ng900 tai 9-3:sta kuvia MAKit alla...;)

Mutta hyvinhän ne tuohon kyllä sopivat, kuin nyrkki silmään.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
7-spoke
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 10, 2004 07:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 7-spoke »

Onko tietoa, että saakos noita keskiöitä laakkoselta yksittäin/sarjana, vai pitääkö ostaa vanteetkin?
Saa niitä. Hinta on ainakin Laakkosella mukavat 15 € / kpl. 8O Elkpartsilta (http://www.elkparts.co.uk) tilatessa hinnaksi näyttäisi tulevan n. 10 € / kpl + postikulut.
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

9000T CD kirjoitti:Hienot vanteet. http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_4.jpg
Oli pakko laittaa tuo joukkoon ja katsoa että löytyykö siitä tarpeeksi GT-Magazine ainesta, että joku kommentoi kuvaa jotenkin erilaiseksi.. :lol:
... Ja tuo oli kesyimmästä päästä, mutta tuo kissa sattu olemaan tuntemattomampi ja hieman huppelissa, niin päätin sensuroida hieman kuvaa... :roll:

Niin. Kysäsin tänään autotekin myyjältä tuosta keskireijästä ao. vanteissa. Se ei ole kokomatkalta 65mm (saab/opel navan halkaisija), vaan kupinpuolella on 50.. tai 55mm keskireikä, joka sopii tasapainotuskoneisiin, joten pitää ihan oikeasti kokeilla tuota kuppia.. Veikkaili, että saabin oma ei kävisi, kun hänellä oli mielikuva, että olisi isompi tuo keskireikä saabin omissa vanteissa.

Hook

ps. Avatarkin kuvastaa hyvin saabin (vanteiden?) antamaa (etu)vetovoimaa.. 8)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti:
9000T CD kirjoitti:Hienot vanteet. http://www.npr.fi/~heikki/HookNG900_4.jpg
Oli pakko laittaa tuo joukkoon ja katsoa että löytyykö siitä tarpeeksi GT-Magazine ainesta, että joku kommentoi kuvaa jotenkin erilaiseksi.. :lol:
... Ja tuo oli kesyimmästä päästä, mutta tuo kissa sattu olemaan tuntemattomampi ja hieman huppelissa, niin päätin sensuroida hieman kuvaa... :roll:
Kissaa näyttää pyörivän jaloissa enemmänkin mitä noiden poseerausten lisäksi tulee tohon sun päivitettyyn avatariin :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900T kirjoitti:Kissaa näyttää pyörivän jaloissa enemmänkin mitä noiden poseerausten lisäksi tulee tohon sun päivitettyyn avatariin :D
Juu.. Kyllähän noita saabistienkin ympärille kasaantuu, kun menee oikeisiin paikkoihin oikealla asenteella... :D
Tässä ko. reisulta paikallinen "Tuning" auto.. Onkohan maptunin vai jonkun muun lastu putkesta päätellen? :lol:

Ps. Ettei mene ihan off-topiksiksi koko juttu, niin Vanteet näyttää paljon MAK:in vanteilta, mutta taitaa koko olla 15 tai 16", jotta kumiakin jää väliin ja ei mene ihan vanteilla ajoksi, Mikä tuossa maassa voi olla ihan järkevää.
Mikähän maa mahtaa olla kyseessä? :?: :lol:

Kuva

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Tähän väliin vois mainita, jotta olkaa tarkkoina noiden tarvikevanteiden kanssa. 9000 navan tai uudemman og900:n uloke on niin ohut jotta noissa tarvikevanteissa voi olla liian suuri kartio ennen napaan kiinnittyvää suoraa osuutta, ettei vanne itseasiassa keskity kuin pulteilla, mikä ei riitä.

Tämän mysteerin ratkeaminen selvitti ainakin kahdessa tonnarissa olleet todella mystiset tärinäongelmat. Avuksi tuohon lienee kaksi ratkaisua: Vanteen sorvaaminen takapuolelta jolloin kartio pienenee, tällöin offset? muuttuu hieman. Toinen ratkaisu voisi olla isomman keskireijän poraaminen vanteeseen+soviterenkaan käyttö jolloin kartio myöskin pienenisi.

Huono ascii kuva sivultapäin tilanteesta :)


--
navan
uloke
--

Johon kiinnittyy:

\--------
Vanne ja
kartio
/----------
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

mcfeast kirjoitti:navan
uloke
--

Johon kiinnittyy:

\--------
Vanne ja
kartio
/----------
Mak:ille pisteet kotiin. Istuu kuin tatti tuossa mielessä. Jos pultit ottaa pois, niin vanteet pyörii kuin laakeroitu rasvatun navan päällä, eikä ihan vahingossa putoa vanne navan päältä.
Opelin navoillehan tuo vanne on ilmeisimmin suunniteltu :lol:

Ps. Kenetköhän näin Mustalla 3d Ng900:sella Punavuoressa (Lähellä hernesaarta) lauantaina klo 20 suhauttelemassa dumppia, jossa oli makin näköiset vanteet? Muuten auto oli kuin omani, mutta dumppi sihahteli rautatiekiskojen viertä ajaen.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin