Dumpista vielä...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Dumpista vielä...

Viesti Kirjoittaja badfear »

Mistä olette hankkineet dumppinne? Minkälaisia kokemuksia on tullut? Itselläni tarkoituksena hankkia ei-kalvollinen malli, kun vaan tietäisi mistä saisi hankittua nopeiten/parhaiten.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Dumpista vielä...

Viesti Kirjoittaja Vigge »

badfear kirjoitti:Mistä olette hankkineet dumppinne? Minkälaisia kokemuksia on tullut? Itselläni tarkoituksena hankkia ei-kalvollinen malli, kun vaan tietäisi mistä saisi hankittua nopeiten/parhaiten.

Osta Paten dumppi. Hinta-laatu suhde pitäisi olla kohdallaan.
Mutta jos kaipaat sinistä eloksoitua "tuning" dumppia niin ota suunnaksi SP tai jokin muu vastaa liike.
Paten dumppi ei ole kauneudella pilattu, mutta ainakin nissan porukoissa se tuntuu olevan tuttu ja turvallinen tuote.
#1730
500whp.net member
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

"Paten dumppi" ?? Mikä tämä on ? en oo ennen kuullu...Löytyykö netistä mistään tietoa ? Thanks :)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

pade900 kirjoitti:"Paten dumppi" ?? Mikä tämä on ? en oo ennen kuullu...Löytyykö netistä mistään tietoa ? Thanks :)

Pateksi kutsuttu kaveri myy noita. Soitappa: 0400496852
85€ on hinta

Tossa kuva
Kuva

Tossa keskustelua aiheesta, ko. dumppi suositty myös ford miesten keskuudessa.
http://www.dnsf.org/PHP/bbs/index.php?b ... readid=585
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dumpista vielä...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

badfear kirjoitti:Mistä olette hankkineet dumppinne? Minkälaisia kokemuksia on tullut? Itselläni tarkoituksena hankkia ei-kalvollinen malli, kun vaan tietäisi mistä saisi hankittua nopeiten/parhaiten.
No mun dumppi on peräisin Speedpartsilta:

http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_avlast_sport.shtml

Sivulta ekana löytyvä D1622-E.

Dumppi on erittäin yksinkertainen rakenteeltaan. Siinä on sininen runko-osa, jonka sisällä on messinginvärinen hylsy, joka on lepotilassa kiinni -asennossa isohkon jousen avulla. Kun paineet sitten pitää laskea pois, siirtyy hylsy paineen vaikutuksesta puristaen jousta ja päästäen paineet pihalle venttiilin keskiosasta hieman alapuolella sijaitsevista rei'istä. Dumppin kireyttä ja siitä lähtevää ääntä pystyy säätelemään mukana tulevilla prikoilla, jotka nostavat hylsyä puristaen jousta hieman kireämmälle. Mitä enemmän venttiilin sisällä on prikkoja (setissä mukana 2 kpl), sitä jäykempi dumppi on ja sitä kovemman äänen se päästää laskiessaan paineet pihalle.

Olen ollut tosi tyytyväinen tuohon dumppiin. Se soveltuu kaikkiin Trionic 5:lla varustettuihin Saabeihin. Trionic 7:ssa ja 8:ssa täytyykin sitten olla "takaisinkytkennällä" varustettu bypass -venttiili, jotta ilmamassamittari ei menisi sekaisin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dumpista vielä...

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:
badfear kirjoitti:Mistä olette hankkineet dumppinne? Minkälaisia kokemuksia on tullut? Itselläni tarkoituksena hankkia ei-kalvollinen malli, kun vaan tietäisi mistä saisi hankittua nopeiten/parhaiten.
No mun dumppi on peräisin Speedpartsilta:
Oliks tää just se kuuluisa listallakin mainittu "sininen dumppiventtiili" :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dumpista vielä...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Oliks tää just se kuuluisa listallakin mainittu "sininen dumppiventtiili" :D
Juuri se sama :twisted: Siis se, josta "kajakkikansa" veti herneen syvälle nenään ja jota Kaitsu A. kutsuu nykyään klubin "kirosanaksi" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Dumpista vielä...

Viesti Kirjoittaja pade »

badfear kirjoitti:Mistä olette hankkineet dumppinne? Minkälaisia kokemuksia on tullut? Itselläni tarkoituksena hankkia ei-kalvollinen malli, kun vaan tietäisi mistä saisi hankittua nopeiten/parhaiten.
Niin ja tuli vaan mieleen et minkä takia oot hankkimassa dumppia ? Onko vanha rikki vai kaipaatko vähä suhinaa autoosi ? Jos meinaan oot vaan sen äänen perässä niin aika halpa ja huoleton ratkaisu on laittaa pieni putsari vakio Boschin kylkeen (ja samalla siis poistaa se letku joka menee venasta ilmanputsarissa kiinni olevaan putkeen (ei tuu nimi mieleen nyt millään)) Speedparts myy tätä kittii eikä oo mikään hirveen kallis..Toisaalta ei toi Paten dumppikaan oo hinnalla pilattu mut joo...
Mul on itellä ng900 tollanen filsu siinä kyljessä ja ihan kivasti pihisee :lol:

Kuva
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Ahaa...niikuin *pade900* sanoi niin ei alkuperäisessä Boschissa mitään vikaa ole, olisin vain sen suhahduksen perään 8) .Työkaveri lupasi tuoda kokeiltavaksi erään mallin jota mm. myydään Autoracingillä, katsotaan mitenkä se toimii vai toimiiko lainkaan...

Tuo Paten dumppikin näyttää mielestäni erittäin asialliselta, joten se on varteenotettava vaihtoehto. Katselin tuossa myös Forgen Saabiin "tarkoitettua" Dumppia, mutta sitä tuskin mistään Suomesta saa..?

Vastikään Opelin vaparikoneista turbomaailmaan siirtyneenä olen aivan ummikko ahdinten maailmassa, mutta eiköhän se tästä :)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

badfear kirjoitti:Ahaa...niikuin *pade900* sanoi niin ei alkuperäisessä Boschissa mitään vikaa ole, olisin vain sen suhahduksen perään 8) .Työkaveri lupasi tuoda kokeiltavaksi erään mallin jota mm. myydään Autoracingillä, katsotaan mitenkä se toimii vai toimiiko lainkaan...

Tuo Paten dumppikin näyttää mielestäni erittäin asialliselta, joten se on varteenotettava vaihtoehto. Katselin tuossa myös Forgen Saabiin "tarkoitettua" Dumppia, mutta sitä tuskin mistään Suomesta saa..?

Vastikään Opelin vaparikoneista turbomaailmaan siirtyneenä olen aivan ummikko ahdinten maailmassa, mutta eiköhän se tästä :)
Am-works myy myös dumppeja ja boschin bypassiin sopivia filsuja 15 e hintaan. Lue lisää
http://www.amworks.com/fin/bypass.htm

Ehdin jo ajatella mistä nimimerkki badfear on tuttu, mutta nyt kun mainitsit opelit niin osaan yhdistää sinut punaiseen korisarja astraan?
Kuulostaa jotenkin tutulta tuo vaihto, itsellä kävi juuri samoin. Astma sai väistyä saappaan tieltä.
#1730
500whp.net member
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Ehdin jo ajatella mistä nimimerkki badfear on tuttu, mutta nyt kun mainitsit opelit niin osaan yhdistää sinut punaiseen korisarja astraan?
Kuulostaa jotenkin tutulta tuo vaihto, itsellä kävi juuri samoin. Astma sai väistyä saappaan tieltä.
Aivan. Maailma on niin kovin pieni välillä :) Eikös sinulla ollutkin hieno sininen GSi Astra?

Kovasti teki mieli oma Astrakin ahtaa Calibran C20LET koneella, mutta olisi tullut järjettömän kalliiksi Suomen byrokratian takia :( .Perheessä kun on ollut useampikin Saab, turbolla ja ilman, niin olihan sellainen itsellekkin hankittava, kelpo yksilökin kun sattui löytymään :) Nyt vain täytyy ruveta ahkerasti opiskelemaan turbomoottorin tekniikkaa ja kuunnella tarkkaan mitä viisaammilla on sanottavana :)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mikäs Saabi alla on jos saa kysyä :roll: Sekin saattaa nimittäin asettaa rajoituksia ton "avoimen" dumpin käytölle...
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Elikkä siis kyseessä on 1988 vuosimallin 9000 2-litr. Turbo DI/APC ilman katalysaattoria, manuaali loodalla.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

badfear kirjoitti:
Aivan. Maailma on niin kovin pieni välillä :) Eikös sinulla ollutkin hieno sininen GSi Astra?

Kovasti teki mieli oma Astrakin ahtaa Calibran C20LET koneella, mutta olisi tullut järjettömän kalliiksi Suomen byrokratian takia :( .Perheessä kun on ollut useampikin Saab, turbolla ja ilman, niin olihan sellainen itsellekkin hankittava, kelpo yksilökin kun sattui löytymään :) Nyt vain täytyy ruveta ahkerasti opiskelemaan turbomoottorin tekniikkaa ja kuunnella tarkkaan mitä viisaammilla on sanottavana :)
Juu, kyllä se sininen oli mun.

Itse myös haaveilin aikoinaan ahdinta astraan, mutta sen istuttaminen v. 95 malliin ei suomessa ole käytännössä mahdollista.
Eikö se sun astra ollut vm 92, eli laipuitteissa se olisi ollut hieman helpompi ahtaa, ellei ruoste olisi ollut este leimalle :lol:
#1730
500whp.net member
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

badfear kirjoitti:Elikkä siis kyseessä on 1988 vuosimallin 9000 2-litr. Turbo DI/APC ilman katalysaattoria, manuaali loodalla.

Ilmamäärämittari ei välttämättä tykkää jos dumppi päästää paineet pihalle eikä takaisin kiertoon. Tahtoo tulla moottorijarrutuksissa ja muissa vastaavissa tilanteissa sammumisongelmia.

Mulla itsellä on LE-ruiskussa tuollainen dumppi (ei Saab) ja se toimii kyllä, mutta olen kuullut myös päinvastaista. Vaihtohetkellä hieman pölläyttää kun menee liian rikkaalle.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin