pientä kansiviritystä (vinkkejä kaivataan)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

pientä kansiviritystä (vinkkejä kaivataan)

Viesti Kirjoittaja gls »

noniin tuon 99 turbon kannesta on yhdeltä tulpalta kierteet menny, jotka on korjattu kierreholkilla.
nyt sitten kun mulla on hyllyt täynnä noita b-koneen kansia, niin ajattelin vaihtaa kannen parempi kuntoiseen, ja samalla hieman parannella sitä.

mitään huippuvirikantta en ole tekemässä, täytöshitsaus ei tule kysymykseen.
lähinnä ajattelin kanavien siistimistä ja tasoittamista, venttiilien hiomista/uusimista ym. pientä.. :wink:

teen homman virman tiloissa josta löytyy pelit ja vehkeet kansitöihin, eli laitteista ei pitäis olla puutetta..

eli miten tuo käytännössä sitten tapahtuu?
mistä kannattaa aloittaa?
mitä kannattaa ottaa huomioon?

oliko kellään kuvallisia ohjeita? tai kuvia muokatuista kansista..

nyt kaikki vinkit esiin! kuten varmaan huomaatte oon ensikertalainen tässä kansivirityksessä eli ohjeita tosiaan tarvitaan! :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ennen kuin joku oikeasti asiasta tietävä paljastaa vinkkinsä, niin näissä ainakin sivutaan aihetta yleisesti:
http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm
http://www.sa-motorsports.com/portdiy/diyport.pdf
http://www.miata.net/hakuna/port2.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

missä kaikki kansigurut piileksii?!

oli hyviä ohjeita noissa jus:n laittamissa linkeissä, kiitos niistä! :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Kansigurua en ole nähnytkään mutta tällainen yksinkertainen ohje voisi olla paikallaan. Imuihin venturiseetit ja kanavat neliskanttisista pyöreiksi koko matkalta (tulee sopiva halkaisija kun ei mene suurentamaan ristimittaa). Eikä koske sitten kanavan alalaitaan kaarteen osalta vaan kairaa ylempää ja sivuilta (ettei katoa sopiva kaarevuus). Lasket kantta ja pyöristät alkuperäistä ammepalotilaa (mm. viisteet loivemmiksi ja kulmat pyöreiksi).

Käytännössä homma alkaa sillä, että vinkuun laitat alumiinin työstöön tarkoitetun terän ja alat raakatyöstön. Yksi vaihe kerrallaan jokaiseen kanavaan jotta symmetria pysyisi paremmin hanskassa. Halkaisijan voit tarkistaa harpilla tai sopivan kokoiseksi sorvatulla venalla. Kun kanavat ovat keskenään lähellä identtisyyttä siirrytään viimeistelyyn. Viimeistely kannattaa tehdä mahdollisimman karkealla lamellipäällä.

Osoitteesta http://www.hut.fi/~jniskan2/esittely/ löytyy varoittava esimerkki tuollaiseen käsittelyyn joutuneesta kannesta :wink:
Vastaa Viestiin