Bosch by-passin optimaalinen sijainti?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Bosch by-passin optimaalinen sijainti?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Autona og900, mutta pätee varmaan moneen muuhunkin autoon jossa bypass... Eli mikä olisi optimaalisin sijainti by-passille ja siitä lähtevälle "paineenkierrätys"letkulle?

Hylkäsin dumpin ja laitoin orkkis bypassin takaisin koska en saanut dumppia ikinä toimimaan kunnolla tuon Lucaksen ilmamassamittarin kanssa. Harmi :(

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mahollisimman lähelle kaasuläppää...

siihen orkkis kaasuläppäkoteloon saa suoraan laitettua, tuo vaan lähemmäs sen by -pässin.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Se orkkis liitäntä läppäkotelolle on todella ahdas. Siirsin liitännän muualle.

Miksi mahd lähelle läppää? Kertokaa tyhmälle. By-passihan nimenomaan suojelee turboa paineiskuilta. Maalaisjärjellä lähelle turboa kuulostais parhaalta jolloin myös ylimääräinen putkiston tilavuus pysyisi mahdollisimman pienenä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Paineisku lähtee etenemään kaasuläpältä sen sulkeutuessa. Siksi se on järkevää hävittää mahd. aikaisin dumpin/passin kautta.
900C -86
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Okei, eli yksi letku lähelle kaasuläppää... mihinkäs itse venttiili? Vai laitanko siis venttiilin nimenomaan tuohon kaasuläpän lähelle ja sit se paineletku vedetään tosta kaasuläpän lähellä olevasta bypassista... minne?

Eli eipä nyt nuo neuvot paljoa auttanut tätä idioottia :?
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Letku vedetään Ilmamassamittarin ja Turbon välille imuputkeen. Onko sitten kauheasti käytännön vaikutusta sijaitseeko tuo bypass heti kaasuläpän vieressä vaiko siellä turbon lähellä tai jossain täälä välillä. Enempi vaikuttaa kuinka hyvin ilma pääsee purkaantumaan ulos toisin sanoen käyttämäsi letkun halkaisija.
Jos olisi mahdollista käuttää Dumppia niin silloin oikea paikka olisi heti kaasuläpän vieressä.
9000 CS 2.3t
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Okei, nyt meni jakeluun :) Entä kummin päin se bypassi laitetaan? Kun jotenkin näyttäisi siltä että toi orkkisvena on mulla tällä hetkellä väärinpäin.

Siis nyt se on mulla silleen et kun katsotaan bypassia kädessä niin että mäntä liikkuu ylös ja alas, niin silloin siinä bypassissa on liitännät sivulle ja alas, niin tuo männänsuuntainen liitäntä eli alaspäin suuntautuva liitäntä on kiinni turbon ja ilmamassamittarin välissä ja sitten toi sivulle suuntautuva suhautusputki ja letku kulkee kaasuläpälle... eli just väärinpäin kai koska eikös nimenomaan paine kulje nyt bypassilta kaasuläppäkoteloon, eikä toisinpäin.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin eli... se sivulle menevä putki pitäis olla se "suhausputki" ja se tulee turbon ja ilmamäärämittarin väliin...
ja se alas menevä , eli "männänsuuntainen" sinne lähelle kaasuläppää.. tuuli tosiaan puhaltaa by-passin auetessa kaasuläpältä takaisin turbolle...

näin ainakin vakaasti uskon..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mutmut... siis jos se sivulle menevä on se suhausputki niin eikös se ole nyt just väärinpäin asennettu? Siis kyllähän ilma kulkee tietenkin kumpaankin suuntaan mut jotenkin loogisesti ajateltuna luulis että se toimisi näin:

Paine JOKA PITÄÄ PÄÄSTÄÄ POIS (eli suhauttaa) tulee männän alapuolelta -> mäntä työntyy ylös päästäen paineet männän ohi -> paine tulee männän ohi sivulle lähtevään suhautusputkeen ja kulkee suhautusputkea pitkin kaasuläppää kohti... eli periaatteessa systeemi toimii nyt väärinpäin.

Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

johniemi kirjoitti:Mutmut... siis jos se sivulle menevä on se suhausputki niin eikös se ole nyt just väärinpäin asennettu? Siis kyllähän ilma kulkee tietenkin kumpaankin suuntaan mut jotenkin loogisesti ajateltuna luulis että se toimisi näin:

Paine JOKA PITÄÄ PÄÄSTÄÄ POIS (eli suhauttaa) tulee männän alapuolelta -> mäntä työntyy ylös päästäen paineet männän ohi -> paine tulee männän ohi sivulle lähtevään suhautusputkeen ja kulkee suhautusputkea pitkin kaasuläppää kohti... eli periaatteessa systeemi toimii nyt väärinpäin.

Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa?

-John
Ahtopaine tulee juurikin mäntää/jousivoimaa/imusarjan painetta vastaan. Kaasuläpän sulkeutuessa imusarjan alipaine yhdessä putkiston ylipaineen kanssa kumoaa jousivoiman ja paineistettu ilma ohjataan paineettomalle imupuolelle/ilmaan(dumppi).

Muistelisin, että joskus olisi väitetty uudemmissa Saabeissa by-passin olevan "väärin" päin eli juuri niin kuin kuvailit. Teoreettisesti tarkasteltunahan tämäkin pitäisi toimia yhtä hyvin edellyttäen, että jousi voima ei ole liian suuri imusarjan paineen kumottavaksi. Mitä käytännön eroa tai hyötyä tästä sitten on en tiedä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Jaahas... no niin no jaa... Ehkäpä on parempi viilentää aivoja ja jättää bypassi tohon alkuperäiselle paikalleen keskittyen johonkin muuhun välillä. :wink:

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Se sivulle menevä putki on se "suhausputki" ja se tulee turbon ja ilmamäärämittarin väliin...
ja se alas menevä , eli "männänsuuntainen" sinne lähelle kaasuläppää.

Ahtopaine tulee kaasuläpältä mäntää/jousivoimaa/imusarjan painetta vastaan. Kaasuläpän sulkeutuessa imusarjan alipaine yhdessä putkiston ylipaineen kanssa kumoaa jousivoiman ja paineistettu ilma ohjataan paineettomalle imupuolelle/ilmaan(dumppi).

Näin sen pitää olla. Joko selkis?
9000 CS 2.3t
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Okei. Ja olisiko sitten venttiilin huoltamisen takia paras ratkaisu laittaa itse venakin heti kaasuläpän viereen, eli siirtää se pois sieltä turbon ja ilmamäärämittarin välistä?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

johniemi kirjoitti:Okei. Ja olisiko sitten venttiilin huoltamisen takia paras ratkaisu laittaa itse venakin heti kaasuläpän viereen, eli siirtää se pois sieltä turbon ja ilmamäärämittarin välistä?

-John
Itse ainakin laittaisin juuri noin.
900C -86
Vastaa Viestiin