Tasapainoakselit

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Tasapainoakselit

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Lueskelin uudesta AutoMobil lehdestä että jos Saabista tempasee tasapainoakselit pois niin tehoa tulee lisää 10-15hv :lol:
Tässä oiva vinkki teille joilla alkaa kaikki muut viripalikat olla kiinni..ai niin neuvo ei ollut mistään esso baarista vaan NORDIC:lta.. 8)
Eikä maksa muuten mitään jos osaa itse värkätä.. :P
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

tohon kai sitä päädytään kohta, irti ylimääräiset osat :D ja turhat
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä nuo irti pitäisi ottaa, mutta ei sen tehon lisäyksen takia. Vaan lähinnä sen takia että ei tarvi murehtia missä kunnossa ne ketjut ja rattaat on.

Ja tiedä tuota, miten sen tehon käy. Kuhan vaan ei laske :roll:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kun Saabissa alkaa olla tarpeeksi tehoja, niin silloin kannattaa ottaa nuo tasapainoakselit pois, etteivät ne ala elämään "omaa elämäänsä".

NG900/OG9-3:ssa voi poistaa tasapainoakselien ketjun ottamatta konetta irti (pelkkä kannen irrotus riittää), mutta jos haluaa saada irti sekä akselit, että ketjunkiristimet, niin sitten tarvitsee ottaa kone irti autosta.

Kyselin tota asiaa PCS:ltä, ja Riku vastasi, että he ovat ottaneet yhdestä OG9-3:sta tasapainoakselit pois. Hommat oli kuulemma kestänyt kaksi päivää ja maksanut noin 2000 euroa :evil: Eli meikäläinen ei ainakaan ihan hevillä lähde poistamaan noita tasapainoakseleita tolla summalla :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aikoinaan tuli harrastettua makaronimaan urheiluvälineitä ja niistä oli pajat ottaneet tasapainoakselien käyttöhihnan pois.
Eräissä Lancian malleissa oli tapana jakohihnan hypätä joissain tilanteissa jos tasapainoakselien hihna oli paikoillaan.
Mulla ei ollut hihnaa niin en tiedä sen vaikutuksesta tehoon mutta epäilen tehohävikin olevan alle 5 kW.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noista tasapainoakselijutuista puhuttiin 2-4v sitten jenkkien Turbo!-postituslistalla oikein huolella... mahtaako sitä sitten muut seurailla? Vaikka jenkeissä ei juuri kadehdittavaa ole niin DIY-kulttuuri siellä on jopa meitä edellä (suomalaisella miehellä pitää kaiken muun olla itse tehtyä paitsi muija ja hevonen) ja porukka on aika hyvin perillä siitä mitä oikeasti tekee eikä vain leikitä valmiilla boxeilla.

Siellä päin tuntuu olevan aikas yleistä poistaa akselit käytöstä, lähinnä kait "tyyppivika"-legendojen vuoksi, mutta myös tehon. Samanlaisia legendoja 10-15hp tehonlisäyksistä tuntui sielläkin liikkuvan, mutta mitattua dataa ei kenelläkään tunnu olevan.

Itse en usko 10-15hp tehonlisäykseen jatkuvuustilassa, en vaikka sitten Nordic niin väittäisikin. Kaksi epäkeskoakselia, jotka pyörivät tuplaten kampiakselin nopeudella ei kuluta 10-15hepoa jatkuvuustilassa, ei sitten millään, tai sitten laakerit ovat unohtuneet pois piirrustuksista. Transientit saattavat hyvinkin olla tuota luokkaa, mutta ne ovatkin sitten eri juttu.

Noiden likimääräisiin laskeskeluihin riittää lukiofysiikka ja sillä pitäisi paljastua että transientit ovat kovia (juuri ne kuluttavat koneistoa + epätasainen kuorma), mutta jatkuvuustilan käyttömomentti ei niin järkyttävä ole. Transientteihinkin vaikuttaa se kuinka nopeasti kone kerää kierroksia ja normaalikäytössä vaihde päällä kulmakiihtyvyydet eivät ole järjettömiä, tosin tuplaten kampiakseliin nähden.

Jos moottorin yleisiä käyttöominaisuuksia ajatellaan niin B204/B234 kone ilman tasapainoakseleita on eriplaneetalta kuin alkuperäinen, tärisee kuin mikä perkele, mutta toisaalta akselit poistamalla voi kierrosherkkyyteen vaikuttaa tod.näk enemmän kuin esim vauhtipyörämuutoksilla.

Jos on tarkoitus tehdä vimpanpäälle kova peli kulkemaan niin akselit pois ja äkkiä. Käsitääkseni Tonnarissa ja NG-satkussa voi kohtuu turvallisesti napsia ketjut sun muut pois koneen ollessa paikallaan. Jos akselit jättää koneeseen sisälle ne pitäisi lukita jollakin, muuten ne elävät siellä omaa elämäänsä ja heiluvat miten sattuu.

-J-
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Hmm... Mitenhän koneen käy jos tasapainoakselit ottaa pois kokonaan, ainakin minun maalaisjärjen ajattelulla öljynkierto ei ole enään kovinkaan kohdillaan jos nuo akselit poistaa kokonaan joten parempi tyytyä vain sen ketjun poistamiseen 8O Eihän ne akselit paikallaan ollessaan tehoa hävitä koska ei ole pyöritettävää massaa :?: Viisaammat korjatkoon...

Tonnari on siitä mukava että jakopään purkamiseen riittää pyörän ja sisälokasuojan irroitus että pääsee hommaan käsiksi :D Tosin muuta purettavaa ja kasattavaa sitten riittääkin :cry:

Nimim. 15 tkm takana ilman tasapainoaksien toiminnassa oloa ja hyvin rokkaa :D Niin ja se värinä... Mikä värinä? (Jamppa ja Stefa, huomasitteko mitään ihmeellistä?) :D

Ja Jamppa, mitähän jos sä heti alkasit tekemään tuota remppaa niin koskahan se olis tehty? :mrgreen:
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Näinhän se on ettei ainakaan Koppsalla ylimääräisiä värinöitä autossa tunnu.

Samoin minunkin maalaisjärki sanoo, että öljnpaineelle käy huonosti jos tuosta vaan ottaa akselit pois - jolloin tarvitsisi tukkia öljykanavat.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Värinät on aika suhteellinen ja henkilökohtainen juttu... se mikä toiselle käy kuin kello tuntuu ja kuulostaa toiselle -80 mallin Horisontilta.

Kun kuuntelee saksalaisfanaatikkojen juttuja niin Saabithan ovat aina käyneet ja tulevat aina käymäänkin rumasti ja tärisevätkin kuin mummon vanha singeri, riippumatta koneesta... ilmeisesti lähinnä siitä syystä että ruotsalainen rauta on aina huonommin tasapainossa kuin saksalainen, riippumatta siitä missä kone on alunpitäen piirustettu :D

-J-
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

suorsa kirjoitti:Näinhän se on ettei ainakaan Koppsalla ylimääräisiä värinöitä autossa tunnu.

Samoin minunkin maalaisjärki sanoo, että öljnpaineelle käy huonosti jos tuosta vaan ottaa akselit pois - jolloin tarvitsisi tukkia öljykanavat.
V4:sessa ainakin käänsin tasapainoakselin laakerit vaan väärin päin et meni öljyreiät tukkoon kun muuten tosiaan karkaa paineet :!:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

koppsa kirjoitti:
Nimim. 15 tkm takana ilman tasapainoaksien toiminnassa oloa ja hyvin rokkaa :D Niin ja se värinä... Mikä värinä? (Jamppa ja Stefa, huomasitteko mitään ihmeellistä?) :D

Ja Jamppa, mitähän jos sä heti alkasit tekemään tuota remppaa niin koskahan se olis tehty? :mrgreen:

ei tosiaan sitä värinää huomaa edes :D . Ja taitaa kone sulla olla jopa hiljasempikin? En tosin ihan kylmänä sitä ole kuullut.

Noh, yritän tässä alkaa tuota samaa rempaa tekemään ihan lähiaikoina. Ei tosin mitään tietoa kauanko mulla aikaa siihen menee. Toivottavasti yhdessä päivässä homman saisi tehtyä :roll: Pitää vaan hakea tiiviste ekana öljypumppuun ja kampuran stefa. niin ja tietysti kannentiiviste.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

PCS:llä suosittelivat ainoastaan tasapainoakselien ketjun ja kiristimien poistamista, ei itse tasapainoakselien. Helpompi tehdä tällä tavalla, kun ei tarvitse alkaa tukkimaan tasapainoakselien poisottamisesta johtuvia öljyvuotoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Nyt on tonnisen tasapainoakselien ketju poistettu.

Eilen tuli ajettua eka kerta ja tyytyväinen olen. Värinää en huomaa juuri, kone kuulostaa hieman raaemalta vedätyksessä.

Samalla tuli muutama letkuvaurio korjattua. läppäkoteloon tuleva mutka oli puoliksi halki, joten se tuli korvattua hieman pidemmälle ulottuvalla hapisputkella. halkaisija sama kuin läppäkötelon ulkomitat :lol: pitää tehdä se vielä lähtemään IC:ltä asti yhtä paksuna.
Pari alipaine letkua oli myös halki, joten nekin nyt ehjät

lopputuloksena tuntuu tonninen paljon paremmalta. kaasuun vastaaminen tapahtuu huomattavasti paremmin 8) nyt kelpaa taas ajella.
Sitä en tiedä mikä on tuon ketjun osuus lopputuloksessa. :?:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin