Mäntiä??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mitkäs ovat nyt uusimmat mäntätiedot ?

-92 ässään joutuu nyt luultavasti lohkon poraamaan ja ylikokomännät sinne.

92mm poraus ilmeisesti "järkevin" vai kuinka ?
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

mailaa mulle kun ehdit
L.H
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 13:49

Re: btw

Viesti Kirjoittaja L.H »

T16 kirjoitti: Lisäksi on VW Kuplan muottiintaotut viritysmännät Mahle/Cima, jotka on tarkoitettu vapaastihengittävän 40hv/4000rpm moottorin virittämiseen 80-120hv/6000-7000rpm
Ne ovat ahdetussa moottorissa heikommat kuin vakion 200hv/4-syl turbomoottorin vakiomännät
Kuitenkin niitä "Essonbaarissa" kutsutaan "Mahlen takomänniksi"
Hyvät omaan käyttötarkoitukseensa ja edullisetkin, mutta siis ei suositeltavat ralliautoon tai ahdettuun Saabiin / Volvoon tms.
Itse en sen enempää tiedä saabin/volvon vakio mäntien kestoista, mutta joka tapauksessa noita kuplan takomäntiä on käytetty paljon turbo käytössä ihan toimivasti. Varmasti kalliimmat wisecot/muut mahlet ovat kestävämpiä kovemmilla ahdoilla ja kierroksilla, mutta silti.... :roll:
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: btw

Viesti Kirjoittaja Passi »

L.H kirjoitti: Itse en sen enempää tiedä saabin/volvon vakio mäntien kestoista, mutta joka tapauksessa noita kuplan takomäntiä on käytetty paljon turbo käytössä ihan toimivasti. Varmasti kalliimmat wisecot/muut mahlet ovat kestävämpiä kovemmilla ahdoilla ja kierroksilla, mutta silti.... :roll:
Rallyracen myyjä kommentoi että jossai kisa Escorteissa ne käyttää noita kuplan takoja ~200hp vapareissa ja ei ne kauaa kestä. Ja arveli myös että kestää vähemmän kun saabin turbo-männät.

Kuplan takomännät kestää mielestäni vähemmän kun saabin orggiksen turbon mukit. En ole testannut, mutta vapari männät on vaparin. Ja saabi yleisesti ottaen ei mitään paskaa tonne pellin alle tehtaalla ole pistänyt, ainakaan OG-aikana.

Ja mullo noita T16:sen mäntiä myynnis 250e/sarja:
http://users.evtek.fi/~k0201253/myynti/


T. Pasi
99T-museopeli
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: btw

Viesti Kirjoittaja tema »

L.H kirjoitti:
T16 kirjoitti: Lisäksi on VW Kuplan muottiintaotut viritysmännät Mahle/Cima, jotka on tarkoitettu vapaastihengittävän 40hv/4000rpm moottorin virittämiseen 80-120hv/6000-7000rpm
Ne ovat ahdetussa moottorissa heikommat kuin vakion 200hv/4-syl turbomoottorin vakiomännät
Kuitenkin niitä "Essonbaarissa" kutsutaan "Mahlen takomänniksi"
Hyvät omaan käyttötarkoitukseensa ja edullisetkin, mutta siis ei suositeltavat ralliautoon tai ahdettuun Saabiin / Volvoon tms.
Itse en sen enempää tiedä saabin/volvon vakio mäntien kestoista, mutta joka tapauksessa noita kuplan takomäntiä on käytetty paljon turbo käytössä ihan toimivasti. Varmasti kalliimmat wisecot/muut mahlet ovat kestävämpiä kovemmilla ahdoilla ja kierroksilla, mutta silti.... :roll:
Joo on ainakin turbo bmweihin ängetty, mutta mikä on toimivasti ja millä tehoilla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
L.H
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 13:49

Viesti Kirjoittaja L.H »

No se voi ollakin, että esim. turbo saabin vakio männät on kestävämpiä, mutta kun tuota prostreetin "mainontaa" tuon kuplan männän kestosta on monellakin foorumilla ja siitä saa kyllä sen käsityksen ettei se kestä mitään, kun on vertauksena tuo kuplan viritys 40hv->120hv..

Yllättäen se on joku rallyracen myyjä, joka varmasti myy sitten näitä kalliimpia mäntiä, kun on sanonut ettei kuplan männät kestä. Voi tietysti olla oikeassakin, kun on varmaan paljon noiden koneiden kanssa tekemisissä, mutta kyllä noi on äffäläisissä ainakin joidenkin kuskejen mukaan sitten kestänytkin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on tollaset yhdessä turbo pösön koneessa, ainakin siinä olivat muuten ehjät mutta männän tapit oli kuluneet väljiksi kankeen. Painettakin oli parhaimmillaan 0.9bar. 0.6 bar tuli tuo 208hp ulos joten painettakin kestää jonkin verran. Nuo oli kylläkin ne 94mm eikä nuo 92mm joista tässä on puhe mutta samaa sarjaa. Nuo oli vielä reilusti yläpäästä madalletut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
niku
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 22:56
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja niku »

KONE:FORD
Entä millaiset ovat saab 900:n vakiomännät? Esim. vertailukohteena Ford ohc:n männät ja tarkoituksena ahtaus (jääratakäyttöön, 200hv tienoille minimibudjetilla)

Saisiko 900 vapaasti hengittävän saavin männistä hyvät tähän tarkoitukseen? olisi monta konetta mistä saisi ilmaiseksi ottaa saabin osia 2-litraseen fordin nelkkuun, joka siis on ahdettavana.

vai onko saabin mäntä eri kokoa kuin fordin?
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Ei onnistu. Saabin männänhalkaisija pienempi kuin oharin.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja jani »

moros laitoin joskus saabin 16 v turboon je.n männät . muuten ovat kovaa tekoa mutta poraukset meni asentajaliikkeessä vituiks eli mäntä porattiin liian väljuksi ja kone piti helvetinmoista meteliä kylmänä ja kun lämpes niin hiljeni mutta ei siitä kovin hiljaista kuumanakaan tullut eli se pitää varmistaa mihin mittaa firma koneistaa lohkon . Kertokaas millä välyksellä olette asentaneet "takomäntiä" koneisiin . Nyt itsellä on vahva tunne mikä on sopiva välys.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

takomännät kolisee aina kylmänä..... eiköhän se poraus ole se mitä se männänhalkaisijakin on. eli 92mm mäntä 92mm reikään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Näin sitä sanotaan joo että takomännät kolisee kylmänä kun niille pitää olla isommat välykset kun laajenevat lämmetessään enemmän kuin ei-takomännät (?).

Ei varsinaisesti liity takomäntiin mutta yleisesti Saabin käyttämistä vakiomännistä:
Hoonautin kesällä parit lohkot, toiseen lohkoon tulee AB-koon männät, toiseen C. C-koon männille lohko hoonattiin kokoon 90,05-90,06mm. AB-koon lohko taisi olla 90,03-90,04.mm.

Edit: En pyytänyt lohkoja mihinkään tiettyyn kokoon, sanoin vaan että tälläiset männät pitäisi saada näihin lohkoihin. Luotin koneistamon osaamiseen sopivien välyksien suhteen.

Esim. Uuden luokituksen mukaiset Mahlen (Turbo, kaasutin?) AB-koon männät ovat Saabin mukaan kokoa 89,970-89,978mm. Vastaavat C-koon männät ovat Saabin mukaan kokoa 89,986-89,002mm. Näille männille välyseksi Saab sanoo 0,022-0,050mm.

Tuolta lisää PDF:n sivulta 23 eteenpäin:
http://www.dlc.fi/~ratter/saab_900_tekn ... _passi.pdf
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja jani »

juu tätä eihän se ihan niin mene että mäntä n sam kuin sylinterinkin mitta. eri mäntävalmistajilla on hieman eri mitat noille mäntien sovitukselle. minulla se ainakin meni ihan vituk.. koko paraus / hoonaus ei siitä nyt ihan hirveän väljää tarvii tehä että männät kolisee sairaasti . nyt on oma näppi tuntuma sovituksesta haettu kokeilemalla kohdalleensa
ip98
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 18:27
Paikkakunta: Viiala

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja ip98 »

Onkos nämä 8v. turbosaabin männät takosia vai vain valumäntiä? Ja millaisia teholukemia sietävät?
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mäntiä??

Viesti Kirjoittaja pakinen »

f-19 kirjoitti:Näin sitä sanotaan joo että takomännät kolisee kylmänä kun niille pitää olla isommat välykset kun laajenevat lämmetessään enemmän kuin ei-takomännät (?).
...........
Kävi aikoinaan siten, että kevarin sylinteri täyty porauttaa ylikokoon ja alkuperäisiä mäntää ei ollut saatavailla, niin ostin wisecon takomännän tilalle. Sovite oli sama kuin alkuperäisessäkin..

Lopputuloksena kiinni leikkaaminen 120km/H:n vauhdissa ja toinen 60 km/h mutkatiellä :evil: Ei auttanut sisäänajot, eikä 2-tahtiöljyn lisääminen :cry:

Kolmatta kertaa ei tullut, koska rahat riitti vain tarvikemäntään. Se kesti loppuajan hienosti. Sovite oli siinäkin sama...
Saab 900S Combicoupe
Vastaa Viestiin