Mäntiä??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: btw
Itse en sen enempää tiedä saabin/volvon vakio mäntien kestoista, mutta joka tapauksessa noita kuplan takomäntiä on käytetty paljon turbo käytössä ihan toimivasti. Varmasti kalliimmat wisecot/muut mahlet ovat kestävämpiä kovemmilla ahdoilla ja kierroksilla, mutta silti....T16 kirjoitti: Lisäksi on VW Kuplan muottiintaotut viritysmännät Mahle/Cima, jotka on tarkoitettu vapaastihengittävän 40hv/4000rpm moottorin virittämiseen 80-120hv/6000-7000rpm
Ne ovat ahdetussa moottorissa heikommat kuin vakion 200hv/4-syl turbomoottorin vakiomännät
Kuitenkin niitä "Essonbaarissa" kutsutaan "Mahlen takomänniksi"
Hyvät omaan käyttötarkoitukseensa ja edullisetkin, mutta siis ei suositeltavat ralliautoon tai ahdettuun Saabiin / Volvoon tms.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: btw
Rallyracen myyjä kommentoi että jossai kisa Escorteissa ne käyttää noita kuplan takoja ~200hp vapareissa ja ei ne kauaa kestä. Ja arveli myös että kestää vähemmän kun saabin turbo-männät.L.H kirjoitti: Itse en sen enempää tiedä saabin/volvon vakio mäntien kestoista, mutta joka tapauksessa noita kuplan takomäntiä on käytetty paljon turbo käytössä ihan toimivasti. Varmasti kalliimmat wisecot/muut mahlet ovat kestävämpiä kovemmilla ahdoilla ja kierroksilla, mutta silti....
Kuplan takomännät kestää mielestäni vähemmän kun saabin orggiksen turbon mukit. En ole testannut, mutta vapari männät on vaparin. Ja saabi yleisesti ottaen ei mitään paskaa tonne pellin alle tehtaalla ole pistänyt, ainakaan OG-aikana.
Ja mullo noita T16:sen mäntiä myynnis 250e/sarja:
http://users.evtek.fi/~k0201253/myynti/
T. Pasi
99T-museopeli
Re: btw
Joo on ainakin turbo bmweihin ängetty, mutta mikä on toimivasti ja millä tehoilla.L.H kirjoitti:Itse en sen enempää tiedä saabin/volvon vakio mäntien kestoista, mutta joka tapauksessa noita kuplan takomäntiä on käytetty paljon turbo käytössä ihan toimivasti. Varmasti kalliimmat wisecot/muut mahlet ovat kestävämpiä kovemmilla ahdoilla ja kierroksilla, mutta silti....T16 kirjoitti: Lisäksi on VW Kuplan muottiintaotut viritysmännät Mahle/Cima, jotka on tarkoitettu vapaastihengittävän 40hv/4000rpm moottorin virittämiseen 80-120hv/6000-7000rpm
Ne ovat ahdetussa moottorissa heikommat kuin vakion 200hv/4-syl turbomoottorin vakiomännät
Kuitenkin niitä "Essonbaarissa" kutsutaan "Mahlen takomänniksi"
Hyvät omaan käyttötarkoitukseensa ja edullisetkin, mutta siis ei suositeltavat ralliautoon tai ahdettuun Saabiin / Volvoon tms.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
No se voi ollakin, että esim. turbo saabin vakio männät on kestävämpiä, mutta kun tuota prostreetin "mainontaa" tuon kuplan männän kestosta on monellakin foorumilla ja siitä saa kyllä sen käsityksen ettei se kestä mitään, kun on vertauksena tuo kuplan viritys 40hv->120hv..
Yllättäen se on joku rallyracen myyjä, joka varmasti myy sitten näitä kalliimpia mäntiä, kun on sanonut ettei kuplan männät kestä. Voi tietysti olla oikeassakin, kun on varmaan paljon noiden koneiden kanssa tekemisissä, mutta kyllä noi on äffäläisissä ainakin joidenkin kuskejen mukaan sitten kestänytkin.
Yllättäen se on joku rallyracen myyjä, joka varmasti myy sitten näitä kalliimpia mäntiä, kun on sanonut ettei kuplan männät kestä. Voi tietysti olla oikeassakin, kun on varmaan paljon noiden koneiden kanssa tekemisissä, mutta kyllä noi on äffäläisissä ainakin joidenkin kuskejen mukaan sitten kestänytkin.
Mulla on tollaset yhdessä turbo pösön koneessa, ainakin siinä olivat muuten ehjät mutta männän tapit oli kuluneet väljiksi kankeen. Painettakin oli parhaimmillaan 0.9bar. 0.6 bar tuli tuo 208hp ulos joten painettakin kestää jonkin verran. Nuo oli kylläkin ne 94mm eikä nuo 92mm joista tässä on puhe mutta samaa sarjaa. Nuo oli vielä reilusti yläpäästä madalletut.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Mäntiä??
KONE:FORD
Entä millaiset ovat saab 900:n vakiomännät? Esim. vertailukohteena Ford ohc:n männät ja tarkoituksena ahtaus (jääratakäyttöön, 200hv tienoille minimibudjetilla)
Saisiko 900 vapaasti hengittävän saavin männistä hyvät tähän tarkoitukseen? olisi monta konetta mistä saisi ilmaiseksi ottaa saabin osia 2-litraseen fordin nelkkuun, joka siis on ahdettavana.
vai onko saabin mäntä eri kokoa kuin fordin?
Entä millaiset ovat saab 900:n vakiomännät? Esim. vertailukohteena Ford ohc:n männät ja tarkoituksena ahtaus (jääratakäyttöön, 200hv tienoille minimibudjetilla)
Saisiko 900 vapaasti hengittävän saavin männistä hyvät tähän tarkoitukseen? olisi monta konetta mistä saisi ilmaiseksi ottaa saabin osia 2-litraseen fordin nelkkuun, joka siis on ahdettavana.
vai onko saabin mäntä eri kokoa kuin fordin?
Re: Mäntiä??
Ei onnistu. Saabin männänhalkaisija pienempi kuin oharin.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
Re: Mäntiä??
moros laitoin joskus saabin 16 v turboon je.n männät . muuten ovat kovaa tekoa mutta poraukset meni asentajaliikkeessä vituiks eli mäntä porattiin liian väljuksi ja kone piti helvetinmoista meteliä kylmänä ja kun lämpes niin hiljeni mutta ei siitä kovin hiljaista kuumanakaan tullut eli se pitää varmistaa mihin mittaa firma koneistaa lohkon . Kertokaas millä välyksellä olette asentaneet "takomäntiä" koneisiin . Nyt itsellä on vahva tunne mikä on sopiva välys.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mäntiä??
takomännät kolisee aina kylmänä..... eiköhän se poraus ole se mitä se männänhalkaisijakin on. eli 92mm mäntä 92mm reikään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Mäntiä??
Näin sitä sanotaan joo että takomännät kolisee kylmänä kun niille pitää olla isommat välykset kun laajenevat lämmetessään enemmän kuin ei-takomännät (?).
Ei varsinaisesti liity takomäntiin mutta yleisesti Saabin käyttämistä vakiomännistä:
Hoonautin kesällä parit lohkot, toiseen lohkoon tulee AB-koon männät, toiseen C. C-koon männille lohko hoonattiin kokoon 90,05-90,06mm. AB-koon lohko taisi olla 90,03-90,04.mm.
Edit: En pyytänyt lohkoja mihinkään tiettyyn kokoon, sanoin vaan että tälläiset männät pitäisi saada näihin lohkoihin. Luotin koneistamon osaamiseen sopivien välyksien suhteen.
Esim. Uuden luokituksen mukaiset Mahlen (Turbo, kaasutin?) AB-koon männät ovat Saabin mukaan kokoa 89,970-89,978mm. Vastaavat C-koon männät ovat Saabin mukaan kokoa 89,986-89,002mm. Näille männille välyseksi Saab sanoo 0,022-0,050mm.
Tuolta lisää PDF:n sivulta 23 eteenpäin:
http://www.dlc.fi/~ratter/saab_900_tekn ... _passi.pdf
Ei varsinaisesti liity takomäntiin mutta yleisesti Saabin käyttämistä vakiomännistä:
Hoonautin kesällä parit lohkot, toiseen lohkoon tulee AB-koon männät, toiseen C. C-koon männille lohko hoonattiin kokoon 90,05-90,06mm. AB-koon lohko taisi olla 90,03-90,04.mm.
Edit: En pyytänyt lohkoja mihinkään tiettyyn kokoon, sanoin vaan että tälläiset männät pitäisi saada näihin lohkoihin. Luotin koneistamon osaamiseen sopivien välyksien suhteen.
Esim. Uuden luokituksen mukaiset Mahlen (Turbo, kaasutin?) AB-koon männät ovat Saabin mukaan kokoa 89,970-89,978mm. Vastaavat C-koon männät ovat Saabin mukaan kokoa 89,986-89,002mm. Näille männille välyseksi Saab sanoo 0,022-0,050mm.
Tuolta lisää PDF:n sivulta 23 eteenpäin:
http://www.dlc.fi/~ratter/saab_900_tekn ... _passi.pdf
Re: Mäntiä??
juu tätä eihän se ihan niin mene että mäntä n sam kuin sylinterinkin mitta. eri mäntävalmistajilla on hieman eri mitat noille mäntien sovitukselle. minulla se ainakin meni ihan vituk.. koko paraus / hoonaus ei siitä nyt ihan hirveän väljää tarvii tehä että männät kolisee sairaasti . nyt on oma näppi tuntuma sovituksesta haettu kokeilemalla kohdalleensa
Re: Mäntiä??
Onkos nämä 8v. turbosaabin männät takosia vai vain valumäntiä? Ja millaisia teholukemia sietävät?
Re: Mäntiä??
Kävi aikoinaan siten, että kevarin sylinteri täyty porauttaa ylikokoon ja alkuperäisiä mäntää ei ollut saatavailla, niin ostin wisecon takomännän tilalle. Sovite oli sama kuin alkuperäisessäkin..f-19 kirjoitti:Näin sitä sanotaan joo että takomännät kolisee kylmänä kun niille pitää olla isommat välykset kun laajenevat lämmetessään enemmän kuin ei-takomännät (?).
...........
Lopputuloksena kiinni leikkaaminen 120km/H:n vauhdissa ja toinen 60 km/h mutkatiellä
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Kolmatta kertaa ei tullut, koska rahat riitti vain tarvikemäntään. Se kesti loppuajan hienosti. Sovite oli siinäkin sama...
Saab 900S Combicoupe