Isompi turbo/tuoko tehua?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Sweden
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 11:16
Paikkakunta: valkeala

Isompi turbo/tuoko tehua?

Viesti Kirjoittaja Sweden »

Eli voiko isompi turbo tuoda lisää tehuu ku itselläni on og:ssa cossun ahdin riittää 400heppaa asti.
Ostin auton muutama viikko sitte ja ostaja väitti että cossun ahtimella, lastulla ja 3"putkistolla + bensan paineet... ja jotkut kisämännät niin irtoo baarin baineilla 250polleE??????!!!!!!!!

VOIKO OLLA MAHOLLISTA?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Postasit näemmä 3x saman kysymyksen, jos oli vahinko niin poistahan nuo ylimääräiset. ;)

Niin ja vastatakseni kysymykseen niin helpostikin onnistuu. Männät ei lisää tehoa tuo eikä tuohon 250 lukemaan tarvitse orkkismäntiä mihinkään vaihtaa (eikä muutenkaan vielä pitkään aikaan). Mutta sopivankokoisella ahtimella 1 bar paineilla on tuo 250 varsin uskottavalta kuulostava lukema. Ehkä pikkuisen optimistinen jos koneen (kannen) hengitystä ei ole vakiosta mitenkään parannettu, silloin saa ehkä pikkuisen enemmän pukata ahtopainetta, mutta isolla puhaltimellahan se ei ole ongelma.. Jollei viivettä lasketa, 3" putkisto auttaa tähän kyllä jonkinverran.

Jos ruisku on vakio LH-jet 2.2, niin lastutuksen ja bensanpaineiden nostonkin jälkeen alkaa bensa kyllä olla aika lopussa 250 hepan kohdalla.

Näin talviaikaan ei intercoolerilla yhtä suurta merkitystä ole, mutta noissa lukemissa (ja aiemminkin) olisi jo vahvasti syytä asentaa kunnollinen keulacooleri sen alkuperäisen onnettoman esityksen tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sweden
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 11:16
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja Sweden »

Joo ottaisin ne ylimääräset pois mutta miten saan ne`? voitko vähä jelpata? :lol:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Viestin yläreunasta pitäisi löytyä tuollainen raksi, jota klikkaamalla viestin voi poistaa. Poistaminenhan onnistuu vain, jos viestiin ei ole vastattu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sweden
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 11:16
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja Sweden »

Onnistu :lol:
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Isompi turbo/tuoko tehua?

Viesti Kirjoittaja Japso »

Sweden kirjoitti:Eli voiko isompi turbo tuoda lisää tehuu ku itselläni on og:ssa cossun ahdin riittää 400heppaa asti.
Ostin auton muutama viikko sitte ja ostaja väitti että cossun ahtimella, lastulla ja 3"putkistolla + bensan paineet... ja jotkut kisämännät niin irtoo baarin baineilla 250polleE??????!!!!!!!!

VOIKO OLLA MAHOLLISTA?
Mikäs ahdin on kyseessä? Perus takaveto-Cossun t03 riittää vajaaseen 300hv, 4wd:n ahdin hiukan korkeemmalle (2mm ero kompurassa). RS500:n t04e riittääkin jo sitten ihan eri sataluvuille, mutta sen erotat jo ulkoisesta koosta ja siitä, ettei taatusti mene kiinni orkkis pakosarjaan. Escort Cosworthin t35 riittää reiluun 350hv.
Foxbody turbo
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

T3/T4E Trim50 -ahtimella dynotettiin lampimassa huoneessa 2.0 T16-koneisesta Satkusta 260 hv, ahtopaineella 0.9 bar. Eli hyvinkin 250 hv tehoihin paasee kilon ahdoilla, jos ahdin on tarpeeksi iso. Muutenkin ahtimen vaikutus tehoon on sita suurempi mita pidemmalle virityksessa mennaan; 2-litraisesta koneesta on joissain viritysprojekteissa otettu 700-800 hv, ja suurin ero 500 hv projekteihin on ahtimen koko.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

millä kierroksilla saatiin tuo huipputeho?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Isompi turbo/tuoko tehua?

Viesti Kirjoittaja V-M »

to4 kirjoitti:
Sweden kirjoitti:Eli voiko isompi turbo tuoda lisää tehuu ku itselläni on og:ssa cossun ahdin riittää 400heppaa asti.
Ostin auton muutama viikko sitte ja ostaja väitti että cossun ahtimella, lastulla ja 3"putkistolla + bensan paineet... ja jotkut kisämännät niin irtoo baarin baineilla 250polleE??????!!!!!!!!

VOIKO OLLA MAHOLLISTA?
Mikäs ahdin on kyseessä? Perus takaveto-Cossun t03 riittää vajaaseen 300hv, 4wd:n ahdin hiukan korkeemmalle (2mm ero kompurassa). RS500:n t04e riittääkin jo sitten ihan eri sataluvuille, mutta sen erotat jo ulkoisesta koosta ja siitä, ettei taatusti mene kiinni orkkis pakosarjaan. Escort Cosworthin t35 riittää reiluun 350hv.
Eikös esko cossussa ole T25:nen alunperin?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Isompi turbo/tuoko tehua?

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

V-M kirjoitti: Eikös esko cossussa ole T25:nen alunperin?

V-M
Eka mallisarjassa oli hybridi T03/4 ja vimosissa T25 Garretti.

Edit: Vakio taksicossun ahtimella tiedän penkitetyn noin 320hp, koneen hengitystä hieman parennettu.
Sweden
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 11:16
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja Sweden »

Joo otin tosta minun turbosta selvää mikä se oli...
sieltä löyty T35
Saab 900og t16 -84
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

T35 :?: 8O
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eli se on niiden ekojen kossu-eskojen ahdin :wink: . Kyllä sillä sen yli 350hv saa pihalle. Yhden kossumiehen mukaan se on tosiaan T3/4 hybridi (kutsutaan vaan T35 nimellä), 48.5/50 siivillä, pako ar.63.

http://www.withywood.net/pupils/PupilWe ... H/Ford.htm
Foxbody turbo
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

to4 kirjoitti:Eli se on niiden ekojen kossu-eskojen ahdin :wink: . Kyllä sillä sen yli 350hv saa pihalle. Yhden kossumiehen mukaan se on tosiaan T3/4 hybridi (kutsutaan vaan T35 nimellä), 48.5/50 siivillä, pako ar.63.

http://www.withywood.net/pupils/PupilWe ... H/Ford.htm
Aaaa joooo... muisti palaa pätkittäin :wink: tää on se jota aluperin kutsuttiin T34:na eikä T35:na mutta juu tämä on tuo vanhempi joka on tosiaan se parempi/tehokaampi esco cossun puhallin. Riittänee tosiaan sinne 350 luokkaan. En tiedä missä vaiheessa tuo T34 muuttui muotoon T35?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

mikkoimp kirjoitti:millä kierroksilla saatiin tuo huipputeho?
Melko tarkkaan 5500 rpm. Sen jälkeen notkahtaa kevyesti, kun kantta ei ollut juurikaan portattu, ja "pieni" turbiini jo vähän ahdistaa isommilla kierroksilla.
Vastaa Viestiin