![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Holset ahtimet
Re: Holset ahtimet
Tee testi. Ota kolmoskaljapullo. Lyö korkkiin niin pieni reikä että siitä näkyy juuri ja juuri päivänvalo läpi. Koita kuinka nopeasti saat olutpullon tyhjennettyä tuon reiän kautta. Kun olet vähän aikaa olutta tuon pienen reiän kautta imenyt, alkaa poskillesi nousta puna ja paikat alkavat lämmetä. Pullo tyhjenee hitaasti ja sinä hengästyt.Aksu900 kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, miten ja miksi se teho alkaa laskea pitemmässä vedätyksessä?![]()
Kokeile toinnuttuasi uudelleen ja ota uusi pullo. Avaa korkki ja juo. Meneeköhän nyt yhtään paremmin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2172
Ei saa mut jos ymmärsin oikein kun kävin eilen pro turbolla niin ne tekee tosta holsetin hx-35:sta tota gt40 turbiinia sovittamalla siihen garretin t3:n pakopesän tämmönen kuva mulle jäi eilen kun toi lpr:n pro turbon äijä mulle tarjos sellasta. Sen pitäs kuulema herätä aika alhaalta jossain 1.6 civicissä ahtaa jo n.3000rpm 1.25bar ja toi kuitenkin riittää isompaankiin pataan sanokohan se äijä et jotain n.500hv ellen väärin muistaAP kirjoitti:Minkä kokoisella pakopesällä nuo HX-40 ja -35 sitten alunperin on? Luulishan noita saavan vähän pienemmälläkin
Saab 9000 2.0 T16A -87
Re: Holset ahtimet
Hieno analogia, mutta ei pahemmin liity todellisuuteen muuten kuin uudempien saabien ja niiden vakioahtimien kohdalla eli kun Trionicin sytkän myöhäistäminen ja siitä etenevä kuumumisen noidankehä alkaa. Tai selkeästi alimitoitettujen ahtimien kohdalla joissa mennään kokoajan choke flowilla. Ylimitoitustahan ei ole mahdollista tehdä, eihän?95power kirjoitti:Tee testi. Ota kolmoskaljapullo. Lyö korkkiin niin pieni reikä että siitä näkyy juuri ja juuri päivänvalo läpi. Koita kuinka nopeasti saat olutpullon tyhjennettyä tuon reiän kautta. Kun olet vähän aikaa olutta tuon pienen reiän kautta imenyt, alkaa poskillesi nousta puna ja paikat alkavat lämmetä. Pullo tyhjenee hitaasti ja sinä hengästyt.Aksu900 kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, miten ja miksi se teho alkaa laskea pitemmässä vedätyksessä?![]()
Kokeile toinnuttuasi uudelleen ja ota uusi pullo. Avaa korkki ja juo. Meneeköhän nyt yhtään paremmin
Kymmenien kilometrien huudatukset kierrokset tapissa kuuluvat sitten niihin jo mainittuihin märkiin päiväuniin. Toisinsanoen sellaisia tilanteita ei yksinkertaisesti Suomen teillä ole.
Tällaisella "naurettavalla hybridillä" varustettu og-satku vetää hienosti koko kierrosalueen läpi ilman minkäänlaista hengenahdistusta heräten silti jo paljon ennen 3000 rpm. Ja miksipä ei, onhan tämän naurettavan kompuran virtaus vain vaivaiset 40 lbs/min 1.5 bar ahtopaineilla. Jos tuo .63 A/R pakopesä ahdistaa niin kumma kun ei ole ahtimessa eikä pakosarjassa havaittavissa kovankaan vedon jälkeen minkäänlaista punoitusta?
Kuten todettu, niin voihan niitä 10 litraiseen dieselmoottoriin tarkoitettuja ämpärin kokoisia ahtimia asentaa jos haluaa dynoqueenin ja suoraan ajettaessa nopean auton. Sellaisella ei vaan ole pahemmin asiaa sitten mutkatielle. Etuvetoisessa autossa eli Saabissa kun muutenkin tuo pito on niin hyvä kun ne tehot paukahtavat silmille lagauksen jälkeen..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbolagi ei katoa mihinkään vaikka kierroksia tarpeeksi olisikin. Varsinkin noissa isoissa Holseteissa lagi on muhkea.tamtami kirjoitti:Ei niistä isoista turboista mitään ongelmaa tule, pitää vain kierrokset 4000 yläpuolella niin pärjää mutkapätkälläkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ja jos nuo HX35:et tai HX40:et alkavat tuntua pieniltä, niin HX50:en antaa ihan mukavan tehontuoton. Neljässä tonnissa vakioaeron max teho, ja viissataa kierrosta myöhemmin ollaankin jo 400 hp:ssä eikä loppua näy. Onkohan tässä nyt riittävästi viivettä? Ko. tehokäyrä on muuten nikin NP autosta - käsittääkseni tonnarista - tuolta swedufoorumin puolelta.
http://img27.imagevenue.com/img.php?loc ... e_HX50.JPG
Kaikki tuo mitä isoista ahtimista on täällä sanottu saappaan yhteydessä, pitää kyllä ( valitettavasti ) paikkansa.
Ensinnäkin, 500 hp:tä saappaassa on jo liikaa tehoa auton käyttämiseen normaaliliikententeessä. Volymetrisen hyötysuhteen vieminen tuolle tehotasolle vaatii koneen luonteen muuttamista on-off tyyliseksi;
ajat kahdeksaa kymppiä kolmosella suoraan ja varmistat että edessä on riittävästi suoraa eikä autoja lähietäisyydellä.
Painat kaasun pohjaan ja keskityt pitämään auton moottoritien kahdella kaistalla. Kun vehje pääsee alueelle alkavat pyörät sutia ja saman tien räkäisee rajoittajalle. Yrität arpoa seuraavaa pykälää saappaan juuri tähän tarkoitukseen tehdystä laatikosta. Kun löydät pykälän, lyöt taas lutan pohjaan ja pian törmätään taas rajoittajalle.
Kaikki edellyttäen, että alla on riittävästi kuivaa asfalttia, sillä märällä et voi painaa kaasua millään vaihteella tai jäädään paikoilleen. Ei todellakaan sovelias normaaliliikenteeseen, mutta pitävällä pinnalla siitä huolimatta helvetin hauskaa. Pelkästään se tunne, kun voimaa on paljon, on jotakin sanoinkuvaamatonta ja jokaisen saabistin tulisi saada se kokea.
Jaa mistäkö tiedän? No, se on toinen tarina...
Joo, 1.) on lagia, 2.) ei ole nopea mutkatiellä, 3.) on vaikeasti hallittava, 4.) sutii isoissakin vauhdeissa, 5.) ei ole mitään järkeä etc etc. Mutta kaikesta huolimatta, helvetin hauskaa ja mieluummin ajan tuollaisella kuin ajan nopeasti mutkia ylipaineilla vinkuvalla T25:lla..... Nämähän ovat makuasioita, joten näistä lienee turhaa kiistellä.
On selvää, että Holseteissa on paljon lagia. Selvää on myös se, että henkilöt, jotka näitä saappaisiin - tai mihin tahansa henkilöautoihin - laittavat, tietävät ko. asian. Näillä henkilöillä tavoite on kierrosalueen yläpäässä. Keskialueesta ja viiveestä yritetään saada siedettäviä oikeinsuunnitellulla kokonaiskonseptilla, kuten hyvin tehdyllä pulssisarjalla, hyvällä kannella, hyvällä moottorinohjauksella etc. Yläpäässä odottaa kuitenkin palkinto; se iso voima joka sinkoaa sinut eteenpäin niin että tuntuu kunnolla.
Jo tässä vaiheessa on tehty useita kompromisseja; kuten se, että autoa ei ole enää tarkoitettu normaaliliikenteen joukkoon tai sillä pärjää siellä helvetin huonosti, vaan moottoriteille satasesta ylöspäin suoraanajoa varten. Ja jos noissa olosuhteissa voidaan poistua nk. oikeiden superautojen jaloista, antaa se tunteen joka on kaikkien tehtyjen kompromissien arvoinen.
Mulla ei oo asiaan enempää sanottavaa.
http://img27.imagevenue.com/img.php?loc ... e_HX50.JPG
Kaikki tuo mitä isoista ahtimista on täällä sanottu saappaan yhteydessä, pitää kyllä ( valitettavasti ) paikkansa.
Ensinnäkin, 500 hp:tä saappaassa on jo liikaa tehoa auton käyttämiseen normaaliliikententeessä. Volymetrisen hyötysuhteen vieminen tuolle tehotasolle vaatii koneen luonteen muuttamista on-off tyyliseksi;
ajat kahdeksaa kymppiä kolmosella suoraan ja varmistat että edessä on riittävästi suoraa eikä autoja lähietäisyydellä.
Painat kaasun pohjaan ja keskityt pitämään auton moottoritien kahdella kaistalla. Kun vehje pääsee alueelle alkavat pyörät sutia ja saman tien räkäisee rajoittajalle. Yrität arpoa seuraavaa pykälää saappaan juuri tähän tarkoitukseen tehdystä laatikosta. Kun löydät pykälän, lyöt taas lutan pohjaan ja pian törmätään taas rajoittajalle.
Kaikki edellyttäen, että alla on riittävästi kuivaa asfalttia, sillä märällä et voi painaa kaasua millään vaihteella tai jäädään paikoilleen. Ei todellakaan sovelias normaaliliikenteeseen, mutta pitävällä pinnalla siitä huolimatta helvetin hauskaa. Pelkästään se tunne, kun voimaa on paljon, on jotakin sanoinkuvaamatonta ja jokaisen saabistin tulisi saada se kokea.
Jaa mistäkö tiedän? No, se on toinen tarina...
Joo, 1.) on lagia, 2.) ei ole nopea mutkatiellä, 3.) on vaikeasti hallittava, 4.) sutii isoissakin vauhdeissa, 5.) ei ole mitään järkeä etc etc. Mutta kaikesta huolimatta, helvetin hauskaa ja mieluummin ajan tuollaisella kuin ajan nopeasti mutkia ylipaineilla vinkuvalla T25:lla..... Nämähän ovat makuasioita, joten näistä lienee turhaa kiistellä.
On selvää, että Holseteissa on paljon lagia. Selvää on myös se, että henkilöt, jotka näitä saappaisiin - tai mihin tahansa henkilöautoihin - laittavat, tietävät ko. asian. Näillä henkilöillä tavoite on kierrosalueen yläpäässä. Keskialueesta ja viiveestä yritetään saada siedettäviä oikeinsuunnitellulla kokonaiskonseptilla, kuten hyvin tehdyllä pulssisarjalla, hyvällä kannella, hyvällä moottorinohjauksella etc. Yläpäässä odottaa kuitenkin palkinto; se iso voima joka sinkoaa sinut eteenpäin niin että tuntuu kunnolla.
Jo tässä vaiheessa on tehty useita kompromisseja; kuten se, että autoa ei ole enää tarkoitettu normaaliliikenteen joukkoon tai sillä pärjää siellä helvetin huonosti, vaan moottoriteille satasesta ylöspäin suoraanajoa varten. Ja jos noissa olosuhteissa voidaan poistua nk. oikeiden superautojen jaloista, antaa se tunteen joka on kaikkien tehtyjen kompromissien arvoinen.
Mulla ei oo asiaan enempää sanottavaa.
#2172
No sen verran täytyy tässä ihmetellä, että eikö tosiaan maailmasta löydy ämpärin kokoisen holsetin ja kukkopillin kokoisen T25:n väliltä yhtään keskikokoista ahdinta, jolla voisi saada mersunkyykytyslukemat mutta kuitenkin säilyttää järkevä ajettavuus?-D95power kirjoitti:mieluummin ajan tuollaisella kuin ajan nopeasti mutkia ylipaineilla vinkuvalla T25:lla..... Nämähän ovat makuasioita, joten näistä lienee turhaa kiistellä.
On se varmasti mukava tunne, kun saab muuttuu kiihdytysautoksi, sitä en epäile hetkeäkään, mutta eikö vähän pienempi ahdin ja vähemmät tehot.. No, niin, makuasioitahan nämä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
95power, asiallinen kirjoitus ja varsin totta. Ja sehän on pelkästään positiivista että joku tekee moisen saabin suomessakin.
Itsekin tekisin jos olisi mahdollista pitää kahta ei-käyttöautoa. Järki on kaukana mutta hupi lähellä. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta lienet samaa mieltä siitä että moisen ahtimen asentaminen vakiotonnariin tai edes lähellekään vakioon on täyttä mielenköyhyyttä, kun moottori ei pysty hyödyntämään ahtimen varoja ilman laajahkoja muutoksia.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta lienet samaa mieltä siitä että moisen ahtimen asentaminen vakiotonnariin tai edes lähellekään vakioon on täyttä mielenköyhyyttä, kun moottori ei pysty hyödyntämään ahtimen varoja ilman laajahkoja muutoksia.
95power kirjoitti: Jaa mistäkö tiedän? No, se on toinen tarina...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Aki Peltola #1132
Matka T25:sta HX40:een on pitkä ja matkan varrella on monia ahtimia. Harva siirtyy suoraan T25:sta Holsettiin, ainakaan saabin yhteydessä. Lisäx kannattaa muistaa, että jututhan täällä ovat täysin fiktiivisiäJope kirjoitti: No sen verran täytyy tässä ihmetellä, että eikö tosiaan maailmasta löydy ämpärin kokoisen holsetin ja kukkopillin kokoisen T25:n väliltä yhtään keskikokoista ahdinta, jolla voisi saada mersunkyykytyslukemat mutta kuitenkin säilyttää järkevä ajettavuus?-D
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Muista myös elää kohtuudella, ole varovainen, älä ole hullu, mitähän järkeä tuossakin on, onhan sinulla eläkevakuutus etc etc. Näitähän riittää.Jope kirjoitti:On se varmasti mukava tunne, kun saab muuttuu kiihdytysautoksi, sitä en epäile hetkeäkään, mutta eikö vähän pienempi ahdin ja vähemmät tehot.. No, niin, makuasioitahan nämä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2172
...ja vauhti vain kasvaa....ja lisää tulossa kameroita tienvarsiin,että saavat hyviä kuvia suu virneessä ajavista saabisteista
täytyy jollain konstein "takoa päätä turboon" eli rauhoittaa "tehonnälkää".
ilman korttia on sama kuinka iso turbo pellin alla on....
on kuulemma jo kakkosvaihteellakin kortti lähtenyt saabistilta
(olishan tuo kiva päästä testille ökyturbosaabilla
)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
täytyy jollain konstein "takoa päätä turboon" eli rauhoittaa "tehonnälkää".
ilman korttia on sama kuinka iso turbo pellin alla on....
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
on kuulemma jo kakkosvaihteellakin kortti lähtenyt saabistilta
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
(olishan tuo kiva päästä testille ökyturbosaabilla
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Kytät voi tunkea nuo kamerat toistensa p..seisiin ja pyöritellä niitä siellä niin paljon kuin tahtovat.HARTSA kirjoitti:...ja vauhti vain kasvaa....ja lisää tulossa kameroita tienvarsiin,että saavat hyviä kuvia suu virneessä ajavista saabisteista![]()
täytyy jollain konstein "takoa päätä turboon" eli rauhoittaa "tehonnälkää".
ilman korttia on sama kuinka iso turbo pellin alla on....![]()
on kuulemma jo kakkosvaihteellakin kortti lähtenyt saabistilta![]()
(olishan tuo kiva päästä testille ökyturbosaabilla)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Menix tää jo OT:ksi ?
#2172
Kannattaa miettiä mihin tarkoitukseen autoasi rakennat. Ahtimen valinnassa tulee helposti ahnehdittua. Eli jos tarkoituksena rakentaa jokapäiväisessä ajossa olevaa käyttöautoa niin älä laita ämpärin kokoista holsettia! YLIMITOITETULLA ahtimella saa takuulla pilattua hyvänkin rakennelman. On lopulta kuitenkin todella rasittavaan ajaa jokapäiväisiä ajoja autolla jossa kaikki käyttökelpoinen voima löytyy viimeisten 2000rpm alueelta. Harraste vehkeet on tietysti asia erikseen!
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic