Aksu900 kirjoitti:
Mutta lienet samaa mieltä siitä että moisen ahtimen asentaminen vakiotonnariin tai edes lähellekään vakioon on täyttä mielenköyhyyttä, kun moottori ei pysty hyödyntämään ahtimen varoja ilman laajahkoja muutoksia.
Pojat pojat, ostakaa tarpeeksi iso moottoripyörä. Kiva ajaa hiljaa, kiihtyvyyttä riittää suunpielien nostattamiseksi ja varmasti saa itseltään sekä kortin että hengen pois jos haluaa. ..ja mikäli ei suhde 1 kg/hv riitä niin ainahan sen voi ahtaa.
jarska kirjoitti:Kannattaa miettiä mihin tarkoitukseen autoasi rakennat. Ahtimen valinnassa tulee helposti ahnehdittua. Eli jos tarkoituksena rakentaa jokapäiväisessä ajossa olevaa käyttöautoa niin älä laita ämpärin kokoista holsettia! YLIMITOITETULLA ahtimella saa takuulla pilattua hyvänkin rakennelman. On lopulta kuitenkin todella rasittavaan ajaa jokapäiväisiä ajoja autolla jossa kaikki käyttökelpoinen voima löytyy viimeisten 2000rpm alueelta. Harraste vehkeet on tietysti asia erikseen!
Jokapäiväiseen ajoon ? Holset ? Ja käyttökelpoista rekisteriä otetaan 3000rpm:än, ei 2000rpm:än verran. Siis tässä fiktiivisessä päiväunessa
dq kirjoitti:Pojat pojat, ostakaa tarpeeksi iso moottoripyörä. Kiva ajaa hiljaa, kiihtyvyyttä riittää suunpielien nostattamiseksi ja varmasti saa itseltään sekä kortin että hengen pois jos haluaa. ..ja mikäli ei suhde 1 kg/hv riitä niin ainahan sen voi ahtaa.
Pyöriä alkaa olemaan tässä maassa jo lähes joka jätkällä ja jopa vanhoilla äijilläkin ( jotka eivät niillä mitään tee ). Mutta kuinka moni ajaa yli 500 hp:en saappaalla ?
No, leikki leikkinä. Kivahan näitä kosteita päiväunia tehosaapikkaista on aina välillä nähdä.
Meikäläisen tavoitteena on 350-400 hp:n og900, joka 1300kg painoisena liikahtaa jo sen verran että saa jäädä suurin osa "äkäisistäkin" autoista kattelemaan perävaloja. Kun ei toistaiseksi opiskelijabudjetilla ole varaa kuin yhteen autoon, niin käyttöarvoakin pitää vehkeellä olla. Eli järkevää tehoaluetta n. 4krpm, lähtien jostain reilusta kahdesta ja puolesta tonnista.
Tähän konseptiin ei oikein Holsetti sovi vaikka se todella ylävireisiin 500-600hp suoran tien ohjuksiin saattaisikin olla omiaan.
Loppujenlopuksi kyse on täysin siitä, millaisiin tarkoituksiin auton rakentaa. Etuvetoisena todella kovat 0-100 ja varttimailiajat voinee suosiolla unohtaa, joten joko 100km/h-> autobahnraaseri tai sitten jonkinlainen tasapainotettu kokonaisuus jolla ei isollakaan tiellä jalkoihin jää (paitsi ehkä niille 600hp holsettitykeille) muttei myöskään kaupungissa tai mutkatiellä 1.5 civiceille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Meikäläisen tavoitteena on 350-400 hp:n og900, joka 1300kg painoisena liikahtaa jo sen verran että saa jäädä suurin osa "äkäisistäkin" autoista kattelemaan perävaloja. Kun ei toistaiseksi opiskelijabudjetilla ole varaa kuin yhteen autoon, niin käyttöarvoakin pitää vehkeellä olla. Eli järkevää tehoaluetta n. 4krpm, lähtien jostain reilusta kahdesta ja puolesta tonnista.
Veit jalat suustani. Just tölläsen mä haluan kanssa. Mistä noit saa noit kamoja osteltuu? Onko helppo duunaa ihan vaan parkkiksella noi muutokset ? Mulla ei oo mitään omaa tallipaikkaa vielä kun oon täämönen alotteleva tuuning harrastaja
95power kirjoitti:Pyöriä alkaa olemaan tässä maassa jo lähes joka jätkällä ja jopa vanhoilla äijilläkin ( jotka eivät niillä mitään tee ). Mutta kuinka moni ajaa yli 500 hp:en saappaalla ?
No, leikki leikkinä. Kivahan näitä kosteita päiväunia tehosaapikkaista on aina välillä nähdä.
Niin tämähän siinä vähän oli pointtina, että kullakin on (ja saa ollakin) omat kosteat päiväunensa, joillakin ne vaan on hieman kosteampia kuin toisilla.
Laitetaan vielä se oma kostea autoaiheinen päiväuni: eli pystykeulainen CC- tai CD-Turbotonnari manuaalina, ulkokuorta ei muuteta kuin mahdollisesti värin, vanteiden ja korkeuden suhteen, mutta sisäpuolelta karsitaan kaikki ylimääräinen paino mitä vain mahdollista, ja moottoriin puhtia sen verran mitä antaa lompakko myöden.
95power kirjoitti:Pyöriä alkaa olemaan tässä maassa jo lähes joka jätkällä ja jopa vanhoilla äijilläkin ( jotka eivät niillä mitään tee ). Mutta kuinka moni ajaa yli 500 hp:en saappaalla ?
No, leikki leikkinä. Kivahan näitä kosteita päiväunia tehosaapikkaista on aina välillä nähdä.
Niin tämähän siinä vähän oli pointtina, että kullakin on (ja saa ollakin) omat kosteat päiväunensa, joillakin ne vaan on hieman kosteampia kuin toisilla.
Laitetaan vielä se oma kostea autoaiheinen päiväuni: eli pystykeulainen CC- tai CD-Turbotonnari manuaalina, ulkokuorta ei muuteta kuin mahdollisesti värin, vanteiden ja korkeuden suhteen, mutta sisäpuolelta karsitaan kaikki ylimääräinen paino mitä vain mahdollista, ja moottoriin puhtia sen verran mitä antaa lompakko myöden.
Ei muuta kuin holsetin ostoon. Siihen vaan sopiva turbiini puoli niin kyllä lähtee. Tai ainakin jokin vastaava turbo. Kerran turbon vaihtaa, niin ei sinne kannata kukkopilliä laittaa toisen tilalle. Harraste autoksihan tuota voi vielä sanoa kun käyttöautoja on piha täynnä myyntiin asti
jarska kirjoitti:Kannattaa miettiä mihin tarkoitukseen autoasi rakennat. Ahtimen valinnassa tulee helposti ahnehdittua. Eli jos tarkoituksena rakentaa jokapäiväisessä ajossa olevaa käyttöautoa niin älä laita ämpärin kokoista holsettia! YLIMITOITETULLA ahtimella saa takuulla pilattua hyvänkin rakennelman. On lopulta kuitenkin todella rasittavaan ajaa jokapäiväisiä ajoja autolla jossa kaikki käyttökelpoinen voima löytyy viimeisten 2000rpm alueelta. Harraste vehkeet on tietysti asia erikseen!
Jokapäiväiseen ajoon ? Holset ? Ja käyttökelpoista rekisteriä otetaan 3000rpm:än, ei 2000rpm:än verran. Siis tässä fiktiivisessä päiväunessa
Itse oon ainakin autooni paljon tyytyväisempi tuon sun entisen mitsun kans kuin mitä aikaisemmalla isolla garretilla! Paljon mukavampi ajaa normaali ajoa kun auto vetää matalilta kierroksilta lähtien. Tuolla isolla ja vanhalla garrettilla olis varmaan saanut enemmän huipputehoa irti (ainakin pers dynolla) mutta parempi näin. Saatiinpa nytkin tehon osalta yksi rajapyykki ylitettyä vaikka nykyisellä ruiskurakennelmalla ja vakio bens.pumpulla seokset on kaikkea muuta kuin kohdallaan...