Tehonmittausbluffiko?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Tehonmittausbluffiko?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Käykääpäs katsomassa seuraava video:

http://www.sqr.se/projekt/PA_Motor.WMV

Väittävät, että autosta löytyi 603 hv staattisesti mitattuna 8O

Hmm, onkohan toi bluffia vai ihan totta :?: Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Voihan se tottakin olla, mutta mittausjärjestelyn vaikutusta asiaan on aika vaikea mennä arvailemaan, vrt SAE, DIN, JIS yms hevosvoimat.

Näissä autoharrastaja jutuissa yleensäkin tuppaa menemään puurot ja vellit sekaisin kun aletaan puhumaan tehosta ja väännöstä, saati kun niitä aletaan mittaamaan.

Kun mitataan autossa niin yleensä apulaitteet ovat käytössä ja imu- sekä pakopuoli ovat sellaiset kun autossa pitääkin olla. Koepenkissä voikin sitten mittailla miten lystää... Apulaitteiden ja pako-/imupuolen erojen vaikutusta voi mittaustuloksiin voi arvailla, mutta varmaa selkoa ei ole ellei mittaa samaa moottoria useammalla menetelmällä. Moottorin ohjauksen viimeisellä lenkillä on myös merkitystä, penkissä se voi olla muutakin kuin kaasujalka, joka harvoin saa aikaan optimaalista tehosäätöä.

Kovasti paljon näytti olevan piuhaa ja ylimääräisiä antureita koneessa... äkkiseltään tulisi mieleen että moottorin ohjaus ei penkissä vastaa käytännön toteutusta. Toisaalta kuvatut mittarinäytöt oli lievässä ristiriidassa rainassa näytetyn mittausjärjetelyn kanssa. Voihan noita näyttöjä basicillä ohjelmoida ja kuvailla... ja lisätä moottorin mölinän taustalle.

Ota nyt sitten näistä selvää... itse en usko yhteenkään näkemääni numeroarvoon ellei mittaaja ole oikeasti luotettava, i.e. jokin oikea tutkimusinstituutti, ei mikään virittelyverstas.

Loppujen lopuksihan totuus on kuitenkin se että perstuntuma on ainoa luotettava vertailuperuste kun täysin varustettua moottorilabraa ei ole joka pojalla takataskussa... jos joku tuntuu olevan tehokas niin se tod.näk on ainakin hiukan tehokkaampi kuin oma pirssi. Se onko jossakin Saabissa (tai missä hyvänsä tavallisessa henkilöautossa) 400 vai 600 hepoa on melko yhdentekevää... harva pystyy sanomaan eroa jos hyppää pystymetsästä auton puikkoihin, käsistä se lähtee kummallakin teholla.

Jussi
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

-- ja yleensäkin näistä tehojen mittauksista yms arvojen ilmoittelemisesta.
Saabin vakio 205hp aero moottorihan antoi jotain päälle 220hp en nyt muista lehteä missä se oli. Mutta joka tapauksessa yleensä viripajat antaa sen, vaikka vain puolen sekunnin ajaksi saadun tehopiikin noille sarjoille lukemaksi.
Yks Saabilla työskentelevä hemmo jolla oli autossaan 250hp/380Nm lukemat kertoi, että vastaavat esim speedpartsin 265hp/410Nm arvoja.
Eli Saabin mittauksissa autoa laitetaan hieman lujemmille, arvot pitää löytyä hieman pidemmän aikaa yms.

Marko
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin