Peltipakosarjoja og900 turboihin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Peltipakosarjoja og900 turboihin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tutun kanssa on suunnitteilla valmistaa turbosatkuihin peltipakosarjoja, sekä T16 että T8-autoihin. Tarkoitus tehdä bolt-on mallia ja fiksumman muotoista sarjaa jossa turbon asento olisi edullisempi mm. imuilman ja dp:n kannalta. Pakosarjoihin saadaan melkovarmasti sekä T03 nelikulmaista että mitsun pyöreää laippaa. Huomio T8:n omistajat joilla orggisvalusarja meinaa tipahtaa tielle! :D

'Ei-bolt-on'-malli vaatii enemmän rakentelua (DP, imuilman otto, öljynpaluu jne). Tähän racempaan malliin olisi mahdollisesti saatavissa myös valmis downpipe auton/vetarin alle asti. Turbo olisi tässä mallissa pitkittän, joko pakosarjan alla tai päällä (selviää myöhemmin).

Sarjat valmistettaisiin tietysti ammattimiehen toimesta tigillä.

Hinta 350€ sis. alv.

Nyt alustavasti tiedustelisin että kuinka paljon on potentiaalisia kiinnostuneita pakosatseista joista joku voisi ehkä sarjan joskus ostaakin. Vielä en siis järjestä kimppatilauksia jne :) Mutta jos vähän osviittaa saisi kuinka paljon on kiinnostuneita.
Viimeksi muokannut f-19, Ti Maalis 28, 2006 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

no minä ainaskin olen kiinnostunut
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kiinnostusta löytyy race-versioon, jos hinnan saa pysymään aisoissa.

Itselläni pakosarja tulisi vieläpä 99:iin, mikä on ahtaampi kuin 900, mutta sama moottori.




Ideoin että turbo olisi ajosuunnan mukainen. Ilmanotto suoraan lampun alta tai letkulla oikeasta pyöräkotelosta. Pitkällä putkella toki saa vakio paikkaankin. Lämpösuojaa sitten jos näyttää että imuilma lämpenee pakosarjasta.

Turbon pakosarjan laippa osoittaisi ylöspäin. Näin pakoputken lähtö olisi suoraan taaksepäin tai mitsun vinolla pesällä pyöräkoteloon päin.

Konepeltiin tarvittaessa lämpökilpi, koska pakosarjan putket olisivat siis ylempänä kuin normaalisti, koska pakosarja tulee ylemmäs. Parilla ruuvilla saa lämpökilven kiinni niihin konepellin jäykisteisiin, voi käyttää myös korotusholkkeja, jolloin lämpökilpeen enempi matkaa konepellistä.

Ahtoputki voisi lähteä suoraan jakajan alta, siitä missä vakio turbo sijaitsee. Tai sitten suoraan keula-IC:lle 90-asteen mutkalla.

Öljypaluun pitää pysyä korkeammalla kuin lohkon reikä.

Kuvia minun 99T16 konehuoneesta, missälie vaiheissa. Huomaa että toisesta kuvasta puuttuu syylari:
Kuva
Kuva


T. Pasi
99T-museopeli
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

No mua ainakin T8:n sarja kiinnostaa, ehkäpä racemalli kun rata-autoon olisi tulossakin..... :D
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kyllä kiinnostaa. Etenkin jos hinta tosiaan saadaan pidettyä siinä 300 eurossa. Tulisiko tuo mustasta raudasta vai rosterista?

Ai niin, mä olen siis kiinnostunut tuosta bolt-on mallista mitsun laipalla
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

kallejh kirjoitti:No mua ainakin T8:n sarja kiinnostaa, ehkäpä racemalli kun rata-autoon olisi tulossakin..... :D
Ei semmosia saa laittaa....

Mutta

Minua kiinnostaisi myös malli bolt-on T8 h-kone 99 saappaaseeni.

Edit: malli
Viimeksi muokannut ASTech, Ma Tammi 09, 2006 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900C -86
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Peltipakosarjoja og900 turboihin

Viesti Kirjoittaja pka »

f-19 kirjoitti:'Ei-bolt-on'-malli vaatii enemmän rakentelua (DP, imuilman otto, öljynpaluu jne). Tähän racempaan malliin olisi mahdollisesti saatavissa myös valmis downpipe auton/vetarin alle asti. Turbo olisi tässä mallissa pitkittän, joko pakosarjan alla tai päällä (selviää myöhemmin).
T16 satkuun tuollainen kiinnostaa. Vastaavaa nimenomaan turbo pakosarjan alapuolella on tullut suunniteltua itsekin.
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Ehdottoman kiinnostunut bolt-on mallista!

Nimimerkki t8-omistaja jolla valusatsi tippumassa tielle... :lol:
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

ASTech kirjoitti: Ei semmosia saa laittaa....
Antti Antti kylläpäs saa, Roadsporteissa meinaan..... :twisted:

Asiaan, kyllähän bolt on mallikin toki kävisi.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Houbi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 09:03
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Houbi »

Juu oon erittäin kiinnostunut T8 mallista, oiskohan sillä T03 laipalla?


Ja kuinka "bolt on" toi sit todellisuudessa on?
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

joo kiinnostusta löytyy bolt-on mallista T8 autoon, tosin vasta kesällä kun
saa vähän rempparahaa töistä..
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Ainahan kaikki kiinnostaa jos on edullista.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Olikin irssin puolella puhetta jo..eli tonnarin satsi kiinnostas, T3-laipallinen.
Foxbody turbo
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tekijältä tuli viestiä että racemmassa mallissa voi tulla sovituksen kanssa ongelmia. Pitää käydä kysymässä että mikä pistää vastaan ja onko ratkaistavissa. Sinänsä helpottaisi tekijääkin jos ei tarvitsisi tehdä kuin bolt-on mallia T8:lle ja T16:sta. Tämä racempi malli tuli vaan tekijällekin heti mieleen kun näki orggiksen muodon :). Mutta katsotaan jos pitää vaan tyytyä tuohon totuttuun muotoon, ei tulisi ylimääräistä työtäkään.

Bolt-on malli tulee pyrkii olemaan myös täysin bolt-on, eli pakosarjan pultit saa kiinni, sopii moottorin kannakkeen kanssa yhtäaikaa, vanhaa öljynpaluuputkea voi käyttää, turbo tulee vakio kohtaan jne. Katsotaan sopivuus sitten kun ensimmäinen proto on valmis. Siinä vaiheessa voidaan ehkä ottaa käsirahalla maksettuja tilauksia vastaan :)

Tässä vaiheessa on tullut about 7kpl kiinnostuneita 8v pakosarjasta, 16v sarjasta 3kpl. Palaan asiaan viimeistään kun proto on valmis (pari viikkoa).
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Moro !

Juu,eli kuten f-19 tuossa totesikin tulee bolt on sarja sopimaan suoraan orggiksen paikalla,koska käytän originaali sarjaa jiginä.
Siinä koitetaan hakea putkien pituutta suunnilleen tontille ja tekemään tavallaan hiukan parempi korjaus osa "revenneelle" alkuperäis sarjalle.Sarja tehdään mustasta 42,4x2,6 putkesta ja laipat 12mm.
Turbon laippaksi voidaan laittaa eri variaatioita,jos kysyntää tai tarvetta löytyy.Nyt kuitenkin aluksi löytyy hyllystä t3 laippaa.

Paremmin virtaavassa mallissa sijoitetaan turbo sarjan alapuolelle,jotta saataisiin mahdollisimman iso ja jouheva downpipe mahdutettua.
Siinä sarjassa ei muuta ongelmaa ole,kuin että se vaatii hieman pohdintaa ja kokeiluja.Tämän päivän tilanne on,että 16v laipat on nyt lähdössä tilaukseen,kun löydän sopuhintaisen ja suht nopean toimittajan.
Heti kun saan laipat käsiini väkerrän kasaan prototyypin bolt on sarjasta ja siitä saa f-19 pistää sitten kuvia/infoa lisää.Sarjat hitsataan tigillä ja puhalletaan rakeilla.
Tuolta voi katsoa muutaman kuvan,niin saa vähän osviittaa minkälaisia tekeleitä on tullut tehtyä.Nämä on siis ahdin alaspäin sarjoja fordiin.

sarjat
toinen
vilä yks
Vastaa Viestiin