
Ehdotuksia harrasteturbosaabiksi??
Ehdotuksia harrasteturbosaabiksi??
Olen jo pitkään elätellyt haaveita omasta harrasteturbosta. Voisi olla jokin 80-90- luvun turbo, jonka tekisin ajan ja rahan sallimissa puitteissa alusta loppuun läpi käyden sellaiseksi kesäautoksi. Auto olisi ehdottomasti mahdollisimman vakio ulkokuoreltaan, mutta auton painoa pyrkisin pudottamaan esim. karsimalla kaiken tässä yhteydessä turhan pois, tietenkin rakennetta heikentämättä (mielummin vahvistaen) ja tehoa kasvattamaan järjen sallimissa puitteissa (lukuun 250-320hv), kuitenkin kilvet säilyttäen. Eli suorituskyky olisi hakusessa, vaikka mukavuuden kustannuksella, koska arkisaapas olis ihan erikseen! Olisko kenellä kokemuksia ja ehdotuksia sopivaksi kori- ja moottorimalliksi tällaiseen saab-projektiin?? Aihion lähtöhinta ei saisi olla kovin korkea, eikä ulkomuoto liian lupauksia antava, mitä kulkupuoleen tulee... 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Ite meinasin just 3 ovista ysisatasta t16 koneella, olis helpompaa katsastusmiehen kanssa!
Aikanaan keulakolaroitu 99 vm. -82 sai uuden, mutta lyhyen elämän jokkisradalla. Siitä otin pois takapenkit, puskurit, vetokoukun ja kaiken turhan sisustuksesta sekä kojelaudasta. Vähän kaarta sisään ja parempaa vyötä kuskille, niin kulki aika hyviä aikoja jokkisradalla ja oli etupainoisena ja -vetoisena todella helppo "viskottava". Nyt kuitenkin meinasin kilvellistä, eli ehkä 900 olis parempi, vaikka onkin raskaampi! Takapenkki sais kuitenkin lähtöpassin! Jotain äänieristystä kuitenkin jättäisin... Oon kyllä muistaakseni kuullut myös 99:stä t16 tekniikalla varustettuna, mutta se oli sitten varmaan kilvetön auto??

reimasaab kirjoitti:Oon kyllä muistaakseni kuullut myös 99:stä t16 tekniikalla varustettuna, mutta se oli sitten varmaan kilvetön auto??
kyllähän 99 helposti saa T16 kilpiin, tekniikka vaan pitää ottaa T16 katti mallista jossa on 160hv, laillisesti kun saa 174hv (1,2*145hv) laittaa 99
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
99:iin saa T16-tekniikan (max. tehot tosin 174 hepoa, vaihtoehtoina siis katillinen tekniikka, S:n tekniikka tai hieman lasketut ahtopaineet ja dynolappu).
Itsekin kannatan satkua, tosin 2d-pystykeulaa. 2d:n kori on kuulemma 3d:tä hiukan jäykempi ja muutenkin olemus on sopivan karvalakkimainen.
Noita ei pahemmin taida valmiina olla, mutta kun nyt kerran rakentelemaan lähdetään, miten olisi kori jostain -80-luvun lopun karvalakista ja tekniikka sitten jostain muualta.
Äänieristyksiä kannattaa jättää pois, 3d-satku ei ainakaan ole enää mikään nautinto ajaa ilman mitään eristyksiä.
Edit: Mikkoimp ehtikin mainita 99:n ja t16:n yhteennaittamisesta.
Itsekin kannatan satkua, tosin 2d-pystykeulaa. 2d:n kori on kuulemma 3d:tä hiukan jäykempi ja muutenkin olemus on sopivan karvalakkimainen.

Äänieristyksiä kannattaa jättää pois, 3d-satku ei ainakaan ole enää mikään nautinto ajaa ilman mitään eristyksiä.

Edit: Mikkoimp ehtikin mainita 99:n ja t16:n yhteennaittamisesta.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Jos jäykkää koria haluaa ja on valmis rakentamaan sekä tinkimään alkuperäisyydestä niin itse suosittelisin jotain 2D sedania johon asentaa sen T16-koneen. 2D:hän on jäykin kori vakiona (ratasatkut pelkästään näitä), tätä vielä kun jäykistää kaarilla niin avot. Toki 3D:kin on jäykistettynä varmasti riittävän jäykkä kilvelliseksi autoksi.
Vielä kun valitsee aihioksi jonkun ennen 1.7.1987 rekisteröidyn niin ei tarvitse edes katin tai päästöjen kanssa pahemmin murehtia. Edes mitään mullistaava ei tarvitse tehdä vaihtessa moottorin turbolliseksi, jarrut ja alusta kuntoon uusilla vakio-osilla.
Max. tehothan 900:lle on siinä ~225hp vai paljonko se oli. Ei parane leimalle mentäessä tätä tehoa ylittää. Muistakaa että määräykset ovat määräyksiä!

EDIT: <- hidas turkulainen, monta muuta ehti edelle
Vielä kun valitsee aihioksi jonkun ennen 1.7.1987 rekisteröidyn niin ei tarvitse edes katin tai päästöjen kanssa pahemmin murehtia. Edes mitään mullistaava ei tarvitse tehdä vaihtessa moottorin turbolliseksi, jarrut ja alusta kuntoon uusilla vakio-osilla.
Max. tehothan 900:lle on siinä ~225hp vai paljonko se oli. Ei parane leimalle mentäessä tätä tehoa ylittää. Muistakaa että määräykset ovat määräyksiä!


EDIT: <- hidas turkulainen, monta muuta ehti edelle

Viimeksi muokannut f-19, Ma Tammi 16, 2006 00:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pikkusisko totesi kaverin mustasta täydellisellä airflowlla varustetusta 3d:stä että onhan toi ihan kiva, harmi vaan että on tolla rumalla perällä

#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.