Alustasta: T16 / Aero
Alustasta: T16 / Aero
-Onko Aerolla ja T16-mallilla (og900) mitään eroa mm. alustan suhteen, voiko varaosia, esim. iskunvaimentimia & jousia tilata suht. huoletta?
-Toinen pohdiskelunaihe onkin, että kun iskareita pitää vaihtaa, niin kannattaako miettiä muitakin kuin alkuperäis-Sachseja? Haussa ei todellakaan ole mikään kivireki tai mutkahirmu, vaan mahd. hyvin päivittäiskäyttöön sopiva (ei siis niin "sporttinen") Aero. Onko joku onnistunut jousi/iskunvaimennin -kombinaatiokokeiluissaan erityisen hyvin?
-Sattuisiko pk-seudulla olemaan liikettä, josta em. alustanosia saisi edes jotenkin kohtuulliseen hintaan, esim. Laakkosen jousihinnasto oli lähinnä masentava; asennuksesta suoriutunee itsekin..?
-Lisäksi olisi haussa Saab-alkuperäistilpehööriin erikoistunut liike joko täällä tai ulkomailla, josta voisi edes tiedustella esim. alkuperäislisävarusteita vanhoihin 900:iin (esim. parempia etukaiutinritilöitä).
-Toinen pohdiskelunaihe onkin, että kun iskareita pitää vaihtaa, niin kannattaako miettiä muitakin kuin alkuperäis-Sachseja? Haussa ei todellakaan ole mikään kivireki tai mutkahirmu, vaan mahd. hyvin päivittäiskäyttöön sopiva (ei siis niin "sporttinen") Aero. Onko joku onnistunut jousi/iskunvaimennin -kombinaatiokokeiluissaan erityisen hyvin?
-Sattuisiko pk-seudulla olemaan liikettä, josta em. alustanosia saisi edes jotenkin kohtuulliseen hintaan, esim. Laakkosen jousihinnasto oli lähinnä masentava; asennuksesta suoriutunee itsekin..?
-Lisäksi olisi haussa Saab-alkuperäistilpehööriin erikoistunut liike joko täällä tai ulkomailla, josta voisi edes tiedustella esim. alkuperäislisävarusteita vanhoihin 900:iin (esim. parempia etukaiutinritilöitä).
Hyvä iskunvaimennin sataseen on Sachsin Advantage-malli, ja ihan tarvikeliikkeestä löytyy. Saattaa olla halvempikin kuin alkuperäis-Sachs, en tiä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kannattaa kysyä myös mitä esim bilsteinit tai vaikkapa konin sportit maksaa! Yleensä noita luullaan sika hintaisiksi mutta hinta ei aina välttämättä eroa juurikaan kalliimmasta "tarvike iskarista" ja ovat varmasti parempia ajettavuudeltaan kuin yksikään tarvike iskari. Sitä paitsi kestävät yleensä lähes auton elin iän jollin hieman kalliimpi hankintahinta hyvittyy viimeistään kun paskaksi menneet tarvike vaimentimet joutuu uusimaan...
Paikallinen Saab varaosamyyjä sanoi keväällä, että Saabin alkuperäisiskunvaimentimet ovat joko Sachs- tai Bilstein merkkiset. Riippuu vähän kulloisestakin erästä. Sachsin mallit ovat tosin ilmeisesti yleisempiä, koska sellaiset itsellenikin tuli. (Kehoitin tosin etsimään varastosta niitä Bilsteinejä, kun kerran samaan hintaan saa... ei kuitenkaan löytynyt).
-Timo-
-Timo-
Iskareista edelleen
Mielenkiintoista; itseäni vain arveluttaa suuresti kaikkien "urheilullisten" iskunvaimentimien hankkiminen. Aero ei normaalistikaan ole mikään lulla ja jos alle eksyvät vähänkään kivirekeen viittaavat iskarit, niin normaaliajelu (mihin auto on tarkoitettukin), voi menettää mahdollisuuksien rajoissa olevaa mukavuuttaan.
Luonnollisesti tulee olla kiinnostunut auton ajo-ominaisuuksia _PARANTAVISTA_ iskarivaihtoehdoista, joten ovatko esim. Konit tai Bilsteinit sitten niin paljon parempia kuin alkuperäis-Sachsit, että niitä kannattaisi tosissaan harkita? Varsinkin, kun ajatellaan että mahdollisesti kaikki jouset ja iskarit uusittaisiin kerralla. Jollain kokemuksia hyvistä kombinaatioista?
Luonnollisesti tulee olla kiinnostunut auton ajo-ominaisuuksia _PARANTAVISTA_ iskarivaihtoehdoista, joten ovatko esim. Konit tai Bilsteinit sitten niin paljon parempia kuin alkuperäis-Sachsit, että niitä kannattaisi tosissaan harkita? Varsinkin, kun ajatellaan että mahdollisesti kaikki jouset ja iskarit uusittaisiin kerralla. Jollain kokemuksia hyvistä kombinaatioista?
Ei Bilstein vaan Boge.TimoA kirjoitti:Paikallinen Saab varaosamyyjä sanoi keväällä, että Saabin alkuperäisiskunvaimentimet ovat joko Sachs- tai Bilstein merkkiset. Riippuu vähän kulloisestakin erästä. Sachsin mallit ovat tosin ilmeisesti yleisempiä, koska sellaiset itsellenikin tuli. (Kehoitin tosin etsimään varastosta niitä Bilsteinejä, kun kerran samaan hintaan saa... ei kuitenkaan löytynyt).
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Iskareista edelleen
Itsellänikin oli pieni epäilys että 99:iin ostamani Bilstein Racing -iskarit olisi tosi kovat. Yllätys oli suuri heti kun ekaa kertaa lähti hiekkatiellä ajelemaan. Vaikka alla oli lisäksi Lesjöforsin madallusjouset niin silti alusta oli oikein mukava. Näinpä uskallan todeta että rahalla ei saa pelkästään kovia, vaan oikeasti TOIMIVAT iskarit.petteri75 kirjoitti:Luonnollisesti tulee olla kiinnostunut auton ajo-ominaisuuksia _PARANTAVISTA_ iskarivaihtoehdoista, joten ovatko esim. Konit tai Bilsteinit sitten niin paljon parempia kuin alkuperäis-Sachsit, että niitä kannattaisi tosissaan harkita? Varsinkin, kun ajatellaan että mahdollisesti kaikki jouset ja iskarit uusittaisiin kerralla. Jollain kokemuksia hyvistä kombinaatioista?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Kovaa toimivuutta?!
Hmm. Positiivista, jos noin todellakin kävi. Tietäisikö joku vielä edullista vauhtiputkaa pk-seudulla (Motonetissa kai lähinnä vakioiskareita), joista em. tuotteita saisi hankittua tai tilattua? Laakkosen jousihinnat olivat masentavia, etujouset 131 €/kpl, takajouset 150€/kpl.. Hyvä ajettavuus olisi tähtäimessä, mutta kun rahat eivät yksinkertaisesti riitä näin kalliisin komponentteihin..![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Kovaa toimivuutta?!
Ne Motonetin "korkeapaine" Sachs Advantaget taitaa maksaa luokkaa 150e/sarja. Nuo mun 99:n Bilsteinit maksoi 550e/sarja Speedpartsilta tilattuna, ei ihan halpaa... Motonetistä saa kyllä ihan asiallista peruskamaa järkihintaan.petteri75 kirjoitti:Hmm. Positiivista, jos noin todellakin kävi. Tietäisikö joku vielä edullista vauhtiputkaa pk-seudulla (Motonetissa kai lähinnä vakioiskareita), joista em. tuotteita saisi hankittua tai tilattua? Laakkosen jousihinnat olivat masentavia, etujouset 131 €/kpl, takajouset 150€/kpl.. Hyvä ajettavuus olisi tähtäimessä, mutta kun rahat eivät yksinkertaisesti riitä näin kalliisin komponentteihin..
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Sachseista
Ärf, pitäisi varmasti opetella ko. merkin oikeinkirjoitus.
Jos Sachsin Advantaget ovat Aerossakin vakioiskareina oleviin verrattavia / parempia ja Motonetista niitä saa 150 eurolla 4 kpl, niin valintahan on selvä. Parempiakin löytyisi, mutta 550€ pelkkiin iskareihin on kohdallani hiukan liikaa..
Olisi kiva löytää jotain vertailutestin tapaista iskareista, mutta sitten tulevat makukysymykset niin kovasti esiin.
Jos Sachsin Advantaget ovat Aerossakin vakioiskareina oleviin verrattavia / parempia ja Motonetista niitä saa 150 eurolla 4 kpl, niin valintahan on selvä. Parempiakin löytyisi, mutta 550€ pelkkiin iskareihin on kohdallani hiukan liikaa..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Iskareista
ÄLÄ laita advantageja Aeroon, paitsi taakse, kts. alempana!! Osta sinne oikeat aeron sachsit, koska advantageja ei ole tarkoitettu vakaajilla varustettuun etuakselille.
Sachsin sivuilta löytyy luettelo, mistä selviää kaikki sopivuudet.
Eli Oma suositus, Motonetistä Lesjöforsin madallussetti:
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . 67-6212 131.86 euroo
Ja Sachsin iskarit vakaajilla varustettuun sport-alustaan:
sachsin numerot:
eteen 112-103 supertouring
taakse 112-104 supertouring
Esim. pihlajamäen autovaraosa, 74,25 euroa/kpl
Hakkilan varakiri halvempi, muistaakseni n. 60e
Sitten voi tietysti laittaa vakio aero/t16 iskarit:
Sachsin numerot:
eteen 112 102 supertouring
taakse 106 003 advantage
hintakin halvempi
Sekavaa, eikö totta![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sachsin sivuilta löytyy luettelo, mistä selviää kaikki sopivuudet.
Eli Oma suositus, Motonetistä Lesjöforsin madallussetti:
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . 67-6212 131.86 euroo
Ja Sachsin iskarit vakaajilla varustettuun sport-alustaan:
sachsin numerot:
eteen 112-103 supertouring
taakse 112-104 supertouring
Esim. pihlajamäen autovaraosa, 74,25 euroa/kpl
Hakkilan varakiri halvempi, muistaakseni n. 60e
Sitten voi tietysti laittaa vakio aero/t16 iskarit:
Sachsin numerot:
eteen 112 102 supertouring
taakse 106 003 advantage
hintakin halvempi
Sekavaa, eikö totta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Bilsteinit
Kiitos, varsinkin noista Sachsin numeroista. Valinta näyttää nyt osuneen Bilstein Originaaleihin, joiden pitäisi vastata niitä alkuperäisiskareita. Setti (4 kpl)maksaa 250€ mikä on varsinkin nyt paljon, mutta toivottavasti ne kestävätkin hyvin ja ajotuntuma paranisi edelleen. Pitänee varmasti raportoida jonkinlaisia kokemuksia, kunhan ne vain jossain vaiheessa saisi ährättyä alle..![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
P.S. Ymmärtääkseni T16/Aerossa on aina kallistuksenvakaimilla varustettu alusta, mutta oliko näihin saatavissa vielä Saab-lisävarusteena jotain Sport-alustaa? Onko tässä eroa "vakioon"?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
P.S. Ymmärtääkseni T16/Aerossa on aina kallistuksenvakaimilla varustettu alusta, mutta oliko näihin saatavissa vielä Saab-lisävarusteena jotain Sport-alustaa? Onko tässä eroa "vakioon"?
Re: Bilsteinit
Mä laitoin omaan autoon noi motonetin kaasu Sachsit noin vuosi sitten. Tarkempaa mallinumeroa en muista, mutta halvat ne oli ja siitäpä päätös hankkia ne.
Vaikkei olekkaan mitkään GTI lehden tai nuorison suosiossa olevat merkki viritys iskarit 450km/h:n taunus -luokituksella, niin on tällä hetkellä paras saab alusta millä olen ajanut:)
Yllätyin siitä itsekkin, että kaupunkiajosta aina reippaaseen matka ajoon todella hyvät iskarit ja samalla alustassa on tiettyä jämäkkyyttä lujaakin ajettaessa.
En tiedä, mitkä autossa alunperin oli, mutta ekaa kertaa huomaan eroa iskareissa:)
Tosin on noi kalliitkin varmaan ihan hyvät.
Vaikkei olekkaan mitkään GTI lehden tai nuorison suosiossa olevat merkki viritys iskarit 450km/h:n taunus -luokituksella, niin on tällä hetkellä paras saab alusta millä olen ajanut:)
Yllätyin siitä itsekkin, että kaupunkiajosta aina reippaaseen matka ajoon todella hyvät iskarit ja samalla alustassa on tiettyä jämäkkyyttä lujaakin ajettaessa.
En tiedä, mitkä autossa alunperin oli, mutta ekaa kertaa huomaan eroa iskareissa:)
Tosin on noi kalliitkin varmaan ihan hyvät.
Viimeksi muokannut Sami, La Maalis 06, 2004 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alustasta: T16 / Aero
Kannattaa hakea Saabilta #8993438 ja #8993446, maksaa about 70e/kpl ja ovat sellaiset jotka siihen kuulu, Sachsin valmistamat ja varmasti pitkäikäiset (nää on sellaiset siniset joita siis noissa on alunperinkin ollut alla).