og tiputus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

og tiputus

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

noniin.... nyt sitte iskee tiputusvimma...
älkääkä nyt kertoko, että kuinka paljon mukavampi auto on korkeana ja löysänä.... TIEDÄN!!

mutta nyt pitää keksiä miten tuo 5d satku saadaan niiaamaan..
madallussarja kyllä, mutta tuleeko perästä koitenkin liian löysä, kun se tuossa pitkäperäisessä painaa niin mahdottomasti.. kokemuksia kehiin ja ehdotuksia hyvistä jousista..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Menee vähän aiheen viereen mutta tuli vaan mieleen että onko Combilla ja Sedanilla sitten paljonki painoeroa...?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne madallusjouset toimii ihan hyvin molemmissa. Vakiojouset on combissa takana jäykemmät, sedanissa taas aika löysät.

Tuo lesjöforssin (motonetin myymä) sarja on hyvinkin asiallinen. Etujousia voi vielä vähän lyhentää jos tietää mitä tekee, niin saa vielä paremmin balanssiin. Tahtoo yleensä olla aina vähän keula korkeampana kuin perä Saabeissa muuten.

Ja mitä korkeana ja löysänä mukavuuteen tulee, niin ehkä. Itse en silti suostuisi vakiojousitettua satkua kauaa ajamaan, on se niin syvältä ajettavuudessaan verrattuna. Kallistuksenvakaajat pelastaa vähän, kaasarin alusta on aika toivoton. Laita sitten kunnon kaasuiskarit niiden madallusjousten kaveriksi, toimiva budjettiratkaisu on esim. Sachsit, jos rahaa on polttaa niin Bilsteinejä voin suositella omasta kokemuksestano (sport tai racing).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Mitäs sitte tapahtuu jos laittaa esim: motonetin -35mm mad.sarjan ja ihan originaaliin tarkoitetut kaasuiskarit?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juuri nuo sacsh motonetista hankittuna ovat ihan perus kauraa hyvin toimii madallus jousien kanssa itsellä 4v alla jo!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Saab900i kirjoitti:Mitäs sitte tapahtuu jos laittaa esim: motonetin -35mm mad.sarjan ja ihan originaaliin tarkoitetut kaasuiskarit?
Kyllä se madaltuu, mutta kuopan jälkeen voimakkaat jouset vaativat tukevat (lue kovat) iskarit ulosjouston hillitsemiseksi. Etupää on erittäin kriittinen kun siinä on vielä enemmän painoa.
Mulla oli kyseinen yhdistelmä mutta se pompotti keulaa aika paljon, en suosittele. Vaikka saabin kaasuiskarit oli hyväkuntoiset, vaihdoin ne KYBin korkeapainekaasu GasAjust iskareihin. Siitä tuli todella tukeva, nautinto ajaa kovaa 8) , muttei matkustaa huonokuntoisilla teillä :(

En leikkaisi jousia, siitä tulee ihan riittävän matala ilmankin, muuten saat virittää ohjausta pohjapanssariin ;)

PS. katsokaa että korin on kunnossa, ettei käy niin, että täältä saa lukea, irti repeytyneistä ja ruosteisista iskaritorneista :evil:
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hah... kori on kyllä kunnosa... sais vaan nuo ovien alareunat niin lähelle maata, ettei niille juteltais kokoaikaa.

(no niitä alasaumoja kun ei enää ole..)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taisi jossain olla ohje, että etupäässä kannattaa lyhentää niitä pohjaanlyöntikumeja, kun ne toimii vakiojousillakin ikäänkuin progressiivisena jousena. Madalluksen kanssa ne kumit alkaa ottamaan vastaan jo turhankin aikaisin.

Mitä tulee näihin teidän "perä on painava, keula on painava" juttuihin, niin hassulta tuo kuulostaa. Satkussa esim. painojakauma täydellä kuormalla on aika lähelle 50/50 ja ilman kuormaakin siedettävästi hieman keulapainoisempi. Ei voi muuta sanoa, kun että sitä painoa on aikalailla tasan keulassa ja perässäkin... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kuormaamattomana painojakautuma on noin 60/40%, ei kai kukaan kuormausta varten halua autoa madaltaa. :lol:
Etujuosetkin ovat jäykempiä kuin takajouset, tosin jousen jäykkyytteen vaikuttavat monet seikat...
Etuakselinpainolla on merkitystä vain siihen kuin haetaan sopivaa jousi/vaimennin yhdistelmää, eli jäykkä jousi ja suuri liikkuva massa vaativat jäykän iskun(lue heilahdus)vaimentimen ettei pompita ympäriinsä miten sattuu. :)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin no tuosta painavasta perästä sen verran, että tuskinpa tuota sabaa on suunniteltu kulkemaan takapuskuri maassa, ja etupuskuri pilvissä...
tämä taas ei jostain kumman syystä tunnu vaivaavan sedaneita, vaan nimenomaan combeja... siis yleensä..

kuoleentuneet takajouset, joo-o, mutta ettei vaan tapahtuis samaa heti uusilla jousilla..

painava peräinen saab nimitys tosiaan johtuu varmasti lievistä takajousista painoon nähden.. ei siis painojakaumasta...

kysymys siis edelleen, että minkälainen kombinaatio on HYVÄ.. iskarit?? jouset?? ja kenties erilaiset taakse?? vai?? ei huvittais uusia heti ruveta pätkimään kun ne ostaa... vai laitetaanko taakse vain kylmästi jotain jäykennystä, ettei jää lentoon lähtö asentoon??... :wink:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tässäpä esimerkki Lesjöforsien tuottamasta asennosta:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 16_kierros

Ja tässä sama Saabin omien ilmapussien (lisä"jouset" normaalijousten sisään) kanssa:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... feeniks_ok

Nuo ilmapussit on hyvä tapa lisätä kuorman kantavuutta. Balanssia taas on helppo säätää ainakin sentin verran jousien kumien alle laitettavilla ylimääräisillä kumilärpäkkeillä mitä joka autossa taitaa olla ainakin 2kpl, niitä kun pistää 4 per puoli niin jopa alkaa perä nousta :)

EDIT: palaan aiheeseen lähiviikkoina uuden ässän madalluksen tiimoilta. Koitan saada kuvattua mahdollisimman tasaisella alustalla ennen & jälkeen :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

jcarlson kirjoitti: Tuo lesjöforssin (motonetin myymä) sarja on hyvinkin asiallinen. Etujousia voi vielä vähän lyhentää jos tietää mitä tekee, niin saa vielä paremmin balanssiin. Tahtoo yleensä olla aina vähän keula korkeampana kuin perä Saabeissa muuten.
Minustakin tuntuu, että lesjöforsseilla keula jää hiukan liian ylös. Osaako kukaan sanoa mikä tuossa katkaisussa olisi sellaista mikä olisi hyvä tietää? Liikaa ei ainakaan auta katkaista.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Esim. tässä on käyty takakenoa läpi:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=jous%2A
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin