Bensanpainesäätimestä
Bensanpainesäätimestä
Keväällä olisi tarkoitus ottaa hieman lisää tehoja irti autosta ja pikkuhiljaa olen osia hankinu.
Yksi asia (muunmuassa) askarruttaa, enkä siihen haulla löytänyt vastausta.
Missä vaiheessa tulee tarpeelliseksi nostaa bensanpainetta? Tarkoitus on nostaa ahdot maksimissaan 1 barin. Riittääkö tuossa vielä alkuperäinen paineensäädin vai pitääkö miettiä esim. fse:n säädettävän ostamista?
Seosmittari ja dyno varmaan auttaa tarpeellisuuden miettimisessä, mutta kun tarkoitus on hankkia palikat valmiiksi ja keväällä vain asennella paikoilleen niin olis kiva tietää jo etukäteen...
Niin, ja muina osina on tulossa tietysti alucooleri, jt:n 3" kokomatkalle, sporttikatilla varustettuna, lastu ja bleederi
Yksi asia (muunmuassa) askarruttaa, enkä siihen haulla löytänyt vastausta.
Missä vaiheessa tulee tarpeelliseksi nostaa bensanpainetta? Tarkoitus on nostaa ahdot maksimissaan 1 barin. Riittääkö tuossa vielä alkuperäinen paineensäädin vai pitääkö miettiä esim. fse:n säädettävän ostamista?
Seosmittari ja dyno varmaan auttaa tarpeellisuuden miettimisessä, mutta kun tarkoitus on hankkia palikat valmiiksi ja keväällä vain asennella paikoilleen niin olis kiva tietää jo etukäteen...
Niin, ja muina osina on tulossa tietysti alucooleri, jt:n 3" kokomatkalle, sporttikatilla varustettuna, lastu ja bleederi
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
900 T16 -88 (KA)
Hakusanalla "bensanpain*" 57 osumaa og900 foorumista.. Ainakin tossa ensimmäisessä topicissa on paljonkin puhetta just kyseisestä aiheesta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Tuttu topicci ja juuri se sai lopullisesti miettimään koko paineiden noston tarpeellisuutta. Esim. v-m: jutuista sain sen käsityksen, että vakiopumpulla hyöty on vähän niin ja näin.
Tuon topicin autossa paineiden nostosta oli ilmeisesti hyötyä, mutta miten sitten lienee alkuperäisen turbon kohdalla kun pysytään maksimissaan barin ahtopaineissa.
En kaipaa mitään teoriaa suuttimien koosta ja pumpun tuotoista. mä en kuitenkaan siitä mitään ymmärrä. Riittää jos joku osaa sanoa, että pelittääkö ässän Lucas 14.0 ruisku pelkällä lastun vaihdolla noin barin ahdoilla, vai onko vaarana gason loppuminen kesken ja sitä myöten nakutus ym kiva
Tuon topicin autossa paineiden nostosta oli ilmeisesti hyötyä, mutta miten sitten lienee alkuperäisen turbon kohdalla kun pysytään maksimissaan barin ahtopaineissa.
En kaipaa mitään teoriaa suuttimien koosta ja pumpun tuotoista. mä en kuitenkaan siitä mitään ymmärrä. Riittää jos joku osaa sanoa, että pelittääkö ässän Lucas 14.0 ruisku pelkällä lastun vaihdolla noin barin ahdoilla, vai onko vaarana gason loppuminen kesken ja sitä myöten nakutus ym kiva

900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
900 T16 -88 (KA)
-92 vuosimallisessa on 14.1 Lucas. Bensanpaineita ei kannata mennä nostamaan, pelkällä lastulla saat tulemaan tummanharmaata putkesta 1 barin paineilla. Kokeiltu on, ei loppunut bensa lastutettuna isolla coolerilla ja 1.6 bar paineilla (piikki, 1.2 bar rajoittajalla).
Vakioturbosta loppuu tuotto ennenkuin suuttimista.
Vakioturbosta loppuu tuotto ennenkuin suuttimista.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Perus(bensan)paineita nostettaessa yrittää käydä periaatteessa rikkaalla. Lambda korjaa tätä, mutta miten toimii käytännössä, en osaa sanoa. Oikeasti tietävät kertokoot.
Kuten carlson sanoikin niin ruiskuchippi riittää pitkälle ja lambdan/EGT:n avulla voidaan varmistua seosten riittävyydestä. Muutenkin korotettujen bensanpaineiden hyöty, ei-ohjelmoitavassa ruiskussa on hiukan kyseenalaista. Varsinkin jos on ajoauto vakiopumpulla. Jos soppa loppuu niin kannattaakin jo harkita megaa tms.
Kuten carlson sanoikin niin ruiskuchippi riittää pitkälle ja lambdan/EGT:n avulla voidaan varmistua seosten riittävyydestä. Muutenkin korotettujen bensanpaineiden hyöty, ei-ohjelmoitavassa ruiskussa on hiukan kyseenalaista. Varsinkin jos on ajoauto vakiopumpulla. Jos soppa loppuu niin kannattaakin jo harkita megaa tms.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
Okei, kiitos neuvoista. Ei siis tarvitse siitä puolesta murehtia. Hjyvä homma. Nyt vain pitää odotella maaliskuuta, että voi käyttää autoa leimalla ja sen jälkeen aloittaa värkkääminen
-92 on tosiaan 14.1, mutta tuossa onkin tekniikka vm -90 ässästä.
Mitään megaa ei ole (vielä ainakaan) tarkoitus rakennella. Auto on kuitenkin samalla käyttöauto ja kerää kuukaudessa mittariin 3-4tkm, joten bensataloutta ja kestävyyttäkin pitää vähän miettiä.
Tuosta bensan kulutuksesta vielä... Miten tuo lastu mahtaa lisätä kulutusta matka-ajossa? Mä olen saanu sen käsityksen, että se antaa kunnolla lisää soppaa vain lämä pohjassa, mutta kevyemmällä kaasujalalla ei pitäisi kulutuksen nousta, vai olenko aivan väärässä
Mitään megaa ei ole (vielä ainakaan) tarkoitus rakennella. Auto on kuitenkin samalla käyttöauto ja kerää kuukaudessa mittariin 3-4tkm, joten bensataloutta ja kestävyyttäkin pitää vähän miettiä.

Tuosta bensan kulutuksesta vielä... Miten tuo lastu mahtaa lisätä kulutusta matka-ajossa? Mä olen saanu sen käsityksen, että se antaa kunnolla lisää soppaa vain lämä pohjassa, mutta kevyemmällä kaasujalalla ei pitäisi kulutuksen nousta, vai olenko aivan väärässä

900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
900 T16 -88 (KA)
Itselläni LH2.4 lastulla, ja ainakaan tässä ei kulutus noussut. Muutoinkin tuntuu olevan suht tunnoton kaasun käytölle maantieajossa. Toki hiljaa ja siististi ajamalla menee vähemmän, mutta ei kohtuullinen kenkiminen kovinkaan paljoa nosta kulutusta. Kaupunkiajossa eri asia.JuHem kirjoitti:Okei, kiitos neuvoista. Ei siis tarvitse siitä puolesta murehtia. Hjyvä homma. Nyt vain pitää odotella maaliskuuta, että voi käyttää autoa leimalla ja sen jälkeen aloittaa värkkääminen
Mitään megaa ei ole (vielä ainakaan) tarkoitus rakennella. Auto on kuitenkin samalla käyttöauto ja kerää kuukaudessa mittariin 3-4tkm, joten bensataloutta ja kestävyyttäkin pitää vähän miettiä.![]()
Teemu Malinen
Outback XT -05
Outback XT -05
Taitaa tuollainen toimimaton walbro olla yleinen. Mulla meni myös syksyllä pumppu uusiksi ja ekalla pumpulla pääsin vain viisi kilometriä kunnes meni jumiin keskellä kaupunkiaKurko kirjoitti:Tnicci ainakin toimii jopa motonetin walbrolla (kunhan löytää toimivan)

Vaihdossa saatu toinen pumppu on sentään toiminu ilman ongelmia (koputan puuta..)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
900 T16 -88 (KA)
Koputa vaan, kyllähän niitten pitäisi ihan samoja pumppuja olla, mitä saabin tiskillä myydään ämpäreineen päivineen kuusinkertaiseen hintaan.JuHem kirjoitti:Taitaa tuollainen toimimaton walbro olla yleinen. Mulla meni myös syksyllä pumppu uusiksi ja ekalla pumpulla pääsin vain viisi kilometriä kunnes meni jumiin keskellä kaupunkia![]()
Vaihdossa saatu toinen pumppu on sentään toiminu ilman ongelmia (koputan puuta..)

No tuo mun eka versio ei yksinkertaisesti työntänyt, kuin noin 4 kiloo painetta ja sehän ei riitä, kuin vakioon matalapaineiseen.

No tähän takuuversioon olen nyt tyytyväinen.