Virranjakajan & syttykasetin toiminta periaate

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Virranjakajan & syttykasetin toiminta periaate

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hei!

Nyt tarttis sielunvahvistusta projektin syttyvehkeitten toiminnasta.
Boschin jakaja JHFU4 JA siihen kuuluva syttykasetti og900 satkussa.

Jakaja: Onko muutakin muuttujia ennakkon suhteen kuin alipainekello. Muuttuuko ennakko myös kierrosluvun mukaan. Jousethan ainakin löytyy jakajan sisältä(onko vain alipanekellon palautukseen). Joskus yritin ajoituslampulla tsuumata ilman alipainekellon letkua ja kyllä se asteikko siellä liikkuu jonkin verran.

Syttykasetti: Mikä idea tällä kapistuksella on kokoonpanossa. Kipinänvahvistus? Ennakkokäyrän muokkaus(varmaankin vain DI vehkeissä)?

Jos on netissä kirjoituksia liittyen noihin Boschin syttykasetteihin niin kiitollisena kerään tiedot talteen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olikos tämä JHFU4 se 8-venttiilisen jakaja? Jos on, niin siinä on alipainekellon (ja turboissa myös yli-) lisäksi myös keskipakoennakko eli muuttuu myös kierrosluvun mukaan.

Syttykasetilla tarkoittanet sytytyksen pääteastetta. Nämä ovat kyllä kaksi täysin eri asiaa eikä minusta ole kovin havainnollista puhua kasetista jos tarkoittaa pääteastetta. :) Tuo kasettihan on suorasytytyksen komponentti jolloin virranjakajaa ei ole..

Tuon pääteasteen tehtävät tässä Saabin jakajasysteemissä ovat dwell controlli (puolan latausaika) ja tietysti puolan miinuksen pätkiminen kipinän aikaansaamiseksi. Saa sieltä myös kierroslukutiedon ulos 7-navalta. Ennakkoon se ei sinänsä vaikuta, vaan se on virranjakajan tehtävä. Virranjakajan sisäisen hall-anturin signaaliahan tuo pääteaste vahvistaa ja katkoo sitten puolan miinusta (sopivalla dwellillä että puola ehtii latautua). Ennakkoa siis säädetään hall-anturin asentoa sopivasti muuttamalla, joko kääntämällä koko jakajaa tai sitten noilla keskipakopainoilla tai painekellon säätötangolla.

16-venttiilisen vaparin EZK on sitten vielä toinen tarina, siinä ennakko tulee ohjausyksikön ohjaamana ja virranjakajan sisäistä hallia ei ole. Ulkopuolelle jää tietysti myös vanhemmat kärjelliset sekä induktiivisella anturilla toimivat kärjettömät jakajasytkät..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, no kasetti nyt oli hiukan yleismaailmainen ilmaisy. Tehoyksikkönähän tuo taidetaan EPC:ssäkin tuntea. Joo tuo JHFU4 on juurikin 8 venttiilisen jakaja. Ilmeisesti se onko auto ahdettu vai ei, ei vaikuta jakajan tyyppiin. Alipainekellon tyyppi vain vissiin sitten muuttuu kaksisuuntaiseksi...

Eli tämä pääteaste yrittää maalaiskielellä sanottuna säilyttää sytytysjärjestelmän toimintakyvyn ja voimakkaan kipinän myös ylemmillä kierroksilla. Joka siis normaaleista jälkiasennuskärjettömistä puuttuu.

No annetaan vakiohilujen olla siis paikallaan. Olisi vain saatavilla Crane Camsin fireball kärjetön, mutta ilmeisen turhaa puuhaamista. Jos ei nyt sen mustan laatikon essonbaari arvoa lasketa....:)

Loisto juttu olisi ollut, jos jakajan olisi saanut toimimaan pelkästään "kierroslukuanturina" ja ennakko käyrä olisi ollut pääteasteeseen tallennettuna. Olisi ollut helppo kokeilla erilaisia köyhänmiehen "sytkäkartoja". Mutta tuo idea taitaa olla jo enemmän sitte EZK systeemiin. Ja siinä taas muutostöitä on tunetun paljon.


Vielä tuli mieleen yksi juttu. Mitäs eroa noissa pääteasteissa sitten on kun boschin tyyppinumeroita on aika monta saabiin/volvoon ja ulkonäkö on aivan identtinen. (esim. 139 ja 124 loppuiset tehoyksiköt)
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistaakseni -124 loppuinen ei sisällä dwell controllia. Megasparkillahan (tai megasquirt'n'spark-extra, tai megasquirt-II) tuon itse ohjattavan sytytysennakon voi kohtuuhelposti tehdä jos haluaa nähdä hiukan vaivaa sen eteen..

Tosin vaikka käytänkin bensansyötön ohjaukseen MS-II:sta niin päädyin käyttämään Saabin DI:tä sytytykseen, ja ennakkokartat itse muokattavalta eprommilta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hyvä tietää. Tuo Megasquirt V2.2 on kyllä ollut suunnitelmissa jo jonkin aikaa. Tarkoitus ohjata polttoaineen syöttöä aluksi ja jos innostusta riittää niin ottaa extra mukaan. Saas nähdä, asiathan ei koskaan ole muusta kuin siitä yhdestä kiinni. Vaikka eihän tuo mega nyt ole hinnaltaan sinneppäinkään jos verrataan muihin kaupalisiin ohjelmoitaviin ruiskuihin.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jos jollain olisi heittää varmennusta tuon pääteasteen kytkennästä niin tulisi niin sanotusti tarpeeseen.

Kasetin 1. menee puolan napa yksi(sininen)
Kasetin 2. menee maihin (musta)
Kasetin 3. menee virranjakajaan (musta)
Kasetin 4. menee puolan napa 15 (vihreä/valkoinen)
Kasetin 5. menee virranjakajaan (vihreä)
Kasetin 6. menee virranjakajaan (ruskea)
Kasetin 7. menee apc/bensapumpunrel jne. (sininen)

Tulee kisavehkeeseen, joten periaatteessa seiska jää pois.
Kierroslukumiottari otetaan puolalta. Myös muut kytkennät tehdään lähimaastoon tai suoraan kohteeseen, esim. puolaan jne.

Uskaltaako näillä lähteä koittamaan käynnistystä, vai palaako muutakin kuin hermot.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo oikein menee nuo johdot. Esimerkki kytkentäkaavio vaikka tuosta: http://townsendimports.com/Web/electric ... ignwir.htm
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Suuret kiitokset.
Tuollahan oli pirun hyvä kuva. Se seiskasta lähtevä keltainenkin täsmää nyt johtosarjan kanssa..... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin