Yli asteikon ;-) & sytkäkasetti

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Yli asteikon ;-) & sytkäkasetti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ekana täytyy vähän kritisoida sytkäkasettia :evil: Olin lähdössä Jyväskylästä takaisin Helsinkiä kohden kun starttasin auton ja huomasin, että se käy vain kolmella pytyllä :evil: Auto täristi melkomoisesti ja ei auttanut muut kuin lähteä ajamaan sillä, koska en voinut jäädä meidän firman jkyläläisen konttorin pihaankaan. Vähän aikaa kului, niin auto alkoi taas käydä neljällä pytyllä (hallelujaa!), mutta tuntui vähän aikaa "tukkoiselta". Kyllä tuo "episodi" sai meikäläisen vahvasti herkitsemaan uuden sytkäkasetin ostoa ja tänään sitten varasinkin itselleni uuden sytkäkasetin hintaan 194.8 euroa :D Muistaakseni olin kuullut, että se maksaisi hieman yli 200 "erkkiä".

Ensimmäistä kertaa pääsin Jyväskylän reissulla kokeilemaan tuota Maptunin softaa oikein kunnolla (mutta varovasti, koska autossa on vielä orkkis-IC). Eilen tullessani Jkylästä Helsinkiin kokeilin muutaman kerran täyskaasukiihdytystä ja Saabin turbomittarin viisari meni hieman yli punaisen asteikon :D :D :D KuvaKuvaKuva

Kunnon meininkiä :!: :!: :!: Kyllä ne Maptunilla osaa hoitaa hommansa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Yli asteikon ;-) & sytkäkasetti

Viesti Kirjoittaja AC »

Turbo Sensonic kirjoitti:Ensimmäistä kertaa pääsin Jyväskylän reissulla kokeilemaan tuota Maptunin softaa oikein kunnolla (mutta varovasti, koska autossa on vielä orkkis-IC). Eilen tullessani Jkylästä Helsinkiin kokeilin muutaman kerran täyskaasukiihdytystä ja Saabin turbomittarin viisari meni hieman yli punaisen asteikon :D :D :D KuvaKuvaKuva

Kunnon meininkiä :!: :!: :!: Kyllä ne Maptunilla osaa hoitaa hommansa :wink:
Ja sisäinen pikkupoika heräs kertaheitolla ? :D

Onko muuten alkuperäinen kasetti autos? Aika kauan sit olis kestäny jos on originaali.

Tais silti hymykin mennä yli asteikon :mrgreen:
Mut Shitpartsilta IC ja sit kerrot meille kivoja lukemia dynolta 8)
BMW 320dA Coupe LCI
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, kyllä se ahtopaine on iloinen asia :D

Mitenkäs lienee DI-kasettien yhteensopivuus eri mallivuosien/mootoreiden kanssa? Lähinnä siis kiinnostaisi tonnariin passelit kasetit (punainen väriltään), eli sopiiko esim. mun vm.-92:een (jossa DI/APC ja LH-2.4.2 ruisku) sytkäkasetti Trionic-tonnarista (vm -93 eteenpäin)? Ja mitenkäs mahtaa esim. 2.0i vaparissa ollut kasetti toimia 2.3 täyspaineturbossa? Onko siis kaseteissa eroa, vai hoidetaanko homma vain ohjausboksia muuntelemalla eri mallien välillä ja kasetti aina sama?

Tällaista ihmettelee,
Ville
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

V.J.S kirjoitti:Jep, kyllä se ahtopaine on iloinen asia :D

Mitenkäs lienee DI-kasettien yhteensopivuus eri mallivuosien/mootoreiden kanssa? Lähinnä siis kiinnostaisi tonnariin passelit kasetit (punainen väriltään), eli sopiiko esim. mun vm.-92:een (jossa DI/APC ja LH-2.4.2 ruisku) sytkäkasetti Trionic-tonnarista (vm -93 eteenpäin)? Ja mitenkäs mahtaa esim. 2.0i vaparissa ollut kasetti toimia 2.3 täyspaineturbossa? Onko siis kaseteissa eroa, vai hoidetaanko homma vain ohjausboksia muuntelemalla eri mallien välillä ja kasetti aina sama?

Tällaista ihmettelee,
Ville
Jostain lukasin että sytkäkasetit olisivat yhteensopivia taaksepäin, eli uudemmat käy vanhempiin muttei toisinpäin.

Tohon vapari kasettiin en osaa ottaa kantaa...
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos on ostamassa sytkäkasettia, niin kyllä kannattaa ostaa Trionic 5 Saabiin se punainen sytkäkasetti ja Trionic 7 Saabiin se musta sytkäkasetti. Autoon voi tulla käyntihäiriöitä tms., jos laittaa Trionic 5 Saabiin mustan sytkäkasetin jne.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Huhhu, taitaa kivasti kulkea, kerran menee yliasteikon viisari :D Toivottavasti auto kestää!

Vähän offtopicia, mites muilla täällä nousee ahtomittarit? potkuhousu jne? Noissa perheemme vakio Saabeissahan se just ja just ylittää punaisen rajan.
STCF #3
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

mulla hipoo oikeaa reunaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mites muilla täällä nousee ahtomittarit?
Tuontitonnarini on tietääkseni vakio (vain Remuksen takapönttö ja putken ulostulo). Tuossa männäviikolla aamulämpötilan ollessa -1 ja +5:n välillä piikkaili paineet pariin kertaan asteikon (=punaisen) lopussa, laskivat siitä sitten punaisen puoleenväliin, kunnes kierrosten yhä noustessa laskivat sinne keltasen puolelle. Kyllä 3-4-5 vaihteilla polkastessa yleensä antaa alkuun (välillä 2-3k rpm) punasen puoleenväliin ja siitä sitten laskeepi...Kakkosella polkiessa on parempi pitää katse tiessä, sen verran äkäseen tuo 2.3T kuitenkin hyökkää etiäpäin 8O :D

-Ville

P.S: Tässä URLi hakureissulla ottamastani clipistä (n. 2,5Mb), siinä siis polkaisu pohjaan vitosella ja paineet piikkaa n. punasen puoleen väliin http://www.sunpoint.net/~wilton/autobahn.AVI

...älkääkä sitten kettuilko siitä, että oli pojalla pitkät päällä... :D
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Speedou kirjoitti:Huhhu, taitaa kivasti kulkea, kerran menee yliasteikon viisari :D Toivottavasti auto kestää!

Vähän offtopicia, mites muilla täällä nousee ahtomittarit? potkuhousu jne? Noissa perheemme vakio Saabeissahan se just ja just ylittää punaisen rajan.
Tuo T7:n "turbo" mittari ei mittaa ahtopainetta, vaan ilmamäärää. Käytännässä jos ollaan merenpinnan tasolla niin Punasen alku vastaa noin 1Bar:ia ja tappi n. 1.4 Bar.

Vakio Vigge ahtaa seuraavasti
3000 1.0 Bar
4000 0.9 Bar
5500 0.7 Bar
6000 0.6 Bar

SP:n nykyisillä "romuilla" menee lähes tappiin ja kun joskus toivottavasti saanKuva
SP:ltäKuva tilaamani stage III setin niin pitäisi mittarin mennä pohjaan.Kuva
Maptunin mukaan tuossa stage III setissä maksimi ahtopaine on 1.4 Bar
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Allright...hmm...pitäisikö tuon mittarin siis tippua kierrosten noustessa? Minusta sitä ei kylla tapahdu.
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

V.J.S kirjoitti:P.S: Tässä URLi hakureissulla ottamastani clipistä (n. 2,5Mb), siinä siis polkaisu pohjaan vitosella ja paineet piikkaa n. punasen puoleen väliin http://www.sunpoint.net/~wilton/autobahn.AVI

...älkääkä sitten kettuilko siitä, että oli pojalla pitkät päällä... :D
Hmm...kuvittelenko vai nouseeko sinulla lämmöt ihmeen korkealle?
STCF #3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hmm...kuvittelenko vai nouseeko sinulla lämmöt ihmeen korkealle?
Juu, nousihan nuo jonkun verran korkeiksi autobahn-nopeuksissa ja ACC:n huutaessa yli 20 asteen kelissä. Syylärinesteet vaihdoin tuossa kesähelteillä, ja nyt on lämmötkin paremmin kurissa. Kertaakaan ei kyllä päässyt punaiselle lämmöt nousemaan, mutta kieltämättä oli kyllä melkoset sopat ne vanhat nesteet...

-Ville
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

punasen puolelle

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mulla menee pikkasen punasen puolelle eli 1,25 on painetta. Tosin nyt ei mene edes punaselle joten uusi kalibrointi lauantai aamuna shhhh ei saa kertoo Espoon poliisille sitt mitään
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Oon foorumissa aiemminkin tästä kirjoittanut, mut varoitan taas: Mulla on SP:n stage 3 kiinni ja neula osoittaa punaisen loppua, hetkittäin ylikin punaisen. Tai aikoinaan osoitti. Viime kuussa etsin imupuolen putkista vuotoja ja kalibroin boxia kerran viikossa kunnes keksin että alkup.IC:n muovipäädyt järjesti autooni ylimääräiset hukkaportit--> molemmat päädyt rakoili. Nyt on varsinaise hukkaportin tankoa pidennetty kolme kierrosta ettei väliaikaiskorjaus heti pettäisi-->neula nousee enää punaisen puoliväliin.

Kun Turbo Sensonic aloitti tän topicin sytkäaiheella niin aihetta sivuten kysyn, että tietääkös kukaan mistä saisi kylmempiä tulppia. Oon käyttänyt NGK BCPR7ES-11, jotka oli tosi valkoiset viime vaihdon yhteydessä. Tiedä sitä onko siitä iloa, mutta vaihdan tulppia "varmuuden vuoksi" n. kolme kertaa tiuhempaan kuin ohjekirja suosittaa. Muistaakseni ainakin "Jr. Nordic" (Robert Uhr) käyttää NG900/9-3:ssaan ysin lämpöarvolla varustettuja tulppia. Pelkään vähän nakutus mahdollisuutta ja oisin tyytyväinen kun edes "kasit" löytäis...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:
Kun Turbo Sensonic aloitti tän topicin sytkäaiheella niin aihetta sivuten kysyn, että tietääkös kukaan mistä saisi kylmempiä tulppia. Oon käyttänyt NGK BCPR7ES-11, jotka oli tosi valkoiset viime vaihdon yhteydessä. Tiedä sitä onko siitä iloa, mutta vaihdan tulppia "varmuuden vuoksi" n. kolme kertaa tiuhempaan kuin ohjekirja suosittaa. Muistaakseni ainakin "Jr. Nordic" (Robert Uhr) käyttää NG900/9-3:ssaan ysin lämpöarvolla varustettuja tulppia. Pelkään vähän nakutus mahdollisuutta ja oisin tyytyväinen kun edes "kasit" löytäis...
Maptunin Fredrik suosittelin käytettäväksi seuraavia tulppia.
Ensisijaisesti NGK BCR8ES ja jos ei löydy niin BCPR7ES-11.

Heidän kokemuksien perusteella näitä tulppia (PFR7H-10 tai PFR6H-10) tulisi vältää, vaikka ohjekirja saattaakin käskeä muuta.
Näiden tulppien kanssa voi esiintyä ongelmia etenkin "viri" vehkeiden kanssa. Ongelma johtuu siitä että ionisaatio-mittauksen perusteella saattaa näyttää että kone nakuttaa, vaikkei se sitä tekisikään.

Mistä ko. tulppia sitten saa? Minä en ainakaan tiedä, mutta olisin kiinnostunut tietämään koska myös itsellä on kohta vaihto edessä.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin