Lastu 9000:een

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Milli kirjoitti:Nyt on sitte käytetty penkissä.. Voi voi :roll: Eihän tosta irronnutko 240hv/400nm. :cry: Oisin kyl toivonut 250hv kerhoa. :evil: Mitenhän tota sais loputkin irti?No luvatuthan on mitä on.(myyntikikka :wink: ) Ja eihän tosta välttämättä enempää lähe tolla lastulla ja sillä siisiti. :twisted: No kestääpähän paremmin ku ei oo niin paljon tehoa. Pakokaasu testistä meni kuiteski läpi :lol:
Pistähän käppyrää esille.
Jos sulla ei ole levytilaa, niin pistä yv. mulle.
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mimmi kirjoitti:Ilmastoinnin letkujen irrottaminen tyhjentää VÄLITTÖMÄSTI ilmastointijärjestelmän jäähdytysnesteistä ja sitten pitääkin lähteä ilmastointimiehen juttusille alipaineistamaan, öljyjen ja jäähdytysaineiden tankkaukseen (samalla kannattaa sitten vaihtaa kuivain).
Kiitos infosta! Jotain tuon tapaista epäilinkin ja siksi en aikonutkaan näpelöidä ilmastoinninkennoa ennenkuin saan asiantuntevaa opastusta.

Onkos kukaan saanut menestyksellä tehtyä tilaa 75mm paksulle IC:lle ilmastoinnilla varustetun tonnarin keulalle??

Tiedän että Speedparts kauppaa 50mm paksua sport-IC:tä, mut haluan ahdin muutosten varalta vielä paremmin virtaavan + odotan jo tilaamani romut SP:ltä ennenkuin tilaan siitä putkasta mitään lisää...
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Tekulla käytin. 50 euroa penkitys ja päästöjen mittaus 10 euroa.Mut tinkasin pakokaasutestin ilmatteeksi.Edellisen kerran käytin Prokkolalla.Saman hintanen sielläki.

Noudan huomenna sen käppyrä paperin ku niillä jumitti tulostin niin en saanu sitä vielä.Pitää vaa josakin saaha se skannattua koneelle.. :roll:
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Millille kysymys:
Jos oon yhtään pysyny mukana, ni sulla on Maptunin-lastu, mut olikos niin että olet vaihtanut putken ja katalysaattorinkin? Jos olet nekin vaihtanut niin minäkin olisin toivonut että penkissä olisi autostasi löytynyt aavistuksen verran enemmän.

Mulla on sama kone; ainoastaan MHI:n ahdin Garrettin sijaan, mutta kokoero on niin vähäinen ettei sillä vielä paljoa tehoa loihdita.
Itse odottelen sitä pitävämpää kytkintä ennen penkitystä ja toistaiseksi elän luulossa että autostani löytyisi n.280hp orkkis IC:lläkin...

No, onhan se kivaa että osaa haaveilla. :?
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Niin minäkin. :twisted: Mutta ei löytynyt! Putkisto,katti ja suodatin on vaihettu.Ja maptunin steg3 joka lupaa sen 270/440.Tavote ei ollu asetettu kuin 250hv mut ei ylittynyt. :evil: En tiiä mitä täs nyt seuraavaksi keksisi että sais lisää.. pitäisihän sitä parempaan pystyä vaikka on vakio turbo ja cooleri.Tommosesta autosta on otettu 285hv vaihtamatta mitää muutaku putkisto,katti ja suodin.Tolla samalla boxilla. :evil:
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Milli kirjoitti:Niin minäkin. :twisted: Mutta ei löytynyt! Putkisto,katti ja suodatin on vaihettu.Ja maptunin steg3 joka lupaa sen 270/440.Tavote ei ollu asetettu kuin 250hv mut ei ylittynyt. :evil: En tiiä mitä täs nyt seuraavaksi keksisi että sais lisää.. pitäisihän sitä parempaan pystyä vaikka on vakio turbo ja cooleri.Tommosesta autosta on otettu 285hv vaihtamatta mitää muutaku putkisto,katti ja suodin.Tolla samalla boxilla. :evil:
No, sitten voin minäkin alentaa odotuksiani löytyvästä tehosta :(
Mun auto on tehtaan jäljiltä "köyhän miehen Aero", eli Aeron kone mut tavanomainen sisustus, siksi eri ahdin. Isäni 2,3täyspaineinen tonnari tuntui paperilla ilmoitetusta 25hv:n tehoerosta huolimatta jopa ripeämmältä kuin Sporttini vakiokunnossa, joten päättelin että eri vakio-ahtimien kokoero on mikroskooppisen pieni.
Toisaalta sun autoon verrattuna eroa tulee siinä, että mun lastu on peräisin Speedpartsilta (BSR:n). Kun saan autoni penkitettyä ni saadaan hyvä testi kahden eri viri-valmistajan tuotteista: Maptun Steg3 vastaan Speedparts Steg3 :) Nähdään kummalla on enemmän mainoshevosia...

Dynoissa on tietty kans eroja, siksi ei saada ihan absoluuttista vertausta.
Meinaan penkittää autoni Stadia:n autolabrassa Hesassa, jonka voisi olettaa lähinnä vastaavan Oulun tekun penkkiä. Ainakaan kumpikaan taho ei ole viritysosia myyvä firma, joka haluaisi tyytyväisiä asiakkaita mittaamalla suurempia tehoja.

Ollos huoleti, kyllä me vielä keinot keksitään millä 250hv:n raja jää kauas taakse; penkissäkin eikä vain mainosteksteissä :D
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Ilman muuta keksitään keinot millä karkotetaan 250hv:n raja kauas taakse. :lol: Mietin jo nyt kuumeisesti että mille alkas.. :lol:
Elähän vielä alenna odotuksias ennen kuin olet käyttänyt penkissä.Eihän sitä koskaan tiedä.. :roll: Jos sulta sitte irtoaa jotain 270hv ni käyn paalaan ton oman. :P Niin nyt on tosiaan mahollista testata kummalla on mainosheppoja enemmän.Käytän itse taas seuraavalla kerralla Prokkolan penkissä.Näkee onko noissa penkeissä paljon eroja.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kirjoitit Milli tuolla toisessa topicisssa tilanneesi JT:n puolisarjan. Onkos downpipe
-->turbolta lähtevä osa putkea, kotoisin toisaalta vai alkuperäinen? Ainakin Ruåtsin tonnari-virittäjät ovat havainneet tärkeäksi vaihtaa lastun lisäksi downpipen. Kun lastuvirityksessä muutenkin tulee, alakierrosvääntöön mitoitettu, alkuperäinen turbo tulpaksi virtauksille, niin ahdas downpipe ja lähinnä sen tiukka eka mutka, vain heikentää tilannetta entisestään.
Saisit helpolla/halvalla vähän lisää ruutia myllyyn :D

Jos Millillä downpipe-asiat jo mallillaan ni vinkkinä vaan muillekkin virittelijöille...
Nii, ja tuon yhden lauseen sanavalinnat on suunniteltuja-->myös lastun vaihto tonnariin on havaittu tärkeäksi :D :D
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Se etuputki on omavalmiste eikä varmasti ahdista.Lähtee ahtimelta 2" ja mutka on niin loiva kuin siihen mahtui.Sit pikkusen matkaa suoraa ja seuraava mutka on jo 3" ennen kattia.En sit tiiä auttasko jos rakentas 3" etuputken.. :roll: Ei varmaankaan niin paljon että kannattas.. :roll: Tulee vaan melkosen ahtaaksi. :oops: Ja siitä eka mutkasta tulee palapeli jos meinaa survoa 3" putken sinne väliin. :oops:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Milli kirjoitti:Niin minäkin. :twisted: Mutta ei löytynyt! Putkisto,katti ja suodatin on vaihettu.Ja maptunin steg3 joka lupaa sen 270/440.Tavote ei ollu asetettu kuin 250hv mut ei ylittynyt. :evil: En tiiä mitä täs nyt seuraavaksi keksisi että sais lisää.. pitäisihän sitä parempaan pystyä vaikka on vakio turbo ja cooleri.Tommosesta autosta on otettu 285hv vaihtamatta mitää muutaku putkisto,katti ja suodin.Tolla samalla boxilla. :evil:
Hmm mitähän lie tossa omassa kiesissä. Siinä siinä siis 2.3t johon tuli Maptunin Stage 1 sohva+magneettivena. Mainoshummat on 245. Kaikki muu on vakioo. :?
Pääseeköhän ees vakio-aeron 225:een? Mitenkähän muuten penkitys automaattilootan kanssa? :?:

Sitten toinen juttu. Joskus jarrutuksen jälkeinen kiihdytys tökkii, kone meinaa niinku tukehtua, voiko olla että dumppi on jääny auki? Saako PCS:tä hyviä dumppeja suoraan hyllystä? Kuten näillä foorumeilla on käyny ilmi niin SP:n kamoja taitaa olla turha tilailla.

--Jouni
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

JouniCSE kirjoitti: Pääseeköhän ees vakio-aeron 225:een? Mitenkähän muuten penkitys automaattilootan kanssa? :?:

Sitten toinen juttu. Joskus jarrutuksen jälkeinen kiihdytys tökkii, kone meinaa niinku tukehtua, voiko olla että dumppi on jääny auki? Saako PCS:tä hyviä dumppeja suoraan hyllystä? Kuten näillä foorumeilla on käyny ilmi niin SP:n kamoja taitaa olla turha tilailla.
Tuolla on juttua dumpeista.
Dumppi keskustelu
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Milli kirjoitti:Se etuputki on omavalmiste eikä varmasti ahdista.Lähtee ahtimelta 2" ja mutka on niin loiva kuin siihen mahtui.
Mun mielestä tossa teho/vääntö -suhteessa sekin ratkaisee, että downpipe on 3" ja autossa on 3" Sport- tai Racekat. Katilta eteenpäin putki voi olla ihan hyvin esim. 2.5", mutta olis hyvä, että putki olis turbolta kattiin saakka 3".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Oli alunperin tarkotuskin laittaa 3" downpipe mut oli niin :twisted: :twisted: ahdasta.Mut se kuuluu näihin mun suunnitelmiin muuttaa se 3" ku saa aikaseksi.Kaikki muut sit onki 3" ja racekattiki löytyy.Pitää alkaa hommiin ennen liukkaita niin pystyy viel kokeilemaan oliko vaikutusta.
Kiitoksia vaan kaikille jotka viittii/jaksaa opastaa/neuvoa näissä hommissa niin pääsee hyvin kärryille. :D
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mä kans liputan 3":n downpipen puolesta. Heti turbon jälkeinen mutka on tärkein. Pakokaasut eivät poistu sylintereistä helposti korkeilla kierroksilla kun turbo ja putken eka mutka on liian ahtaat--> haittaa myös ilma/bensa-seoksen virtausta imusarjasta pyttyihin.

Joskus 90-luvulla tonnarin katalysaattoria siirrettiin lähemmäs konetta jotta kylmäpäästöt pienenevät. Virittäjän kannalta huono ratkaisu, koska kuuma kaasu vaatii enemmän tilaa ja näin ollen katti on entistä heikommin virtaava. Jos taito ja välineet riittävät ni katti kannattaa siirtää taaemmas kuten 80-luvun tonnareissa oli. Tai mä käyn ekaksi leimaamassa autoni jonka race-kat on n. keskellä auton pohjaa ennenkuin uskallan suositella muillekkin. :D
Idea on kuitenkin, kuten T.Sensonic myös vihjaisi, pakokaasu jäähtyy sitä mukaa kun loittonee koneesta. Siksi putken mahdolliset virtausjarrut/kaventumiset haittaavat sitä vähemmän mitä taaempana ovat.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Täytyypä minunkin heittää oma versio tuosta isomman etuputken vaikutuksesta :) 3" putken rakennuksen/asennuksen yhteydessä rakentelin omaan tonnariini myös tuon turbolta lähtevän pätkän 3" rööristä...Tuon koneen ja etupalkin erittäin ahtaan kohdan vuoksi putkea joutui hieman litistämään soikeaksi ja vastaavasti myös etupalkkia piti pikkaisen takoa. Vaiva kuitenkin kannattaa sillä tuo alkuperäinen etuputki on prkl.... tyhmästi tehty eikä tuo eka mutka tosiaankaan ole kovin "jouheva". Nyt turbo lähtee mukaan paljon paremmin ja kone tuntuu muutenkin vetävän paremmin kuin aluperäisellä putkella, tuon paremman etupätkän hyöty/vaikutus tietysti vain korostuu mitä enemmän kone on saanut osakseen piristystä :wink:
Vastaa Viestiin