Minkäs kokoista rengasta pistettäis?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Minkäs kokoista rengasta pistettäis?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tilanne on nyt se että noihin og-satkuihin on molempiin hankittu tarvikealut.Molemmat on 15 tuumasia kun en isoimmista välitä.Tossa C:ssä on 7 tuumaa ja et 30

S:ssä on 7.25 tuumaa ja et 35. Tässä on myös madallusjouset.

Meinasin että 205 C:hen ja 215 S:ään leveydeksi mutta mikäs olis noihin sopiva profiili?

Vai onko tuo 215 jo liian leveä?
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Eiköhän nuo siellä rengasliikkeessä osaa neuvoa ton profiilin suhteen. Renkaan ulkohalkaisijaahan ei hirveästi saa muuttaa rekisteriotteeseen merkityistä renkaista (+/- 5% kehän pituudesta muistaakseni)
9-3SC 2.0t Aut. -08
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Limmo kirjoitti:Eiköhän nuo siellä rengasliikkeessä osaa neuvoa ton profiilin suhteen. Renkaan ulkohalkaisijaahan ei hirveästi saa muuttaa rekisteriotteeseen merkityistä renkaista (+/- 5% kehän pituudesta muistaakseni)
Lähinnä meinasin kokemuksia foorumilaisilta.Erityisesti kiinnostaisi nähdä kuvia ja tietää vähän noista mukavuusasioista.Tolla S:ällä ajelu on aika
paljon hiekkateitä ja huonokuntoisia sivuteitä.
Eli tarvis saada semmoinen mukava paketti jolla pärjää sorallakin ilman että tarvitsee pelätä vanteidensa puolesta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä on ollu satkussa 205/60-15 kumit tonnarin vanteilla eli ET33.
Melko hyvin noi mahtu oleen mutta jos olisin joutunu ostaan noi renkaat niin en enää laittaisi alle vaan ottaisin matalemmat.

215/55-15 on noin sentin tuota pienempi halkaisijaltaan mutta 50-sarjalainen olis varmaan varmempi vaihtoehto.

205/55-15 oon kuullu/nähny käytettävän, eikä siinä ole ollut ihmeempiä onkelmia. Tuo on 21millii pienempi mitä omani oli.

Olethan kattonu että noi vanteet mahtuu pyöriin nätisti, luulisi että 7x15 vanne olis aika lähellä takatukivartta kun 7x16 ET30 vanteillakin joutus käsijarruvaijerin ohjuria siirtään. Tunkin yläasennossa pyöri nätiste muttei enää kun laski pyörän lattiaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se tosiasia on, että soralla ajaessa kapea rengas on aina parempi. Jos ite ajaisin paljon sorateitä, niin suosittelisin kapeinta 15" rengasta, mikä saabiin menee ja on saatavilla järkevästi. Se olisi siis 185/65R15. Nyt vaan onkin ongelmana nuo "törkeen" leveet vanteet. Lähinnähän toi vanteen leveys on ongelma kaupunkikäytössä, elikkäs 7,25 tai 7" vanteelle 195/60R15 on ihan ehdottomasti minimi, ja silti vanteen reuna on vaarassa. Omakohtaisesta kokemuksesta soratieajettavuus kärsi jo huomattavasti kun vaihdoin renkaan leveyden 185:stä 195:een. Toisaalta taasen maantiellä ajettavuus parani selvästi. Mielestäni 195:stä kun lähdetään leveämmäksi menemään, niin soratieajo-ominaisuuksille voi sanoa hyvästi, etenkin jos tienpinnassa on yhtään irtosoraa. Vanteidesi ja ajo-ominaisuuksien pitämiseksi järkevänä soratietä ajatellen siis kyseeseen tulisi 195/60R15. Maantiekäyttöön varmastikin tuo 205/55R15 olisi parempi ratkaisu, ja se näyttäisikin paremmalta, sekä suojaisi vanteen reunaa kadunvarsiparkkeerauksessa. 215 koon kanssa renkaan kylki saattaapi alkaa raapimaan renkaat vinkkeliin käännettynä jo etujouseen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tiedän toki tuon leveysongelman soralla.Mutta vanteet on ostettu käytettynä niin ne on sitten sen levyset kuin on.Tohon S:ään tulee kyllä vielä ralli-sorapyörät satkun omilla vanteilla.Täytyy ruveta sitten enemmän ajelemaan noita asfaltti pätkiä,kunnes menee viikonlopuksi mökille ja siellä sitten vaihtaa sorapyörät alle.No jos enemmän asfaltilla ajelis ens kesänä niin saattaisi nuo aeron helmatkin kestää.Nyt ne on nimittäin puhki sorasuihkuista johtuen. :x (taas)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ralliroiskeläpätkin taitaa tarvita siinä tapauksessa. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mertmi kirjoitti:Ralliroiskeläpätkin taitaa tarvita siinä tapauksessa. ;)
Joo,on kyllä harkinnassa ollut.Enpä vaan usko että sopii oikein ton satkun ulkonäköön.Mitäs materiaalia ovat alkuperäiset helmat?Nää mitkä mulla on niin ovat selvää lasikuitua.Täytyy vissiin tehdä jotkut peltisuikaleet sinne häntiin kun kokoajan saa olla paklaamassa.
Vastaa Viestiin