Tolueeni suihkutus vs. vesiruisku

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Tolueeni suihkutus vs. vesiruisku

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Eli tolueeniahan käytetään suhteellisen yleisesti oktaaniluvun korottamiseen vakavampihenkisissä rakennelmissa ja kilpa-autoissa sääntöjen sallimissa rajoissa. Yleinen ratkaisu on lisätä tolueenia bensan sekaan tietty määrä max 30% ja tällähän saadaan oktaaniluku nousemaan reilusti yli sadan. 98 käytettäessä johonkin 104 tietämille. Tällähän nyt on tunnettu vaikutus nakutuskynnyksen nousuun palamislämpöihin yms...

Nyt olisi kuitenkin mietteillä suihkuttaa tolueeni vesiruiskun tavoin imuilman sekaan missä se sekoittuisi ja höyrystyisi kuten vesiruiskun vesi laskien sylinteriin menevän seoksen lämpötilaa. Tolueenin kiehumispiste on 111C eli suhteellisen sama kuin veden. Tolueeni ei sekoitu ilmaan läheskään veden tavoin, mutta nyt olisikin tarkoitys suihkuttaa korkealla paineella pienestä suuttimesta ja vähän. Eli noin 70cc minuutissa. Sitähän voisi sinne tuupata vaikka tuon 30% suihkutettavan bensan määrästä, mutta nyt hyödynnettäisiinkin sekä oktaaniluvun kohoaminen, että tolueenin höyrystyminen. Lisäksi tolueenia ei kuluisi "turhaan" ajettaessa osakuormituksella vaan painekytkimen ohjaamana ahtojen noustessa vaikka yli 1bar ja siitä ylöspäin 8) . Toki voisi rakentaa alhaalta asti kierrosten mukaan lisääntyvän suihkutuksen, mutta silloin tolueenia taas haihtuisi enemmän...

Eli mitäs ajatuksia herättää?
Hyöty tuskin on mitenkään ylivoimainen hyvin toimivaan vesiruiskuun verrattuna, mutta ainakin teoriassa homma on yksinkertaisempi kuin hyvä ja tarkka vesiruisku. Tolueeni säiliöksi riittäisi joku 5l pönttö kun vettä kuluisi runsaasti enemmän veden hyväpuoli on tietysti sen toistaiseksi hyvä saatavuus :D , mutta jäätymis ogelmia ei tolueenin kanssa olisi. Tolueeni on joitain muoveja syövyttävä aine, mutta se mikä kestää bensan kestää myös tolueenin.

PS. Tolueenia saa sieltä ja täältä esim maalikaupat joissa hinta kamala. Saa ostettua teollisuuskäyttöön tarkoitettuja pönttöja esim 50l ja litrahinta noin 2e eli ei kamalan kallista.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tolueeni suihkutus vs. vesiruisku

Viesti Kirjoittaja MikAero »

TuPe kirjoitti:Eli tolueeniahan käytetään suhteellisen yleisesti oktaaniluvun korottamiseen vakavampihenkisissä rakennelmissa ja kilpa-autoissa sääntöjen sallimissa rajoissa. Yleinen ratkaisu on lisätä tolueenia bensan sekaan tietty määrä max 30% ja tällähän saadaan oktaaniluku nousemaan reilusti yli sadan. 98 käytettäessä johonkin 104 tietämille. Tällähän nyt on tunnettu vaikutus nakutuskynnyksen nousuun palamislämpöihin yms...

Nyt olisi kuitenkin mietteillä suihkuttaa tolueeni vesiruiskun tavoin imuilman sekaan missä se sekoittuisi ja höyrystyisi kuten vesiruiskun vesi laskien sylinteriin menevän seoksen lämpötilaa. Tolueenin kiehumispiste on 111C eli suhteellisen sama kuin veden. Tolueeni ei sekoitu ilmaan läheskään veden tavoin, mutta nyt olisikin tarkoitys suihkuttaa korkealla paineella pienestä suuttimesta ja vähän. Eli noin 70cc minuutissa. Sitähän voisi sinne tuupata vaikka tuon 30% suihkutettavan bensan määrästä, mutta nyt hyödynnettäisiinkin sekä oktaaniluvun kohoaminen, että tolueenin höyrystyminen. Lisäksi tolueenia ei kuluisi "turhaan" ajettaessa osakuormituksella vaan painekytkimen ohjaamana ahtojen noustessa vaikka yli 1bar ja siitä ylöspäin 8) . Toki voisi rakentaa alhaalta asti kierrosten mukaan lisääntyvän suihkutuksen, mutta silloin tolueenia taas haihtuisi enemmän...

Eli mitäs ajatuksia herättää?
Hyöty tuskin on mitenkään ylivoimainen hyvin toimivaan vesiruiskuun verrattuna, mutta ainakin teoriassa homma on yksinkertaisempi kuin hyvä ja tarkka vesiruisku. Tolueeni säiliöksi riittäisi joku 5l pönttö kun vettä kuluisi runsaasti enemmän veden hyväpuoli on tietysti sen toistaiseksi hyvä saatavuus :D , mutta jäätymis ogelmia ei tolueenin kanssa olisi. Tolueeni on joitain muoveja syövyttävä aine, mutta se mikä kestää bensan kestää myös tolueenin.

PS. Tolueenia saa sieltä ja täältä esim maalikaupat joissa hinta kamala. Saa ostettua teollisuuskäyttöön tarkoitettuja pönttöja esim 50l ja litrahinta noin 2e eli ei kamalan kallista.
Joskus polttoaineen sekaan sekoiteltiin, lopeteltiin kun esim Elf vielä oma lukunsa, tosin niin on hintakin.
Ongelmiksi tolukäytössä muodostui lähinnä rullapumppujen kestäminen, tuppaavat kuivumaan ja leikkaamaan.
Suoraruiskutuksessa arvelutti tolueenin voimakas höyrystyminen. Ei koskaan edes yritetty.
F1:ssä joutuivat aikoinaan jäähdyttelemään polttoainelinjoja tuon voimakkaan höyrystymisen vuoksi.
Joskus tuota laskeskelin ja muistaakseni(nyt tulee hatusta) 98:sta ei saanut tolueenilla edes 102 oktaanista maksimiseoksella. Taisi olla tolueenin oktaaniluku laskuissa 114.

P.s. Ei liity saabismiin mitenkään yo. sekoittelut.
- Iso vaan ei aikuinen -
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mistään mitään en tiedä, mutta tolueeni aiheuttaa syöpää 8O :evil:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

saabracing kirjoitti:mistään mitään en tiedä, mutta tolueeni aiheuttaa syöpää 8O :evil:
Mikäs nykyään ei aiheuttas? :wink:
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Idea kohtuullinen ja ollut käytössä monien muiden ruiskutus yhdistelmien kanssa lähinnä 80-luvulla.

Tämän päivän moottoritekniikka ja käytännön kokemukset on mennyt kuitenkin,niin paljon eteenpäin,että väitän kun suuntaat tuon tarmon moottorin muiden ominaisuuksien parantamiseen,vältyt kokeilujen tuomilta ongelmilta ja lopputulos on kuitenkin oleellisesti parempi.

Esimerkkinä voidaan heittää vaikka ahtimen vaihto.Pienellä ahtimella,kun on turha runnoa väkisin.Riittävän suuri ahdin on poistoa pakolämmöissä/paineissa.Siihen kun lisätään oikeasti toimiva cooleri,sekä riittävä polttoaine ja sytkäpuoli,niin ollaan jo sellaisilla luvuilla,että vesiruiskutuksen tai tolueeniruiskutuksen tuomat hyödyt on enää kosmetiikka,koska poikii lohko,kanget ym ym.

Eli pointti on se,että tänäpäivänä päästään ahdetuissa helposti +200hv/ litra ja monessa automerkissä ollan jo silloin muiden osien kestävyyden kannalta siinä rajoissa,ettei oktaanin korotukset ja palotapahtumien jäähdytykset enää auta yhtään mitään..
Jos kyseessä on pelkkä rakentamisen/kokeilun halu,niin mikäs siinä,mutta suurin syy,ettei noita juurikaan käytetä,on yksinkertaisesti se,ettei niille oikein ole tarvetta..
Vastaa Viestiin