Yli asteikon ;-) & sytkäkasetti

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

no tuo tulppa asia ei kosketa meikäläistä , mutta mielen kiinnosta rupesin hakemaan , on se kumma kun NGK:n kotisivuilta ei löydy kyseistä tulppaa tuotevalikoimasta , mutta löyty sentään yksi myyjä aika helposti , tosin englannista , samaa tulppaa käytetään

Spark plug for Sierra - BCR8ES
2000cc COSWORTH & RS500 2 WHEEL DRIVE

tuolla sivulla :

http://www.a-pp.com/shop/ngk_ford2.htm

eikun tilaamaan :D
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ville, katsoin juuri tuon sun videopätkän. Hyvin näyttää kulkevan :D
Sitä vaan, että sanoisin auton olevan chipattu johonkin tapaan n. 95% todennäköisyydellä. Eli tuo mittari näkymä antaa ymmärtää, että se ahtaa jotain reilu 1,2bar (puna/oranssi raja on 1bar) ja vakiossa paineet on nimenomaan tuo 1bar. Edes Saabin oma viritys-sarja ei nosta paineita yli 1,05 bar (aero 1,08 ) joten joku paja on päässyt tuota boksia käpälöimään.
Pikku ylilyöntejä sattuu normaalisti, mutta sulla pysyy paineet ylhäällä hieman normaalia enemmän.
Eipähän tarvi ruveta ostamaan viripalikkaa ihan ekana :D
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No perhana, kyllähän tuo on itselläkin käynyt mielessä että joku on päässyt DI/APC kompuutteriin käsiksi tuuninki mielessään. Tuota puoltaisi myös autossa ostettaessa jo olleet H&R:n madallusjouset...Kaippa se pitää tässä joku kaunis päivä könytä kuskin penkin alle katselemaan, että mitä se boksi on oikein syönyt :D Varmistusta asiaan saisi varmaan laittamalla kunnon ahtopainemittarin kiinni hetkeksi, tuo Saabin oma turbo/APC-mittari kun ei taida olla ihan tarkimmasta päästä...Saattaahan se olla, että hukkaportin tangosta on ruuvattu vain peruspaineet korkeammalle, tiedä hänestä. APC kuitenkin toimii, kun joskus paineiden piikatessa punasen puolen välin tuolla puolen laskevat ne melko hätäseen sinne keltaselle (APC kuulee nakutusta)...Pitääpä nypätä magneettivenalta sähköt irti hetkeksi huomenna ja katsoa mihin nousee peruspaineilla mittari.
-Ville
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Speedou kirjoitti:Allright...hmm...pitäisikö tuon mittarin siis tippua kierrosten noustessa? Minusta sitä ei kylla tapahdu.
No ahtojen pitäisi tippua korkeilla kierroksilla.
1.2 barin ahtopaine 6000 rpm:llä vastaa NG900 Turbolla noin 280 hevosta.
Jos turbo puhaltaisi koko ajan rajoittimeen saakka 1.3 baria, niin sitten alettaisiin olla jo lähellä 300 hevosta.

:idea: No nyt selvis, minkä takia meikäläisen pommissa turbomittarin neula nousi äkillisesti yli asteikon, kun polkasin tallan pohjaan. Tossa Maptunin softassa on ns. overboost -toiminto, joka antaa hetkellisesti enemmän painetta kuin 1.3 baria, näin Maptunin Fredrik sen mulle selitti
Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla tekee saman tuo Maptunin softa.3,4 tai 5 vaihteella kun painaa kaasun pohjaan niin ei riitä enää asteikko.Ja menee kevyen näkösesti ohi punasen alueen.Piti ottaa ihan valokuva todistaan tapahtunutta. :D
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nuo teho erot johtuu mittaus tyylistä. Saab käyttää ns. staattista mittausta, jossa teho taso tulee saavuttaa pidemmäksi aikaa,
kun taas viripajat käyttää mieluusti dynaamista mittausta jossa rekisteröidään se just ylin piikki. Oli se sitten vaikka 1ms pitkä.
Vai miten on, kun auto käytetään penkissä, mikä ilmoitetaan maksimi tehoksi? :lol:

MBC venttiilillä saa muuten tällä konstilla aika hulluja lukemia (Saabcentral-forums), mutta pidemmän päälle kilahtaa tod.näk.

Map Tunilta saa muuten ohjelman jossa ahdot on rajattu, esim jos käyttää vakio kytkintä yms. Kuitenkin samat maksimi tehot saavutetaan eli korkeilla kierroksilla pidetään silti tarpeeksi painetta.

Näistä tehoista ja mittauksista löytyy hyviä juttuja esim Saabnetistä kun käyttää search toimintoa.

Vielä tuohon, kun mittari menee yli hilseen :wink: eikö teillä kaverit yhtään hirvitä? Yhtäkkiä tustus että harva komponentti tuossa painepuolella kestää yli 1,4bar painetta kovin pitkään. Ja jos ahdin on pieni, Varsinkin jos on pienempi kuin vakio TD04-HL15, nousee pakopuolen lämpötila hetkessä semmosiin lukemiin (aiheuttaa vastapainetta, joka aiheuttaa lämpötilan nousua joka aiheuttaa lisää vastapainetta joka...) että heikompia hirvittää.
Katsokaapa ahdinta huoltsikan pihalla sen jälkeen kun on hetken aikaa menty mittarit punasella.

Tuli nimittäin tuolla satkulla (ja entisellä vaihteistolla :oops: ) kokeiltua monenlaista.
no, kantapään kautta sitä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Lähes kaikissa Trionic 5 -Saabeissahan on ollut Garrett T25M -ahdin. Poikkeuksen muodostavat ainoastaan 9000 Aero ja 2.3 Turbo S, missä on Mitsun ahdin.

Joku kertoi STCS:n palstalla, että kovin T25M:llä Saabista irti saatu teho olisi 284,7 hv Kuva
Marko A kirjoitti:Vielä tuohon, kun mittari menee yli hilseen eikö teillä kaverit yhtään hirvitä? Yhtäkkiä tustus että harva komponentti tuossa painepuolella kestää yli 1,4bar painetta kovin pitkään. Ja jos ahdin on pieni, Varsinkin jos on pienempi kuin vakio TD04-HL15, nousee pakopuolen lämpötila hetkessä semmosiin lukemiin (aiheuttaa vastapainetta, joka aiheuttaa lämpötilan nousua joka aiheuttaa lisää vastapainetta joka...) että heikompia hirvittää.
Katsokaapa ahdinta huoltsikan pihalla sen jälkeen kun on hetken aikaa menty mittarit punasella.
No eihän sitä tarvitse jatkuvasti ajella "naula päässä" :wink: Ohituksissa noita maksimiahtoja tulee hetkellisesti käytettyä, mutta eihän sitä nyt polvi suorana koko ajan olla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Turbo Sensonic kirjoitti:Lähes kaikissa Trionic 5 -Saabeissahan on ollut Garrett T25M -ahdin. Poikkeuksen muodostavat ainoastaan 9000 Aero ja 2.3 Turbo S, missä on Mitsun ahdin.
Haynesin mukaan 1993 eteenpäin tonnareissa on ollu Garret TD04 kaikissa. Pitääköhän paikkansa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

JouniCSE kirjoitti:Haynesin mukaan 1993 eteenpäin tonnareissa on ollu Garret TD04 kaikissa. Pitääköhän paikkansa?
Oho, no sitten mä muistin väärin :?: :?: :?:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tässä hiukan kommenttia kaverilta joka työskentelee Saabilla:
The Garrett T25 is not the very best choice for hi-output applications, as you mention, it´s a bit too small.
But, some crazy guys claims that they have reached 260 bhp or more.
Yea, sure, but I do not like the idea.
It is a question of what concept you are using.
I prefer a solid concept, where you can floor the pedal for quite some time without beeing scared to death that something will break.
Eli tuo 284hp on varmaan taas hyvin lyhyttä piikkiä.
AlanB (UK) otti vakio aeron Mitsun ahtimella 311hp (mutta aika lyhyeksi aikaa!)

Ei pidä Haynesin tiedot paikkaansa ahtimista.
T25 ja TD04 HL15T - 6cm2 ovat käytössä olevat ahtimet.

Tässä muuten huom, 9000 Aerossa on MHI TD04 HT-15T 6cm2 ahdin
kun taas esim Viggenissä ja 9-5 aerossa on sama ahdin 5cm2 turbiinilla. Eli Viggeniin sopii 9000 aeron ahtimen pakopesä (ei aivan presis, mutta kuitenkin) ja käy ihan kunnon virityksestä. 5cm2 ei riitä yli 270hp virityksissä. 6cm2 raja tulee siinä 285hp paikkeilla (Mitsun suositus, ei yli 300hp). Sen jälkeen pitää käyttää esim MHI TD04-HL18T-7cm2 ahdinta. Alakierrokset tästä valitettavasti jo kyllä kärsii.
Kompressori siiven täytyy vastata turbiini siiven kasvatusta, muuten sovellus on ns. epäkesko.

Eli rauta ohjelman mukaan ja toisinpäin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Joo ei oo nilkka suorana koko aikaa.Vain kiihdyttäessä isoilla vaihteilla ahtoviisari menee yli.Ja Suomen teillä nuo kiihdytykset ei kovin kauaa kestä.
Turbona mulla on tuo garrettin T25M.Tehoa n.240hv/400nm.Ei luulis noilla tehoilla kovin äkkiä kilahtavan tuon mun myllyn. :roll:

kuullut Samat Maptunin Fredrikiltä että tolla samaisella turbolla 285hv otettu irti.En sit tiiä onko ollu se korkein piikki vai mikä piikki.. ja kuinka kauan lie kestäny.. :roll: Mulla sama viriboxi,suodatin,putkisto,katti niin ei lähteny kuin vajaa 240hv/400nm.Luvatut 270hv/440nm!! :lol: Jos ois pikkasen yli 250hv lähteny irti niin en suunnittelis enää mitään.Mut ku ei lähteny niin suunnitelu jatkuu. :lol:
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jaa-a, tiedä sitten missä on vika, mutta tässä saksanreissulta tarttunutta materiaalia:

Kuva 93 Aerosta: http://koti.mbnet.fi/speedou/100_0010.JPG kiekat kyllä melko korkealla ja tuon korkeammalle ei koskaan ahtopainemittari nouse.

Video 95 Aerosta: http://koti.mbnet.fi/speedou/Kolmonen%20tappiin.wmv siinä kolmosella kiihdytys. Ei ahtopainemittari paljoa liiku sieltä ylhäältä, vaikka kiekat menevätkin yli 6000rpm.

Tainiin eihän tuo mittari se ahtopainemittari ollutkaan...
STCF #3
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jaa-a, oon näköjään melko negatiivinen spede kun noita omia kommenttejani lukee. :oops: No, jokatapauksessa, Milli vaihdappa seuraavana turbo.
Joko MHI TD04 HL15T-6cm2 tai jos tosi isot tehot mielessä (yli280) niin sitten TD04 HL18-7cm2. Löytyy ruotsista mielin määrin, Saabeista ja volvoista. Hinnat edullisia suomen hintatasoon nähden.
Löyn vaikka vetoa että pelkän ahtimen vaihto tuo sen 20hp lisää aika varmasti.
Tuo muuten paljastaa että MapTun ohjelma todella säilyttää alkuperäiset
suojaparametrit, koska pakopuolen vastapaine kasvaa aika suureksi niin
ohjelma todella rajoittaa painetta eikä vain yritä tumpata lisää bensaa ja viivästää syttyä. Joka ois tosi vaarallista, jos pakopuoli ahdistaa.
Tästä M.Johansson (kaveri joka tekee ns custom ohjelmia, LH, Lucas, DI/APC ja T5 + T7) kertoili. Eli kyllä semmosen ohjelman voi tehdä joka ahtaa surutta, ahdinta säästämättä. Oikea tapa kuitenkin kuulemma on laskea painetta jos pako puoli ei pelaa. Tämänhän T5 & T7 osaa haistella palotapahtumasta. Johanssoniltakin saa semmosen ohjelman jossa maksimi paineet on 1,2 - 1,4 bar ahtimesta/pakopuolesta riippuen.
Eli tavallaan juuri tuo "ylipaine" toiminto, joka antaa ahtaa "liikaa" ja kun
palotapahtuma muuttuu niin alkaa rajoittaa painetta.
Tämä vain aiheuttaa boost adaption (mikä tuo nyt ois suomeksi?!) toiminnassa pikku hämminkiä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Marko A kirjoitti: MBC venttiilillä saa muuten tällä konstilla aika hulluja lukemia (Saabcentral-forums), mutta pidemmän päälle kilahtaa tod.näk.
Mulla on sellanen käsitys, että kone voi otollisissa ilmanpaine/lämpötiloissa nakuttaa vaikka ahdot olisikin vain alle barin :?
MBC venttiili ei anna nakutukseneston toimia-->alentaa paineita, eli vissiin kilahtaa jossain vaiheessa.
Marko A kirjoitti: Vielä tuohon, kun mittari menee yli hilseen :wink: eikö teillä kaverit yhtään hirvitä? Yhtäkkiä tustus että harva komponentti tuossa painepuolella kestää yli 1,4bar painetta kovin pitkään. Ja jos ahdin on pieni, Varsinkin jos on pienempi kuin vakio TD04-HL15, nousee pakopuolen lämpötila hetkessä semmosiin lukemiin (aiheuttaa vastapainetta, joka aiheuttaa lämpötilan nousua joka aiheuttaa lisää vastapainetta joka...) että heikompia hirvittää.
Katsokaapa ahdinta huoltsikan pihalla sen jälkeen kun on hetken aikaa menty mittarit punasella.
Keväällä oikeesti säikähdin kun erään isolla vaihteella suoritetun testin jälkeen kurkkasin konehuoneeseen. Ja ajoviima sentään vähän jäähdytti keulaa ennenkuin ehdin auton parkkeerata ja pellin nostaa.
Ahdin ja pakosarja tosiaan hehkuu punaisena useita minuutteja sen jälkeen kun ahtoneulaa on heilutellut puna-alueen lopussa. Myöhemmin oon havainnut että tosi lyhytkin aika puna-alueen loppua riittää kuumentamaan paikkoja paljon! Muutamia ahtimien polttaneita Saabeja nähneenä mä en uskalla jättää autoani parkkiin ennenkuin hehkuminen on kokonaan lakannut.
Kertyy joskus erinäisiä jäähdyttely kilsoja :D
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla on sellanen käsitys, että kone voi otollisissa ilmanpaine/lämpötiloissa nakuttaa vaikka ahdot olisikin vain alle barin
MBC venttiili ei anna nakutukseneston toimia-->alentaa paineita, eli vissiin kilahtaa jossain vaiheessa.
Näin se juuri on. 9,3/1 puristuksilla huonoissa oloissa tosiaan reilusti alle barin.No, Trionic yrittää ensin korjata nakutusta bensaa lisäämällä ja sitten syttyä viivästämällä. Jos ei auta (ja tässä vaiheessa
pakokaasulämpötilat on jo Korkealla) korjataan tilanne
pudottamalla paineet. No, jos siellä on MBC niin minkäs teet. Ja siinä tapauksessa käy silmänräpäyksessä niikuin juuri tuossa Alanin autossa, mäntä sulaa ennenkuin ehtii kissa-sanaa ajatella (saatikka löysätä kaasua!) Satkulla tuota kerran testattiin ja pakokaasun lämmöt nousee räjähdysmäisesti jos sytty on myöhällä ja painetta paljon siitä huolimatta.
Tästä esim vanha APC on vaarallinen, sillä silloin kone ei silti nakuta. Se vaan KUUMUU vimmatusti.

Jäähdyttely on fiksua, ja MBC.n käyttö mun mielestä täysin hullua hommaa. Jos ei tehot riitä, niin uutta "steggiä" peliin. Kyllä siellä MapTunilla
hilua riittää ettei tarvi sortua mihinkään MBC virityksiin.

:twisted:

Mutta jos semmosia edes harkitsee, auto penkkiin ja rasitustesteillä kuulostellaan ammattimiehen avustuksella mihin sen venan voi säätää. Ei missään nimessä mitään pers dyno hommia, tyyliin kyllä se sinne punasen puoliväliin voi ihan hyvin mennä...

p.s ei ole vissiin meikällä parempaa hommaa kun tänne kirjottaa tuntikaupalla kaikenlaista skeidaa 8O no, jospa siitä joku jotain (edes pahan tuulen :wink:) sais itselleen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin