Akun johdon paksuus.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Suosittelen bilteman akkukaapelia (35m^2) ~30e, taipuu hyvin ja hyvin pelitti satkussa. Asennus oli helppo homma.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

35mm2 kaapeli on minimi.

Kesäpirssissäni menee akkuun 30mm2 kaapeli ja kesällä se välttää.

Paksu kumi pitää kyl sit olla kaapelin päällä ettei heti oo puhki ja maissa.

T. Pasi
99T-museopeli
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Itselläni on Bilteman 30mm^2 kaapeli 99:ssä. Toimii kesällä ja talvella. Mainittakoon vielä akun olevan vain 38Ah ja jaksaa näilläkin pakkasilla pyörittää starttia kauan.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eli tuli asennetuksi 50:nen kaapeli ja hyvin on toiminut.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos tuo batteri on pakko konttiin laittaa, niin pari 35m2 rinnan on startille varmaan näin sähköopillisesti sopiva ratkaisu. (Tuo kuitenkin repii pakkasessa sen noin 250A ainakin aluksi).
Ja kaikkihan varmaan tietää, miksi rinnan kytketyt johtimet. :?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei tiedetä, valaiseppa?
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Itse laitoin kaksi 16 neliömillistä johtoa (toinen oli valmiina) ja kumpaankin 80 A sulakkeet. Tähän saakka on toiminut ok (viikon), jos tuntuu "ahistavan" voi vetää vaikka vielä yhden :).
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mimmi kirjoitti:Kahdella 16mm2 johdolla saadaan VAIN noin 30% suurempi virta siirrettyä verrattuna yhteen 16mm2 johtoon.
Miksi?

EDIT: Tarkennusta sen verran että en kyllä ihan äkkiseltään keksi mihin tuo heitto perustuu. Jos kaksi identtistä vastusta kytketään rinnan niin niiden yhteenlaskettu resistanssihan on puolet yhden resistanssista. Eli jotta johdoissa syntyisi vastaava lämpöteho kuin yhdessä johdossa niin täytyy virran olla kaksinkertainen.

EDIT2: Joo perkele... 1.4 kertainen virta menee läpi vastaavalla lämpenemisellä. Pitäisi laskea ennenkuin väittää :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mimmi kirjoitti:Väite numero 2:
Todellisuudessa edes tuota 30% ei saada kulkemaan rinnankytketyillä johtimilla. Todellisuudessahan pienempi resistanssi (tai itse asiassa impedanssi) "imee" suurimman osan virrasta lämmeten. Tästä syystä EN suosittele jokaiseen johtimeen omaa sulaketta.
Minä vaihtaisin suosiolla yhteen tarpeeksi paksuun johtoon.
Siis se on 40%, neliöjuuri(2) tulee kertoimeksi kun laskee häviötehon... mutta muutenhan se on juuri niin. Johtojen resistanssi ei voi olla juuri tasan sama.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Ja cosini fii alle yhden :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin