Virikuume lisääntyy

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ei kai tuota kestävyyttä voi kukaan taata. Eniten se riippuu ajotavastasi. Jos kokoajan revit täysiä saat todennäköisesti auton rikki jopa vakio tehoilla.

En ole kuullut että kenelläkään olisi tullut Trionic moottorin kestävyyden kanssa ongelmia minkäänlaisilla viripalikoilla. Vaihteisto, kytkin ja vetoakselit sen sijaan joutunevat hieman kovemmalle. Esim. Stage 5:seen kuuluu jo kestävämpi kytkin.

Itse ajattelin että jos kytkin ei kestä tätä n. 370Nm vääntöä vaihdan sen Viggenin kytkimeen. Se maksaa Speedpartsilla 3360SEK kun vakio kytkin on 1890SEK. Sopii heittämällä paikalle. Vetoakselit ovat myös kulutustavaraa. Jos vaihteisto jossain vaiheessa hajoaa on se sitten vaan korjattava tai vaihdettava purkulootaan. Vitosvaihteella kannattaa välttää täysvääntöä pienillä kierroksilla. Ja 1. vaihteella itselläni on momentin rajoitin.

Jos ruotsi taipuu kannattaa lukea Automobil lehden 1/2004 numero. Siinä oli hyvä artikkeli Saabin virityskestävyydestä.
Viimeksi muokannut NG900SET -95, Pe Helmi 27, 2004 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pitää kai edelleen mainostaa, että jos arveluttaa niin mulla olisi yksi ylimääräinen Saabin originaali täyspaine 9-3:n boksi omasta autosta noukittuna vaatehuoneen hyllyllä. Edullisesti. :D

Olun poikahan mainosti dynottaneensa yli 210hp vastaavalla. 8O

"Saabi kävi penkissä"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =oulu+dyno

YV:llä viestiä jos kiinnostaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Mitenkäs ton putken asennus, onnistuukohan ihan mattimeikäläiseltä ja tuleekohan siihen mukaan myös tarvittavat tiivistees yms? Kuinkahan käy kulutukselle ns. normaaliajossa?

Edit: Ainiin, entäs ne sävelet? Onko täällä kuinka monella toi JT:n putki?
#1747
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Max kirjoitti:Mitenkäs ton putken asennus, onnistuukohan ihan mattimeikäläiseltä ja tuleekohan siihen mukaan myös tarvittavat tiivistees yms? Kuinkahan käy kulutukselle ns. normaaliajossa?

Edit: Ainiin, entäs ne sävelet? Onko täällä kuinka monella toi JT:n putki?
Mulla on tonnarissa tuo 3" jt. Kuuntele sen ääntä sunnuntaina jos olet tulossa. :P

Eiköhän tuo jt löydy melko monelta tällä foorumilla. :D

Eikä ole vaikea asentaa,ainakaan tonnariin.Eikä varmsasti sun omaasikaan.Downpipen kans sai vääntää jo puoli tosissaa että sai sen paikalleen. :lol: Tietenkin sitä joutuu tekeen patentteja ettei kilkata joka rautaan tuolla pohjassa.Ei tullut mitään tiivisteitä mukaan mut klemmarit tuli. Käy hakeen sitä töhnää niihin liitoksiin.

Kulutuksesta ei ole paljon hajua,mut kaiken tuo on syönyt mitä olen laittanut. :lol:
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Milli kirjoitti:
Käy hakeen sitä töhnää niihin liitoksiin.
Mitä ihmeen mönjää? Jotain putken tiivistys tahnaa tjsp?
#1747
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Max kirjoitti:
Milli kirjoitti:
Käy hakeen sitä töhnää niihin liitoksiin.
Mitä ihmeen mönjää? Jotain putken tiivistys tahnaa tjsp?
Justiinsa sitä. Sitä vaan levitellään liitoskohtiin ja kun käyttää putken lämpöseks niin se töhnä kuivuu ja tekee liitoksen kaasutiiviiksi. Vähän samantapasta kun putken paikkausmassa.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Max kirjoitti:Mitenkäs ton putken asennus, onnistuukohan ihan mattimeikäläiseltä ja tuleekohan siihen mukaan myös tarvittavat tiivistees yms? Kuinkahan käy kulutukselle ns. normaaliajossa?

Edit: Ainiin, entäs ne sävelet? Onko täällä kuinka monella toi JT:n putki?
Mulla ei ainakaa auton oman keskikulutusmittarin mukaan kulutus virittämisestä kasvanut. Hetkittäin olen epäillyt että olisi jopa kulutus pienentynyt.

Turbo-viive lyheni havaittavasti, tosin vaihdoin softan samalla putken kanssa, mutta putkella/downpipella lienee silti suurempi vaikutus viiveen lyhenemiseen. (Putki vaihtui turbolta asti, ei siis ns.puolisarja)

JT:n nuotti on hmmm... miehekäs? Ei kuitenkaan yliampuva :D
Ei erityisen hyvä putki vastustamaan ruostetta :?

Kuten Millikin tuossa yllä epäili, niin huomattavan monella on JT:n putki täällä foorumissa. Jos ois täys susi niin kyllä siitä olisi kirjoitettukkin :D
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:
Kuten Millikin tuossa yllä epäili, niin huomattavan monella on JT:n putki täällä foorumissa. Jos ois täys susi niin kyllä siitä olisi kirjoitettukkin :D
DP on jt:n putkessa rosteria, loppu aluminisoituaterästä tai jotain sen tyyppistä. Jos asut alueella, jossa suolataan paljon (kuten minä) ei toi putki ei varmasti ole kovin pitkä ikäinen. Itse olettaisin että rööri kestää noin 3-5v.
#1730
500whp.net member
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Vigge kirjoitti:DP on jt:n putkessa rosteria
Hyvä että just downpipe on pitkä ikäsin. :) Veemäisin asentaa.Ei varmaan kovin äkkiä tartte alkaa vaihto hommiin.Loppuosa meneekin sit heittämällä. :oops:
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Stage 3 aika

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Löytyi sen verran kuiva keli että pääsin hiukan koittamaan miten Stage 3 kulkee. Eli kyseessähän oli mittarin mukaan 80-160km/h väli 3. vaihteella:

vakio: 13,5
JT:n putki, vakio softa: 12,4
Speedparts stage 1: 11,9
Maptun stage 1: 11,0
Maptun stage 3: 9,6

JT:n putki vakio softalla ja Stage 3 ajat on molemmat ajettu loivaan ylämäkeen (ehkä muutaman metrin nousu kiihdytys matkalla) joten niistä ajoista voinee ottaa jokusen kympin pois. Ero on silti vähintään merkittävä..

Vertailun vuoksi viime kesän mittauksia:
vakio S40 T4 4 vaihteella 12,2 ja
5 vaihteella 16,8
Vastaa Viestiin