Aeron ahdin vanhempaan tonnariin?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

G-mies kirjoitti:Tässäpä kuvat tonnarin mitsusta ja garretista. Eipä näytä olevan putkissa kauheesti eroa. Jos sais nuista garretin putkista väkerrettyä passelit tuohon mitsuun.
Minulla on irrallisina T25:n ja TD04HL:n putket ja kyllä niissä eroa näyttää olevan. Mitsussa banjojen koko on hieman erilainen ja liittimet tulevat hieman eri asennossa turboon kiinni. Öljyn paluuputkikin on erilainen, T25:ssa se on offsetissa lohkoon nähden ja mitsussa lähes suora.

Tarkempia tietoja tulee kun jaksan/ehdin noita taas tutkailla tarkemmin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos jos viitsit tutkailla asiaa, kun ennätät. EPC tunnistaa nuo putket eri osanumeroilla, mutta itse pultit ovat samoilla numeroilla molempiin ahtimiin. Olin jo toki varautunut siihen, että putket menee uusiksi mahdollisessa ahtimen vaihdossa, mutta jos vielä saa tosiaan tarkempaa tietoa nuista putkista, niin aina parempi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Tasan samat banjot käy garrettiin että mitsuun. Ja muita ei tartte muokata kuin se paluu ja lohkon kyljestä tuleva vesiputki. Ne kaks muuta putkea passaa suoraan mitsuun.

Onko jotenki vaikea tajuta?!?!? :roll:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

ON :lol:. Sehän tässä on, kun toinen sanoo toista jne. Ei hätä ole tämän näköinen, kaikki selviää aikanaan :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Kaikista helpoimmalla pääsee kun ottaa putket ja panjopultit mukaan ja menee teetättämään teräspunosletkut putkien tilalle.. :wink: Eikä maksa oikeestaan kun vaivan..Hi-Flexillä omat 3kpl 30€. 8)
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Oon kattos itelle vaihtanu paskaksi menneen garretin tilalle mitsun 15T#5 ja menee muuten suoraan kaikilta muilta osin mutta paluuputki muotoilla uudelleen,lohkonkyljestä tuleva vesiputken kärki kääntää hieman,imuputkeen adapteriksi silikooniletkua ja acun teline tehdä uusi. Ja banjot on täysin samat.

Mutta saat toki tehdä asiat vaikean kaavan kautta. Ja uskoa toki ketä haluat. Noin se ainakin mulla meni -96 2.3T tonttuun.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Milli kirjoitti:Oon kattos itelle vaihtanu paskaksi menneen garretin tilalle mitsun 15T#5 ja menee muuten suoraan kaikilta muilta osin mutta paluuputki muotoilla uudelleen,lohkonkyljestä tuleva vesiputken kärki kääntää hieman,imuputkeen adapteriksi silikooniletkua ja acun teline tehdä uusi. Ja banjot on täysin samat.

Mutta saat toki tehdä asiat vaikean kaavan kautta. Ja uskoa toki ketä haluat. Noin se ainakin mulla meni -96 2.3T tonttuun.
Jos nyt oikein muistan niin ne banjot oli kyllä liian isot mutta kun niihin laittaa rikat niin saa peinennettyä mitsulle sopiviksi? (Näin muistelen Keijon sanoneen tuosta mitsun asennuksesta).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Milli kirjoitti:Mutta saat toki tehdä asiat vaikean kaavan kautta. Ja uskoa toki ketä haluat.
Joojooniinvarmaan ja hohhoijaa. :roll:


Mittasin nuo turbon puoleisten putkien banjoliittimien (sisä-)halkaisijat ja tässä tulos:

Kannen pääty - turbo, vesiputki
T25 16 mm, TD04 12 mm

Vesipumppu - turbo, siis vesiputki
T25 14 mm, TD04 12 mm
Putkessa yksi kulma on eri kohdassa putkien välillä, suoraksi vedettynä mitsun putki on hieman pitempi.

Öljynsuodatinkotelo - turbo, siis öljyputki
12 mm molemmat, toinen pää (suodatinkotelo) 14 mm molemmissa.
Mitsun putki on hieman lyhyempi.

Öljyn paluuputki:

Laippa pienempi mitsussa, kiinnitysreikien väli 38 mm ja öljyputken sisähalkaisija 15 mm versus T25 vastaavasti 44 mm / 18 mm. Lisäksi mitsun paluuputki on noin 5 mm pitempi.

EDIT: korjattu öljyn tuloputken mitta mikä on siis turbon puolella 12 mm.
Viimeksi muokannut vtp9k, To Maalis 16, 2006 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No sehän on teidän oma ongelmanne miten mitsun haluatte asentaa. Tehkää jokainen ihan vapaasti miten lystää mutta yhteenkään banjoon ei tarttenut koskea ja ainuttakaan vuotoa ei ollut ja ahdin toimi kuin unelma. Ja mittoja saa toki esitellä ihan niin paljon kuin lystää. Tasan samoja putkia käytin mitsussa kuin garretissa ja muuta ei ollut välissä kuin kuparirikat. Joten tehkää edelleen vaikeimman kautta. Olkaa hyvä. En jaksa jauhaa enää tästä samasta asiasta koska täällähän näyttää olevan niin paljon muita saman vaihto-operaation suorittaneita.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

V-M kirjoitti:
Milli kirjoitti:Oon kattos itelle vaihtanu paskaksi menneen garretin tilalle mitsun 15T#5 ja menee muuten suoraan kaikilta muilta osin mutta paluuputki muotoilla uudelleen,lohkonkyljestä tuleva vesiputken kärki kääntää hieman,imuputkeen adapteriksi silikooniletkua ja acun teline tehdä uusi. Ja banjot on täysin samat.

Mutta saat toki tehdä asiat vaikean kaavan kautta. Ja uskoa toki ketä haluat. Noin se ainakin mulla meni -96 2.3T tonttuun.
Jos nyt oikein muistan niin ne banjot oli kyllä liian isot mutta kun niihin laittaa rikat niin saa peinennettyä mitsulle sopiviksi? (Näin muistelen Keijon sanoneen tuosta mitsun asennuksesta).

V-M
Kekeltä asian varmistaneena niin rikkojakaan ei tarvittu. Muutokset onkin jo sitten kerrottu sataan kertaan. En tiedä muitten putkista vaan omaan tonttuun ei ainakaan tarvittu.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Jos tähän ei muuta ratkasua löydy niin mitsun 15T#5 on sitten täysin erilainen ahdin muiltakin osin kuin pakopesän koon puolesta kuin mitsun 15T#6.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Luulen et kohta joku saa postissa putkihässäkän kotia asti toimitettuna.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Milli kirjoitti:
V-M kirjoitti:
Milli kirjoitti:Oon kattos itelle vaihtanu paskaksi menneen garretin tilalle mitsun 15T#5 ja menee muuten suoraan kaikilta muilta osin mutta paluuputki muotoilla uudelleen,lohkonkyljestä tuleva vesiputken kärki kääntää hieman,imuputkeen adapteriksi silikooniletkua ja acun teline tehdä uusi. Ja banjot on täysin samat.

Mutta saat toki tehdä asiat vaikean kaavan kautta. Ja uskoa toki ketä haluat. Noin se ainakin mulla meni -96 2.3T tonttuun.
Jos nyt oikein muistan niin ne banjot oli kyllä liian isot mutta kun niihin laittaa rikat niin saa peinennettyä mitsulle sopiviksi? (Näin muistelen Keijon sanoneen tuosta mitsun asennuksesta).

V-M
Kekeltä asian varmistaneena niin rikkojakaan ei tarvittu. Muutokset onkin jo sitten kerrottu sataan kertaan. En tiedä muitten putkista vaan omaan tonttuun ei ainakaan tarvittu.
Ok, muisti Keke sitten väärin. Sorry sekaantuminen asiaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Se voi sitten olla että kutosen pesällä oleva mitsu on erilainen mutta vitonen menee kyllä helposti ja vaivatta paikalleen.

Ja ei täällä anteeksi tartte pyydellä. Suomi on vapaa maa. Jokainen saa vapaasti mutta mielellään asiallisesti ottaa kantaa keskusteluun.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niin ja positiivista on,että keskustelua syntyy, ainakin minun kannaltani. Tuleepahan varmasti pohdittua kaikki vaihtoehdot läpi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin