kumpi parempi?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kari
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

kumpi parempi?

Viesti Kirjoittaja kari »

Elikkäs tonnariin olis turbon tarve. Tämmöset tuli vastaan, garrett t25/28 tai garrett GT28RS (A/R 0.86). T25/28 menis heittämällä paikoilleen ja maksaa n.150€ enempi. GT28RS ois halvempi, mutta joutuu tekeen muutoksia että passaa. Käsittääkseni molemmat riittää n.300hp:n asti. Mikäs nyt on se idea että noita pottuja laitetaan enempi :roll: ?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Pottu on kuulalaakeroitu. Käsittääkseni kuulalaakeroitu ahdin spuulaa paremmin verrattuna samanlaiseen liukulaakeroituun ahtimeen... Myös kestossa taitaa olla parannusta.

Asiantuntijat vois vahvistaa, menikö oikein ;)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

GT28RS on selvästi parempi ja riittää pidemmälle (360+ hv).
T25/T28-hybridin turbiini menee varmasti äkkiä tukkoon ja alkaa ahdistaa. Pelkkä tekohengitys T25:lle jotta se jaksaisi 300 asti eikä mikään vakavasti otettava viriahdin, IMO. Koneelle muutenkin kaikinpuolin terveellisempää pakopuoleltaan huomattavasti paremmin hengittävä ahdin (kuten pottu tuolla paremmalla .86 pesällä) eikä tuollainen tulppa.

Lisäksi on jo Coltin mainitsema kuulalaakeroitu vs. liukulaakeroitu pointti, varsinkin kun kuulalaakeroitu on tässä tapauksessa edullisempi.

GT28RS asennus tonnariin ei pitäisi olla kovin paha.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jcarlson kirjoitti: GT28RS asennus tonnariin ei pitäisi olla kovin paha.
Lisättäköön vielä vaihtoehdoksi että ihan samalla asennustyöllä pottuun verrattuna sinne saa GT3071R:nkin ja sopii alkuperäiseen pakosarjaan :wink:
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Ite suunnittelin gt 25/40, halvempi kun pottu ja riittänee ~450
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

GT25/40 ? Tarkoittaako tuo jotain 25:n pakopesää ja 40:n kompuraa? Jos näin sitten sittenhän tiedossa on pahimman luokan pakokaasukrematorio jos noista luvuista voi mitään päätellä. Paljon ilmaa sisään pumppaava mutta pakokaasuja ahdistava, kuulostaa hyvältä... :?
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jos autoa on tarkoitus piristää tehoiltaan, niin unohtakaa nyt hyvät ihmiset kaikki missä lukee T25 :) Ainakin jos ahtimen joutuu jokatapauksessa vaihtaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

900turbo3d kirjoitti:Ite suunnittelin gt 25/40, halvempi kun pottu ja riittänee ~450
Tarkoitatko Garrettin omilla termeillä GT2876R:ää :?:
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Emmä tiiä, tollaset specsit siinä oli
GT25/40 R
GT2540R
Tuotto: ~450hp saakka
Turbiini: 53mm w/ 62trim, .64 AR tai .86 AR.
Kompressori: 60.0mm w/ 60trim, .70 AR
Liitännän tyyppi: T25 / T3

Kompressori 4.00" sisäänmenolla ja 2.50" ulostulolla.

HUOM! Sisäisen hukkaportin alipainekello ostettava erikseen! (69eur)

Kartat: Turbiini / Kompressori

HINTA: 1149e

Eipä tuo gt30 17r pahakaan olisi, lienee vaan jo meklosen kokonen, kattoo konttorilla mua kieroon...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Pitääkö kaiken aina sopia suoraan??
Jos nyt joutuu muutaman letkun ja putken muuttamaan,niin ei voi olla niin iso homma,että se määritteelee ahtimen valinnan.
Eikä saabille,missä on moottoritilavuutta ja ilma liikkuu,niin tuota tuskaa käyttää isompaakaan ahdinta,kyllä nuo gt30 sarjan ahtimetkin vetää ihan riittävän alhaalta ja vetää sitten ylös asti.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

EI missään tapauksessa mitään t25 pakopesällä olevia turboja. Eihän tollasesta turbosta saa mitään hyötyä jos pakopesä alkaa ahdistamaan 4000rpm:n jälkeen. Itellä GT28RS 0.86 pakopesällä ja vetää hienosti koko kierrosalueen läpi 1.2 bar ahdoilla.
9000 CS 2.3t
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Re: kumpi parempi?

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

kari kirjoitti:Elikkäs tonnariin olis turbon tarve. Tämmöset tuli vastaan, garrett t25/28 tai garrett GT28RS (A/R 0.86). T25/28 menis heittämällä paikoilleen ja maksaa n.150€ enempi. GT28RS ois halvempi, mutta joutuu tekeen muutoksia että passaa. Käsittääkseni molemmat riittää n.300hp:n asti. Mikäs nyt on se idea että noita pottuja laitetaan enempi :roll: ?
Onko tosiaan toi T25/28 noin pirun kallis? Tuolla hintaerolla en itse miettisi hetkeäkään kumman laittaisin...
150€ saa jo jonkinlaisia sovituspalikoita ja muutamia oluita, asennukseen tietenkin :D
Viimeksi muokannut Tuumer, Ma Maalis 27, 2006 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jcarlson kirjoitti:T25/T28-hybridin turbiini menee varmasti äkkiä tukkoon ja alkaa ahdistaa. Pelkkä tekohengitys T25:lle jotta se jaksaisi 300 asti eikä mikään vakavasti otettava viriahdin...
Onko kokemusta? Mulla on, ja olen ollut täysin tyytyväinen tuohon T25/T28:iin. Turbo jaksaa puhaltaa ylemmillä kierroksillakin paljon paremmin kuin orkkis-T25 ja turboviivettä verrattuna orkkis-T25:een ei ole juuri lainkaan.

Tuskin tuolla T25/28:lla pääsee edes 300 hv:aan saakka, mutta kai sillä jonkun 290 hv saavuttaa :roll:

Riippuu tietysti myös paljon siitä, mitä hakee ja paljonko on valmis maksamaan. Itse valitsin T25/28:n sen takia, että se oli halvempi, helpompi asentaa ja turboviive on mahdollisimman minimaalinen, joka on hyvä juttu esim. kaupunkiympäristössä ajettaessa. Lisäksi auto on vielä helppo muuttaa orkkikseksi vaihtamatta ahdinta takaisin T25:ksi.

Noi oli mun syyt. Jos haluaisin pistää autooni steg 5:n tai jopa 6:n, niin sitten olisin tietty valinnut GT28:n.

Edit: jos haluaa laittaa oikein kunnon viriä helpolla asennuksella, niin sitten kannattaa laittaa T28BB. Halvempi hinta kuin GT28RS ja "bolt-on", jos autossa on aikaisemmin ollut T25.

Tässä em. turbojen hintoja Maptunin sivulta:

T25/28: 900 euroa
T28BB: 1513,89 euroa
GT28RS: 1777,22 euroa

Itse sain Maptunilta steg 4:een tuon turbon + softan maksamalla hieman enemmän kuin tuon T25/28:n hinnan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En ole (onneksi) pultannut mihinkään autooni T25 turbiinipuolella olevaa ahdinta, mutta voin hyvällä omatunnolla väittää että se on varmasti pakopainekrematorio, kun on sitä jo orkkiksellakin kompurapuolella.

Toki sillä saa - niinkuin mainitsit - sen vajaa 300hp irti, mutta sitä ei mielestäni voi siinätapauksessa juurikaan minkäänlaisena viriahtimena pitää kun jo vakiollakin päästään lähes samoihin lukemiin.

Muutenkaan en pidä 'bolt-onia' niin erityisen tärkeänä kriteerinä vrt. siihen miten ahdin oikeasti tehtävistään suoriutuu. Mutta jokaisella on omat kriteerinsä. Itse en virittäessä tyytyisi ratkaisuihin jotka pitävät tehon ja luonteen lähellä vakioautoa.

Btw, Maptunilta en ostaisi mitään (ainakaan rautaa), vastahan täällä oli tuolla isommalla (paremmin virtaavalla) pakopesällä olevaa GT28RS:ää tarjolla 999 euron shokkihintaan. ;) Ihan varteenotettavana pitäisin itseasiassa jopa isompaa ahdinvaihtoehtoa kuten tuo mainittu 3071, mutta sellaiseen sopivaan 300-350hv käyttöön GT28RS on ihan omiaan, ja spoolaa aivan yhtä hyvin kuin vakio T25 (kokemusta on). Myöskään perinteisempiä viritysmahdollisuuksia ei näissä softahimmeleissä kannata unohtaa, Trionic-koneisissa mm. nokkien vaihto tuo ylärekisteriin aivan eritavalla voimaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

900turbo3d kirjoitti:Emmä tiiä, tollaset specsit siinä oli
GT25/40 R
GT2540R
Tuotto: ~450hp saakka
Turbiini: 53mm w/ 62trim, .64 AR tai .86 AR.
Kompressori: 60.0mm w/ 60trim, .70 AR
Liitännän tyyppi: T25 / T3

Kompressori 4.00" sisäänmenolla ja 2.50" ulostulolla.

HUOM! Sisäisen hukkaportin alipainekello ostettava erikseen! (69eur)

Kartat: Turbiini / Kompressori

HINTA: 1149e

Eipä tuo gt30 17r pahakaan olisi, lienee vaan jo meklosen kokonen, kattoo konttorilla mua kieroon...
Kyseinen fööni on ns. potun turbiinilla. Nuo mihin riittä on sitten suhteelisia käsityksiä ja näiden lukujen lisäksi kannattaa myös muistaa että autolla on muitakin ominaisuuksi kuin esmes dynossa saavutetut hummat, tai ainakin näin itse asian näen.
Esim GT2871R on samalla turbinilla kuin mitä pottu ja tuo yllä mainittu GT2540R. Tuolla ensin mainitulla on ajettu eräästä 2.3 saabistakin 454 dynossa, mutta "tekijän" mukaan herääpi laiskasti esim GT3071R:ään verrattuna ja huomattavasti ylemmillä rundeilla vaikkakin turbiini ar. 0.64.

Saattaapi hyvinkin olla että kun "julmettu" kompura lyödään snadin turbiinin jatkeeksi niin "isot" inertiat sun muut eivät kiihdykkään yhtä nopeasti... ja potun turbiinista loppuu ns. "vääntö".

Ja niille ihmisille jotka puhuvat viiveistä ja heräämisistä, niin menkää nyt helvetti joskus kokeilmaa jotain autoa missä on suurempi fööni. Tuota samaa mutua työnnetään suunnasta jos toisesta, mutta harva on ITSE kokeillut miten hyvin nämä teoriat pitävät paikkansa maantiellä, jos isompi fööni on ns. valittu toimimaan muullakin kuin huippurundeilla. Esmes pottu vs. E46 M3, vauhti sata ja silmässä kolmonen. Polkaistaan samaan aikaan ja pottu jää <1/3 autonmitan lähdössä, vaikka vertailuautossa kaikki hienoudet kutn 20ms viiveellä regoiva kaasuläppä sun muut. Jatketaan testiä ja otetaan pottu vs. 3071 tonnari, sama vauhti sama vaihde. 3071 lähtee ihan yhtä hyvin, itseasiassa peremmin kuin mitä vastaavata tonnari vakio mitsulla. Toki kunnon vetoalue ko. tontussa on ~3000rpm --> mutta tehoakin on sitten melkein tuplat vakioon nähden.

jos jotain nappaa niin voin viskoa pari videota näytille miten värkki irtoaa tasakaasulta.

Potun käybänen hinta on alle tonnin.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin