männät (mielellään myös veivit), nokat,pakosarja, kansi, cooleri. PA pumppu, letkut, kytkin, loota jne jne. Tämä siis noin 500hp spekkiin, jos sillä haluaa ajaa ja niin että se kestää pidempään kun yhden dynovedon.Hane_81 kirjoitti:suuttimet, putkisto, softa, riittävä ilmansaanti jne jne. Vaihettavaa riittää mikäli isoista tehoista haaveilee.SonmH kirjoitti:Ne "muut" palikat lähinnä kiinnostaa. Ja voihan sen trionicin vaihtaa myös?
Paljonko lähtisi tehoa??
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Juu jotain semmostahan taisin kirjottaakki. Tuntuu vain kummalta kun kaikki pitää turbokoneita ja varsinki saabin koneita jotenki erilaisena kuin perinteiset mäntämoottorit. Samoja vehkeitä nämä on ja samat perusasiat pätee niin ruohonleikkurin moottoriin kuin 300hp trionik-turbo-hirviöön.Vigge kirjoitti:näinhän se menee, mutta tuo T7 on niin krattu systeemi, jos virtausvastus muuttuu (VE paranee). Siinä leikissä käypi usein niin että "ilmamassaleikkuri" puuttuu peliin tulos on hyvässä lykyssä huonompi kuin lähtökohta.Aksu900 kirjoitti: Edit, lisätään vielä että turbokonetta viritetään ihan samalla tavalla kuin vapaastihengittävääkin(poislukien puristuksen nosto). Enempi virtausta= parempi.

Aki Peltola #1132
Se olisi varmaan syytä ensin selivttää mitä hakee?
Pelkkä huipputehon arvo kun ei pitkälle riitä. Esim jos otat kaksi 400hp autoa voivat ne olla täysin erilaisia luonteeltaan, ajettavuudeltaan jne jne, riippuen siitä mitä on haettu ja millä palikoilla.
esmes toisen vääntökäyrä voipi olla tasainen 450Nm 3000rpm -->6300rpm, jolloin se puskee 400hp @6300. Toinen vopi olla sitten täysin kuollut 4000rpm asti ja tuottaa 400hp esmes välillä 5000-6500.
Tähän samaan asiaan pohjautuu myös lause "on olemassa 300hp autoja ja 300hp autoja, erona se että toinen näyttää toisella takavaloja."
Onhan noita T7 autoja suomessakin penkitetty 350-470hp välille.
Pelkkä huipputehon arvo kun ei pitkälle riitä. Esim jos otat kaksi 400hp autoa voivat ne olla täysin erilaisia luonteeltaan, ajettavuudeltaan jne jne, riippuen siitä mitä on haettu ja millä palikoilla.
esmes toisen vääntökäyrä voipi olla tasainen 450Nm 3000rpm -->6300rpm, jolloin se puskee 400hp @6300. Toinen vopi olla sitten täysin kuollut 4000rpm asti ja tuottaa 400hp esmes välillä 5000-6500.
Tähän samaan asiaan pohjautuu myös lause "on olemassa 300hp autoja ja 300hp autoja, erona se että toinen näyttää toisella takavaloja."
Onhan noita T7 autoja suomessakin penkitetty 350-470hp välille.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Juu ja varsinkin ajettavuus on ihan toista maata kunnolla viritetyllä koneella, just tuosta vääntökäyrästä johtuen. Siksi peräänkuulutan sitä että laitetaan se peruskone ensin virtaamaan kunnolla, sitten vasta aletaan nostamaan ahtoja(paremmalla ahtimella), jos on vielä tarvis.
Esim. Viggen tapauksesta nähdään että yli 1bar ei ole syytä mennä alle 300hp jos palikat on kunnossa. Silloin auto on miellyttävä ajaa eikä tee hirmuisia vääntöpiikkejä.
Eli laittele pikkusen tavotteita ja budjettia niin arvioidaan tarkemmin.
Edit: tuon t7 koneen tapauksessa konetta ei ole ihan heti syytä avata paremman virtauksen toivossa, lähinnä ahtimen ja sen ympärillä olevien putkien päivityksellä virtaus kohdalleen. Sitten nokka-akselit vaihtamalla päästään kyllä jo hemmetin pitkälle tehoissa.
Esim. Viggen tapauksesta nähdään että yli 1bar ei ole syytä mennä alle 300hp jos palikat on kunnossa. Silloin auto on miellyttävä ajaa eikä tee hirmuisia vääntöpiikkejä.
Eli laittele pikkusen tavotteita ja budjettia niin arvioidaan tarkemmin.
Edit: tuon t7 koneen tapauksessa konetta ei ole ihan heti syytä avata paremman virtauksen toivossa, lähinnä ahtimen ja sen ympärillä olevien putkien päivityksellä virtaus kohdalleen. Sitten nokka-akselit vaihtamalla päästään kyllä jo hemmetin pitkälle tehoissa.
Aki Peltola #1132
Koko viritys projekti on vasta harkinta/suunnittelu vaiheilla.
Täytyy ensin vähän kartoittaa noita hintoja osista ja teetettävistä töistä.
Budjetista ei vielä mitään hajua. mutta kyllä siihen useampi tuhat tulee
menemään. kesä autoksihan tuo jäisi...
Autona on -99 9-3 t5 lpt maptun stage 3
ja väliaikaisesti vaparin laatikko pienemmällä perävälityksellä.
oli halvempi kun turbon. alkuperäisestä laatikosta meni tasauspyörästö.
Onko muuten tietoa muiden merkkien laatikoista mitkä
sopisivat "suoraan". onko esim. opelilla jotaikin laatikoita?
Tavoitteina voisi olla 350-400hp ja ahtimen ollessa täysin hereillä 4000
kohdilla. Ja se olisi parempi että tasainen tehokäyrä ettei mitään hetkellisiä piikkejä. Käyttö tarkoitus tulisi olemaan leikkimielinen kiihdyttely nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa...

Täytyy ensin vähän kartoittaa noita hintoja osista ja teetettävistä töistä.
Budjetista ei vielä mitään hajua. mutta kyllä siihen useampi tuhat tulee
menemään. kesä autoksihan tuo jäisi...

Autona on -99 9-3 t5 lpt maptun stage 3
ja väliaikaisesti vaparin laatikko pienemmällä perävälityksellä.
oli halvempi kun turbon. alkuperäisestä laatikosta meni tasauspyörästö.
Onko muuten tietoa muiden merkkien laatikoista mitkä
sopisivat "suoraan". onko esim. opelilla jotaikin laatikoita?
Tavoitteina voisi olla 350-400hp ja ahtimen ollessa täysin hereillä 4000
kohdilla. Ja se olisi parempi että tasainen tehokäyrä ettei mitään hetkellisiä piikkejä. Käyttö tarkoitus tulisi olemaan leikkimielinen kiihdyttely nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa...


meinaat varmaan tasainen vääntökäyrä?SonmH kirjoitti:
Tavoitteina voisi olla 350-400hp ja ahtimen ollessa täysin hereillä 4000
kohdilla. Ja se olisi parempi että tasainen tehokäyrä ettei mitään hetkellisiä piikkejä. Käyttö tarkoitus tulisi olemaan leikkimielinen kiihdyttely nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa...![]()
#1730
500whp.net member
500whp.net member