Iskunpituuden kasvattaminen
...ja öljyruiskujen asennuksesta on näillänäkymin luovuttu ainakin toistaiseksi, tulee liika ahdasta. Joku kun lainaisi pystylohkoa ja 2.3L kampuraa tai myisi romun sellaisen/sellaiset kilohintaan, niin pistettäsi suunnitelmat taasen kehittelyn alle.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Menee hieman ohi alkuperäisestä kysymyksestä mutta onkohan 2.3 ja 2 litraisten (vanhempien turbokoneiden) kankien kestävyydessä eroa ja kestääkö 2.3:sen kanget käytännössä yhtä paljon suuremman kulman takia?(lieneekö kampikulma se termi jota nyt haen)
Laskeskelin tuossa että kierrätettäessä saabin 202b 2l konetta 7000rpm on männän keskim. nopeus 18.2m/s kun taas 2.3l koneessa männän nopeus on 7000rpm jo 21 m/s. Eli kannattakohan hakea tehoa kasvattamalla konetta 2l --> 2.3l vai saakohan 2litraisesta lopulta kuitenkin kestävemmän...
Laskeskelin tuossa että kierrätettäessä saabin 202b 2l konetta 7000rpm on männän keskim. nopeus 18.2m/s kun taas 2.3l koneessa männän nopeus on 7000rpm jo 21 m/s. Eli kannattakohan hakea tehoa kasvattamalla konetta 2l --> 2.3l vai saakohan 2litraisesta lopulta kuitenkin kestävemmän...
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Viritystavan valinta riippuu siitä mitä koneelta halutaan. Aivan kuten laskuesimerkkisi osoittaa, tulee pitkäiskuisessa moottorissa maksimikierrosluku vastaan aiemmin. Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut isommasta iskutilavuudesta, koska sen tarjoaa paremman alaväännön jo tyhjäkäyntikierroksilta, mikä puolestaan on nannaa automaatilla ajettaessa.jarska kirjoitti:Laskeskelin tuossa että kierrätettäessä saabin 202b 2l konetta 7000rpm on männän keskim. nopeus 18.2m/s kun taas 2.3l koneessa männän nopeus on 7000rpm jo 21 m/s. Eli kannattakohan hakea tehoa kasvattamalla konetta 2l --> 2.3l vai saakohan 2litraisesta lopulta kuitenkin kestävemmän...
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Miten on, istuuko B234:n lohko suoraan og900:n vaihdelaatikon päälle?Myrkky kirjoitti:...ja öljyruiskujen asennuksesta on näillänäkymin luovuttu ainakin toistaiseksi, tulee liika ahdasta. Joku kun lainaisi pystylohkoa ja 2.3L kampuraa tai myisi romun sellaisen/sellaiset kilohintaan, niin pistettäsi suunnitelmat taasen kehittelyn alle.
Tarkemmin sanottuna se on B205:n mäntä, jossa laen ja tapin väli on n. 32 mm, kun B202:ssa se on 40 milliä.Pekka Valtanen kirjoitti: Männäksi sopii uudemman Saabin moottorin mäntä, jossa tapin ja laen väli on pienempi.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Öljyruiskusta
Ootteko tutustuneet millainen hiacen öljysuutin on
ilmeisesti se on just sellainen mistä saa helpolla ja halvalla toimivan
sen öljyn männä alle suihkuttamisessa on ainoastaan se lämmönsiirto ideana .
ei niinkään se voitelu se ei oo yleensä ongelmana noissa kiuluissa
sit siitä tilavuuden kasvattamisesta
kyllähän se on vissi asia et ei mikään voita kuutioita
eli isompi peruskone auttaa hirveesti
ei tota konetta muutenkaan niin hirveen ylös kukaan pyöritä sillä ei siitä oo mitään iloa varsinkaan ahtimen kanssa.
Koska lähes kaikilla täällä kirjoittelevilla ahtimet on todella maltillisia ja nk pieniä /alhaalta herääviä
Tietty pyöritin sprintti kajakin moottoria 9000 asti. oli tosin aika iso ahdinkin ......900 kiertokangilla siitä saakka kun kajakin omia oli väännetty ja katkottu tarpeeksi .
Noista palotiloista
Olen virtauspenkittänyt 8v ja kahdenlaista 16v kantta 16 kansissa oli toisessa erilaiset imukanavat eli toinen imukanavan katto oli alempana ja toinen oli sellainen missä kanavat ovat samanlaiset
se kansi missä kanavat ovat erikokoiset on kuulemma palotilaltaan parempi lähtökohta
suurempi ongelma on saada männänlaen ja kannen välys kohdalleen
eli periaatteessa mänät tarpeeksi ylös ettei palotapahtuma pääse alkamaan mänän renkaan luona männän reunalla
elikkä palotapahtuma pitää alkaa sieltä tulpan luota hallitusti
muuten männät hajoo kilistykseen
jos aiotte virittää ostakaa kunnolliset männät mieluummin wisekot.......toimii ja on halvat
omat suht kuraa.........jos meinaa oikeesti antaa kyytiä sille koneelle
samoin noisssa orkkis männissä ohivuoto lisääntyy oleellisesti isommilla kierroksilla kunnollisiin mäntiin verrattuna.
no tää näistä
t jari
ilmeisesti se on just sellainen mistä saa helpolla ja halvalla toimivan
sen öljyn männä alle suihkuttamisessa on ainoastaan se lämmönsiirto ideana .
ei niinkään se voitelu se ei oo yleensä ongelmana noissa kiuluissa
sit siitä tilavuuden kasvattamisesta
kyllähän se on vissi asia et ei mikään voita kuutioita
eli isompi peruskone auttaa hirveesti
ei tota konetta muutenkaan niin hirveen ylös kukaan pyöritä sillä ei siitä oo mitään iloa varsinkaan ahtimen kanssa.
Koska lähes kaikilla täällä kirjoittelevilla ahtimet on todella maltillisia ja nk pieniä /alhaalta herääviä
Tietty pyöritin sprintti kajakin moottoria 9000 asti. oli tosin aika iso ahdinkin ......900 kiertokangilla siitä saakka kun kajakin omia oli väännetty ja katkottu tarpeeksi .
Noista palotiloista
Olen virtauspenkittänyt 8v ja kahdenlaista 16v kantta 16 kansissa oli toisessa erilaiset imukanavat eli toinen imukanavan katto oli alempana ja toinen oli sellainen missä kanavat ovat samanlaiset
se kansi missä kanavat ovat erikokoiset on kuulemma palotilaltaan parempi lähtökohta
suurempi ongelma on saada männänlaen ja kannen välys kohdalleen
eli periaatteessa mänät tarpeeksi ylös ettei palotapahtuma pääse alkamaan mänän renkaan luona männän reunalla
elikkä palotapahtuma pitää alkaa sieltä tulpan luota hallitusti
muuten männät hajoo kilistykseen
jos aiotte virittää ostakaa kunnolliset männät mieluummin wisekot.......toimii ja on halvat
omat suht kuraa.........jos meinaa oikeesti antaa kyytiä sille koneelle
samoin noisssa orkkis männissä ohivuoto lisääntyy oleellisesti isommilla kierroksilla kunnollisiin mäntiin verrattuna.
no tää näistä
t jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Re: Öljyruiskusta
Volvolandian puolella on ollut juttua noista öljyruiskuista, tuolta löytyy kuvia ja juttua bemarin ruiskujen asennuksesta.Need more speed kirjoitti:Ootteko tutustuneet millainen hiacen öljysuutin on
ilmeisesti se on just sellainen mistä saa helpolla ja halvalla toimivan
Eivät ilmeisesti edes olleet kalliit.
http://www.volvolandia.com/landia/index ... adid=35595