9000 2.0t vs. 2.0T

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

9000 2.0t vs. 2.0T

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Olen virityssarjan hankkimista suunnittelemassa automaattilaatikkoiseen matapalapaineturbotonnariini. Eräs erittäin paljon Saabien kanssa tekemisissä oleva taho sanoi, että autojen moottoreissa on eroja. Hänen mukaansa isossa T:ssä sylinterien palotilat ovat erilaiset. Lisäksi hänen mukaansa automaattilaatikko ei välttämättä kestä virittämistä (vaikka tietääkseni samaa laatikkoa käytetään molemmissa malleissa). Onko asia todellakin näin vai oliko tämä taas niitä kuuluisi moraalisaarnoja?

-J-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos kyseessä on Saabin virallisen organisaation kanssa tekemisissä oleva henkilö, niin todennäköisesti kyseessä on moraalisaarna :wink:

Ymmärrän hyvin tuon nyrän suhtautumisen virityksiin, mutta sitä en ymmärrä, että sitten kun em. henkilöt pääsevät "räppäämään" viritetyllä Saabilla, niin autolle annetaan oikein kunnolla "sikaa" kokeilemalla estotta tehoreservejä :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Kerrotko vielä autosi vuosimallin?

Ainakin 1994-1998 vuosimalleissa 2.0 ja 2.3 koneet ovat samalla kannella, porauksen olessa molemmissa 90mm, iskunpituuden ollessa 2.0:ssa 78mm ja 2.3:ssa 90mm. Elikkäs kansien palotilat ovat identtiset. Männistä ei ihan tarkkaa tietoa, mutta 90% varmuudella molemmissa käytetään tasapäistä mäntää.

Kannattaa suhtautua varauksella vastauksiin jotka tulevat merkkiliikkeistä, varsinkin jos kyseessä on viritykseen liittyvä asia.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

badfear kirjoitti:Kerrotko vielä autosi vuosimallin?

Ainakin 1994-1998 vuosimalleissa 2.0 ja 2.3 koneet ovat samalla kannella, porauksen olessa molemmissa 90mm, iskunpituuden ollessa 2.0:ssa 78mm ja 2.3:ssa 90mm. Elikkäs kansien palotilat ovat identtiset. Männistä ei ihan tarkkaa tietoa, mutta 90% varmuudella molemmissa käytetään tasapäistä mäntää.

Kannattaa suhtautua varauksella vastauksiin jotka tulevat merkkiliikkeistä, varsinkin jos kyseessä on viritykseen liittyvä asia.
Autoni on vuosimallia -98, eli sopii kyllä tuohon haarukkaasi.. 8) Tieto ei ole peräisin merkkiliikkeestä vaan (korjaus)henkilöltä, joka on ollut merkin kanssa tekemisissä useamman vuosikykkemen ja on edelleen. Kyllä itsekin suhtauduin varauksella tuohon hänen kommenttiinsa, sillä olen asiasta lukenut paljon juuri samansuuntaista kuin tässäkin ketjussa on sanottu. Mutta pakko oli tarkistaa..

Tuosta automaattilaatikosta ja sen kestämisestä vielä.. Onko automaattilaatikko vaarassa viritetyssä autossa? SP:n virityssarjoja saa jotenkin automaattilaatikolle sovitettuna (vääntökäyrää muokattu?), mutta onko tuossa silti jotain vaaroja autom.laatikon osalta enemmän kuin manuaalin?

-J-
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Ja tuohon automaattilaatikkokysymykseen vielä vähän jatkoa.. Eli onko tuossa matalapainetonnarin automaattilaatikossa (vm. -98, tarkempaa tyyppiä en tiedä) lauhdutin tms., joka estää laatikon (öljyjen) liiallisen lämmönnousun? Ja onko "täysturbollisissa" malleissa täysin sama/identtinen laatikko kuin "pikku-t:ssä"?

Kiitoksia vastanneille!

-J-
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Omia kokemuksia:

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Automaattilaatikoista en tiedä, mutta itselläni on 9000t -96 manuaalina ja ainakin Saabin varaosanumerot on vaihdelaatikoille samat, joten oletan myös automaattien olevan samanlaiset. Saabin tuotanto määrät on sen verran pienet, että en usko sen teettävän useamman vaihdelaatikoita 35hv teho erolle. 2.3 vaihdelaatikot ovat erilaiset kuin 2.0. (Vetonivelien kupit ainakin suuremmat -90 vuosimallissa.

PS. Manuaalit on samat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Vuosimalli on -98, kuten aikaisemmin kirjoitin. En tiedä, onko tuolloin enää edes valmistettu 2.0 -konetta isolla T:llä vai olivatko nuo kaikki viimeiset kakkoset LPT-koneita. Mutta kerro ihmeeässä, mikäli saat jotain selville..

Kiitos!
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

9-5T:lle

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kyseessä on -96 vuosimallin tonnari. Varaosat tunnistavat kyseiset mallit, sekä t että T, mutta en tiedä on tona vuonna myyty T mallia.

Myös tarvike liikkeistä löytyy 2.0 konette kahdella eri tunnuksella, muitaakseni R ja L mallit. Toisessa käytetään ainakin isompaa kytkintä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin