vanteiden kääntöä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

vanteiden kääntöä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuka tekee ja missä? tekeekö kukaan lähellä lappeenrantaa vai pitääkö lähettää toiselle puolelle suomea?
tulee projektiin ,ei yleiseen tieliikenteeseen!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kääntäminen on rosvojen hommaa... :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

virittäminen on rosvojen hommaa..... ! joo ei amatöörimäisiä letkautuksia! kiitos
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

amatöörimäisiä kommentteja satelee edelleen, vastalauseista huolimatta. Mitä meinaat noilla vanteiden käännöillä?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

keskiö toisin päin! eli levittää ulospäin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

Täkäläiset ralli/jokkisheebot on mun mielestä tehneet niitä itte, että
löytyiskö semmosista piireistä sielläkin osaamista?

Suoruudesta ja tasapainosta ei kyllä oo hajua, että minkä laatuisia
kääntöjä ne on sitten ollu...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

suosittelen että kyselet FFp:n foorumilta, harrastavat moisia juttuja.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllähän tuo kääntö onnistuu kotikonstein, jos käytössä on hitsausvehkeet ja vanteen pulttijakoon passaava irtonainen pyörännapa laakereineen.

Tosin alkuperäisen keskiön on sitten syytä olla hitsaamalla kiinnitetty keskiön "lepareista, että sauman voi rälläköidä auki. Jos keskiö on pistehitsattu vanteen kehälle, niin suosittelen hommaamaan toisenlaiset vanteet :wink:

Hitsisaumat rälläkällä huolellisesti auki => ISOLLA vasaralla keskiö irti tasaisesti ympäri kehää. Kiinnityspinnat siistiksi ja keskiö pulteilla pyörännapaan.
Napa kiinni sellaiseen paikkaan, että vannetta voi pyörittää kehä kiinnitettynä vapaasti. Joku kiinteä mittapala osoittamaan, ettei vanteen ulkokehällä ole yli millin heittoa. Heppiin => tarkista vipattaako. Ellei vipata, niin huolellinen hitsaus, oisko sopiva pieni pätkä 60 asteen välein?

Eihän mittatarkkuus vedä vertoja aluvanteille, mutta mitattiin aikoinaan Mangels:in kromivanteita rengaskoneessa: :lol:

Helposti saa suoremmat ulospäin levittävät vanteet, jos malttaa tehdä huolella.
Eikä katsastuskonttorillakaan kehdattu valittaa koskaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

tarvitaan sorvi jolla leikataankeskiö irti reunasta niin ei jää purseita käännetään keskiö toisippäin
pistetään sorvi pyörimään ja keskitetään reuna
hepataan mikillä kiinni ja pyöritetään tarkastetaan että on suorassa jonka jälkeen hitsataan tukevasti kiinni :roll: :roll: helppoa kun vaan on vehkeet sitä varten ja niin muista venttiili jää muuten takapuolelle :wink: :wink: PS.
JA SITTEN EI TIELIIKENTEESEEN
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

saab 9-5 diesel kirjoitti:tarvitaan sorvi jolla leikataankeskiö irti reunasta niin ei jää purseita käännetään keskiö toisippäin
pistetään sorvi pyörimään ja keskitetään reuna
hepataan mikillä kiinni ja pyöritetään tarkastetaan että on suorassa jonka jälkeen hitsataan tukevasti kiinni :roll: :roll: helppoa kun vaan on vehkeet sitä varten ja niin muista venttiili jää muuten takapuolelle :wink: :wink: PS.
JA SITTEN EI TIELIIKENTEESEEN
Ei siihen irroitukseen sorvia tarvita. Mitä nyt Foordin ja Mersun peltivanteita olen palasiksi laittanut, niin en noita ois edes uskaltanut sorvailla. Sellaisia saumoja, että teräpaloja käy sääliksi :roll:

Sovitteetkin siihen malliin tiukat, että säteisheittoa ei "seppä" onnistu aiheuttamaan, jos vähänkin järjellä keskiöt hitsaa uudelleen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kaverin roskapönttöön(jokkisauto) tekaistiin homma helpoimman kautta: Painaistiin prässillä keskiöstä siten että ulkokehä on 10cm ulompana.. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Jos saumat rälläköi, niin on turha yrittää rälläköidä saumaa. Sauman vierestä, ja sitten sauma hiomalla pois kuhan on keskiö irrotettu. Pilasin pari vannetta, kun ajelin saumat vaan auki, ja sitte painoin prässillä keskiöt irti. Myöhemmin olen tehnyt niin jotta sauman vierestä rälläkällä, ja sitte vaan prässillä kevyesti painamalla keskiö irti. Pieni hionta ja keskiö takasin kiinni toisin päin. Kannattaa heppailla monesta kohtaa kiinni ennen kun kunnolla hitsaa, ettei vääntyile väärään asentoon. Ne saa kyllä keskitettyä melko hyvin, ei täristä satasen vauhdissa ollenkaan painotuksen jälkeen. En tiedä sitte kovemmista kyydeistä että mitenkä tärisee. :wink:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu, nuo saabin vanhemman jaon vanteet on hyvä käännellä, uudemmat pistehitsillä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin