Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Outo jenka, mutta tuo tiivistys kartio reiän pohjalla ei ole ongelma kun reiän ympärillä näyttää olevan koneistettu tasopinta.
Tuo rungon puolen jenka voisi olla jotain niin pösilöä kuin M11x1 tai .4375-24UNJF... jälkimmäinen on epästandardikierre, mutta kuitenkin standardin (SAE AS8879) mukaan "sallittu" tarvittaessa.
Mittaa siitä halkaisija nousu tönärillä... kyllä tuo kierre selviää.
Tuo rungon puolen jenka voisi olla jotain niin pösilöä kuin M11x1 tai .4375-24UNJF... jälkimmäinen on epästandardikierre, mutta kuitenkin standardin (SAE AS8879) mukaan "sallittu" tarvittaessa.
Mittaa siitä halkaisija nousu tönärillä... kyllä tuo kierre selviää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Mainio kuva - tuosta mittaamalla sain AN4 puolen nousuksi 1,28 milliä vertaamalla halkaisijaan, eli kuvan mittasuhde on tarkka. Mystisen puolen kierteen ulkohalkaisija on sama kuin AN4:sen, eli sen on pakko olla 7/16", kun M11 ja M12 jäävät aika kauaksi.Hook kirjoitti:Kaverin kanssa tuossa ihmeteltiin vielä asentamatonta nippaa sekä 28R (eli "28bb") Ahdinta 28RS:n kanssa vierekkäin, niin samalla otin parit kuvat tuosta nipastakin..
Matemaatikot ja mittaustaitoiset kierteistä ymmärtävät voivat laskeskella noita kierteitä kuvista.![]()
Kierteen nousuksi sain kuvasta mittaamalla 1,07 mm, joka vastaa aika lähelle 24 kierrosta tuumalla, eli 25.4 mm / 24 = 1.058 mm
Mystinen kierre lienee siis tuumainen superhienokierre 7/16-24 UNS. Hakusanalla "7/16-24" googlen antama eka linkki on:
http://www.performanceplumbing.com/BrakeFittings.html
jossa osanumero 10716-04 onkin sitten aika tutun näköinen veijari...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Terps, Niko
Tilattu kahdelle halukkaalle nipat, hintaa tuli 12$ per nippa ja 10$ lähetyskulut. Yhdelle tuli myös kompuran mankuvenan paineliitäntä(vajaa10$), joten postikulut saadaan jakaa kolmella. Ei tullu kauheesti hintaa osille. Maksaminen hoitui PayPalin kautta ja kaupanteko emaililla. Sain jo vahvistuksen, että osat lähtevät tulemaan vielä tämän vuorokauden puolella(toisen mantereen aikaa). Katsotaan viekö tulli oman osansa... kokonaissumma näyttää 35€.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mittailua. Kierteen ulkomitta "mystiselle" kierteelle 11mm, joka siis sama kuin tuolla 4AN:llä.
Nousu 5.5mm/5 kierrosta. = 1.1mm/kierros.
Tarkkuutena bilteman työntömitta
Hook
Nousu 5.5mm/5 kierrosta. = 1.1mm/kierros.
Tarkkuutena bilteman työntömitta
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Elikkäs se kierre on joko 7/16-24UNS tai .4375-24UNJF, jotka on profiililtaan likimain samat kierteet.Hook kirjoitti:Mittailua. Kierteen ulkomitta "mystiselle" kierteelle 11mm, joka siis sama kuin tuolla 4AN:llä.
Nousu 5.5mm/5 kierrosta. = 1.1mm/kierros.
Tarkkuutena bilteman työntömitta![]()
Hook
Tuollaisen saa tehtyä helpolla ja halvalla seuraavalla tavalla:
- Ostetaan JIC 04 kokoinen perusliitin 1/4"BSP kierteellä (esim Hytar 106-04-04, hinta 3.35€ ALV0%). Samalla ostetaan myös kupariprikka tiivisteeksi.
- Kiikutetaan liitin viriilille sorvaripojalle. Sorvataan BSP-kierteinen pää mittaan 11.1+ ja sorvataan siihen sen jälkeen 7/16-24 UNF-profiilinen jenka. Jengan pitää olla kohtisuora liittimen avainvälin pohjassa olevan tasopinnan kanssa. Liittimen sisälle väännetään tapilla jokin metrinen kierre (mikä nyt sinne helpolla menee), ei kuitenkaan läpi asti vaan niin pitkälle että pidätinruuvi uppoaa kokonaan liittimen sisälle.
- Hankitaan pidätinruuvi ja porataan siihen sopiva läpireikä. Kierretään ruuvi liittimen sisälle niin että pysyy.
Osaava kaveri tekee tuon työn viraabelinä kahvitunnilla, joten isoista hommista ei ole kysymys. Konepajoista lienee turha kysellä yhden tai kahden kappaleen valmistusta, halvempi tilata jenkeistä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ideaalisin olisi banjopultti, kun näyttäs siltä, että tuolla nipalla tulee mutkalähtö niin korkealle, että ottaa ahtimen pakosarjan laippaan kiinni. -> pitää madaltaa tuota nippaa 2-3 milliä, että menee lähes pohjaan tuo nippa. Tietty ahtimen keskiosaa voi pyörittää hieman eri asentoon, mutta sitten taas öljyn paluuletku joutuu aikalailla väärään asentoon lohkoon nähden.
Samoin ahtimen laipasta voi nakertaa hieman ainetta pois, kuten T25:sen laipastakin on "saabilla" tehty. Siinä voi ottaa jopa banjopultin pois. Potulla tuosta nipan irroituksesta ei voi edes haaveilla, kun ahtimen runko on pyöräytetty oikeaan linjaan.... Napsin kuvia kunhan pääsen oikean kameran ääreen noine tänään hankittuine osine ja lainanippoineen.
Taidan joskus olla ehkä liiankin perusteellinen, paitsi jenka asioissa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tutkitaan...
Hook
Samoin ahtimen laipasta voi nakertaa hieman ainetta pois, kuten T25:sen laipastakin on "saabilla" tehty. Siinä voi ottaa jopa banjopultin pois. Potulla tuosta nipan irroituksesta ei voi edes haaveilla, kun ahtimen runko on pyöräytetty oikeaan linjaan.... Napsin kuvia kunhan pääsen oikean kameran ääreen noine tänään hankittuine osine ja lainanippoineen.
Taidan joskus olla ehkä liiankin perusteellinen, paitsi jenka asioissa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tutkitaan...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Pilataampa taas oma ja muiden päivä tekemällä vaikeat asiat helpoksi.
Kävin ostamassa Konalan N*ss*n huollosta ko 11mm banjopultin suoraan hyllystä. 10,50e. mulla on vielä parit tilauksessa, kun hyllyssä oli vain 1.
Turbotekniikan mukaan kuristusta ei tarvita, kun se on valmiiksi rakennettu sisään.
Istuu aivan mainiosti 12mm banjon kanssa, vaikka hieman h*r*lta tuntuukin...
Kuvia luvassa illemmalla.
Hook
ps. Maksan mun kimppanippatilauksen silti![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Kävin ostamassa Konalan N*ss*n huollosta ko 11mm banjopultin suoraan hyllystä. 10,50e. mulla on vielä parit tilauksessa, kun hyllyssä oli vain 1.
Turbotekniikan mukaan kuristusta ei tarvita, kun se on valmiiksi rakennettu sisään.
Istuu aivan mainiosti 12mm banjon kanssa, vaikka hieman h*r*lta tuntuukin...
Kuvia luvassa illemmalla.
Hook
ps. Maksan mun kimppanippatilauksen silti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Teetätin itselle uuden öljyletkun kun vanha oli hieman kärsinyt kuumuudessa ja hytikkapuljussa kerrottiin garretin kuristenipasta lähteväksi kierteeksi "JIC UNF 04". Tämä ihan yleisenä huomioina, jos jollain sattuu tuollainen koko vastaan. En itse ymmärrä noista hytikkajutuista mitään, joten ei tarvitse kettuilla jos tuo oli jo jossain mainittuna...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 17:41
Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Saahan noita suomestakin turbokaupoista kuulalaakeriahtimiin tulopuolen kierrenippoja.
Maksaa muistaakseni 25e.
Maksaa muistaakseni 25e.
Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Eikös tässä dokumentissa kerrota kierre ja standardi kohdassa "Oil Inlet" aika selvästi.
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Varmaan muuttunut toi lappu, ennen tais lukea pelkkä kierre eikä standardia...Eikös tässä dokumentissa kerrota kierre ja standardi kohdassa "Oil Inlet" aika selvästi.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower