Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Outo jenka, mutta tuo tiivistys kartio reiän pohjalla ei ole ongelma kun reiän ympärillä näyttää olevan koneistettu tasopinta.

Tuo rungon puolen jenka voisi olla jotain niin pösilöä kuin M11x1 tai .4375-24UNJF... jälkimmäinen on epästandardikierre, mutta kuitenkin standardin (SAE AS8879) mukaan "sallittu" tarvittaessa.

Mittaa siitä halkaisija nousu tönärillä... kyllä tuo kierre selviää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
neiden
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja neiden »

Hook kirjoitti:Kaverin kanssa tuossa ihmeteltiin vielä asentamatonta nippaa sekä 28R (eli "28bb") Ahdinta 28RS:n kanssa vierekkäin, niin samalla otin parit kuvat tuosta nipastakin..
Matemaatikot ja mittaustaitoiset kierteistä ymmärtävät voivat laskeskella noita kierteitä kuvista. :)
Mainio kuva - tuosta mittaamalla sain AN4 puolen nousuksi 1,28 milliä vertaamalla halkaisijaan, eli kuvan mittasuhde on tarkka. Mystisen puolen kierteen ulkohalkaisija on sama kuin AN4:sen, eli sen on pakko olla 7/16", kun M11 ja M12 jäävät aika kauaksi.

Kierteen nousuksi sain kuvasta mittaamalla 1,07 mm, joka vastaa aika lähelle 24 kierrosta tuumalla, eli 25.4 mm / 24 = 1.058 mm

Mystinen kierre lienee siis tuumainen superhienokierre 7/16-24 UNS. Hakusanalla "7/16-24" googlen antama eka linkki on:

http://www.performanceplumbing.com/BrakeFittings.html

jossa osanumero 10716-04 onkin sitten aika tutun näköinen veijari... ;)

Terps, Niko
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tilattu kahdelle halukkaalle nipat, hintaa tuli 12$ per nippa ja 10$ lähetyskulut. Yhdelle tuli myös kompuran mankuvenan paineliitäntä(vajaa10$), joten postikulut saadaan jakaa kolmella. Ei tullu kauheesti hintaa osille. Maksaminen hoitui PayPalin kautta ja kaupanteko emaililla. Sain jo vahvistuksen, että osat lähtevät tulemaan vielä tämän vuorokauden puolella(toisen mantereen aikaa). Katsotaan viekö tulli oman osansa... kokonaissumma näyttää 35€.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Jonkun turbopajan mukaan 7/16x24 se kierre on ja käänteisellä kartiolla.
Ja tosiaan löytyy jarruadaptereita ja banjopultteja, jotka tuohon sopii. mm. Euroracing myy Goodridgen liittimiä ja letkuja.
Goodridgen numero tuo 10716-04... ja hinta 10€
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mittailua. Kierteen ulkomitta "mystiselle" kierteelle 11mm, joka siis sama kuin tuolla 4AN:llä.
Nousu 5.5mm/5 kierrosta. = 1.1mm/kierros.
Tarkkuutena bilteman työntömitta :oops:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hook kirjoitti:Mittailua. Kierteen ulkomitta "mystiselle" kierteelle 11mm, joka siis sama kuin tuolla 4AN:llä.
Nousu 5.5mm/5 kierrosta. = 1.1mm/kierros.
Tarkkuutena bilteman työntömitta :oops:

Hook
Elikkäs se kierre on joko 7/16-24UNS tai .4375-24UNJF, jotka on profiililtaan likimain samat kierteet.

Tuollaisen saa tehtyä helpolla ja halvalla seuraavalla tavalla:

- Ostetaan JIC 04 kokoinen perusliitin 1/4"BSP kierteellä (esim Hytar 106-04-04, hinta 3.35€ ALV0%). Samalla ostetaan myös kupariprikka tiivisteeksi.

- Kiikutetaan liitin viriilille sorvaripojalle. Sorvataan BSP-kierteinen pää mittaan 11.1+ ja sorvataan siihen sen jälkeen 7/16-24 UNF-profiilinen jenka. Jengan pitää olla kohtisuora liittimen avainvälin pohjassa olevan tasopinnan kanssa. Liittimen sisälle väännetään tapilla jokin metrinen kierre (mikä nyt sinne helpolla menee), ei kuitenkaan läpi asti vaan niin pitkälle että pidätinruuvi uppoaa kokonaan liittimen sisälle.

- Hankitaan pidätinruuvi ja porataan siihen sopiva läpireikä. Kierretään ruuvi liittimen sisälle niin että pysyy.

Osaava kaveri tekee tuon työn viraabelinä kahvitunnilla, joten isoista hommista ei ole kysymys. Konepajoista lienee turha kysellä yhden tai kahden kappaleen valmistusta, halvempi tilata jenkeistä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ideaalisin olisi banjopultti, kun näyttäs siltä, että tuolla nipalla tulee mutkalähtö niin korkealle, että ottaa ahtimen pakosarjan laippaan kiinni. -> pitää madaltaa tuota nippaa 2-3 milliä, että menee lähes pohjaan tuo nippa. Tietty ahtimen keskiosaa voi pyörittää hieman eri asentoon, mutta sitten taas öljyn paluuletku joutuu aikalailla väärään asentoon lohkoon nähden.
Samoin ahtimen laipasta voi nakertaa hieman ainetta pois, kuten T25:sen laipastakin on "saabilla" tehty. Siinä voi ottaa jopa banjopultin pois. Potulla tuosta nipan irroituksesta ei voi edes haaveilla, kun ahtimen runko on pyöräytetty oikeaan linjaan.... Napsin kuvia kunhan pääsen oikean kameran ääreen noine tänään hankittuine osine ja lainanippoineen.

Taidan joskus olla ehkä liiankin perusteellinen, paitsi jenka asioissa :)
tutkitaan...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pilataampa taas oma ja muiden päivä tekemällä vaikeat asiat helpoksi. :?

Kävin ostamassa Konalan N*ss*n huollosta ko 11mm banjopultin suoraan hyllystä. 10,50e. mulla on vielä parit tilauksessa, kun hyllyssä oli vain 1.
Turbotekniikan mukaan kuristusta ei tarvita, kun se on valmiiksi rakennettu sisään.
Istuu aivan mainiosti 12mm banjon kanssa, vaikka hieman h*r*lta tuntuukin...
Kuvia luvassa illemmalla.

Hook

ps. Maksan mun kimppanippatilauksen silti :)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Multa löytyy ylimääräinen ATP:lta tilattu nippa myytäväksi asti jos joku jäi jenkkilän tilauksesta väliin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Teetätin itselle uuden öljyletkun kun vanha oli hieman kärsinyt kuumuudessa ja hytikkapuljussa kerrottiin garretin kuristenipasta lähteväksi kierteeksi "JIC UNF 04". Tämä ihan yleisenä huomioina, jos jollain sattuu tuollainen koko vastaan. En itse ymmärrä noista hytikkajutuista mitään, joten ei tarvitse kettuilla jos tuo oli jo jossain mainittuna...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
inconnelli
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 17:41

Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus

Viesti Kirjoittaja inconnelli »

Saahan noita suomestakin turbokaupoista kuulalaakeriahtimiin tulopuolen kierrenippoja.
Maksaa muistaakseni 25e.
opeura
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus

Viesti Kirjoittaja opeura »

Eikös tässä dokumentissa kerrota kierre ja standardi kohdassa "Oil Inlet" aika selvästi.
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös tässä dokumentissa kerrota kierre ja standardi kohdassa "Oil Inlet" aika selvästi.
Varmaan muuttunut toi lappu, ennen tais lukea pelkkä kierre eikä standardia...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin