Mutua: Eikö 4WD kossustakin pitäisi löytyä hyvin pitkälle sama puhallin?V-M kirjoitti:OT:No tommonenhan Z31:sen puhallin sitten pitää laittaa hakuun![]()
V-M
Garrett T3/4
Eli juurikin sopiva 96:seen!Japso kirjoitti:Tuo z31:n kolmonen riittää muuten yllättävän pitkälle..tuosta omasta hopasta oli edellinen omistaja penkittänyt kyseisellä ahtimella 298hv/430Nm 1.4bar paineilla, ainoat muutokset hyrrän lisäksi olivat isommat suuttimet ja ohjelma niille.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
T8 trim40mikkoimp kirjoitti:kuin myös, saabeista puhun..
onko saabeissa enemmän kuin tietämäni 2 erilaista? vesi jäähy kun tuli niin siinä ei kai suurempia muutoksia tullut?
T16 trim45
Sillä vesijäähyllä ei sinänsä ole merkitystä.
Kalle puhuu kyllä asiaa mitä tulee uskomuksiin T03:sten samanlaisuudesta. Aika normaalia kuulla puhuttavan nollakolmosesta "yhtenä ahtimena".
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tarkotti varmaan sitä 2wd vakio ahdinta?Japso kirjoitti:Tarkoittaa mitä? Johan 4wd:ssä on vakiona ~240hv.mikkoimp kirjoitti:eihän se silti nimellisesti ole kuin alle 250hv tehoille tuo kossun ahdin...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii
Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?
Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?
Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?
Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?
Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?
Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Veikkaisin niin että .48 spoolaa paremmin mutta ei sillä 350hp saa ulos siihen tarvii tuon .68Tomi9000T kirjoitti:T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii
Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?
Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?
Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?
Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa
Ja sopinee suoraan siihen nykyisen TO3:n tilalle.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
.48 pakopesä virtaa suosiolla tuonne ~270hp asti riippuen tietenki myös pakohyrrästä.
Muutenhan tommonen 3/4 menee suoraan vakiogarretin tilalle mutta imuputki pitää vaihtaa isommaksi.
t04 vaatii sitten jo isompia muutoksia kun pakosarjan ja -putken laipat on erilaisia. Monestippa myös erillisellä hukkaportilla ovat.
Muutenhan tommonen 3/4 menee suoraan vakiogarretin tilalle mutta imuputki pitää vaihtaa isommaksi.
t04 vaatii sitten jo isompia muutoksia kun pakosarjan ja -putken laipat on erilaisia. Monestippa myös erillisellä hukkaportilla ovat.
Aki Peltola #1132
Minkä kokoinen tuo "otto" puoli tuossa lienee...tarkoitan tätä z:31:n puhallinta..siis siiven otto ja tuo imu kanava mittaEipä siis sen kummempaa, tossa vielä pari fotoa T03:sta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Lähinnä kiinostaa kun oman ahtimen piti olla modattu ja se kyllä näyttää erilaiselta, on tosin sierrasta. Lähtee tosi hienosti mukaan, vaihdelaatikon mielestä liiankin hienosti tosin pakopainettakin on riittäviin. Tosin oma on ehtoo puolella...siksi aihe 3/4 kiinnostaa. Tosin nuo 3:n pakopesät ei kiinnostaisi...mutta se raha (tai sen puute).
EI Saabia...tällä erää.
T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii
Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?
Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?
Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?
Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?
Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?
Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Niin kuin aksu9000 tuossa totesi, tulee .48 raja aika äkkiä vastaan.Tomi9000T kirjoitti:T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii
Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?
Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?
Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?
Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa
Onko se sitten parempi, jotta spoolaa alhaalta ja kuolee 4000rpm kohdalla, kun pakopuoli alkaa ahdistamaan ? Muutenkin tuohon 350hp tehoille vaaditaan jo siipikokoa jonkinverran ja ehdottomasti .63 pesä.
Sitten ihan yleisesti ahtimista:
En väitä etteikö pikkupesälläkin saa tehoa ulos jollain järkyttävillä ahdoilla ja kipeillä pakolämmöillä, käyttöalueen ollessa esim. 2000-4000 rpm,mutta onko siinä järkeä ?
Tuossa yhen teitin klubilaisen auton kyydissä istuneena voin kertoa, nottei se niin hienoa ole, kun spoolaa alhaalta ja veto loppuu reilu 4000rpm pienen ahtimen takia. 2litrasessa moottorissa kun kuitenkin liikkuus jo sitä ilmaa melkoisesti..
Kyllä se nyt niin on ettei pienellä ahtimella ja ennen kaikkea pienellä pakopuolella ole mitään järkeä runnoa väkisin ja jos oisin esimerkiksi nyt ostamassa kyseistä ahdinta, en edes miettisi kumman pesän ottaisin.
Itsellä on ollut T3 50/50 siivillä ja ar.63 pakopesällä ahdetussa 8venttiili ohc.ssä ja musta se oli pirun pieni. . veti toki alhaalta, mutta puutui ylhäältä. Ei sillä saanut aikaiseksi muuta kuin tautiset väännöt.. Siltikin kulku oli aivan toista maata alhaalta asti,kuin eräässä klubin Saabissa,jossa ns spoolaava ahdin.
Onko sillä sitten merkitystä alkaako ahdot 2000rpm:stä vai vasta 2500rpm:stä, jos sillä jälkimmäisellä päästään huomattavasti laajempaan käyttöalueeseen ? Sitäpaitsi ahdettu auto, jossa on esimerkiksi hiukankin tontilla oleva peruskontruktio, ei viihdy siellä ala rekisterissä kuin murtoajan, jolloin ahdot nousee ja rpm kasvaa..
Kokeilkaa.. Pistäkää vaikka 2000rpm tasakaasulta lappu lattiaan ja katsokaan kuinka kauan ne kierrokset pysyy siellä alle 3000rpm. Sen jälkeen menette koittamaan kaveri autoa missä hieman isompi ahdin. Lappu lattiaan ja verratkaa.. verratkaa myös sitä kulkua vaikka 4000rpm jälkeen.
Sorry avautuminen , mutta mua ihmetyttää toi teidän spoolausintoilunne ja lähinnä se kun tärkeää tuntuu olevan jopa muutaman satasen kierrosluvut, kuitenkin saabin kansi virtaa ja tarvii ilmaa vetääkseen ylös asti..Ei en tarkoita nyt mitään isoja holsetteja, lähinnä nyt sitä, kun verrataan .48 ja .63 pesiä ja mietitään spoolausta, kuitenkin pitäisi päästä 350hp.. Siihen spoolaukseen, kun myös vaikuttaa seokset, kannen virtaukset, nokkien ajoitukset, cooleri ja imuputkisto, downpipe ja jne.
Niinhän se menee, notta mitä alas saadan niin ylhäältä menetetään ja toisinpäin. Molempia ei saa millään ja kun mietitään kokonaisuutta ja koko vetoaluetta, niin mitä merkitsee 200rpm spoolaukset , ei yhtään mitään, jos rekisteri laajene isommalla ahtimella.
Ja vielä tuohon ihan alkuperäiseen kysymykseen, eli jos ongelmana on vaan potun asennuksen vaikeus ja ollaan valmiit satsaamaan kuitenkin 950€ T3/4, niin eikö silloin jo kannattaisi antaa jonkun asentaa se pottu sinne, kun ahtimet on kuitenkin ihan erimaailmasta ja onhan täällä jo esimerkkejä potun kyvyistä.. Ain niin ja se pottu kyllä SPOOLAA.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
No niin jatkakaa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No sanotaan että jos joku asentaa POTTU se maksaa enemmän ?
Minulle ei tuo nopeampi Spool nyt hirveästi vaikuta ku on automaatti ja tulee olemaan sen päätin. Ni Spoolaus minusta menee melkeen siihen ku vaihde vaihtuu ja auto miettii niin sitten mennää...
Mitä nyt huomannut tuon DP 3" ansiosta niin ku hiukan painaa kaasua niin , alipaineelta pomppaa siihen 0.1 ali paineelle ja sitten se auto niin " kysyy " että no mennääkö vai ei ?
Mutta joo tietty Disco Pottu olisi hieno ahdin...etc....mutta ei nyt varmaan ole minun budjeetille ja aika kun on kanssa rajoite...
Minulle ei tuo nopeampi Spool nyt hirveästi vaikuta ku on automaatti ja tulee olemaan sen päätin. Ni Spoolaus minusta menee melkeen siihen ku vaihde vaihtuu ja auto miettii niin sitten mennää...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mitä nyt huomannut tuon DP 3" ansiosta niin ku hiukan painaa kaasua niin , alipaineelta pomppaa siihen 0.1 ali paineelle ja sitten se auto niin " kysyy " että no mennääkö vai ei ?
Mutta joo tietty Disco Pottu olisi hieno ahdin...etc....mutta ei nyt varmaan ole minun budjeetille ja aika kun on kanssa rajoite...
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07