Garrett T3/4

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

V-M kirjoitti:OT:No tommonenhan Z31:sen puhallin sitten pitää laittaa hakuun :wink:

V-M
Mutua: Eikö 4WD kossustakin pitäisi löytyä hyvin pitkälle sama puhallin?
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

kallejh kirjoitti:
V-M kirjoitti:OT:No tommonenhan Z31:sen puhallin sitten pitää laittaa hakuun :wink:

V-M
Mutua: Eikö 4WD kossustakin pitäisi löytyä hyvin pitkälle sama puhallin?
Jep.
Foxbody turbo
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Japso kirjoitti: Jep.
Näin muistelinkin. Ainoa "isompi" ero taisi olla pakopuolella akselin päässä, jossa nipponissa on 6 kulmainen ja kossussa 3 kulmainen kanta. :wink: (nippelis nippelis, olipas tärkeä tieto! :lol: )
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Japso kirjoitti:Tuo z31:n kolmonen riittää muuten yllättävän pitkälle..tuosta omasta hopasta oli edellinen omistaja penkittänyt kyseisellä ahtimella 298hv/430Nm 1.4bar paineilla, ainoat muutokset hyrrän lisäksi olivat isommat suuttimet ja ohjelma niille.
Eli juurikin sopiva 96:seen! :twisted: :twisted: :twisted:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eihän se silti nimellisesti ole kuin alle 250hv tehoille tuo kossun ahdin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

mikkoimp kirjoitti:kuin myös, saabeista puhun..
onko saabeissa enemmän kuin tietämäni 2 erilaista? vesi jäähy kun tuli niin siinä ei kai suurempia muutoksia tullut?
T8 trim40
T16 trim45

Sillä vesijäähyllä ei sinänsä ole merkitystä.

Kalle puhuu kyllä asiaa mitä tulee uskomuksiin T03:sten samanlaisuudesta. Aika normaalia kuulla puhuttavan nollakolmosesta "yhtenä ahtimena".
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

mikkoimp kirjoitti:eihän se silti nimellisesti ole kuin alle 250hv tehoille tuo kossun ahdin...
Tarkoittaa mitä? Johan 4wd:ssä on vakiona ~240hv.
Foxbody turbo
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Japso kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:eihän se silti nimellisesti ole kuin alle 250hv tehoille tuo kossun ahdin...
Tarkoittaa mitä? Johan 4wd:ssä on vakiona ~240hv.
Tarkotti varmaan sitä 2wd vakio ahdinta?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii

Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?

Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?

Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?

Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?


8O Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa 8O
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tomi9000T kirjoitti:T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii

Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?

Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?

Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?

Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?


8O Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa 8O
Veikkaisin niin että .48 spoolaa paremmin mutta ei sillä 350hp saa ulos siihen tarvii tuon .68

Ja sopinee suoraan siihen nykyisen TO3:n tilalle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

.48 pakopesä virtaa suosiolla tuonne ~270hp asti riippuen tietenki myös pakohyrrästä.

Muutenhan tommonen 3/4 menee suoraan vakiogarretin tilalle mutta imuputki pitää vaihtaa isommaksi.

t04 vaatii sitten jo isompia muutoksia kun pakosarjan ja -putken laipat on erilaisia. Monestippa myös erillisellä hukkaportilla ovat.
Aki Peltola #1132
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Eipä siis sen kummempaa, tossa vielä pari fotoa T03:sta
Minkä kokoinen tuo "otto" puoli tuossa lienee...tarkoitan tätä z:31:n puhallinta..siis siiven otto ja tuo imu kanava mitta :)

Lähinnä kiinostaa kun oman ahtimen piti olla modattu ja se kyllä näyttää erilaiselta, on tosin sierrasta. Lähtee tosi hienosti mukaan, vaihdelaatikon mielestä liiankin hienosti tosin pakopainettakin on riittäviin. Tosin oma on ehtoo puolella...siksi aihe 3/4 kiinnostaa. Tosin nuo 3:n pakopesät ei kiinnostaisi...mutta se raha (tai sen puute).
EI Saabia...tällä erää.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii

Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?

Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?

Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?

Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?


8O Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa 8O
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Tomi9000T kirjoitti:T3/4 menee aika helposti siis vakio ahtimen paikalle tonnarii

Mites on sitten tuollaisen T4 kanssa ?

Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?

Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?

Mitkä on muuten tuon SP Stege 2 T04E Turbon mitat ?


8O Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa 8O
Niin kuin aksu9000 tuossa totesi, tulee .48 raja aika äkkiä vastaan.
Onko se sitten parempi, jotta spoolaa alhaalta ja kuolee 4000rpm kohdalla, kun pakopuoli alkaa ahdistamaan ? Muutenkin tuohon 350hp tehoille vaaditaan jo siipikokoa jonkinverran ja ehdottomasti .63 pesä.

Sitten ihan yleisesti ahtimista:
En väitä etteikö pikkupesälläkin saa tehoa ulos jollain järkyttävillä ahdoilla ja kipeillä pakolämmöillä, käyttöalueen ollessa esim. 2000-4000 rpm,mutta onko siinä järkeä ?

Tuossa yhen teitin klubilaisen auton kyydissä istuneena voin kertoa, nottei se niin hienoa ole, kun spoolaa alhaalta ja veto loppuu reilu 4000rpm pienen ahtimen takia. 2litrasessa moottorissa kun kuitenkin liikkuus jo sitä ilmaa melkoisesti..

Kyllä se nyt niin on ettei pienellä ahtimella ja ennen kaikkea pienellä pakopuolella ole mitään järkeä runnoa väkisin ja jos oisin esimerkiksi nyt ostamassa kyseistä ahdinta, en edes miettisi kumman pesän ottaisin.

Itsellä on ollut T3 50/50 siivillä ja ar.63 pakopesällä ahdetussa 8venttiili ohc.ssä ja musta se oli pirun pieni. . veti toki alhaalta, mutta puutui ylhäältä. Ei sillä saanut aikaiseksi muuta kuin tautiset väännöt.. Siltikin kulku oli aivan toista maata alhaalta asti,kuin eräässä klubin Saabissa,jossa ns spoolaava ahdin.

Onko sillä sitten merkitystä alkaako ahdot 2000rpm:stä vai vasta 2500rpm:stä, jos sillä jälkimmäisellä päästään huomattavasti laajempaan käyttöalueeseen ? Sitäpaitsi ahdettu auto, jossa on esimerkiksi hiukankin tontilla oleva peruskontruktio, ei viihdy siellä ala rekisterissä kuin murtoajan, jolloin ahdot nousee ja rpm kasvaa..
Kokeilkaa.. Pistäkää vaikka 2000rpm tasakaasulta lappu lattiaan ja katsokaan kuinka kauan ne kierrokset pysyy siellä alle 3000rpm. Sen jälkeen menette koittamaan kaveri autoa missä hieman isompi ahdin. Lappu lattiaan ja verratkaa.. verratkaa myös sitä kulkua vaikka 4000rpm jälkeen.

Sorry avautuminen , mutta mua ihmetyttää toi teidän spoolausintoilunne ja lähinnä se kun tärkeää tuntuu olevan jopa muutaman satasen kierrosluvut, kuitenkin saabin kansi virtaa ja tarvii ilmaa vetääkseen ylös asti..Ei en tarkoita nyt mitään isoja holsetteja, lähinnä nyt sitä, kun verrataan .48 ja .63 pesiä ja mietitään spoolausta, kuitenkin pitäisi päästä 350hp.. Siihen spoolaukseen, kun myös vaikuttaa seokset, kannen virtaukset, nokkien ajoitukset, cooleri ja imuputkisto, downpipe ja jne.
Niinhän se menee, notta mitä alas saadan niin ylhäältä menetetään ja toisinpäin. Molempia ei saa millään ja kun mietitään kokonaisuutta ja koko vetoaluetta, niin mitä merkitsee 200rpm spoolaukset , ei yhtään mitään, jos rekisteri laajene isommalla ahtimella.

Ja vielä tuohon ihan alkuperäiseen kysymykseen, eli jos ongelmana on vaan potun asennuksen vaikeus ja ollaan valmiit satsaamaan kuitenkin 950€ T3/4, niin eikö silloin jo kannattaisi antaa jonkun asentaa se pottu sinne, kun ahtimet on kuitenkin ihan erimaailmasta ja onhan täällä jo esimerkkejä potun kyvyistä.. Ain niin ja se pottu kyllä SPOOLAA. :wink:
No niin jatkakaa :lol:
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

No sanotaan että jos joku asentaa POTTU se maksaa enemmän ?

Minulle ei tuo nopeampi Spool nyt hirveästi vaikuta ku on automaatti ja tulee olemaan sen päätin. Ni Spoolaus minusta menee melkeen siihen ku vaihde vaihtuu ja auto miettii niin sitten mennää... :D

Mitä nyt huomannut tuon DP 3" ansiosta niin ku hiukan painaa kaasua niin , alipaineelta pomppaa siihen 0.1 ali paineelle ja sitten se auto niin " kysyy " että no mennääkö vai ei ?


Mutta joo tietty Disco Pottu olisi hieno ahdin...etc....mutta ei nyt varmaan ole minun budjeetille ja aika kun on kanssa rajoite...
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Vastaa Viestiin