Crossflow IC:tä hommaamassa (muualta kuin SP:stä)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Crossflow IC:tä hommaamassa (muualta kuin SP:stä)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Nyt kun SP:n toiminnot on mitä on, eli Kuva -tasoa, niin olen kysellyt IC -tarjouksia kahdesta eri paikasta, eli Maptunilta ja Abbottilta.

Maptunin IC olisi sama kuin jo SP:ltä tilaamani IC. Kalliimpi & isompi (ja virtaa kuulemma SP:n mukaan paremmin) kuin Abbottin IC. Toimitusaika ensi viikon loppupuolella.

Abbottilla olisi varastossa (heti toimitukseen) omaa crossflow IC:tä. Se olisi hieman halvempi, mutta ei sitten ilmeisesti virtaa niin hyvin kuin tuo Maptunin ja SP:n myymä IC, koska on fyysisesti pienempi.

Hmm, mitäköhän helvettiä ton IC -asian kanssa nyt sitten tekis :?: :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Eikö kotimaiset mittatilausvalmisteet tule kysymykseen? Esim. http://www.amworks.com
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kysytty on

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ainut ongelma AM worksin kanssa on se että ne eivät pysty tekemään 75mm kapeempaa IC:tä. Tilaa IC:lle on noin 80mm paksuus suunnassa ja tulee liian ahtaaksi. Nämä muiden valmistamat on 50-55mm paksuja. Tottahan toki AM:n IC kävis mutta joutuu tekee isommalti muutostöitä.

Muilla on asenna ja rukoile kun AM on asenna ja hikoile
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, just ton IC:n paksuuden takia en viitsi tilata sitä AMworksiltä. :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Crossflow IC:tä hommaamassa (muualta kuin SP:stä)

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Hmm, mitäköhän helvettiä ton IC -asian kanssa nyt sitten tekis :?: :roll:
Biildeelsbaassenissa näyttäs olevan noita läpivirtaavia "mellantsyylareita"
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No mä tein jo kaupat Maptunin kanssa.
Tuli sitten ostettua tällainen IC:

Kuva

Mitat on 540x210x62mm :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Anteeksi maalaisuuteni, mutta ei mahdu minun jakeluun miksi ihmiset eivät hanki tehokkaita coolereita niinkuin täällä joensuun suunnalla on tapana: Vierailu lähimmälle raskaan kaluston purkaamolle ja ostaen osittain rikkoontunut ISO cooleri muutamalla kympillä tai jopa muutamalla eurolla. Seuraavana sitten vierailu alumiiniä hitsaavalle metallialan yritykselle.

Alumiinin hitsaushan ei halpaa ole, mutta monesti kuitenkin halvemmaksi jää tehdä ja kun tekee, niin voi tehdä tasan niin ison kun keulalle mahtuu!

Pahitteeksihan ei tietenkään ennen hankintaa ole, jos kyselee hitsarin valmiiksi niin eipähän tule yllätyksiä..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No toi cooleri, minkä mä hankin, on ainakin tehty juuri Saabia varten ja se on varmaan otettu myös huomioon kehitettäessä IC:n virtausominaisuuksia.

Jos hommais coolerin "mistä tahansa", niin sen virtausominaisuudet ei välttämättä ole niin hyvät kuin esim. tossa Maptunin coolerissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Myrkky kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta ei mahdu minun jakeluun miksi ihmiset eivät hanki tehokkaita coolereita niinkuin täällä joensuun suunnalla on tapana: Vierailu lähimmälle raskaan kaluston purkaamolle ja ostaen osittain rikkoontunut ISO cooleri muutamalla kympillä tai jopa muutamalla eurolla. Seuraavana sitten vierailu alumiiniä hitsaavalle metallialan yritykselle.

Alumiinin hitsaushan ei halpaa ole, mutta monesti kuitenkin halvemmaksi jää tehdä ja kun tekee, niin voi tehdä tasan niin ison kun keulalle mahtuu!

Pahitteeksihan ei tietenkään ennen hankintaa ole, jos kyselee hitsarin valmiiksi niin eipähän tule yllätyksiä..
Nuo "raskaan kaluston" coolerit voi monesti olla hankala sovittaa paikalleen eikä vanha valaan kokoinen rekan väläri aina välttämättä ole silti yhtä tehokas kuin nykyiset virikäyttöön suunnitellut coolerit...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jarska kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta ei mahdu minun jakeluun miksi ihmiset eivät hanki tehokkaita coolereita niinkuin täällä joensuun suunnalla on tapana: Vierailu lähimmälle raskaan kaluston purkaamolle ja ostaen osittain rikkoontunut ISO cooleri muutamalla kympillä tai jopa muutamalla eurolla. Seuraavana sitten vierailu alumiiniä hitsaavalle metallialan yritykselle.

Alumiinin hitsaushan ei halpaa ole, mutta monesti kuitenkin halvemmaksi jää tehdä ja kun tekee, niin voi tehdä tasan niin ison kun keulalle mahtuu!

Pahitteeksihan ei tietenkään ennen hankintaa ole, jos kyselee hitsarin valmiiksi niin eipähän tule yllätyksiä..
Nuo "raskaan kaluston" coolerit voi monesti olla hankala sovittaa paikalleen eikä vanha valaan kokoinen rekan väläri aina välttämättä ole silti yhtä tehokas kuin nykyiset virikäyttöön suunnitellut coolerit...
Pari olen tehnyt itse(molempiin riitti materiaalia yhdestä isosta) ja laskeskellen virtauspoikkipinta-alan sekä jäähdytyspinta-alan totesin ne vallan hyviksi. Myös lämpötilamittaukset ennen ja jälkeen coolerin antoivat hyviä tuloksia joskaan vertailukohdetta ei ollut muuta kuin paperitietous.

Toki tekemisessä oli oma työnsä, mutta työttömällä on aikaa..
9kT16
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 23:26
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja 9kT16 »

Anteeksi maalaisuuteni, mutta ei mahdu minun jakeluun miksi ihmiset eivät hanki tehokkaita coolereita niinkuin täällä joensuun suunnalla on tapana: Vierailu lähimmälle raskaan kaluston purkaamolle ja ostaen osittain rikkoontunut ISO cooleri muutamalla kympillä tai jopa muutamalla eurolla. Seuraavana sitten vierailu alumiiniä hitsaavalle metallialan yritykselle.

Itsellänikin on (hyllyssä) odottamassa 800x600x80mm väläri jostain raskaankaluston vehkeestä. Jää tosin varmaankin asentamatta kun on kaksi raskaankaluston asentajaa kivenkovaan väittänyt ettei noissa kennoissa riitä virtaukset!?! Eli on suunniteltu jäähdyttämään kunnolla KUUMAA ilmaa muttei riitä bensakoneiden korkeammilla kierroksilla tuottamaan virtausnopeuteen :?:

Joku virtauksista enemmän tietävä voisi valaista asiaa...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

9kT16 kirjoitti:
Anteeksi maalaisuuteni, mutta ei mahdu minun jakeluun miksi ihmiset eivät hanki tehokkaita coolereita niinkuin täällä joensuun suunnalla on tapana: Vierailu lähimmälle raskaan kaluston purkaamolle ja ostaen osittain rikkoontunut ISO cooleri muutamalla kympillä tai jopa muutamalla eurolla. Seuraavana sitten vierailu alumiiniä hitsaavalle metallialan yritykselle.

Itsellänikin on (hyllyssä) odottamassa 800x600x80mm väläri jostain raskaankaluston vehkeestä. Jää tosin varmaankin asentamatta kun on kaksi raskaankaluston asentajaa kivenkovaan väittänyt ettei noissa kennoissa riitä virtaukset!?! Eli on suunniteltu jäähdyttämään kunnolla KUUMAA ilmaa muttei riitä bensakoneiden korkeammilla kierroksilla tuottamaan virtausnopeuteen :?:

Joku virtauksista enemmän tietävä voisi valaista asiaa...
Eipä tuohon asian selvittämiseen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin pillien poikkipinnan laskeminen. Jos poikkipintaa rupeaa olemaan enemmän kuin tulevan ja lähtevän putken paksuus, voitaneen pitää virtauspoikkipintaa riittävänä.

Coolerin liitäntäputkien paksuudesta voi kyllä jo päätellä paljon, samaten moottorin iskutilavuudesta/tehosta jossa cooleri on ollut. Jos cooleri on ollut esim. 400hv moottorissa ja siitä joudutaan leikkaamaan puolet pois pilleistä, niin ollaan jo hyvinkin rajoilla riittääkö virtauspinta-ala.
Vastaa Viestiin