Turinoita virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Hook kirjoitti:Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?

Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?

Hook
Joo softa ja noin 600 muuta seikkaa. :) Sitähän se on näitten kans aina.
Aki Peltola #1132
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Aksu900 kirjoitti:
Hook kirjoitti:Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?

Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?

Hook
Joo softa ja noin 600 muuta seikkaa. :) Sitähän se on näitten kans aina.
600:sta seikasta en tiedä, sillä mittaukset ovat yhdestä ja samasta autosta 18T:tä lukuunottamatta, sekin tosin samasta mallista.

15T = tapissa
GT28RS= vääntö rajatattu 15T tasolle ja tehoa rajoitettu yläpäässä
18T= yläpäässä lähes tulkoot tapissa
GT30 = "maltillisin ahdoin ;)"

15T:n puutumista tuolla lähinnä kuvasin
#1730
500whp.net member
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Aksu900 kirjoitti:
Hook kirjoitti:Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?

Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?

Hook
Joo softa ja noin 600 muuta seikkaa. :) Sitähän se on näitten kans aina.
No kun tiedät asiat - tai esität tietäväsi - niin kertaapa lyhyesti millaisen:
- isolla ahtimella
- 600:lla muulla seikalla

varustetun saappaan olet rakentanut/omistanut? Useimmat jotka esiintyvät asiantuntijoina kun eivät ole tehokasta ( 400 hp -> ) saapasta nähneetkään... Jätetään laskuista pois ne tädin kummin kaimojen ja kavereiden kavereiden autot - jotka tietenkin ovat skylineja, cossuja etc. ja joista on penkitetty ne vaatimattomat 600 hp++ :D :D :D
#2172
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.

Pilkunviilausta odotettavissa. :lol:

T. Pasi
99T-museopeli
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.

Pilkunviilausta odotettavissa. :lol:

T. Pasi
Mistä mutkista? :)
Motarin mutkista kun irtoaa niin se riittää ;) ei sitä kiharalla pikkutiellä uskalla ajaa limiitin rajoilla, siellä ratkasee hulluus enemmän ku auton ominaisuudet :)
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.

T. Pasi
Kirjoittaa kaveri joka ei ole kyseisenlaisella tekniikalla varustetulla saappaalla ajanut.

Sitä mä aina näissä kommenteissa ihmettelen, että kaikki yritetään ampua alas näillä perinteisillä kommenteilla, kuten:

"liian iso turbo - ei voi toimia"

"vain herneenkokoisilla ahtimilla pääsee mutkista läpi"

etc. etc.

Kyllä jokainen tietää nämä kliseet. Jos joku onnistuu rakentamaan isolla föönillä kokonaisuuden, joka toimii hyvin riittävän laajalla ( kuten tuo Viggen videossa vedetty saapas ) rekisterillä ja pienellä viiveellä ja tarjoaa oikeasti voimaa verrattuna näihin herneahtimiin, tulee kateellisten laulukuoro heti laulamaan näitä tyhjänpäiväisiä kliseitään.

Tulee jotenkin mieleen ne ajat, kun ajoin eka kertoja noilla vanhoilla OG900:lla. Autoissa oli nykyvehkeisiin verrattuna lagia ja vähän todellisia heppoja, mutta se fiilis oli jotakin mahtavaa: Fiiliksellä viittaan turbopotkuun, joka näistä nykykikottimista puuttuu kokonaan. IMO turboauton pitää tuntua turboautolta, ei vaparilta.

No, makuasioitahan nämä. :D
#2172
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Turbo Sensonic kirjoitti: mutta yleensä näissä turbonvaihtohommissa täytyy "ostaa sika säkissä" tietämättä, miten auto käyttäytyy kyseisen ahtimen kanssa ja se ei ole lainkaan hyvä juttu.
Vigge kirjoitti:maailman on täynnä saabi foorumeita, viriputkia sun muita, joten omasta saamattomuudesta se on kiinni jos joutuu ostamaan "sian säkissä".
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Mistä sitä voi tietää, jos joku ajattelee jostain virisetistä ihan eri tavalla kuin itse ajattelet? Kaikista varmin ja paras keino ennen ostopäätöstä olisi tietenkin kokeilla omalla autolla settiä, jota olisit mahdollisesti ostamassa. Tämä on kuitenkin lähes aina mitä mahdottomin tapaus, sillä tuskin mikään viriputka tai/ja ahtimen myyjä suostuu kanssasi "avokauppaan" softasta tai/ja ahtimesta. Sitten vain katsellaan virtauskarttoja ja luetaan foorumilta toisten ihmisten omakohtaisia kokemuksia jostain tietystä setistä/softasta/ahtimesta. No kyllähän sekin sentään jotenkin auttaa, mutta oma perstuntuma ja oman auton dynottaminen antaisi kyllä kaikista parhaimman kuvan jostain tietystä setistä. Ja se ei yleensä valitettavasti ole mahdollista, ellei sitten joltain tutulta satu löytymään lähes samanlaisella setillä viritettyä autoa.

Tälle foorumille kirjoittelee muutama kaveri, joilla on NG900/OG9-3:n virityspuuhat työn alla. Olisikin mielenkiintoista viritysprojektien valmistuttua päästä kokeilemaan ko. henkilöiden autoja.

Tässä viestissä keskusteltuun mutka-ajoon ja auton viritykseen: näinhän se on, että viritetyllä Saabilla ajetaan yleensä moottoritiellä, missä ei ole suurempia mutkia. Jos haluaisi Saabin, jolla voisi kantata mutkiin oikein kunnolla, niin tarvitsisi Sport Sedanin, jossa olisi madallussarja ja B2X4 pata keulilla. NG900/OG9-3:n alustasta kun ei ikinä pysty loihtimaan ajettavuudeltaan samanlaista kuin Sport Sedanista :cry:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Sen verran omasta autosta voi sanoa että ahtimena on kohtuullisen kookas mötikkä, ja verrattuna T25: seen ne toimii just päin vastoin.
Alussa toi iso oli outo ajaa, mutta hetken päästä asiaan tottui ja se oli ihan ok.
Nyt kun vaihdoin pieneksi ajaksi T25: sen takas niin oli se karmee :D
No, ei karmea mutta esim. normaalissa matka-ajossa ahdot ryntää niin nopeesti että on vaikee pitää ajonopeutta samana, isolla ahtimella auto on kuin joku 2.0L vapari pienillä kierroksilla eikä hötkyile yhtään eli ajaminen pal miellyttävämpää.

Myös se että pikku ahdin lähtee ku hauki rannasta aiheuttaa vaihteistolle kovaa rasitusta, yksi loota aikanaan sanoin sopparin irti Affella :D
Isolla ahtimella ei ko. vaivaa ole, ja kytkinkin pitää paremmin :)

Niin ja toi mun ei oo siis mitenkään tieteellisesti suunniteltu, se on vaan kasattu tallissa osista mitä käteen sattuu, että varmaan sen sais heräämään alhaaltakin paremmin jos kaikki olis vaan suunniteltu paremmin ;)

PS. Niin ja sitä vanhaa kunnon turbo-potkua on :D
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Turbo Sensonic kirjoitti: Tässä viestissä keskusteltuun mutka-ajoon ja auton viritykseen: näinhän se on, että viritetyllä Saabilla ajetaan yleensä moottoritiellä, missä ei ole suurempia mutkia. Jos haluaisi Saabin, jolla voisi kantata mutkiin oikein kunnolla, niin tarvitsisi Sport Sedanin, jossa olisi madallussarja ja B2X4 pata keulilla. NG900/OG9-3:n alustasta kun ei ikinä pysty loihtimaan ajettavuudeltaan samanlaista kuin Sport Sedanista :cry:
Sportsedanista on todella vaikeaa loihtia tehorekisteriä, jolla mennään samalla tavalla kuin noilla vanhemmilla malleilla. Kone on todennäköisesti heikoin saabin koskaan valmistama moottori, ja kaikki pitäisi jo lähdössä rakentaa kokonaan uudelleen. Malli on suunniteltu ihmisille, jotka eivät halua autoltaan suorituskykyä, vaan käyvät uusimassa velkakirjan autoliikkeessä parin vuoden välein. Siinä sitten ollaan kierteessä, jossa viribudjetti on jo lähdössä vähän heikolla pohjalla.

Eikä tuota SS:än ajettavuutta millekään alustalle kannata nostaa. Ajettavuutta voidaan parantaa varsin maltillisilla investoinneilla myös näiden vanhempien mallien osalta, ja loppupeleissä mutkatiellä ajaminen on pitkälti kiinni kuskista. :D
#2172
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

95power kirjoitti:Ajettavuutta voidaan parantaa varsin maltillisilla investoinneilla myös näiden vanhempien mallien osalta
Aivan, siks mullakin on "Tepan klämppi" 9-3: ssa :lol:
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

93t sport kirjoitti:Sen verran omasta autosta voi sanoa että ahtimena on kohtuullisen kookas mötikkä, ja verrattuna T25: seen ne toimii just päin vastoin.
Alussa toi iso oli outo ajaa, mutta hetken päästä asiaan tottui ja se oli ihan ok.
Nyt kun vaihdoin pieneksi ajaksi T25: sen takas niin oli se karmee :D
No, ei karmea mutta esim. normaalissa matka-ajossa ahdot ryntää niin nopeesti että on vaikee pitää ajonopeutta samana, isolla ahtimella auto on kuin joku 2.0L vapari pienillä kierroksilla eikä hötkyile yhtään eli ajaminen pal miellyttävämpää.

Myös se että pikku ahdin lähtee ku hauki rannasta aiheuttaa vaihteistolle kovaa rasitusta, yksi loota aikanaan sanoin sopparin irti Affella :D
Isolla ahtimella ei ko. vaivaa ole, ja kytkinkin pitää paremmin :)

Niin ja toi mun ei oo siis mitenkään tieteellisesti suunniteltu, se on vaan kasattu tallissa osista mitä käteen sattuu, että varmaan sen sais heräämään alhaaltakin paremmin jos kaikki olis vaan suunniteltu paremmin ;)

PS. Niin ja sitä vanhaa kunnon turbo-potkua on :D
Voisiko tätä enää paremmin sanoa. Jos on kerran päässyt ison ahtimen makuun, on vaikea enää palata pikkuhyrrään. Saabin kaltaisella, korkeapuristeisella koneella pärjää IMO aika hyvin off-boostillakin, jota suurin osa normaaliajosta on. Mutta sitten kun halutaan ylärekisteriin voimaa, ei se pikkuhyrrillä enää onnistu. Ei vaikka niitä ahtoja tunkisi sinne kuinka paljon hyvänsä. 8)
#2172
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

95power kirjoitti: Jos on kerran päässyt ison ahtimen makuun, on vaikea enää palata pikkuhyrrään.
Jep, näin se on, kyllä se meno yläpäässä on niin mukavaa, se on ku huumetta (tai seksiä ;)) :D ja eroon ei pääse helpolla.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

95power kirjoitti:
Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.

T. Pasi
Kirjoittaa kaveri joka ei ole kyseisenlaisella tekniikalla varustetulla saappaalla ajanut.

Sitä mä aina näissä kommenteissa ihmettelen, että kaikki yritetään ampua alas näillä perinteisillä kommenteilla, kuten:

"liian iso turbo - ei voi toimia"

"vain herneenkokoisilla ahtimilla pääsee mutkista läpi"

etc. etc.

Kyllä jokainen tietää nämä kliseet. Jos joku onnistuu rakentamaan isolla föönillä kokonaisuuden, joka toimii hyvin riittävän laajalla ( kuten tuo Viggen videossa vedetty saapas ) rekisterillä ja pienellä viiveellä ja tarjoaa oikeasti voimaa verrattuna näihin herneahtimiin, tulee kateellisten laulukuoro heti laulamaan näitä tyhjänpäiväisiä kliseitään.

Tulee jotenkin mieleen ne ajat, kun ajoin eka kertoja noilla vanhoilla OG900:lla. Autoissa oli nykyvehkeisiin verrattuna lagia ja vähän todellisia heppoja, mutta se fiilis oli jotakin mahtavaa: Fiiliksellä viittaan turbopotkuun, joka näistä nykykikottimista puuttuu kokonaan. IMO turboauton pitää tuntua turboautolta, ei vaparilta.

No, makuasioitahan nämä. :D
Mullo vaihteet autossa. Pienempää silmään niin kyllä se turbo spoolaa.

Mikäkän tämä mainitsemasi kyseisenlainen tekniikka on? Mielestäni en viestissäni viitannut mihinkään aikaisemmista asioista, kuin SAABIIN. Olettaa tietty voi että turbossaabiin, muuta en olettaisi.

Muista laulukuoroista en tiedä kuin paskanjauhajien ikuisesta karkelosta.

Ja näistä mutka-ajoista ja valoista lähdöissä voi tosiaankin sanoa että turbosaabissa on kyse nimenomaan fiiliksestä. Näinhän jumalat totesivat Top Gearissakin.

T. Pasi
99T-museopeli
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Aihetta sivuten lainaus eräältä cossusivulta, jossa esittelyssä cossuesco:

"T28. Auto on pilattu alimittaisella T28 pöhisijällä, joka kuuluisi kauppakasseihin. Muutos tehty "asiantuntevien" autolehtien toimittajien vaatimuksesta. Eli turboautossa ei muka saisi olla viivettä, jolloin autossa ei voi olla ahdintakaan."

Niinpä, niinpä....
:lol: :wink: :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tossa viel kuva miten käy kun aikansa ajelee stekeillä + pikku-ahtimella :D

http://mypage.1g.fi/kuvat/Yleiset/Talli ... g.jpg/full
Vastaa Viestiin