Joo softa ja noin 600 muuta seikkaa.Hook kirjoitti:Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?
Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?
Hook
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
600:sta seikasta en tiedä, sillä mittaukset ovat yhdestä ja samasta autosta 18T:tä lukuunottamatta, sekin tosin samasta mallista.Aksu900 kirjoitti:Joo softa ja noin 600 muuta seikkaa.Hook kirjoitti:Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?
Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?
HookSitähän se on näitten kans aina.
No kun tiedät asiat - tai esität tietäväsi - niin kertaapa lyhyesti millaisen:Aksu900 kirjoitti:Joo softa ja noin 600 muuta seikkaa.Hook kirjoitti:Pitäskös tuosta käppyrästä päätellä, että noilla mittauksilla 18T vetää paremmin kuin GT28 välillä 3500-4700rpm?
Ilmeisimmin softalla liene vaikutusta asiaan tässä tapauksessa?
HookSitähän se on näitten kans aina.
Mistä mutkista?Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.
Pilkunviilausta odotettavissa.
T. Pasi
Kirjoittaa kaveri joka ei ole kyseisenlaisella tekniikalla varustetulla saappaalla ajanut.Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.
T. Pasi
Turbo Sensonic kirjoitti: mutta yleensä näissä turbonvaihtohommissa täytyy "ostaa sika säkissä" tietämättä, miten auto käyttäytyy kyseisen ahtimen kanssa ja se ei ole lainkaan hyvä juttu.
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Mistä sitä voi tietää, jos joku ajattelee jostain virisetistä ihan eri tavalla kuin itse ajattelet? Kaikista varmin ja paras keino ennen ostopäätöstä olisi tietenkin kokeilla omalla autolla settiä, jota olisit mahdollisesti ostamassa. Tämä on kuitenkin lähes aina mitä mahdottomin tapaus, sillä tuskin mikään viriputka tai/ja ahtimen myyjä suostuu kanssasi "avokauppaan" softasta tai/ja ahtimesta. Sitten vain katsellaan virtauskarttoja ja luetaan foorumilta toisten ihmisten omakohtaisia kokemuksia jostain tietystä setistä/softasta/ahtimesta. No kyllähän sekin sentään jotenkin auttaa, mutta oma perstuntuma ja oman auton dynottaminen antaisi kyllä kaikista parhaimman kuvan jostain tietystä setistä. Ja se ei yleensä valitettavasti ole mahdollista, ellei sitten joltain tutulta satu löytymään lähes samanlaisella setillä viritettyä autoa.Vigge kirjoitti:maailman on täynnä saabi foorumeita, viriputkia sun muita, joten omasta saamattomuudesta se on kiinni jos joutuu ostamaan "sian säkissä".
Sportsedanista on todella vaikeaa loihtia tehorekisteriä, jolla mennään samalla tavalla kuin noilla vanhemmilla malleilla. Kone on todennäköisesti heikoin saabin koskaan valmistama moottori, ja kaikki pitäisi jo lähdössä rakentaa kokonaan uudelleen. Malli on suunniteltu ihmisille, jotka eivät halua autoltaan suorituskykyä, vaan käyvät uusimassa velkakirjan autoliikkeessä parin vuoden välein. Siinä sitten ollaan kierteessä, jossa viribudjetti on jo lähdössä vähän heikolla pohjalla.Turbo Sensonic kirjoitti: Tässä viestissä keskusteltuun mutka-ajoon ja auton viritykseen: näinhän se on, että viritetyllä Saabilla ajetaan yleensä moottoritiellä, missä ei ole suurempia mutkia. Jos haluaisi Saabin, jolla voisi kantata mutkiin oikein kunnolla, niin tarvitsisi Sport Sedanin, jossa olisi madallussarja ja B2X4 pata keulilla. NG900/OG9-3:n alustasta kun ei ikinä pysty loihtimaan ajettavuudeltaan samanlaista kuin Sport Sedanista
Voisiko tätä enää paremmin sanoa. Jos on kerran päässyt ison ahtimen makuun, on vaikea enää palata pikkuhyrrään. Saabin kaltaisella, korkeapuristeisella koneella pärjää IMO aika hyvin off-boostillakin, jota suurin osa normaaliajosta on. Mutta sitten kun halutaan ylärekisteriin voimaa, ei se pikkuhyrrillä enää onnistu. Ei vaikka niitä ahtoja tunkisi sinne kuinka paljon hyvänsä.93t sport kirjoitti:Sen verran omasta autosta voi sanoa että ahtimena on kohtuullisen kookas mötikkä, ja verrattuna T25: seen ne toimii just päin vastoin.
Alussa toi iso oli outo ajaa, mutta hetken päästä asiaan tottui ja se oli ihan ok.
Nyt kun vaihdoin pieneksi ajaksi T25: sen takas niin oli se karmee
No, ei karmea mutta esim. normaalissa matka-ajossa ahdot ryntää niin nopeesti että on vaikee pitää ajonopeutta samana, isolla ahtimella auto on kuin joku 2.0L vapari pienillä kierroksilla eikä hötkyile yhtään eli ajaminen pal miellyttävämpää.
Myös se että pikku ahdin lähtee ku hauki rannasta aiheuttaa vaihteistolle kovaa rasitusta, yksi loota aikanaan sanoin sopparin irti Affella![]()
Isolla ahtimella ei ko. vaivaa ole, ja kytkinkin pitää paremmin
Niin ja toi mun ei oo siis mitenkään tieteellisesti suunniteltu, se on vaan kasattu tallissa osista mitä käteen sattuu, että varmaan sen sais heräämään alhaaltakin paremmin jos kaikki olis vaan suunniteltu paremmin
PS. Niin ja sitä vanhaa kunnon turbo-potkua on
Mullo vaihteet autossa. Pienempää silmään niin kyllä se turbo spoolaa.95power kirjoitti:Kirjoittaa kaveri joka ei ole kyseisenlaisella tekniikalla varustetulla saappaalla ajanut.Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.
T. Pasi
Sitä mä aina näissä kommenteissa ihmettelen, että kaikki yritetään ampua alas näillä perinteisillä kommenteilla, kuten:
"liian iso turbo - ei voi toimia"
"vain herneenkokoisilla ahtimilla pääsee mutkista läpi"
etc. etc.
Kyllä jokainen tietää nämä kliseet. Jos joku onnistuu rakentamaan isolla föönillä kokonaisuuden, joka toimii hyvin riittävän laajalla ( kuten tuo Viggen videossa vedetty saapas ) rekisterillä ja pienellä viiveellä ja tarjoaa oikeasti voimaa verrattuna näihin herneahtimiin, tulee kateellisten laulukuoro heti laulamaan näitä tyhjänpäiväisiä kliseitään.
Tulee jotenkin mieleen ne ajat, kun ajoin eka kertoja noilla vanhoilla OG900:lla. Autoissa oli nykyvehkeisiin verrattuna lagia ja vähän todellisia heppoja, mutta se fiilis oli jotakin mahtavaa: Fiiliksellä viittaan turbopotkuun, joka näistä nykykikottimista puuttuu kokonaan. IMO turboauton pitää tuntua turboautolta, ei vaparilta.
No, makuasioitahan nämä.