Tuossa on ilmeisesti kytkin valunut ulos noiden jälkikäteen asennettujen tuuletusaukkojen kautta?93t sport kirjoitti:Tossa viel kuva miten käy kun aikansa ajelee stekeillä + pikku-ahtimella
http://mypage.1g.fi/kuvat/Yleiset/Talli ... g.jpg/full
Turinoita virittämisestä
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Ei saa kiusata meitä "herneillä" ajavia moisilla kuvilla93t sport kirjoitti:Tossa viel kuva miten käy kun aikansa ajelee stekeillä + pikku-ahtimella
http://mypage.1g.fi/kuvat/Yleiset/Talli ... g.jpg/full


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Joo, toi tasauspyörästöhän siel hitsaa kiinni jos liikaa sudittaa ja toinen renkula pyörii, eli kurveissa käytännössäpeinu kirjoitti:Tuossa on ilmeisesti kytkin valunut ulos noiden jälkikäteen asennettujen tuuletusaukkojen kautta?93t sport kirjoitti:Tossa viel kuva miten käy kun aikansa ajelee stekeillä + pikku-ahtimella
http://mypage.1g.fi/kuvat/Yleiset/Talli ... g.jpg/full

Ja sen jälkeen palasiksi, ja palat löytää tiensä ulos mistä milloinkin, osa tulee kytkimen seuraksi pyörimään -> ulos siitä kopan kautta

Kannattaa varoa...
EDIT: siis rata-ajossa hajosi, oli se varmaan jo saanut jollain tapaa siipeensä aikaisemminkin, rata-ajo vaan oli "piste iin päälle"

Tossa näkee mitä kavi tuoreelle "viggen" kytkinasetelmalle ja levylle

http://mypage.1g.fi/kuvat/Yleiset/Talli ... g.jpg/full
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Virittelystä yleensäkkin
Itelläni on harkinnassa sachs kisakytkin,onko tuo ihan orkkis vai erikois??
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
ennen mitään "päätöstä" on varamaan ensin syytä selvittää itselleen mikä on auton pääkäyttötarkoitus ja millaista suorituskykyä hakee ja mitä kompromissejä on valmis tekemään, niin välttyy aika monelta väärikäsitykseltä. Onhan se nyt sanomattakin selvää että jos toinen hakee maksimaalista suorituskykyä vartille ja toinen suuritilavuuksisen bensakoneen ominaisuuksia pienestä ahdetusta padasta, niin kommenttit tietyn setin toimivuudesta ovat täysin ristiriidassa keksenään.Turbo Sensonic kirjoitti:
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Mistä sitä voi tietää, jos joku ajattelee jostain virisetistä ihan eri tavalla kuin itse ajattelet?
kait niitä autoja suomessakin pyörii joissa palikoita on vaihdettu, joiden kyytiin pääsee esim saappi-tapahtumissa.Turbo Sensonic kirjoitti: Kaikista varmin ja paras keino ennen ostopäätöstä olisi tietenkin kokeilla omalla autolla settiä, jota olisit mahdollisesti ostamassa. Tämä on kuitenkin lähes aina mitä mahdottomin tapaus, sillä tuskin mikään viriputka tai/ja ahtimen myyjä suostuu kanssasi "avokauppaan" softasta tai/ja ahtimesta.
tuon dynottamisen voit suosiolla unohtaa koska se ei kerro tuon taivaallista auton käyttäytymisestä maantiellä. Voi kertoa jotain mitä luokkaa suorituskyky on veto päällä, mutta viiveisiin laput ei ota kantaa.Turbo Sensonic kirjoitti: No kyllähän sekin sentään jotenkin auttaa, mutta oma perstuntuma ja oman auton dynottaminen antaisi kyllä kaikista parhaimman kuvan jostain tietystä setistä. Ja se ei yleensä valitettavasti ole mahdollista, ellei sitten joltain tutulta satu löytymään lähes samanlaisella setillä viritettyä autoa.
Lisäksi kun otetaan huomioon että esim "tappiin" vedetyt ahtimet eivät pysty tuottamaan nopean dynovetäsyn kaltaisia tehoja käytännössä ollenkaan maantiellä on soppa valmis.
Video on hyvä ja helppo väline arvioimaan viiveitä
http://viggen93.mine.nu/viggen/80_tasakaasu.wmv
väli 80-120 sujuu ~0.5s hitaammin tasakaasulta kuin lentäväällä.
Loogista?
Tähän päälle kun lisäät kunnon tiedot vetoalueesta ja parit suorituskykyarvot niin tiedät enemmän auton todellisesta kulusta ja käyttäytymisestä kuin miten asian laita on esim jossain "iltalehden" koeajoraportissa.
Tietoa kannattaa toki "jalostaa" jos omaa settiä ei meinaa vastaavaksi rakentaa.
kohtuu hyvinhän ne OG9-3:set on tietyissa rataluokissa toimineet, joten kyllä kaikesta toimivan saa kun modaa niitä palikoita tarpeen mukaan.Turbo Sensonic kirjoitti: Tässä viestissä keskusteltuun mutka-ajoon ja auton viritykseen: näinhän se on, että viritetyllä Saabilla ajetaan yleensä moottoritiellä, missä ei ole suurempia mutkia. Jos haluaisi Saabin, jolla voisi kantata mutkiin oikein kunnolla, niin tarvitsisi Sport Sedanin, jossa olisi madallussarja ja B2X4 pata keulilla. NG900/OG9-3:n alustasta kun ei ikinä pysty loihtimaan ajettavuudeltaan samanlaista kuin Sport Sedanista
Se että jousi+iskari setti ei tee autosta "rata-ohjusta" ei varmaan tarkoita sitä etteikö autosta sellaista saisi?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Virittelystä yleensäkkin
Kuvassa on Viggenin vakiokytkin, eli kestää vääntöä pikkasen enemmän, just mitä pikku-ahdin puhisee pienillä kierroksilla.ysitonttu kirjoitti:Itelläni on harkinnassa sachs kisakytkin,onko tuo ihan orkkis vai erikois??
Yleisti aiheesta "BOLT-ON"
mitä tämä termi määrittää ja mihin rajapintaan rajat on vedetty.
Jos lähdetään nyt siitä likkeellä että joku haluaa vaihtaa ahtimen, niin eikö kaikki viritykset loppujen lopuksi ole "bolt-on", sillä erolla että vaihdettujen osien lukumäärä on erisuuri.
Otetaan esimerkki, ahdin A käy suoraan paikoilleen ja kaikki tulot/lähdöt sopii. Sitten on ahdin B, johon ei käy yksikään vesi tai öljylinjoista. No haetaan esim Hi-flexiltä uudet letkun parinkymmen euron hintaan.
Setti on edelleen bolt-on, ainoa ero on että ahtimen sijasta letkun otetaan irti koneen päästä.
Jatkeetaan vielä niin että myös pakosarja meneen vaihtoon, samoin cobra. Puretaan siis se koko setti irti lohkosta ja jätetään orkkisahdin kobrineen pakosarjaan kiinni ja uudet osat sisään. Edelleen tämä uusi "sarja" on on bolt-on, kokonaisuus vain hieman suurempi. Ja jos tarve tulee palauttaa vakioksi niin kokonaisuus irti ja vanhat romut takaisin, ei sen monimutkaisempaa.
mitä tämä termi määrittää ja mihin rajapintaan rajat on vedetty.
Jos lähdetään nyt siitä likkeellä että joku haluaa vaihtaa ahtimen, niin eikö kaikki viritykset loppujen lopuksi ole "bolt-on", sillä erolla että vaihdettujen osien lukumäärä on erisuuri.
Otetaan esimerkki, ahdin A käy suoraan paikoilleen ja kaikki tulot/lähdöt sopii. Sitten on ahdin B, johon ei käy yksikään vesi tai öljylinjoista. No haetaan esim Hi-flexiltä uudet letkun parinkymmen euron hintaan.
Setti on edelleen bolt-on, ainoa ero on että ahtimen sijasta letkun otetaan irti koneen päästä.
Jatkeetaan vielä niin että myös pakosarja meneen vaihtoon, samoin cobra. Puretaan siis se koko setti irti lohkosta ja jätetään orkkisahdin kobrineen pakosarjaan kiinni ja uudet osat sisään. Edelleen tämä uusi "sarja" on on bolt-on, kokonaisuus vain hieman suurempi. Ja jos tarve tulee palauttaa vakioksi niin kokonaisuus irti ja vanhat romut takaisin, ei sen monimutkaisempaa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Eiku kerro sä ekku minkälaisen saapin oot ite rakentanu? Omistaminen on helppoa eikä edellytä tietämystä munien räpläämistä kummemmista seikoista.95power kirjoitti:
No kun tiedät asiat - tai esität tietäväsi - niin kertaapa lyhyesti millaisen:
- isolla ahtimella
- 600:lla muulla seikalla
varustetun saappaan olet rakentanut/omistanut? Useimmat jotka esiintyvät asiantuntijoina kun eivät ole tehokasta ( 400 hp -> ) saapasta nähneetkään... Jätetään laskuista pois ne tädin kummin kaimojen ja kavereiden kavereiden autot - jotka tietenkin ovat skylineja, cossuja etc. ja joista on penkitetty ne vaatimattomat 600 hp++![]()
![]()
Viimeksi muokannut Aksu900, Ke Touko 10, 2006 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki Peltola #1132
Mitä siittä TODELLISESTA SUORITUSKYVYSTÄ olikaan puhetta.Passi kirjoitti:Pojat ne virittää, mutta mutkistakin pitäisi päästä läpi. Noh, olenhan itsekin todennut, että ei tuolla saappaalla ajeta kuin suoraan.
Pilkunviilausta odotettavissa.
T. Pasi

Aki Peltola #1132
Pakko myöntää, että bolt-on on varsin venyvä käsite.
Ehkäpä tuon bolt-onin voisi määritellä "ruuvaa kiinni", eli hitsausta ei näinollen laskettaisi enää bolt-on katekoriaan.
Esimerkiksi 28RS "pottu" on ja ei ole "Bolt-on". Ainoa hitsattava on DP:n laippa ja näitäkin saa maptunilta suoraan, joten hitsauskaan ei ole välttämätöntä, joten asennus olisi bolt-on.
http://www.maptun.com/webshop/shop.php?rubrik=26
Ohessa lähinnä asennusta vaille oleva bolt-on pottu.
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/bolt-on-pottu.jpg
Samoin autoissa joissa ei ole ilmastointia, on tuon asennus Bolt-on ja niissä jossa on ilmastointi, vaatii asennus hieman alumiinin jyrsimistä, mutta tuokaan ei ole kuin puolen tunnin homma, joten onko tuo bolt-on?
Hook
Ehkäpä tuon bolt-onin voisi määritellä "ruuvaa kiinni", eli hitsausta ei näinollen laskettaisi enää bolt-on katekoriaan.
Esimerkiksi 28RS "pottu" on ja ei ole "Bolt-on". Ainoa hitsattava on DP:n laippa ja näitäkin saa maptunilta suoraan, joten hitsauskaan ei ole välttämätöntä, joten asennus olisi bolt-on.
http://www.maptun.com/webshop/shop.php?rubrik=26
Ohessa lähinnä asennusta vaille oleva bolt-on pottu.
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/bolt-on-pottu.jpg
Samoin autoissa joissa ei ole ilmastointia, on tuon asennus Bolt-on ja niissä jossa on ilmastointi, vaatii asennus hieman alumiinin jyrsimistä, mutta tuokaan ei ole kuin puolen tunnin homma, joten onko tuo bolt-on?


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Bolt-on käsite on sikäli hauska, että monilla tuntuu olevan se vaatimus, että kaiken mitä autoon vaihdetaan, pitäisi olla bolt-on:ia. Tähän ajattelumallin sisältyy jo lähtökohtaisesti se virheellinen olettamus, että auton suorituskyvyn nostaminen onnistuisi ilman ympäröivän raudan modaamista
. Lopulta kyse on kuitenkin siitä, että kokonaisuutta pitäisi tarkastella alusta loppuun ( filtteriltä putken häntään ), ja eliminoida mahdolliset pullonkaulat.
Vai liittyykö tuo bolt-on siihen, että osan asentamisen pitäisi onnistua siellä paikallisessa saab-huollossa, jolloin mitään koneistuksia etc. ei liikkeen puolesta tehdä/osata tehdä?
Esim. nämä ns. hybridiahtimet liittyvät yleensä siihen, että ne istuvat omaan sarjaan ja omiin vesi/öljyliitäntöihin pienellä vaivalla. Itsellä on hybrideistä kokemusta mm. tuon viistetyillä siivillä varustetun 18T:n osalta, ja ko. föönistä voin sanoa oman kokemuksen perusteella, että oli tosi syvältä käytännön testeissä tien päällä samantehoisia referenssiautoja vastaan, vaikka dynolappu näyttikin suht hyvältä. Sen sijaan T3/T4 hybridi toimi OG900:ssa aikoinaan kyllä huomattavasti paremmin, mutta tuohon aikaan ei ollut vielä juurikaan kokemuksia näistä tehoautoista, joten vertailukohta mennee sarjaan 'aika kultaa muistot'. Jotenkin on vain jäänyt sellainen maku näistä puhaltimista, että onnistuneita hybridejä on varsin harvassa. Siksi haluan vain ystävällisesti varoittaa muita saapastelijoita näistä puhaltimista. Tarkoituksena ei ole ollut mollata perusteetta kenenkään hybridillä varustettua 'tehoautoa'.
Taitaa bolt-on olla likimain yhtä epämääräistä kuin riittävä/todellinen suorituskyky, joten käsitteen määrittely taitaa riippua ihan määrittelijästä. Jokaisellahan meillä on oma mielipiteemme - ja täysi oikeus siihen.
Ja jatkoa seuraa varmasti käsitteestä 'tehoauto'. Heitetään nyt tuollekin hatusta oma määritelmä: 300 hp:tä yli 10 sekunnin ajan ja mielellään vaikka kolmen perättäisen vedon ajan. Tuohon ei päästä nimittäin herneahtimilla/vakioraudalla, vaikka nanosekunnin piikkiä dynossa saataisiinkin sen verran. Käytännössä esim. 300 hp:en stage 3 - 5 setit nimittäin tarjoavat yhdelle vetäisylle vetoalueen yli tehoa noin 250 hp:tä ja seuraavalla vedolla vielä vähemmän, jolloin ollaankin jo vakioauton tehoissa.

Vai liittyykö tuo bolt-on siihen, että osan asentamisen pitäisi onnistua siellä paikallisessa saab-huollossa, jolloin mitään koneistuksia etc. ei liikkeen puolesta tehdä/osata tehdä?
Esim. nämä ns. hybridiahtimet liittyvät yleensä siihen, että ne istuvat omaan sarjaan ja omiin vesi/öljyliitäntöihin pienellä vaivalla. Itsellä on hybrideistä kokemusta mm. tuon viistetyillä siivillä varustetun 18T:n osalta, ja ko. föönistä voin sanoa oman kokemuksen perusteella, että oli tosi syvältä käytännön testeissä tien päällä samantehoisia referenssiautoja vastaan, vaikka dynolappu näyttikin suht hyvältä. Sen sijaan T3/T4 hybridi toimi OG900:ssa aikoinaan kyllä huomattavasti paremmin, mutta tuohon aikaan ei ollut vielä juurikaan kokemuksia näistä tehoautoista, joten vertailukohta mennee sarjaan 'aika kultaa muistot'. Jotenkin on vain jäänyt sellainen maku näistä puhaltimista, että onnistuneita hybridejä on varsin harvassa. Siksi haluan vain ystävällisesti varoittaa muita saapastelijoita näistä puhaltimista. Tarkoituksena ei ole ollut mollata perusteetta kenenkään hybridillä varustettua 'tehoautoa'.
Taitaa bolt-on olla likimain yhtä epämääräistä kuin riittävä/todellinen suorituskyky, joten käsitteen määrittely taitaa riippua ihan määrittelijästä. Jokaisellahan meillä on oma mielipiteemme - ja täysi oikeus siihen.

Ja jatkoa seuraa varmasti käsitteestä 'tehoauto'. Heitetään nyt tuollekin hatusta oma määritelmä: 300 hp:tä yli 10 sekunnin ajan ja mielellään vaikka kolmen perättäisen vedon ajan. Tuohon ei päästä nimittäin herneahtimilla/vakioraudalla, vaikka nanosekunnin piikkiä dynossa saataisiinkin sen verran. Käytännössä esim. 300 hp:en stage 3 - 5 setit nimittäin tarjoavat yhdelle vetäisylle vetoalueen yli tehoa noin 250 hp:tä ja seuraavalla vedolla vielä vähemmän, jolloin ollaankin jo vakioauton tehoissa.

#2172
Valista nyt tyhmää että miksi se teho vähenee, viimeksikään et suostunu vastaamaan.95power kirjoitti: Ja jatkoa seuraa varmasti käsitteestä 'tehoauto'. Heitetään nyt tuollekin hatusta oma määritelmä: 300 hp:tä yli 10 sekunnin ajan ja mielellään vaikka kolmen perättäisen vedon ajan. Tuohon ei päästä nimittäin herneahtimilla/vakioraudalla, vaikka nanosekunnin piikkiä dynossa saataisiinkin sen verran. Käytännössä esim. 300 hp:en stage 3 - 5 setit nimittäin tarjoavat yhdelle vetäisylle vetoalueen yli tehoa noin 250 hp:tä ja seuraavalla vedolla vielä vähemmän, jolloin ollaankin jo vakioauton tehoissa.

Aki Peltola #1132
Tehtaallahan nuo saabit yleensä on rakennettu - harvempi noita kai on ihan itse rakentanu.Aksu900 kirjoitti:Eiku kerro sä ekku minkälaisen saapin oot ite rakentanu? Omistaminen on helppoa eikä edellytä tietämystä munien räpläämistä kummemmista seikoista.95power kirjoitti:
No kun tiedät asiat - tai esität tietäväsi - niin kertaapa lyhyesti millaisen:
- isolla ahtimella
- 600:lla muulla seikalla
varustetun saappaan olet rakentanut/omistanut? Useimmat jotka esiintyvät asiantuntijoina kun eivät ole tehokasta ( 400 hp -> ) saapasta nähneetkään... Jätetään laskuista pois ne tädin kummin kaimojen ja kavereiden kavereiden autot - jotka tietenkin ovat skylineja, cossuja etc. ja joista on penkitetty ne vaatimattomat 600 hp++![]()
![]()

Itse en omista minkäänlaista saabia, joten huono on ottaa sen kummemmin mitään kantaa tuohon 'omistamiseen'.

#2172
Siis autosi tuli tehtaalta osina ja kasasit sen sitten niistä?Aksu900 kirjoitti:Iteasiassa aika moni tälläki foorumilla, itteni mukaanlukien, on rakentanu ite. Saab tajoaa vain osat.95power kirjoitti:
Tehtaallahan nuo saabit yleensä on rakennettu - harvempi noita kai on ihan itse rakentanu.:)
Kiva muuten kuulla, että saab tarjoaa osat jollekin harrastelijalle. Suurin osa saabisteista joutuu noista varmasti jotain maksamaankin.

#2172