Turinoita virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Täytyy kompata Viggeä, ei se isompi ahdin aina syö alakierrosten käyttöominaisuuksia.
Kompata = kampata?

tätä samaa tässä ollaan esitetty usempaan otteeseen tämän keskustelun lomassa, mutta pahoittelut siitä jos viesti on ollut "epäselvää".
Eieiei. :D Kompata=soitan sun taustapändissä, oon samaa mieltä. :lol:
vastausta voit hakea vaikka riittämättömästä IC:stä jonka seurauksena painepuolen lämmöt nousee taivaisiin hyvinkin nopeasti ja softa alkaa kehdä kaikkea "kivaa" kuten myöhästämään sytkää ja laskemaan ilmamassoja.
Asiaa tämäkin. Vaan ei ne taida ihan 60-80 heppaa laskea tehot eka vedon jälkeen niinku aiemmin viitattiin. ;)
Aki Peltola #1132
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Aksu900 kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Täytyy kompata Viggeä, ei se isompi ahdin aina syö alakierrosten käyttöominaisuuksia.
Kompata = kampata?

tätä samaa tässä ollaan esitetty usempaan otteeseen tämän keskustelun lomassa, mutta pahoittelut siitä jos viesti on ollut "epäselvää".
Eieiei. :D Kompata=soitan sun taustapändissä, oon samaa mieltä. :lol:
yritin löytää samaa tarkoittavaa synonyymiä mutta oivaillus loppui kesken. Hyvä näin.
vastausta voit hakea vaikka riittämättömästä IC:stä jonka seurauksena painepuolen lämmöt nousee taivaisiin hyvinkin nopeasti ja softa alkaa kehdä kaikkea "kivaa" kuten myöhästämään sytkää ja laskemaan ilmamassoja.
Aksu900 kirjoitti: Asiaa tämäkin. Vaan ei ne taida ihan 60-80 heppaa laskea tehot eka vedon jälkeen niinku aiemmin viitattiin. ;)
sitä voi myös miettiä kuinka paljon niitä heppoja on oikeasti lähtötilanteessa käytössä maantiellä verrattuna ilmoitettuihin nanosekuntti-dynolappuihin. Oma veikkeus on että normi kesäkelillä jäädään 300:sta ja kauas. Miksi näin?
-laskennallisesti kiihtyvyyden perusteella saadaan stage III kolme autoille noin 250hp lukuja
-stage III kolme autot liikkuu yhtä hyvin (huonosti) kuin mitä vakio (viggen/ b235R).

kyllä kait se 70 lisä hummaa pitäisi näkyä tienpäällä pitkässä vedossa, mutta eipä näy. Keski rekisterissä näkyy mutta sepä ei ole käytössä kun kelataan vaihteet ylös ;)
#1730
500whp.net member
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Puhutaanko nyt enää pelkästä riittämättömästä välijäähdytyksestä? Vaiko vaikuttaako pienen ahtimen tuoma lämpökuorma tjsp jopa jo koneen käyntilämpötilaan niin suuresti. Vai mistä tällä kertaa väännetään? :roll:

Eli kun puhuttiin tästä 50-70hp tehonlaskusta yli millisekunnin vedoilla niin eikös se johdu liian suurista imulämmöistä? Ja sehän nyt ei niin kovasti enää liity turbon kokoon. (Okei, kyllähän se pieni kompura ilmaa myös kovin kuumentaa? mitä olen käsittänyt.)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vigge kirjoitti: sitä voi myös miettiä kuinka paljon niitä heppoja on oikeasti lähtötilanteessa käytössä maantiellä verrattuna ilmoitettuihin nanosekuntti-dynolappuihin. Oma veikkeus on että normi kesäkelillä jäädään 300:sta ja kauas. Miksi näin?
-laskennallisesti kiihtyvyyden perusteella saadaan stage III kolme autoille noin 250hp lukuja
-stage III kolme autot liikkuu yhtä hyvin (huonosti) kuin mitä vakio (viggen/ b235R).

kyllä kait se 70 lisä hummaa pitäisi näkyä tienpäällä pitkässä vedossa, mutta eipä näy. Keski rekisterissä näkyy mutta sepä ei ole käytössä kun kelataan vaihteet ylös ;)
Juu semmosta 250-260 ne antanee maksimissaan tien päällä, eli juurikin 235R kanssa tasoihin. Mutta tarkotin sanoa että jos lähtötilanne on ilmotettu 185hp niin ei se ihan sinne asti laske pitemmässäkään vedossa. Eli kyllä ero vakioon on kuitenkin huomattavissa softavirilläkin. :) Ja tuo on tosiaan 235R eduksi motarilla kun voima on ylhäällä eli käytettävissä. 8) Sitten on vielä sekin että softavirejä on monenlaisia ja tuntuu toimintakin olevan yksilöllistä, toisilla toimii hienosti ja toisilla vähemmän hienosti.

Tienpäällä on tullu verrattua tuota meijän 235R laitosta ja NG900 stage3 värkkiä keskenään. Penkityslukemat samassa penkissä peräkkäin oli 261 ja 262hp, ihan tasan mennään myös maantiellä vaikka maailman tappiin asti. Sitä ei taas tiedä paljonko vakio 235 nyykähtää pidemmässä vedossa, 9-5 koolerilla kuitenki ahtolämmöt tuntuu pysyvän aisoissa kohtuudella.
f-19 kirjoitti: Puhutaanko nyt enää pelkästä riittämättömästä välijäähdytyksestä? Vaiko vaikuttaako pienen ahtimen tuoma lämpökuorma tjsp jopa jo koneen käyntilämpötilaan niin suuresti. Vai mistä tällä kertaa väännetään?
No lähinnä riittämätön välijäähdytys johtuen tietenki pienen ahtimen hieman kuumemmasta ahtoilmasta ja samoilla tehoilla korkeammasta ahtopaineesta eli jälleen kuumemmasta ilmasta. Tietenki pakoventtiilien lämpö nostaa nakutaipumusta myös ja johtaa toimenpiteisiin moottorinohjauksen osalta. Ei kai tässä tällä kertaa oo edes mitään vääntöä, aika selkeitä hommia. :)
Aki Peltola #1132
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

93t sport kirjoitti:Neuvo on; älä IKINÄ tee virhettä ja hommaa Stage-1: stä autoosi, ja puhu että "se mulle riittää plaa plaa", sillä se tulee olemaan soopaa :D
AINA haluaa lisää, ja sitä on pakko saada, siis tehoa, ja siin kevenee kukkaro ja vapaa-aikaa tuhlaantuu kamalasti.
Mikäs sitä olis ajella onnellisna 154hv LPT: llä, mutta siihen ei ole enää paluuta...kun menin ja ostin aikoinaan sen perhanan stage-1: sen :D
Mul on vasta stage 0,5 (170hp 2.3t -> 200hp 2.3T) enkä oo kaivannu lisää. Varmaan johtuu kyllä suurelta osin siitä että ei huvita alkaa sitä laatikkoa vaihtamaan... Mun ajotyylin tuntien se ei välttämättä olis kovin pitkäikäinen ;)

Toisaalta olisin ihan valmis vaihtamaan tuon päikseen siihen 3.0 vapariin automaatilla...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Vigge kirjoitti:Oma veikkeus on että normi kesäkelillä jäädään 300:sta ja kauas. Miksi näin?
-laskennallisesti kiihtyvyyden perusteella saadaan stage III kolme autoille noin 250hp lukuja
-stage III kolme autot liikkuu yhtä hyvin (huonosti) kuin mitä vakio (viggen/ b235R).

kyllä kait se 70 lisä hummaa pitäisi näkyä tienpäällä pitkässä vedossa, mutta eipä näy. Keski rekisterissä näkyy mutta sepä ei ole käytössä kun kelataan vaihteet ylös ;)
Hmm. Oikeassa olet että laskettuna jää aina dynolappusista ja näinhän tää on. Kannattanee myös mainita että vakio viggessä ja useissa stage 3 myllyissä on 15T ahdin. Järkevä toiminta-alue on ~3200-~4200RPM eikä se softalla muuksi muutu. Se mitä tolla välillä tapahtuu softalla onkin sitten toinen juttu. Sillä alueella lause:
stage III kolme autot liikkuu yhtä hyvin (huonosti) kuin mitä vakio (viggen/ b235R).
ei enää päde ;)

Sillä kuten Vigge aikaisemminkin totesi:
2) 1200 mg/C ~2600rpm (arvo noin suunnilleen vakio viggenin maksimi)
Erääs stage 3 (2.0 autossa) on nimittäin mg/C maksimiltaan 1380@3500RPM toisessa vedossa kun on +20C

Onneksi tuli itsekkin purettua aikanaan kaikki virit pois että on aikaa muuhunkin kuin mäntäluetteloiden selaamiseen...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kertokaapas tietämättömälle kun tätä keskustelua on seurannut on tullut ilmi että vaikkapa steg 1 (herneellä varustettu) autolla voi vetäistä vain yhden vedon "hyvillä" tehoilla ja sen jälkeen ei enää virin tuomaa tehonlisäystä. Eli vaikka yksi huima ohitus/vedätys. Kuinka kauan menee että auto on taas lähtökunnossa? Eli jäähtynyt tai mitä nyt sen pitääkään tehdä "palautuakseen"?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Vähän aikaa ajaa rauhallisesti, muutama kilometri. Nämä virivehkeet näyttää olevan samanlaisia ja yhtäherkkiä kuin huonompikuntoiset urheilijat. Hetki juostaan täysillä ja sitten pitää huilia. :lol:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä yleensä kilometrin matka "tasakaasulla" riittää jäähdyttämään IC:n ja turbon lähes alkutilanteeseen.
Sitä sinun on turha pelätä että Steg 1 hyytyisi kohdallasi "alkutilanteeseen", eli matalapaineisen tehoiseen, vaikka kuinka ohittaisit kaksi autoa peräjälkeen, kun tuo 150hp "matalapaineisen" tekniikka on kumminkin sama kuin 185hp.. Ja ahdinta vaille 205hp "aero"... :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Psychocowboy kirjoitti:Kertokaapas tietämättömälle kun tätä keskustelua on seurannut on tullut ilmi että vaikkapa steg 1 (herneellä varustettu) autolla voi vetäistä vain yhden vedon "hyvillä" tehoilla ja sen jälkeen ei enää virin tuomaa tehonlisäystä. Eli vaikka yksi huima ohitus/vedätys. Kuinka kauan menee että auto on taas lähtökunnossa? Eli jäähtynyt tai mitä nyt sen pitääkään tehdä "palautuakseen"?
No hyvillä tehoilla ei voi vetäistä yhtään vetoa :) Lämmöt pudottavat yliahdetun pikkuherneen takaisin kuolevaisten joukkoon parin kolmen sekunnin kuluttua. Kannattaa nyt toki muistaa se, että jos kyseessä on ( lähinnä uudemmat ns. matalapaineautot ) versio, josta raudan kapasiteettia ei ole vielä ulosmitattu tappiin asti, niin pidempikestoista parannusta on mahdollista saavuttaa. Sen sijaan autoilla, jotka ovat rautansa puolesta jo muutenkin äärirajoilla ( esim. B235R:ät, so. viggen/9-5 aero ), ei ole paljoa tehtävissä vaihtamatta rautaa, so. ahdin, pakoputkisto, imuputki, siittimet 280 :n jälkeen etc.

Tuohon kysymykseesi ei ole olemassa yleispätevää vastausta. Riippuu monesta asiasta ( vetojen pituus, auto, ulkoilman lämpötila etc. ). :D
#2172
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tamtami kirjoitti:Nämä virivehkeet näyttää olevan samanlaisia ja yhtäherkkiä kuin huonompikuntoiset urheilijat. Hetki juostaan täysillä ja sitten pitää huilia. :lol:
Siis ihan kuin mä :wink:

Tosta ahdinjutusta vielä sen verran, että kaikkein "paras" ratkaisu olisi varmaan se, että autossa olisi sekä remmi- että pakokaasuahdin. Remmiahdin antaisi tehoa ja vääntöä jo aivan alhaalta ja lähtisi "pois pelistä", kun pakokaasuahtimen turbiini lähtisi pyörimään tarpeeksi suurella nopeudella.

Esim. VW esitteli vähän aikaa sitten 1,4 -litraisen moottorin, jossa oli sekä remmi- että pakokaasuahdin. En muista, oliko tuo järjestelmä kiinni Polossa vai Golfissa, mutta ajattelin heti, että jos saisi tuollaisen järjestelmän kiinni/rakennettua Saabin 2,0-2,3 -litraiseen turbokoneeseen, niin se voisi olla aika jees.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

95power kirjoitti:Sen sijaan autoilla, jotka ovat rautansa puolesta jo muutenkin äärirajoilla ( esim. B235R:ät, so. viggen/9-5 aero ), ei ole paljoa tehtävissä vaihtamatta rautaa, so. ahdin, pakoputkisto, imuputki, siittimet 280 :n jälkeen etc.
Ja männät :wink:

Sitä tässä on itsekin jo miettinyt, että jos tulisi lähiaikoina (1-2 vuotta?) vaihdettua tuo NG900 :arrow: 9-5 farkkuun, niin eka homma, mitä pitäisi tehdä, on vaihtaa männät.

Joku kertoili aikanaan, että 9-5:een sopivat hyvät&halvat (onkohan tuollaista kombinaatiota olemassakaan?) männät saisi 800 euroa / setti. Ei vain tähän hätään muista firman nimeä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Joku kertoili aikanaan, että 9-5:een sopivat hyvät&halvat (onkohan tuollaista kombinaatiota olemassakaan?) männät saisi 800 euroa / setti. Ei vain tähän hätään muista firman nimeä :roll:
Jos haluaa päästä halvalla niin kannattanee hankkia käytetyt T5:sen männät mutta uusia mäntiä voi olla hankala löytää tuota edullisemmmin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Turbo Sensonic kirjoitti:
95power kirjoitti:Sen sijaan autoilla, jotka ovat rautansa puolesta jo muutenkin äärirajoilla ( esim. B235R:ät, so. viggen/9-5 aero ), ei ole paljoa tehtävissä vaihtamatta rautaa, so. ahdin, pakoputkisto, imuputki, siittimet 280 :n jälkeen etc.
Ja männät :wink:

Sitä tässä on itsekin jo miettinyt, että jos tulisi lähiaikoina (1-2 vuotta?) vaihdettua tuo NG900 :arrow: 9-5 farkkuun, niin eka homma, mitä pitäisi tehdä, on vaihtaa männät.

Joku kertoili aikanaan, että 9-5:een sopivat hyvät&halvat (onkohan tuollaista kombinaatiota olemassakaan?) männät saisi 800 euroa / setti. Ei vain tähän hätään muista firman nimeä :roll:
Lainaus STCS:än foorumilta:

Hej

Jag skullle personligen aldrig sätta dit T5 kolvar framför smidda.

En T5 kolv kan gà sönder vid 150hk eller 500hk beror pà sà mycket annat, det samma gäller en T7kolv, har själv kört fram 95 motorer med 400hk med std T7kolv och dom har inte gàtt sönder ennu.
Men smidda är ju liksom mycket bättre, hur mycket kostar 4 nya T5 kolvar med ringar pà Saab? 10k?
Förstàr inte varför man ska välja std kolv framför smidda, om man vil vara pà den säkra sidan.

Mvh

Tommy Utengen


Ja nopea käännös suomeksi:

Itse en menisi koskaan laittamaan ( T7 ) koneeseen T5:n mäntiä takomäntien sijaan.
T5:n mäntä voi hajota 150hp:llä tai 500hp:llä monista muista seikoista ( kuin männän vahvuudesta ) riippuen. Sama pätee T7:n mäntiin. Olen itse ajanut 400hp tehoisia T7 moottoreita, eivätkä nämä ole toistaiseksi hajonneet omilla väkiomännillään. Takomäntä on mielestäni paljon parempi kuin T5:en mäntä. Paljonkos 4 kipaletta T5:en mäntiä maksoivatkaan? 10 SEK ?

Ei ole mitään järkeä valita vakiomäntiä takomäntien sijaan, jos haluaa varmuutta.


Tommy Utengen työskentelee yrityksessä nimeltä Hirsch...

Kuinka monta T7 moottoria muuten itse tiedät, joistat tiedät mäntien hajonneen? ( viritettyjä tai vakioita ). IMO Kannattaa jätä nämä nettihuhut omaan arvoonsa ja nojautua faktoihin. Itse tiedän Suomessa varmuudella yhden tapauksen...

Tälläkin klubilla on jäseniä, jotka ovat ajaneet pitkään T7 vakiomännillä ja yli 300 hp:en tehoilla. Mäntiä ( std ) ei ole heilläkään toistaiseksi hajonnut.
#2172
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

asiasta ilman kokemusperäistä tietoa:

T7-mäntiä on myös syytetty tuosta huohotusongelmia tehostavasta ohipuhaltelemisesta. Joten vähenisikö edes tuo ohipuhaltelu jos vaihtaisi korkeammat T5- tai muuten pitkälohkon männät?

Esim speedpartsin varastontyhjennyksestä:
Kolvar 4st
9000 T B234 90-93
Kompletta med ringar
(ej kolvbult)
Nya 1,400 kr

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin