Garrett T3/4

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tomi9000T kirjoitti: Mitä nyt huomannut tuon DP 3" ansiosta niin ku hiukan painaa kaasua niin , alipaineelta pomppaa siihen 0.1 ali paineelle ja sitten se auto niin " kysyy " että no mennääkö vai ei ?
Ei mulla ainakaan nyökkaile vaikka on muuten kaikki vakio kilkeet mutta lisänä tuo 3" DP? Mutta tasaista 140km/h ei pysty ajamaan :wink: ahdot lähtee pukkaamaan tasakaasullakin koko ajan kasvaen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Tomi9000T kirjoitti:
Eikö tuollaisen .48 Turbiini kanssa ole parempi Spool-Up kuin .63 kanssa ?

Että tuollainen .48 riittäisi jos hakee jotain max 350Hp luokkaa ?

8O Kysyy ku eit tiedä ja aivot off tilassa 8O
Juu, tuo oli nyt lähinnä se kohta mitä halusin spekuloida, koska autossasi on todennäköisesti koneessa voluumia vähintään se 2L, ellei enemmänkin ja 16v hattu päällä,niin spoolauksesta ei tule suurta ongelmaa isommallakaan pesällä.
Pienellä pesällä on sitten ylärekisteri tukossa ja pakolämmöt taivaissa.

Nyt olisi mielenkiintoista tehdä tutkintaa pesien vällillä, olettaen siipien koon säilyvän samana. Meinaan uskoisin sen menevän niin, että .48 pesällä voi saada ahtimen heräämisen vaikka 200rpm alempaa, mutta yläpäässä pienellä pesällä hävitään reilusti enemmän, eli sanotaan nyt että menetetään vetoaluetta 400rpm.

Budjetti asiat on sitten jo vakavampi asia, mutta olin lukevani jotta pottu oli vain asennuksen osalta valinta kelvoton.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Taitaa olla tuo T3/4 Trim ihan sopiva ahdin minulle.

Nyt sitten muita osia miettimään.... :D


Itse olen kanssa saman huomannut että ku ajelee 120+ nopeuksilla niin paineet on koko ajan siinä 0 bar kieppeillä ja ku hiukan varvasta siirtää niin paineen puolella ollaan.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

og900 "bolt-on" viriahtimet..?

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Mitkä ahtimet sopii og900 turboon ns. heittämällä vakio T03:n tilalle..? Jollain tiedossa / jossain netissä listaa, topikkia..? dängjuu. :)

edit: aiemmin olen kertonut että haen aiempaa spoolausta (kuin nyk. n. 2800rpm) ja vääntö ala/keskirekisteriin, ja noin 250hv huipputehoja.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

t03 tilalle menee kaikki t03 laipalla varustetut 8O
Noi 3/4-hybridit taitaa olla sieltä helpoimmasta päästä, ja spoolaavampi on mitsu te05, joka satkuissa 90-93.. ja sopii suoraan
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

sanokaas pojat millain toi t03/4 garretti menee 9000 vm -85 vakion tilalle? kun ei ole tota vesijäähyä? onko ongelma ettei ole/ongelma laittaa vesijäähyä?

mitä muuta pitäs tehä esim pensa puolelle yms?
entäs millasia huipputehoja siitä tohon sais, meniskö tonne 250-300hp tienoille "pienillä" mausteilla/muutoksilla? 8O
ku en niin järin paljoa "vielä" tiedä näistä.. pitäsii ensi keväänä asiaa "vähän" parimmin tietävän kaverin kanssa alkaa tekee :)
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

off topikkia

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Luin tämän koko ketjun ja joku oli maininnut että Garretin To3 ahtimia on montaa erilaista.
Esim 2WD Cosworth Sierrassa itsellä oli vakio To3 ja siinä otettiin lastulla ja 1,1bar paineilla 257hv/3xxNm(en muista vääntöä). Myöhemmin menin penkittään samaan paikkaan ja erona edelliseen oli että vakioputkiston tilalle oli vaihdettu nyt 3" likimain suora rosteriputki yhdellä vaimentimella niin ja kansiremontti tehtynä(muutama venttiili vaihdettu, venttiilin ohjurit, kannen tasopinta puhdistettu ei plaanattu, ettei puristukset nouse) 1,2bar 290hv/432Nm ja toisella lastulla 1,2bar 286hv/440Nm, Max vääntö noin 3800 rpm paikkeilla.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Ronska »

testing1 kirjoitti:Luin tämän koko ketjun ja joku oli maininnut että Garretin To3 ahtimia on montaa erilaista.
2wd-cossusta pitäisi löytyä trim55 kompuralla oleva t03, 4wd:ssä taasen on trim60.
Saabilla tais 8v-koneissa olla trim 40 ja 16v trim 45.

Netistä kun tiirailee kompressorikarttoja, niin noiden trimmien ero on selvästi nähtävissä...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ronska kirjoitti:
testing1 kirjoitti:Luin tämän koko ketjun ja joku oli maininnut että Garretin To3 ahtimia on montaa erilaista.
2wd-cossusta pitäisi löytyä trim55 kompuralla oleva t03, 4wd:ssä taasen on trim60.
Saabilla tais 8v-koneissa olla trim 40 ja 16v trim 45.

Netistä kun tiirailee kompressorikarttoja, niin noiden trimmien ero on selvästi nähtävissä...
Miulla on 99:ssä tuo yllä mainittu 2WD cossun ahdin. Moottori on vakio ja otettu 900turbo -84:stä. Kiihdytyksessä se nostaa paineet kunnolla tuossa 3000rpm:n kohdalla. Vitosella 80-100 kiihdytyksessä paineet nousee 0,7baariin vasta 90km/h:n jälkeen, eli aika hitaasti se nostaa paineet. Kyytin on toki rajua paineiden noustua. Ohituksiin pitää vetää nelosta tai kolmosta, jos mielii ohittaa rivakasti. Vaihteistona on GM45612, eli tihee perä+6enska. Tarkoittaa käytännössä, että vitosella 80km/h:ssa 2500rpm ja 100km/h:ssa 3000rpm. Pitkissä mäissä jne paineet toki nousee maksimiin asti 80km/h vauhdissakin. Alle 80 ajetaan toki nelosella tai pienemmillä vaihteilla.

Nokka kettinki on menossa vaihtoon, kun vanha on niin venynyt. Katsotaan sitten, vaikuttaako ketjun vaihdon myötä muuttuva nokka-akselin ajoitus ahtimen heräämiseenkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mertmi kirjoitti:
Ronska kirjoitti:
testing1 kirjoitti:Luin tämän koko ketjun ja joku oli maininnut että Garretin To3 ahtimia on montaa erilaista.
2wd-cossusta pitäisi löytyä trim55 kompuralla oleva t03, 4wd:ssä taasen on trim60.
Saabilla tais 8v-koneissa olla trim 40 ja 16v trim 45.

Netistä kun tiirailee kompressorikarttoja, niin noiden trimmien ero on selvästi nähtävissä...
Miulla on 99:ssä tuo yllä mainittu 2WD cossun ahdin. Moottori on vakio ja otettu 900turbo -84:stä. Kiihdytyksessä se nostaa paineet kunnolla tuossa 3000rpm:n kohdalla. Vitosella 80-100 kiihdytyksessä paineet nousee 0,7baariin vasta 90km/h:n jälkeen, eli aika hitaasti se nostaa paineet. Kyytin on toki rajua paineiden noustua. Ohituksiin pitää vetää nelosta tai kolmosta, jos mielii ohittaa rivakasti. Vaihteistona on GM45612, eli tihee perä+6enska. Tarkoittaa käytännössä, että vitosella 80km/h:ssa 2500rpm ja 100km/h:ssa 3000rpm. Pitkissä mäissä jne paineet toki nousee maksimiin asti 80km/h vauhdissakin. Alle 80 ajetaan toki nelosella tai pienemmillä vaihteilla.

Nokka kettinki on menossa vaihtoon, kun vanha on niin venynyt. Katsotaan sitten, vaikuttaako ketjun vaihdon myötä muuttuva nokka-akselin ajoitus ahtimen heräämiseenkin...
Kirjoittelit tuossa projekti topicissasi tuosta nakuttelusta tuossa 99 Turbossasi. Olisko tuo tuottavampi ahdin sittenkin syypää ja kovat ahtolämmöt tuohon ilmiöön?

Ainakin oma Ässä hyytyili toisinaan ylämäissä ja pitemmissä kiihdytyksissä tuon ahtojen noston jälkeen, kun ei ollut cooleria(lastu kyllä oli). Coolerin laiton jälkeen ei ilmiötä enää ole ollut.

Ja riittääkö polttoainepuoli kasvaneelle ahtimen tuotolle? Varmasti jakoketjun viruminenkin pahentaa tilannetta, mutta aiempia kannattaa miettiä jos vielä ongelmia vaihdon jälkeen ilmenee.
Tämä oli sitten ihan ystävällismielinen vinkki, ei tarkoitettu otettavaksi liian tosissaan :lol: .

Tätä lukiessa itselläkin heräsi kiinnostus ahtimen päivityksestä, mutta täytyy kai ensin säästää sitä varten :? . Ylemmä riittävä ahdin olis kyllä jotenkin hauskempi, tosin taitais mennä suuttimetkin uusiksi samalla :roll: .
900S(T5.5) M1991(KR)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

"Sukellusveneellä" on selvästi joku erityinen lupa käyttää 4-kertaa suurempaa avataria kuin muilla.. lävähtää layout kivannäköseks. Photoshoppi käteen ja resoluutiota pienemmäks..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sukellusvene kirjoitti:
Kirjoittelit tuossa projekti topicissasi tuosta nakuttelusta tuossa 99 Turbossasi. Olisko tuo tuottavampi ahdin sittenkin syypää ja kovat ahtolämmöt tuohon ilmiöön?

Ainakin oma Ässä hyytyili toisinaan ylämäissä ja pitemmissä kiihdytyksissä tuon ahtojen noston jälkeen, kun ei ollut cooleria(lastu kyllä oli). Coolerin laiton jälkeen ei ilmiötä enää ole ollut.

Ja riittääkö polttoainepuoli kasvaneelle ahtimen tuotolle? Varmasti jakoketjun viruminenkin pahentaa tilannetta, mutta aiempia kannattaa miettiä jos vielä ongelmia vaihdon jälkeen ilmenee.
Tämä oli sitten ihan ystävällismielinen vinkki, ei tarkoitettu otettavaksi liian tosissaan :lol: .
.
Tuo nakuttelu hävisi, kun venttiilivälykset säädettiin oikeiksi. Intercooleri pitää tietysti asentaa. Se on jo hommattu. Ahtopaineet on peruspaineita lukuunottamatta vakiot. Tehojen lisäyksestä ei ole mitään hajua. Perstuntumalta siinä on ainakin vakion tehot. Bensan riittävyydestä ei ole mitään havaintoa. Lambda-anturi tulee asennettavaksi, jahka kerkeen. 8)

ps. Tuo isompi ahdin kai lähtökohtaisesti nostaa tehoja/vääntöä, vaikka ahtopaineet on vakiot? Ainakin ylärekisterissähän pitäisi käydä näin, kun pakopuolen vastus pienenee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuo nakuttelu hävisi, kun venttiilivälykset säädettiin oikeiksi. Intercooleri pitää tietysti asentaa. Se on jo hommattu. Ahtopaineet on peruspaineita lukuunottamatta vakiot. Tehojen lisäyksestä ei ole mitään hajua. Perstuntumalta siinä on ainakin vakion tehot. Bensan riittävyydestä ei ole mitään havaintoa. Lambda-anturi tulee asennettavaksi, jahka kerkeen. 8)

ps. Tuo isompi ahdin kai lähtökohtaisesti nostaa tehoja/vääntöä, vaikka ahtopaineet on vakiot? Ainakin ylärekisterissähän pitäisi käydä näin, kun pakopuolen vastus pienenee.[/quote]

Niinhän se on, että isompi ahdin tuottaa enempi ilmaa samalla paineella.
Ja samalla polttoaineen tarve kasvaa myös. Bensapaineensäädin varmaan nostaa bensapainetta vakioahtimen mukaan, koska reagoi ahtopaineen määrään :? Ei nousseeseen tuottoon. Vai olenko väärässä?
Eli mekaaninenruisku kai vaatii jonkinlaisen säädön tuolle ahtimelle.

Vähän kuten suuttimet, lastun tai säädettävän bensapaineen säätimen sähköiselle ruiskulle.
Lienee lamdalla ja seosmittarilla saat enemmän suuntia asiasta sitten.
Paljonko lie sitten prosenteissa tuo tuoton kasvu vakioon nähden?
Tälläisiä asioita tuli itsellä ajateltua, mitä sitten muilla on kokemuksia?

saapasi: nyt on hiukan pienempi avatar, niin ei hypi silmille :wink: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sukellusvene kirjoitti: Niinhän se on, että isompi ahdin tuottaa enempi ilmaa samalla paineella.
Ja samalla polttoaineen tarve kasvaa myös. Bensapaineensäädin varmaan nostaa bensapainetta vakioahtimen mukaan, koska reagoi ahtopaineen määrään :? Ei nousseeseen tuottoon. Vai olenko väärässä?
Eli mekaaninenruisku kai vaatii jonkinlaisen säädön tuolle ahtimelle.
Siis tuotto ja ahtopaine on eri asia. Voihan joku iso paineilmakompressori tuottaa litroja vaikkapa 20kertaa enemmän kuin pienempi, mutta paine on sama. Näin ollen, jos otetaan enemmän tuottava ahdin ja samat ahtopaineet tai parannetaan moottorin hengitystä täytyy ruiskutuslaitteiston ilmamittauksen pystyä antamaan vielä enemmän ainetta koneelle. Näin ajateltuna ei oteta kantaa onko se mekaaninen vai sähköinen ruisku. Määrämittauksen perusteellahan bensa annostellaan.

Jos taasen ahtopaine nousee, niin suuttimien saaman bensapaineen pitää tietysti nousta, jotta bensa menee yleensäkin suuttimien läpi. Onhan siellä ahtopaine vastassa. Sähköisissä ruiskuissa toki tuon paine-eron kompensoinnin lisäksi nostetaan bensapainetta senkin takia, että pienemmästä suuttimesta saadaan menemään enemmän bensaa läpi yksinkertaisesti nostamalla bensapainetta.

Mitä tulee näihin ahtimien eroihin. On tuo meikäläisen ahdin ihan erimaailmasta, kuin T8:n vakioahdin. Serkulla on 99 turbossa 900 turbo ic -86:n motti+ic vakio turbolla. Sehän herää niin hienosti jo 2500rpm:ssä, kun miun ahdin herää 500rpm myöhemmin. Ero on iso. Viivalle ei vielä olle menty, että löylyttääkö miun 99 isomman ahtimen avulla ilman ic:tä serkun 99:n, vai kumminpäin? Kulkupuolessa ei ainaskaan persdynolla huomaa muuta eroa, kuin tuon alakierroksien eroavaisuuden.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: off topikkia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Siis tuotto ja ahtopaine on eri asia. Voihan joku iso paineilmakompressori tuottaa litroja vaikkapa 20kertaa enemmän kuin pienempi, mutta paine on sama. Näin ollen, jos otetaan enemmän tuottava ahdin ja samat ahtopaineet tai parannetaan moottorin hengitystä täytyy ruiskutuslaitteiston ilmamittauksen pystyä antamaan vielä enemmän ainetta koneelle. Näin ajateltuna ei oteta kantaa onko se mekaaninen vai sähköinen ruisku. Määrämittauksen perusteellahan bensa annostellaan.

Jep, tuota ilmamäärätuoton lisääntymistä ajoinkin takaa. En vaan näköjään osannut ilmaista asiaa oikein tekstillä :oops: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin