T5-kannen asennus pitkälohkoiseen
T5-kannen asennus pitkälohkoiseen
Tuolla projektiosiolla syntyi juttua niin ajattelin laittaa tänne kertomuksen. Pysyy tekniikkavinkit oikeilla alueilla
- Ketjukopan päädyn muokkaus. T5-kansi jää lyhyeksi ja pakosarjan puolelta liian leveeksi. Esimerkiksi B202:sen kannentiivistettä käyttämällä nähdään täytettävät aukot. Vaihtoehtoja:
1. Jyrsintä ja pellinpala väliin. EI saa jäädä kantaan. Toisaalta ei liikaakaan välystä. Jos kantta ei ole plaanattu vielä niin kannattaa huomioida sekin. Tämä menetelmä mulla ja todella pieni välys. Hyvin ohuelti moottoritiivisteliimaa ja hyvin toimii. Hyvää: ei vaadi koneen irroitusta. Jyrsintää lukuunottamatta ei vaadi erikoiskikkailua. Huonoa: Pellinpalan kanssa leikkimistä. Pienet toleranssit---> vaatii tarkkuutta. Ruåtsissa ainakin projektiasteella oleva toteutus.
2. Ketjukopan muokkaus. Vaatii koneen irroituksen, mikä nyt ei niin iso homma ole, mutta onpahan kuitenkin. Alutäytehitstaan ja tasoitetaan. Huonot puolet tulikin jo tuossa. Useimmille ei-niin kotikutoinen. Toisaalta ei leikkimistä kannen ja pellin kanssa. Tästäkin ratkaisusta Ruåtsissa ainakin projektiasteella oleva toteutus.
3. Kannen täytehitsaus. Hewiderolla tulossa kiinni tälläinen toteutus. Itse epäilen hiukan vetääkö kuinka kieroon, mutta voi toki toimia hyvinkin. Onhan kansia hitsattu. Niin onnistuneesti kuin vähemmänkin onnistuneesti. Toivottavasti saamme raporttia, kun sen aika tulee.
- Kannake. Ainakin satkussa menee myöskin koneenkannake uusiksi. Eli se mikä tulee kanteen kiinni. Vanhasta hyödyntää jalan ja tekee ainoastaan kannen kiinnityksen uusiksi. Vanhalla kiinnikkeellä voi hoitaa myös ohjaustehostajan kiristyksen, mutta siitä tankokiristyksestä joutuu luopumaan ellei rakenna jotain tilalle koska kannen päätyyn ei sovi. Turhaan, sillä kiristys onnistuu ihan käsinkin. Kannattaa huolehtia, että kone todella tulee oikealle korkeudelle heti, jottei sisempien vetarien kulutus lisäänny yllättävästi Tonnarissa taitaa olla "bolt oon" kun hommaa uudemman kiinnikkeen tai voi vanhakin sopia. No pian nähdään kun TeePee saa paketin nippuun.
Miksikö? Virtaa 900aero.comin mukaan 75hv paremmin kuin vanha B202:sen kansi. Ja sen TODELLA huomaa. Jopa 202:sen imusarjan kanssa, jolloin kanavista on noin 2/5 tukossa, kun ei "ihan" kohdistu kanteen Mielenkiinnolla odotan miten muuttuu kun saan lähiaikoina trionicin sarjan kiinni.
Kokemuksia: Kulutus on tippunut yli litralla, mutta ahtimen vaihto moderninpaan ja herkimmin reagoivaan on auttanut osaltaan. Auto kulkeen ihanasti pintakaasulla ja reagoi paljon herkemmin. Verrattuna miltei identtiseen kokoonpanoon, mutta B212 kannella turbo nokilla niin ero on siltikin selvä. Pienenä sivubonuksena taitaa muuten lisätä osaltaan viripotentiaalia
- Ketjukopan päädyn muokkaus. T5-kansi jää lyhyeksi ja pakosarjan puolelta liian leveeksi. Esimerkiksi B202:sen kannentiivistettä käyttämällä nähdään täytettävät aukot. Vaihtoehtoja:
1. Jyrsintä ja pellinpala väliin. EI saa jäädä kantaan. Toisaalta ei liikaakaan välystä. Jos kantta ei ole plaanattu vielä niin kannattaa huomioida sekin. Tämä menetelmä mulla ja todella pieni välys. Hyvin ohuelti moottoritiivisteliimaa ja hyvin toimii. Hyvää: ei vaadi koneen irroitusta. Jyrsintää lukuunottamatta ei vaadi erikoiskikkailua. Huonoa: Pellinpalan kanssa leikkimistä. Pienet toleranssit---> vaatii tarkkuutta. Ruåtsissa ainakin projektiasteella oleva toteutus.
2. Ketjukopan muokkaus. Vaatii koneen irroituksen, mikä nyt ei niin iso homma ole, mutta onpahan kuitenkin. Alutäytehitstaan ja tasoitetaan. Huonot puolet tulikin jo tuossa. Useimmille ei-niin kotikutoinen. Toisaalta ei leikkimistä kannen ja pellin kanssa. Tästäkin ratkaisusta Ruåtsissa ainakin projektiasteella oleva toteutus.
3. Kannen täytehitsaus. Hewiderolla tulossa kiinni tälläinen toteutus. Itse epäilen hiukan vetääkö kuinka kieroon, mutta voi toki toimia hyvinkin. Onhan kansia hitsattu. Niin onnistuneesti kuin vähemmänkin onnistuneesti. Toivottavasti saamme raporttia, kun sen aika tulee.
- Kannake. Ainakin satkussa menee myöskin koneenkannake uusiksi. Eli se mikä tulee kanteen kiinni. Vanhasta hyödyntää jalan ja tekee ainoastaan kannen kiinnityksen uusiksi. Vanhalla kiinnikkeellä voi hoitaa myös ohjaustehostajan kiristyksen, mutta siitä tankokiristyksestä joutuu luopumaan ellei rakenna jotain tilalle koska kannen päätyyn ei sovi. Turhaan, sillä kiristys onnistuu ihan käsinkin. Kannattaa huolehtia, että kone todella tulee oikealle korkeudelle heti, jottei sisempien vetarien kulutus lisäänny yllättävästi Tonnarissa taitaa olla "bolt oon" kun hommaa uudemman kiinnikkeen tai voi vanhakin sopia. No pian nähdään kun TeePee saa paketin nippuun.
Miksikö? Virtaa 900aero.comin mukaan 75hv paremmin kuin vanha B202:sen kansi. Ja sen TODELLA huomaa. Jopa 202:sen imusarjan kanssa, jolloin kanavista on noin 2/5 tukossa, kun ei "ihan" kohdistu kanteen Mielenkiinnolla odotan miten muuttuu kun saan lähiaikoina trionicin sarjan kiinni.
Kokemuksia: Kulutus on tippunut yli litralla, mutta ahtimen vaihto moderninpaan ja herkimmin reagoivaan on auttanut osaltaan. Auto kulkeen ihanasti pintakaasulla ja reagoi paljon herkemmin. Verrattuna miltei identtiseen kokoonpanoon, mutta B212 kannella turbo nokilla niin ero on siltikin selvä. Pienenä sivubonuksena taitaa muuten lisätä osaltaan viripotentiaalia
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ragnarilta löytyy kuva, kuinka lähellä, mutta silti niin kaukana ollaan. :-)
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 331_04.jpg
Tuossa siis lyhyt kannentiiviste kohtaa pitkän B202-lohkon.
Nyt kun kuvaa katselee, niin jos vaan mahdollisuus on ja rahaa löytyy, niin tuonne jakopään koppaan se muutos kannattaisi ehdottomasti tehdä.
Ragnar oli ottanut saman lähestymisen, kuin Tema:
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 427_02.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 427_03.jpg
Alkoipa muuten houkuttamaan CC:hen. Onneksi sen vuoro ei ole vielä. :-)
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 331_04.jpg
Tuossa siis lyhyt kannentiiviste kohtaa pitkän B202-lohkon.
Nyt kun kuvaa katselee, niin jos vaan mahdollisuus on ja rahaa löytyy, niin tuonne jakopään koppaan se muutos kannattaisi ehdottomasti tehdä.
Ragnar oli ottanut saman lähestymisen, kuin Tema:
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 427_02.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 427_03.jpg
Alkoipa muuten houkuttamaan CC:hen. Onneksi sen vuoro ei ole vielä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
No laitetaan nyt tähänkin tämä oman kannen sovitustapa, eli täytehitsaamalla sovittaminen.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
http://www.freewebs.com/hane81/kuvia.htm
tuolta pitäs löytyä muutama kuva oman kannne modauksesta. tehty siis täytehitsaamalla.
tuolta pitäs löytyä muutama kuva oman kannne modauksesta. tehty siis täytehitsaamalla.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
tema kirjoitti:Käy, myös venttiilikoppa ja pakosarja. Imusrjankin saa kiinni, mutta ei enää kohdistu oikein.mikkoimp kirjoitti:käykö tuohon kanteen b202 nokat? vai ovatko liian pitkät??
entä pakosarja?
Imusarjaa joutuu tosiaan hieman muokkaamaan.
Tämmöinen omassa satkussani: http://www.student.oulu.fi/~aripitka/imusarja2.jpg
Reikiä siirretty ja kanavat sovitettu, auto ainakin käy... eli luultavasti se jotenkin onnistui :-)
Alkuperäinen t5 tiiviste ei sovi tuon muokkauksen jälkeen suoriltaa, joten sitäkin joutuu hieman käsittelemään.
No tuota minä oon aatellu että miksei kukaan yksinkertaisesti modaa alkuperäistä imusarjaa. Nuin oisin itekki sen tehny!genetech kirjoitti:
Imusarjaa joutuu tosiaan hieman muokkaamaan.
Tämmöinen omassa satkussani: http://www.student.oulu.fi/~aripitka/imusarja2.jpg
Reikiä siirretty ja kanavat sovitettu, auto ainakin käy... eli luultavasti se jotenkin onnistui
Alkuperäinen t5 tiiviste ei sovi tuon muokkauksen jälkeen suoriltaa, joten sitäkin joutuu hieman käsittelemään.
Aki Peltola #1132
No laitetaampa tähän vähän omaa tarinaakin. Eli imusarjaksi hommasin 9-5:sen imusarjan. Sarjasta jää ylimääräiseksi ensimmäinen osa, ja suuttimenpaikat tulevat vasta läppärunkoihin. Hieman joutuu kantta kairaamaan, mutta eiköhän siitä hyvä tule. Kuvissa imusarjan ja tiivisteen mallailua.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
T5 kansi = Trionic 5 moottorinohjauksella varustetuissa autoissa (ng900, loppupään tonnarit...). Kannessa hyvää isot paremmin virtaavat kanavat ja hitusen isommat imuvenat (?) verrattuna B202 kanteen.
T7 kansi = Trionic7 moottorinohjauksella varustetuissa autoissa (9-3, 9-5 ilmeisesti). Kannessa hyvää isot paremmin virtaavat kanavat ja hitusen isommat imuvenat (?) verrattuna B202 kanteen. Hyvää T7-kannessa myös ohuet venttiilivarret sekä tuplavenajouset.
ps. Saattapi olla virheitä detaileissa, mutta pääpiirteittäin noin. Jos jotain meni väärin, virheellinen tieto pitää oikaista.
T7 kansi = Trionic7 moottorinohjauksella varustetuissa autoissa (9-3, 9-5 ilmeisesti). Kannessa hyvää isot paremmin virtaavat kanavat ja hitusen isommat imuvenat (?) verrattuna B202 kanteen. Hyvää T7-kannessa myös ohuet venttiilivarret sekä tuplavenajouset.
ps. Saattapi olla virheitä detaileissa, mutta pääpiirteittäin noin. Jos jotain meni väärin, virheellinen tieto pitää oikaista.