2-ltr. 9000 turbosta n.2.5 litrainen?
2-ltr. 9000 turbosta n.2.5 litrainen?
Tarkoitus olisi tehdä talvenaikana stroukkauksella tänhetkisestä 2-litraisesta 2.5 tai 2.6 litrainen.
Jos joku sattuisi tietämään onko B234 ja B202 koneissa samanpituiset kanget? Entä lohkokorkeus? Iskun pituus on B202:ssa 78mm, joten B234:n kampuran avulla se kasvaisi 90mm:iin, mikäli veivit saman mittaiset... ja edelleen männillä (esim. Cosworthista) ja toistaiseksi tuntemattomilla kiertokangilla tarkoitus saada iskunpituus lähentelemään 100mm.
Homman ideana olisi pitää paineet 1bar:n tuntumassa ja saada koneen koko kierrosalueelle voimaa, siksi moinen iskunpituus.
Jos joku sattuisi tietämään onko B234 ja B202 koneissa samanpituiset kanget? Entä lohkokorkeus? Iskun pituus on B202:ssa 78mm, joten B234:n kampuran avulla se kasvaisi 90mm:iin, mikäli veivit saman mittaiset... ja edelleen männillä (esim. Cosworthista) ja toistaiseksi tuntemattomilla kiertokangilla tarkoitus saada iskunpituus lähentelemään 100mm.
Homman ideana olisi pitää paineet 1bar:n tuntumassa ja saada koneen koko kierrosalueelle voimaa, siksi moinen iskunpituus.
Kuinka paksut sylinterin seinämät oikein ovat!? Onko todellakin varaa porata esim. 2mm/seinämä?
Erään lähteen mukaan VW dieselin kangilla, Cosworthin 92mm männillä, 93mm iskulla ja "i":n imunokalla olisi realistista päästä n.300hv asti. Paineiden ollessa max. 1bar.
Kampiakseli olisi näillänäkymin tulossa tällä viikolla, jospa sitten pääsisi alkuun.
Erään lähteen mukaan VW dieselin kangilla, Cosworthin 92mm männillä, 93mm iskulla ja "i":n imunokalla olisi realistista päästä n.300hv asti. Paineiden ollessa max. 1bar.
Kampiakseli olisi näillänäkymin tulossa tällä viikolla, jospa sitten pääsisi alkuun.

En tiedä mikä on veivin laakerikoko tonnarissa, mutta tulkitsin niin että kampuran silmät offset-hiotaan pienemmiksi niin että iskupituus kasvaa. Sopivilla männillä ja veiveillä mäntä ei tule kuitenkaan yhtään ylemmäksi lohkossa kuin vakiokaan. Tälläistä on ainakin muissa moottoreissa harrastettu.9-5T kirjoitti:Kerro jo millä aiot pidentää sitä iskunpituutta 90mm --->93mm?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Tonnarin kampilaakeritappi on 52mm.
Juuri näin kun "mikan" asian ilmaisi. Eli kampilaakeritapin keskikohtaa siirretään, siinä rajoissa kuinka paljon materiaalia on.
Täältä hyvä tietopaketti asiasta:
http://www.hotrod.com/howto/69883/
Juuri näin kun "mikan" asian ilmaisi. Eli kampilaakeritapin keskikohtaa siirretään, siinä rajoissa kuinka paljon materiaalia on.
Täältä hyvä tietopaketti asiasta:
http://www.hotrod.com/howto/69883/
Missasinko nyt jotain oleellista vai mistä moinen kiistely
Eikö helpoin tapa toteuttaa tuo 2.5-2.6L kone olisi vaihtaa tuon 2L koneen paikalle 2.3L ja porata sitten sitä isommaksi!?! Ei varmaan pysty poraan aivan 2.6litraseksi mutta ehkäpä n.2.5L vois olla realistinen tavoite. Noissa 2.0 ja 2.3 koneissahan poraus on kait sama 90mm mutta 2L-koneen isku on 78mm kun se 2.3:sessa on 90mm......

Miksi vaihtaa koko moottori, kun voi vaihtaa pelkän kampiakselin?Missasinko nyt jotain oleellista vai mistä moinen kiistely Eikö helpoin tapa toteuttaa tuo 2.5-2.6L kone olisi vaihtaa tuon 2L koneen paikalle 2.3L ja porata sitten sitä isommaksi!?! Ei varmaan pysty poraan aivan 2.6litraseksi mutta ehkäpä n.2.5L vois olla realistinen tavoite. Noissa 2.0 ja 2.3 koneissahan poraus on kait sama 90mm mutta 2L-koneen isku on 78mm kun se 2.3:sessa on 90mm......