Mikä jarrupäivitys turbosatkuun?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Mikä jarrupäivitys turbosatkuun?

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Nyt kun t8-koneesta on otettu ylimääräistä tehoa ulos, niin jarrujen riittävyys alkoi mietityttämään. Minkäslaista jarrupäivitystä suosittelisitte? Takana on myös levyt. Jarrulevyt on alkuperäiset vuodelta 83 ja jo hieman kuluneet.

Riittääkö esim levyjen ja palojen vaihto, vai pitääkö myös satulaa lähteä päivittämään? Samalla pitäis laittaa kaikkiin pyöriin uudet renkaankiinnitysjengat kun on päässyt venymään.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Timmit orggisjarrut riittävät mainiosti. Radalle voi pistää uudemman jaon navat, joiden mukana sitten saa jäähdytetyt etujarrut ja käppärin taakse.

Radalla orggisjarrutkin riittävät kun vaihtaa vaan jarrunesteet vuosittain ennen radalle menoa. Jarrupalat sitten pitää olla muuta kuin biltema.

Nuo renkaiden urajengatapit (mikä lie virallinen nimi) saa vaihdettua siihen hommaan tehdyllä ulospuristimella. Sen pystyy osaava tekemään itsekkin, mutta saabilta moinen työkalu löytyy varmasti. Työ vaatii jarrukilkkeiden ja jarrulevyn irroituksen, että samassa taistelussa tämäkin hoituu kun huoltaa vanhat jarrut.

Noita urajengatappei ei kannata yrittää irroittaa lyömällä, napa ja laakeri ovat sen jälkeen entisiä. En nyt tosin muista vaatiiko tämä operaatio jokatapauksessa navan ulospurista laakerista, ja tässä operaatiossa laakeri menee rikki.

T. Pasi
99T-museopeli
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä aika äkkiä ovat punaisena nuo uudemmatkin jäähdytetyt ja uritetut levyt radalla...
hyvät pitää siis palat olla...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Passi kirjoitti:Timmit orggisjarrut riittävät mainiosti. Radalle voi pistää uudemman jaon navat, joiden mukana sitten saa jäähdytetyt etujarrut ja käppärin taakse.
http://www.speedparts.se/prod/sp_br_kit.shtml

Speedpartsilta näyttäisi saavan jarrupäivitystä vanhoillekin jarruille. Onko jollain kokemuksia tuosta setistä?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhdyn passin mielipiteeseen. Vanhat jarrut täysrempaten saa kyllä paljon parannusta aikaan. Tiivisteet, palat, levyt ja nesteet vaihtoon. Kyllä se siitä paranee ja vieläpä kohtuu kustannuksillakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Eikös nuo rataluokassakin käytetyt pre-87' jäähdytetyt jarrut ole osoittautuneet varsin hyviksi.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itse en kyllä vakioiden edes rempattujen nimeen vanno, joskus vuosia sitten kun oli se vähäinenkin järki vieläkin vähemmän kehittyä kerennyt niin totesin että muutaman tuhat kilsaa ajetut vakiojarrut saa häipymään, levyt punaisiksi ja savuamaan huomiotaherättävästi pelkästään joensuun keskustan laidalta toiselle ajaen "hieman reippaammin".. matkaa tulee ehkä 2km.

Kertaalleen sain sitten samaiset jarrut ilmiliekkeihinkin edestä, levyt, palat, toisen puolen laakeri, molemmat jarruletkut ja toisen jarrusatulan kumit meni vaihtolistalle siitäkin varttitunnin lystistä.


Onneks ei nykyään tule enää kaahattua ihan "reikä päässä".. silti on noppaan tulossa 88-> jarrut ja uusilla levyillä(jäähd.etuset), vaikkei tehotavoite ole lähelläkään 200hv:n lukemia. Tehdään nyt viritys kerrankin(ekaa kertaa eläissäni) oikeaoppisesti.. eli ekaks ne jarrut varmasti riittäväksi.


Edit:
hewidero kirjoitti:Eikös nuo rataluokassakin käytetyt pre-87' jäähdytetyt jarrut ole osoittautuneet varsin hyviksi.
Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Meillä on ratavehkeissä tosiaan jäähdytetyt. Ikinä en ole edes kuullut että kenelläkään olisi ollut MINKÄÄNLAISIA ongelmia jarrujen kanssa, vaikka kaikilla ei ole edes ilmaletkuja johdettu jäähdyttämään jarruja. Itsellä nesteet on vaihdettu kerran vuodessa, ja palat on sitten esim Ferodoa.... ei siis missään nimessä mitään vakiokamaa.
Viimeksi muokannut kallejh, Ti Touko 30, 2006 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Myrkky kirjoitti:Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.
Ainakin eräällä klubilaisella on katuautossaan juuri nuo Usa-malleista tutut jäähdytetyt jarrut, joita siis rataluokan autoissakin käytetään. Lisää infoa löytyy esim. täältä. Kuvia saman linkin takaa löytyy täältä. Kannattaa varmaan kysyä nimimerkillä tuomas kirjoittavalta herrasmieheltä lisää infoa ko. jarruista.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

hewidero kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.
Ainakin eräällä klubilaisella on katuautossaan juuri nuo Usa-malleista tutut jäähdytetyt jarrut, joita siis rataluokan autoissakin käytetään. Lisää infoa löytyy esim. täältä. Kuvia saman linkin takaa löytyy täältä. Kannattaa varmaan kysyä nimimerkillä tuomas kirjoittavalta herrasmieheltä lisää infoa ko. jarruista.
Se nyt on ratavehkeissä erona, että jarrukilvet on poistettu jäähtymisen parantamiseksi. Lisäksi mainittakoon, että aikoinaan Saabilla endurance(kestävyysajoa) luokassa kestävimmiksi jarrupaloiksi osoittautuivat juurikin Bilteman palat. Siellä sentään vedettiin reilu tunti putkeen, jonka jälkeen välitankkaus ja taas lisää, yhteensä 6 - 12 tuntia vakioilla jäähdyttämättömillä jarruilla.
900C -86
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ASTech kirjoitti:...Lisäksi mainittakoon, että aikoinaan Saabilla endurance(kestävyysajoa) luokassa kestävimmiksi jarrupaloiksi osoittautuivat juurikin Bilteman palat. Siellä sentään vedettiin reilu tunti putkeen, jonka jälkeen välitankkaus ja taas lisää, yhteensä 6 - 12 tuntia vakioilla jäähdyttämättömillä jarruilla.
Biltema kuten myös Motonet, ovat vain välittäjäfirmoja. Ottavat palansa sieltä mistä saavat järkevää laatua halvalla, joten valmistaja/palan koostumus voi vaihdella.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Myrkky kirjoitti:
hewidero kirjoitti:Eikös nuo rataluokassakin käytetyt pre-87' jäähdytetyt jarrut ole osoittautuneet varsin hyviksi.
Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.
Ainakin vaihtojarrusatuloita tekevä Budweg tarjoaa noita jäähdytetyille levyille olevia satuloita -> http://www.brakeparts.co.uk/
Sieltä "shop online"

Luettelossa mainittu hintakin on halvempi kuin vakiosatulan :wink:

Koivunen tuo Budwegiä maahan.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Myrkky kirjoitti:Onneks ei nykyään tule enää kaahattua ihan "reikä päässä".. silti on noppaan tulossa 88-> jarrut ja uusilla levyillä(jäähd.etuset), vaikkei tehotavoite ole lähelläkään 200hv:n lukemia. Tehdään nyt viritys kerrankin(ekaa kertaa eläissäni) oikeaoppisesti.. eli ekaks ne jarrut varmasti riittäväksi.
Ihan tuollaisessa käytössä ei ole omat jarrut koskaan ollu, itse olen sen klubipäivillä muutaman kierroksen pärjänny kun palat on ollu jotain järkevää ja jarrunesteiden viimeinen vaihto on tiedossa(omalla autokierrätyksellä en ole montaa kertaa samalla autolla ollu radalla).

Mutta jos lähtee tuolle linjalle että akselistot lähtee vaihtoon niin samalla eteen laittaa sit uudempien tonnarien jarrut, pala on kumminkin noin neljänneksen isompi ja taitaa mäntäkin olla isompi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

tetammi kirjoitti:Mutta jos lähtee tuolle linjalle että akselistot lähtee vaihtoon niin samalla eteen laittaa sit uudempien tonnarien jarrut, pala on kumminkin noin neljänneksen isompi ja taitaa mäntäkin olla isompi.
Ei kyllä Luxiin sovi mennä vaihtamaan uusia jarruja, koska silloin US-turbot eivät enää sovi alle.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mistäs mahtaa johtua toi jarrujen armoton vinkuna? Porukka kääntyy katsomaan ihan turhan usein että mikä vanha paska sieltä rullaa. Pakko muuttaa mielipiteitä poistumalla turbo viuhuen ja dumppi laulaen 8) Voisko syyllinen olla huonot jarrupalat?
Vastaa Viestiin