Mikä jarrupäivitys turbosatkuun?
Mikä jarrupäivitys turbosatkuun?
Nyt kun t8-koneesta on otettu ylimääräistä tehoa ulos, niin jarrujen riittävyys alkoi mietityttämään. Minkäslaista jarrupäivitystä suosittelisitte? Takana on myös levyt. Jarrulevyt on alkuperäiset vuodelta 83 ja jo hieman kuluneet.
Riittääkö esim levyjen ja palojen vaihto, vai pitääkö myös satulaa lähteä päivittämään? Samalla pitäis laittaa kaikkiin pyöriin uudet renkaankiinnitysjengat kun on päässyt venymään.
Riittääkö esim levyjen ja palojen vaihto, vai pitääkö myös satulaa lähteä päivittämään? Samalla pitäis laittaa kaikkiin pyöriin uudet renkaankiinnitysjengat kun on päässyt venymään.
Timmit orggisjarrut riittävät mainiosti. Radalle voi pistää uudemman jaon navat, joiden mukana sitten saa jäähdytetyt etujarrut ja käppärin taakse.
Radalla orggisjarrutkin riittävät kun vaihtaa vaan jarrunesteet vuosittain ennen radalle menoa. Jarrupalat sitten pitää olla muuta kuin biltema.
Nuo renkaiden urajengatapit (mikä lie virallinen nimi) saa vaihdettua siihen hommaan tehdyllä ulospuristimella. Sen pystyy osaava tekemään itsekkin, mutta saabilta moinen työkalu löytyy varmasti. Työ vaatii jarrukilkkeiden ja jarrulevyn irroituksen, että samassa taistelussa tämäkin hoituu kun huoltaa vanhat jarrut.
Noita urajengatappei ei kannata yrittää irroittaa lyömällä, napa ja laakeri ovat sen jälkeen entisiä. En nyt tosin muista vaatiiko tämä operaatio jokatapauksessa navan ulospurista laakerista, ja tässä operaatiossa laakeri menee rikki.
T. Pasi
Radalla orggisjarrutkin riittävät kun vaihtaa vaan jarrunesteet vuosittain ennen radalle menoa. Jarrupalat sitten pitää olla muuta kuin biltema.
Nuo renkaiden urajengatapit (mikä lie virallinen nimi) saa vaihdettua siihen hommaan tehdyllä ulospuristimella. Sen pystyy osaava tekemään itsekkin, mutta saabilta moinen työkalu löytyy varmasti. Työ vaatii jarrukilkkeiden ja jarrulevyn irroituksen, että samassa taistelussa tämäkin hoituu kun huoltaa vanhat jarrut.
Noita urajengatappei ei kannata yrittää irroittaa lyömällä, napa ja laakeri ovat sen jälkeen entisiä. En nyt tosin muista vaatiiko tämä operaatio jokatapauksessa navan ulospurista laakerista, ja tässä operaatiossa laakeri menee rikki.
T. Pasi
99T-museopeli
http://www.speedparts.se/prod/sp_br_kit.shtmlPassi kirjoitti:Timmit orggisjarrut riittävät mainiosti. Radalle voi pistää uudemman jaon navat, joiden mukana sitten saa jäähdytetyt etujarrut ja käppärin taakse.
Speedpartsilta näyttäisi saavan jarrupäivitystä vanhoillekin jarruille. Onko jollain kokemuksia tuosta setistä?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Yhdyn passin mielipiteeseen. Vanhat jarrut täysrempaten saa kyllä paljon parannusta aikaan. Tiivisteet, palat, levyt ja nesteet vaihtoon. Kyllä se siitä paranee ja vieläpä kohtuu kustannuksillakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse en kyllä vakioiden edes rempattujen nimeen vanno, joskus vuosia sitten kun oli se vähäinenkin järki vieläkin vähemmän kehittyä kerennyt niin totesin että muutaman tuhat kilsaa ajetut vakiojarrut saa häipymään, levyt punaisiksi ja savuamaan huomiotaherättävästi pelkästään joensuun keskustan laidalta toiselle ajaen "hieman reippaammin".. matkaa tulee ehkä 2km.
Kertaalleen sain sitten samaiset jarrut ilmiliekkeihinkin edestä, levyt, palat, toisen puolen laakeri, molemmat jarruletkut ja toisen jarrusatulan kumit meni vaihtolistalle siitäkin varttitunnin lystistä.
Onneks ei nykyään tule enää kaahattua ihan "reikä päässä".. silti on noppaan tulossa 88-> jarrut ja uusilla levyillä(jäähd.etuset), vaikkei tehotavoite ole lähelläkään 200hv:n lukemia. Tehdään nyt viritys kerrankin(ekaa kertaa eläissäni) oikeaoppisesti.. eli ekaks ne jarrut varmasti riittäväksi.
Edit:
Kertaalleen sain sitten samaiset jarrut ilmiliekkeihinkin edestä, levyt, palat, toisen puolen laakeri, molemmat jarruletkut ja toisen jarrusatulan kumit meni vaihtolistalle siitäkin varttitunnin lystistä.
Onneks ei nykyään tule enää kaahattua ihan "reikä päässä".. silti on noppaan tulossa 88-> jarrut ja uusilla levyillä(jäähd.etuset), vaikkei tehotavoite ole lähelläkään 200hv:n lukemia. Tehdään nyt viritys kerrankin(ekaa kertaa eläissäni) oikeaoppisesti.. eli ekaks ne jarrut varmasti riittäväksi.
Edit:
Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.hewidero kirjoitti:Eikös nuo rataluokassakin käytetyt pre-87' jäähdytetyt jarrut ole osoittautuneet varsin hyviksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Meillä on ratavehkeissä tosiaan jäähdytetyt. Ikinä en ole edes kuullut että kenelläkään olisi ollut MINKÄÄNLAISIA ongelmia jarrujen kanssa, vaikka kaikilla ei ole edes ilmaletkuja johdettu jäähdyttämään jarruja. Itsellä nesteet on vaihdettu kerran vuodessa, ja palat on sitten esim Ferodoa.... ei siis missään nimessä mitään vakiokamaa.
Viimeksi muokannut kallejh, Ti Touko 30, 2006 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Ainakin eräällä klubilaisella on katuautossaan juuri nuo Usa-malleista tutut jäähdytetyt jarrut, joita siis rataluokan autoissakin käytetään. Lisää infoa löytyy esim. täältä. Kuvia saman linkin takaa löytyy täältä. Kannattaa varmaan kysyä nimimerkillä tuomas kirjoittavalta herrasmieheltä lisää infoa ko. jarruista.Myrkky kirjoitti:Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Se nyt on ratavehkeissä erona, että jarrukilvet on poistettu jäähtymisen parantamiseksi. Lisäksi mainittakoon, että aikoinaan Saabilla endurance(kestävyysajoa) luokassa kestävimmiksi jarrupaloiksi osoittautuivat juurikin Bilteman palat. Siellä sentään vedettiin reilu tunti putkeen, jonka jälkeen välitankkaus ja taas lisää, yhteensä 6 - 12 tuntia vakioilla jäähdyttämättömillä jarruilla.hewidero kirjoitti:Ainakin eräällä klubilaisella on katuautossaan juuri nuo Usa-malleista tutut jäähdytetyt jarrut, joita siis rataluokan autoissakin käytetään. Lisää infoa löytyy esim. täältä. Kuvia saman linkin takaa löytyy täältä. Kannattaa varmaan kysyä nimimerkillä tuomas kirjoittavalta herrasmieheltä lisää infoa ko. jarruista.Myrkky kirjoitti:Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.
900C -86
Biltema kuten myös Motonet, ovat vain välittäjäfirmoja. Ottavat palansa sieltä mistä saavat järkevää laatua halvalla, joten valmistaja/palan koostumus voi vaihdella.ASTech kirjoitti:...Lisäksi mainittakoon, että aikoinaan Saabilla endurance(kestävyysajoa) luokassa kestävimmiksi jarrupaloiksi osoittautuivat juurikin Bilteman palat. Siellä sentään vedettiin reilu tunti putkeen, jonka jälkeen välitankkaus ja taas lisää, yhteensä 6 - 12 tuntia vakioilla jäähdyttämättömillä jarruilla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ainakin vaihtojarrusatuloita tekevä Budweg tarjoaa noita jäähdytetyille levyille olevia satuloita -> http://www.brakeparts.co.uk/Myrkky kirjoitti:Lienenkö kädetön etsimään tavaraa, mutta en löytänyt kovin helposti/edullisesti satuloita moisiin. Mulle ainakin väitettiin että vakiot ei käy kun levy on paksumpi.hewidero kirjoitti:Eikös nuo rataluokassakin käytetyt pre-87' jäähdytetyt jarrut ole osoittautuneet varsin hyviksi.
Sieltä "shop online"
Luettelossa mainittu hintakin on halvempi kuin vakiosatulan
Koivunen tuo Budwegiä maahan.
Ihan tuollaisessa käytössä ei ole omat jarrut koskaan ollu, itse olen sen klubipäivillä muutaman kierroksen pärjänny kun palat on ollu jotain järkevää ja jarrunesteiden viimeinen vaihto on tiedossa(omalla autokierrätyksellä en ole montaa kertaa samalla autolla ollu radalla).Myrkky kirjoitti:Onneks ei nykyään tule enää kaahattua ihan "reikä päässä".. silti on noppaan tulossa 88-> jarrut ja uusilla levyillä(jäähd.etuset), vaikkei tehotavoite ole lähelläkään 200hv:n lukemia. Tehdään nyt viritys kerrankin(ekaa kertaa eläissäni) oikeaoppisesti.. eli ekaks ne jarrut varmasti riittäväksi.
Mutta jos lähtee tuolle linjalle että akselistot lähtee vaihtoon niin samalla eteen laittaa sit uudempien tonnarien jarrut, pala on kumminkin noin neljänneksen isompi ja taitaa mäntäkin olla isompi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ei kyllä Luxiin sovi mennä vaihtamaan uusia jarruja, koska silloin US-turbot eivät enää sovi alle.tetammi kirjoitti:Mutta jos lähtee tuolle linjalle että akselistot lähtee vaihtoon niin samalla eteen laittaa sit uudempien tonnarien jarrut, pala on kumminkin noin neljänneksen isompi ja taitaa mäntäkin olla isompi.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696