Oli ihan pakko...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Lukittu
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

f-19 kirjoitti: Eikö mopoissa ole vaihteistoa ollenkaan?
Ei välttämättä - joissakin on pelkkä keskipakoiskytkin - väännät vain kaasua niin jopas lähtee...

Että tämmöistä tällä kertaa - Hyvää yötä kaikille!
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Lukekaa tuolta niin ei tarvii enää tänne vääntää lisää aiheesta (reilut 120 sivua vääntöä :P):

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
Foxbody turbo
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Japso kirjoitti:Lukekaa tuolta niin ei tarvii enää tänne vääntää lisää aiheesta (reilut 120 sivua vääntöä :P):

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
uudellen lämmitystä n.5v sitten alkaneelle hehkutukselle :wink:

http://www.mp-foorumi.com/nyyssit/shown ... d64d7aad68


V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Mikään kyykkypyöräkään ei pärjää...

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Bob kirjoitti: Kun tietää (on siis ajanut itse, ei siis mitään Esso, TB, Shell yms. baari kokemuksia) miten tuollainen "kyykkypyörä" kiihtyy - tietää myös tällaisten väittelyiden olevan täysin turhia. Tehopainosuhde on asia, jota ei valitettavasti voi ohittaa - jokainen voi laskeskella, paljonko pitäisi Saabista tai muusta autosta ottaa hepoja päästäkseen samaan suhteeseen kuin suht. modernissa "kyykkypyörässä". Omasta SS:stä pitäisi ottaa nelinumeroinen luku...
Ei muuten ole yhtään noin ratkaiseva tuo tehopainosuhde enää kun ollaan liikkeessä esim +100kmh jälkeen.
Ilmanvastuksen syömä teho siellä ratkaisee ja ilmanvastus ei pyörässä ole noin kuusi kertaa pienempi kuin autossa.

Ei nyt ole siitä kyse että moni on tietämätön pyörien kulkupuolesta vaan siitäkin että esim osa 600-kuutioisten pyörien omistajista ei koskaan ole vääntänyt +300hv autoa vastaan +100vauhdeissa :wink:

Prätkiä on todella kirjava skaala ja Susukin Busa pistää jo lähes kaikki autot ruotuun kovissakin vauhdeissa, mutta pienenee sekin nopeasti Ferrari Enzon taustapeileissä 250jälkeen vaikka tehopainosuhteeltaan onkin yli tuplaten parempi.

Sit taas joku Kawan ER-7 pienenee jo useamman Saabinkin taustapeileihin kun ei puhuta paikaltaan lähdöstä. Prätkä nimityksen tuommoinen 750kuutionen Kawasaki täyttää vaikkei suinkaan edustakaan iskutilavuusluokassaan suorituskykyisimpiä pyöriä. Kaikki on suhteellista :wink:

Itsellänikin on tältä "kesältä" ajokokemukset Honda XX1100 Blackbirdistä ja tiedän hyvin miten semmoinen etenee, mutta tuohan ei täytä käsitettä "kyykky" tai "prätkä", vai?? No, olkoon sitten matkasportti edes...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Bob kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Eikö mopoissa ole vaihteistoa ollenkaan?
Ei välttämättä - joissakin on pelkkä keskipakoiskytkin - väännät vain kaasua niin jopas lähtee...

Että tämmöistä tällä kertaa - Hyvää yötä kaikille!
Nämäkö on sitten niitä kovimpia paikaltaan lähtijöitä? Missäs tälläinen kytkinvaihteisto on? Honda CPR:ssä, Kawa GRXS:ssä vai Indian Scoutissa?
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

2,3T sport kirjoitti:Zandmann- Ihan kuriositettina, mikäs pyörä sulla on minkä horisonttiin katoamista saa jäädä saabilla kuin saabilla katselemaan?

Kawa zx12r tms??
12R on raskas matkapyörä, ei mun makuuni. Itselläni 750cc Suzuki, vuosituhannen vaihteen tienoilta ja täyttää nuo mainitsemani kriteerit allekirjoittaneen alla. :)

Löylyä, niin, sitä tuli heitettyä parin viestin verran mutta en jälleen kerran arvannut että siitä tällainen vääntö _taas_ tulisi. Kumpikin näkökanta on vakuuttunut asiastaan kovasti, miksei siis testata aihetta? Johan sitä yritettiin mutta...

Omalta osaltani tämä saa jäädä tähän, ehdotukset testeistä yv. :twisted:

Janne
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

f-19 kirjoitti:
Bob kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Eikö mopoissa ole vaihteistoa ollenkaan?
Ei välttämättä - joissakin on pelkkä keskipakoiskytkin - väännät vain kaasua niin jopas lähtee...

Että tämmöistä tällä kertaa - Hyvää yötä kaikille!
Nämäkö on sitten niitä kovimpia paikaltaan lähtijöitä? Missäs tälläinen kytkinvaihteisto on? Honda CPR:ssä, Kawa GRXS:ssä vai Indian Scoutissa?
Mopo = moottoripolkupyörä :lol: .
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Zandmann kirjoitti:Pakko vastata tuohon mp vs. auto-keskusteluun...
Näin on, eipä tuosta moottoripyörän teho/paino suhteesta ole paljon hyötyä, jos ei ole kitkaa renkaan ja tien välissä. Jos olosuhteet on optimaaliset, niin silloin peli on selvä. Jos esim. sataa vettä (tai jos tien pinta on yleensä märkä) niin kyllä ns. "mistä kana pissii" ominaisuudet on moottoripyörällä aika vähissä. Täällä on nyt satanut viikon.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ryökaveri kehuu pesevänsä mun Saabit uudenkarhealla tonnisella Kawallaan. Pyytelee mua kisaamaan, mutta kun sanon, että otetaan molemmat kaksi todistajaa kyytiin, niin ei sitten jostain syystä enää olekaan lähdössä? :roll:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Taas on näköjään tultu siihen pisteeseen, että on helppo sanoa ettei autolla voi pärjätä pyörälle ilman että olisi edes kokeillut saatikka sitten kaivanut faktaa aiheesta. Otetaan nyt esimerkki 1800m suora Joensuussa ja tutka toisessa päässä. Pyörille on mitattu seuraavia loppunopeuksia.

Listalta jätetty pois "todelliset tykit".

http://www.lentokentta.info/nopeusajot/tulokset.php


Jukka Kettunen Honda CBR 1000 RR 2005 257 257
Jukka Immonen Honda CBR 1100 XX 2004 256 256
Lasse-Pekka Mikkonen Yamaha YZF R1 2000 255 255
Jani Kortelainen Honda CBR900 RR 2002 241 255 255
Jani Lajunen Suzuki GSX-R 1216 Fighter 1990 252 252
Jukka Auvinen Suzuki GSX-R 1100 1993 252 252
Harri Tuononen Yamaha YZF R1 2004 252 252
Ville Pirttilahti Honda VTR SP-1 2001 251 251
Juuso Aaltonen Suzuki GSX-R 750 2000 251 251
Kimmo Hassinen Suzuki GSX-R 600 2004 250 250
Seppo Heikkilä Suzuki GSX-R 1100 1995 249 249
Anssi Valtonen Yamaha YZF R6 2003 242 242
Sami Siimestö Suzuki GSX-R 600 2004 242 242
Sami Kokkonen Suzuki GSX-R 600 2004 240 240
Marko Lipponen Kawasaki ZX-6R 2003 240 240
Mikko Tolvanen Honda CBR 1000F 1994 238 238
Rauno Kuittinen Honda CBR 900 RR 1994 233 233
Kim Sundström Honda CBR 600 RR 2005 230 230
Timo Välimaa Kawasaki ZX-9R 2005 230 230
Sonja Hassinen Suzuki GSX-R 600 2004 215 230 230
Osmo Sikiö Yamaha FJ 1100 1984 221 228 228
Jani-Pekka Hirvonen Suzuki GSF 1200 Bandit 2003 222 222
Ville Tolvanen Honda CBR 600 1991 217 217
Marko Jouhkimo Honda CB 600F Hornet 1999 206 206
Mika Kautonen Yamaha FZS 600 2003 204 204

Samalla suoralla samalla menetelmällä on muutamalle saabille mitattu yli 240km/h nopeuksia. Lisätään auton teho 400hp paikkeille niin mennään jo 250km/h lukuja ja ylikin. No mitä sitten?

Ei muuta, mutta kun tiedetään että pärrä kelaa 0-1** autoa nopeammin, niin sehän tarkoittaa sitä että auto kiihtyy paremmin suuremmissa nopeuksissa jos loppunopeus 1800m kohdalla sama.

Eli tosin sanoen jos autossa on balttiarallaa 400 kakkia niin motarivauhdeista alkaen ei "pienellä" tai vanhalla isolla pärrällä tarvitse tulla keulimaan.

Mitäs minä näistä mitään tiedän...
#1730
500whp.net member
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

#1747
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Mä hävisin viritetyllä 1200cc vehkeellä Motoparkissa B-luokan 125cc kisakuskille sellaset 15sek / kierros. Olenkin kädetön tupenkääntäjä :lol: Tuo Zandmanín mainitsema 1.40 on sundisprätkäilijälle katurenkailla jo todella kova aika :arrow: ei onnistu ihan jokajepeltä vaikka alla olisi hypertehokas gixeri. :wink: Koppiautolla tuohon aikaan saa tykittääkin jo aivan perkeleesti meinaan perheautolla 2min alitukseenkin saa painaa lappua jo kummasti.
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

f-19 kirjoitti:
Ongelma taitaa olla kuitenkin joko se sutiminen tai keuliminen, ei häviöt, paitsi viivalla mun saapille!
Atte, katotaanko sitä jäämistä Suzukia vastaan ??? :wink:
Josko sä sitten sen hyrrän vaihtaisit :lol:
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kaikki voisi tässä välissä mennä itseensä ja katsoa Viggen postauksen. Siitä voi saada jonkin moisen "ahaa" elämyksen. Jos ei saa, niin voisi ottaa vaikka pari fysiikan tuntia.
STCF #3
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Sattuisiko kellään olemaan mitään kierros aikoja autoille ja pyörille??

:roll:
Lukittu