Alustasarjan muutoskatsastus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Alustasarjan muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kävin just äsken 15.3.2004 klo. 16.30 muutoskatsastamassa ja vuosikatsastamassa auton.

Ajattelin, että nyt kun autoon on laitettu täydellinen alustasarja, niin voishan se olla hyvä muutoskatsastaa se, jottei tule sitten tulevaisuudessa mitään ongelmia.

Otin etukäteen selvää, mitä kaikkia papereita autoa varten tarvitsee olla, kun menee sitä muutoskatsastamaan.

Katsastuskonttorin "setä" sanoi puhelimessa, että pitäisi olla tyyppihyväksyntätodistus ja todistus siitä, että pyöränkulmat on säädetty oikein alustasarjan asentamisen jälkeen, mikäli tyyppihyväksyntätodistuksessa näin mainitaan. Samalla hän tokaisi, että "ne tyyppihyväksyntätodistuksen on kuitenkin yleensä saksaksi ja eihän niistä tajua mitään joten...". Pisti vähän hymyilyttämään langan toisessa päässä :lol:

No sitten vaan varaamaan katsastusaikaa ja auto katsastukseen. Katsastusaseman "setä" pyysi tyyppihyväksyntätodistuksen ja koitti sitten saada siitä jotain selvää kuitenkaan pahemmin siinä onnistumatta :wink: Hän mittasi tavallisella metrimitalla pyörien etäisyydet keskiöstä lokasuojaan: tulos 345 mm. Sitten hän nosti auton ylös, katsoi, että jousissa oli sama merkintä kuin tyyppihyväksyntätodistuksessa ja huomautti, että "olet näköjään mennyt vaihtamaan autoon kovemmat puslat." Tähän oli sitten pakko huomauttaa, että "joo, kun ne vanhat kumiset meni rikki, niin ajattelin sitten laittaa kerralla polyuretaaniset, jottei tarvitse olla alvariinsa vaihtelemassa." :wink:

Sitten auto laskettiin alas ja katsastusaseman "setä" sanoi, että auto on ihan OK -kunnossa ja että hän menee tekemään mulle uuden rekisteriotteen, jossa on maininta siitä, että auto on muutoskatsastettu alustan osalta. Hän otti myös kopion tyyppihyväksyntätodistuksesta muutoskatsastuspapereita varten.

Sitten sain paperit käteeni ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Ajoin ulos hallista ja "nurkan takana" pysähdyin laittamaan autoon takaisin APC -sulakkeen :wink: :twisted:

Toivottavasti tästä stoorista on jotain hyötyä niille, jotka ovat ajatelleet käydä muutoskatsastuttamassa autonsa alustasarjan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mä aattelin kokeilla onneani niin kauan kun vuosikatsastus menee läpi että madallukseen puututaan. Yks vuosi menikin läpi mutta toisessa jo huomattiin että näytti sen verran matalalta ja äijä alko mittailee korkeutta mittanauhalla ja kysy onko laitettu madallusjouset. Sanoin että en tiiä, on ollu tämmönen kun auton ostin. Pari vuotta vanhat H&R:t oli paksussa alustamassan ja paskan peitossa joten sillä varmaan osuutta edellisellä kerralla, ja autohan vähän laskee ajan myötä uusista jousista. Tilanteesta selvittiin niin että kävin lyömässä toimiston tiskille lisää taaloja muutoskatsastuksen verran. Tiedä häntä toimiiko tämä taktiikka muullonkin vai jäiskö tavallisesti ilman leimaa ja auto olis muutoskatsastastettava ennen vuosikatsastukseen tuloa, vai?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Noista pyöräkulmista. Miten mahtaa olla og satkussa vaaditaanko todistusta pyöränkulmien säädöstä. Mun järki kun sanoo, ettei ne muutu mihinkään, kun itse pyöräntuentaa ei tarvi purkaa. Ei ainakaan taka-akselissa pitäis muuttua!

Näyttäis toi teoria käytännössäkin toimivan. Nyt on reilu 5000km ajettu lesjöillä, eikä renkaat ole lähteny kulumaan mitenkään erikoisesti.

Mutta mitä mieltä mahtaa olla katsastusaseman setä. Meneekö mun selitykset läpi vai tuleeko hylky ja pyöränkulmien mittaus (=rahan menoa) :(

Löytyykö keneltäkään kokemuksia?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Mä aattelin kokeilla onneani niin kauan kun vuosikatsastus menee läpi että madallukseen puututaan. Yks vuosi menikin läpi mutta toisessa jo huomattiin että näytti sen verran matalalta ja äijä alko mittailee korkeutta mittanauhalla ja kysy onko laitettu madallusjouset. Sanoin että en tiiä, on ollu tämmönen kun auton ostin. Pari vuotta vanhat H&R:t oli paksussa alustamassan ja paskan peitossa joten sillä varmaan osuutta edellisellä kerralla, ja autohan vähän laskee ajan myötä uusista jousista. Tilanteesta selvittiin niin että kävin lyömässä toimiston tiskille lisää taaloja muutoskatsastuksen verran. Tiedä häntä toimiiko tämä taktiikka muullonkin vai jäiskö tavallisesti ilman leimaa ja auto olis muutoskatsastastettava ennen vuosikatsastukseen tuloa, vai?
Jep, tästähän me juteltiin viime sunnuntaina. Ajattelin sen jälkeen sitten muutoskatsastuttaa auton ihan "rehellisesti", eli H&R:n tyyppihyväksyntä mukaan ja katsastuskonttorille. Hoitui kuitenkin samalla kuin vuosikatsastuskin, joten ei tarvinnut varata katsastuksia varten kahta erillistä aikaa. Hyvä niin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Näin se meni mullakin viime syksynä niinkuin Turbo Sensonicilla. Etäisyys navasta oli hieman enemmän. Muistaakseni 38. Jouset oli myös H&R:n.

H
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Ite tein kans juuri noin kuin NG900T teki. Päätin vaan kokeilla kuinka kauan menee ilman muutoskatsastusta. Eka kerta meni ok, mutta sitten toisena vuotena katsastussetä otti mitan käteen ja mittasi että onkos sitä laskettu. Sanoin että on siihen laitettu madallussarja, mutta en tiennyt että se pitäs muutoskatsastaa sen jälkeen :wink: Noh, ei muutakun lisää rahaa tiskiin ja homma oli sillä selvä.

Tämä siis entisessä saabissani.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jajamies kirjoitti:Noista pyöräkulmista. Miten mahtaa olla og satkussa vaaditaanko todistusta pyöränkulmien säädöstä. Mun järki kun sanoo, ettei ne muutu mihinkään, kun itse pyöräntuentaa ei tarvi purkaa. Ei ainakaan taka-akselissa pitäis muuttua!

Näyttäis toi teoria käytännössäkin toimivan. Nyt on reilu 5000km ajettu lesjöillä, eikä renkaat ole lähteny kulumaan mitenkään erikoisesti.

Mutta mitä mieltä mahtaa olla katsastusaseman setä. Meneekö mun selitykset läpi vai tuleeko hylky ja pyöränkulmien mittaus (=rahan menoa) :(

Löytyykö keneltäkään kokemuksia?
Katsastin oman OG satkuni Lesjöillä samalla tavoin kuin muutkin. Menin konttorille "tyhmänä". En etukäteen maksanut muutoskatsastuksesta. Kun inssi auton alla hyöri, kiinnitti huomiota että "tää on vähän matala". Niinkuin muutkin tässä ketjussa, sanoin itsekin että "ei mun mielestä erityisen, jousista en tiedä, en ole vaihtanut mitään, oli tuollainen jo ostettaessa jne". Sitten alkoi mittailemaan renkaan etäisyyttä kaarista yms. Kaikki oli sen puolesta kunnossa. Itsekin pelkäsin että jos alkaa kyselemään pyöränsuuntausraporttia. Kävin maksamassa 32e muutoskatsastuksesta ja homma olikin sitä myötä selvä. Suuntausraporttia ei siis pyydetty.

Jos pyörän kulmat ovat ennen madallusta spekseissä, madalluksen jälkeen ne ehkä ovat jopa paremmat. Madallus muuttaa etupään geometriaa sen verran että camper muuttuu vähemmän aliohjaavaksi. Omassani oli mielestäni asetukset speksien mukaiset, kun on niin pirun (=saabbimaisen) aliohjaava. Tästä syystä en halunnut turhaan maksaa siitä että saan pelkän todistuksen siitä että pyöränkulmat ok. Takapäätähän ei saa oikein mitenkään säädettyä kiinteän taka-akselin vuoksi.

Mulla olisi ollut mukana aikaisemman omistajan suuntausraportteja pari, sekä Tüv-todistus että motonetin lappu/ohje, noin varmuuden vuoksi.

Eli jos inssi haluaa mennä pykälien mukaan tai käy muuten vaan huono tuuri, voi vaatia suuntausraporttia. Katsastajat.commissa tjsp. puhuttiin että "mukana tulee olla mahdollinen suuntausraportti".
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

f-19 kirjoitti:Madallus muuttaa etupään geometriaa sen verran että camper muuttuu vähemmän aliohjaavaksi.
Turbo Sensonic:

Eikös sullakin ollut ihan sama homma madalluksen jälkeen kun mullakin, eli oikean etupään camber oli normaalia reilummin miinuksella kun vasen? Onkohan joku NG900 ominaisuus madallettuna vai kusettiko värjölän mittalaitteet kun meillä molemmilla sama tulos :) Etkös sä myös käynyt värjölällä tarkistamassa kulmat?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

Camber-kulmista

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Sama juttu meikäläisellä, oikean eturenkaan camber ei ollut valmistajan sallimissa rajoissa, vaan ylitti rajan 0,1°:lla, siis vain oikealta. Itselläni auto laski Eibachin sarjalla hieman enemmän :lol: , mitattu etäisyys vanteen keskiöstä lokasuojan reunaan 33 cm.

Asennuksen jälkeen auto vetää oikealle myös hieman enemmän kuin alkupäräisillä jousilla :cry: .
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Madallus muuttaa etupään geometriaa sen verran että camper muuttuu vähemmän aliohjaavaksi.
Turbo Sensonic:

Eikös sullakin ollut ihan sama homma madalluksen jälkeen kun mullakin, eli oikean etupään camber oli normaalia reilummin miinuksella kun vasen? Onkohan joku NG900 ominaisuus madallettuna vai kusettiko värjölän mittalaitteet kun meillä molemmilla sama tulos :) Etkös sä myös käynyt värjölällä tarkistamassa kulmat?
Joo, sama "vika". Voi olla NG900:n "ominaisuus", kun madallussatsi on heitetty kiinni. En usko, että Värjölän mittalaitteissa olisi vikaa, mutta mistäs sitä koskaan tietää :?:

NG900/OG9-3:ssa madallussatsin asentamisen pulmana on se, että Camberia ja Castoria ei pysty lainkaan säätämään (ainoastaan aurausta pystyy säätämään, kiitos O*elin :evil: ) :evil: Sitten kun jompikumpi em. arvoista menee madallussatsin takia "päin p:tä", niin sitä ei sitten korjaa millään. 9-5:een on sentään saatavilla Magic Camber -satsia, jolla pystyy säätämään 9-5:n camber -asetuksia. Valitettavasti NG900/OG9-3:een ei saa vastaavanlaista Magic Camberia :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Camber-kulmista

Viesti Kirjoittaja NG900T »

OrgTS kirjoitti:Sama juttu meikäläisellä, oikean eturenkaan camber ei ollut valmistajan sallimissa rajoissa, vaan ylitti rajan 0,1°:lla, siis vain oikealta
Niin, mitäs jos nämä paperit olis pitänyt näyttää katastuksessa kuten asiaan ilmeisesti kuuluu :?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Camber-kulmista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:
OrgTS kirjoitti:Sama juttu meikäläisellä, oikean eturenkaan camber ei ollut valmistajan sallimissa rajoissa, vaan ylitti rajan 0,1°:lla, siis vain oikealta
Niin, mitäs jos nämä paperit olis pitänyt näyttää katastuksessa kuten asiaan ilmeisesti kuuluu :?
No ei kai siinä mitään muuta, kuin että olis kertonut katsastusaseman "sedälle", että autosta ei voi säätää muuta kuin aurausta. Tai sittenhän sitä olis voinut pyytää aurauskulmien säädöstä sellaisen tositteen, jossa ei ilmoiteta muuta kuin auraus. Ja sitten kertoa katsastusasemalla, että Camberia ja Casteria ei pysty säätämään. Ja jos olis ollut tosi nipo katsastusmies, niin hylsy olis tullut :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tuossa mun pyöräkulmat alustasatsin asennuksen jälkeen:

Kuva
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuolla pyöränkulmien muuttumisella tarkoitin siis ainoastaan OG900:ia, -94 ja uudemmista en osaa sanoa mitään. Tämän OG900 pyöränkulmien muuttumisen kuulin Kallella, saatoin myös kuulla tai ymmärtää väärin. Kannattaa varmistaa. Tarkoitus oli lähinnä kertoa miten katsastus itsellä meni.
Vastaa Viestiin