Kukapa osais kertoa mitä seuraavasta kuvasta selviää......
Onkos kulmat nyt säädetty oikein vai ei?
Auto vetää hieman oikealle kokoajan, mutta teki se kyllä sitä ennen kulmien säätöäkin.
PS. Kulmat on säädetty koska asennutin Eibach madallussarjan
Kuitin mukaan nelipistesäätö maksoi 60€. Siellä on muuten pojilla sit ihan uus laseri/tietokone nelipistesäätö systeemi. Näin ainakin sanoi työkaverini.
Voi säätää helposti edestä haritusta ja aurausta ( raidetanko ) ja siihen se sitten jääkin. Sulla oikea puoli ottanut hieman kipeetä ( vedetty sivusladissa kanttikiveen ) tai jotain.
edit: eli tuossa on säädetty etupään haritus / auraus kohdalleen.
Vaihda renkaat edestä taakse ja takaa eteen, mulla puolsi vasemmalle kun oikea eturengas oli vanhempaa satsia (suuremmalla kulutuspinnalla) kuin loput kolme.
Kun vaihdoin samanlaiset kumit niin auto toimi auton lailla.
Säädätytin kans pyöräkulmat madallussarjan laiton jälkeen tollaisella laserikoneella (Lapin Kumi, Rovaniemi) ja kaikki arvot saatiin edessä oikeaan. Takanahan ne on "samat" koko ajan. Ainoa mikä pisti silmään oli se, että kulkukulma omassa heittää piirun verran = kilometrin matkalla 1 cm sivuun. (piti sekin inssinä tutkia ). Nooh, kiva on ajella ku auto ei vetele tai puolla...
Löysimpä tommosen sivun, sieltä selviää sentääs jotain noista kulmista.
Niin ja mistäköhän se sit johtuu et auto vetää oikealle vaikka kulmat näyttäs paperin mukaan olevan kunnossa? Sit ku vaihdan kesänakit ni pitäs selvitä ainaki et johtuuko toi kumeista.
Mulla toi kyllä puoltaa ihan selvästi oikeelle, mut samalla tavalla se on puoltanut jo 55tkm.
Jos menen vasemmalle kaistalle ja se on kallellaan vasemmalle niin sitten voin pitää rattia suorassa. Oikea ja kallellaan oikealle, niin ratti on koko ajan pari astetta vasemmalle käännettynä, jos suoristan niin menee puskaan parissa sekunnissa.
Oon kyllä käsittäny, että olis vähän ominaisuus 9-3:ssa, vai kannattaisikohan sittenkin kääntyä huollon puoleen
Joskus olen jo omastani seuraavan kertonut, mutta kerrotaan nyt uudelleen.
Eli kun ostin tuon auton, alla olivat kitkat ja peräkontissa kesänakit. Myyjäliike laittoi kesärenkaat alle täysin sattumanvaraisesti eli pyörimissuunnat päin seiniä (renkaissa ei ole pyörimissuuntaa merkitty). Kampesi ihan kamalasti oikealle! Eturenkaiden vaihto keskenään auttoi hieman.
Tasapainotin renkaat ja kulmat säädettiin hienolla laitteella kun olivat ihan pielessä. Edelleen oli havaittavaa pientä puoltoa oikealle. Sitten kesähelteellä yhtenäinen 500 km ajomatka ja seuraavana päivänä toinen 500 km ja puoltaminen oli historiaa. Kesärenkailla meni kuin juna.
Talvirenkaat kun vaihdoin alle niin koko talven on puoltanut hieman oikealle...
Rommitommi kirjoitti:mulla puoltaa samalla tavalla kummallakin rengassetillä
Vois varmaan käydä säädättämässä noi kulmat
On kyllä halpa tapa tsekata onko kulmat kohdillaan. Säädön hinnan säästää nopeasti kun renkaat eivät kulukaan viikossa silistoneiksi!
Muutenkin olisi suositeltavaa tarkistaa kulmat useimminkin, kuin kerran 10 vuodessa. Iskarit ja jouset lässähtää ajan myötä. Säädössä näkee myös heti , jos raidetangon päässä väljyyttä.