Pyöränsuuntausraportti
Pyöränsuuntausraportti
Kukapa osais kertoa mitä seuraavasta kuvasta selviää......
Onkos kulmat nyt säädetty oikein vai ei?
Auto vetää hieman oikealle kokoajan, mutta teki se kyllä sitä ennen kulmien säätöäkin.
PS. Kulmat on säädetty koska asennutin Eibach madallussarjan
Onkos kulmat nyt säädetty oikein vai ei?
Auto vetää hieman oikealle kokoajan, mutta teki se kyllä sitä ennen kulmien säätöäkin.
PS. Kulmat on säädetty koska asennutin Eibach madallussarjan
#1747
Mulla on kädessä oma "akselistonmittaus" parinviikon takaa, printti niin vaaleaa, ettei skannauksesta mitään saisi selvää, eli pistän tähän ylös:
eroina lähinnä maxin lapun lopputilanteeseen:
Etupään caster mulla 2.06 molemmat
muut luvut mulla on ihan desimaalin parin sisällä
ja haritus/auraus mulla ollut alunperin -0.21 ja nyt ohjearvossa
eroina lähinnä maxin lapun lopputilanteeseen:
Etupään caster mulla 2.06 molemmat
muut luvut mulla on ihan desimaalin parin sisällä
ja haritus/auraus mulla ollut alunperin -0.21 ja nyt ohjearvossa
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
# 1781
Säädätytin kans pyöräkulmat madallussarjan laiton jälkeen tollaisella laserikoneella (Lapin Kumi, Rovaniemi) ja kaikki arvot saatiin edessä oikeaan. Takanahan ne on "samat" koko ajan. Ainoa mikä pisti silmään oli se, että kulkukulma omassa heittää piirun verran = kilometrin matkalla 1 cm sivuun. (piti sekin inssinä tutkia ). Nooh, kiva on ajella ku auto ei vetele tai puolla...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/wheelal2.php
Löysimpä tommosen sivun, sieltä selviää sentääs jotain noista kulmista.
Niin ja mistäköhän se sit johtuu et auto vetää oikealle vaikka kulmat näyttäs paperin mukaan olevan kunnossa? Sit ku vaihdan kesänakit ni pitäs selvitä ainaki et johtuuko toi kumeista.
Löysimpä tommosen sivun, sieltä selviää sentääs jotain noista kulmista.
Niin ja mistäköhän se sit johtuu et auto vetää oikealle vaikka kulmat näyttäs paperin mukaan olevan kunnossa? Sit ku vaihdan kesänakit ni pitäs selvitä ainaki et johtuuko toi kumeista.
#1747
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
.....
Mulla toi kyllä puoltaa ihan selvästi oikeelle, mut samalla tavalla se on puoltanut jo 55tkm.
Jos menen vasemmalle kaistalle ja se on kallellaan vasemmalle niin sitten voin pitää rattia suorassa. Oikea ja kallellaan oikealle, niin ratti on koko ajan pari astetta vasemmalle käännettynä, jos suoristan niin menee puskaan parissa sekunnissa.
Oon kyllä käsittäny, että olis vähän ominaisuus 9-3:ssa, vai kannattaisikohan sittenkin kääntyä huollon puoleen
Jos menen vasemmalle kaistalle ja se on kallellaan vasemmalle niin sitten voin pitää rattia suorassa. Oikea ja kallellaan oikealle, niin ratti on koko ajan pari astetta vasemmalle käännettynä, jos suoristan niin menee puskaan parissa sekunnissa.
Oon kyllä käsittäny, että olis vähän ominaisuus 9-3:ssa, vai kannattaisikohan sittenkin kääntyä huollon puoleen
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Joskus olen jo omastani seuraavan kertonut, mutta kerrotaan nyt uudelleen.
Eli kun ostin tuon auton, alla olivat kitkat ja peräkontissa kesänakit. Myyjäliike laittoi kesärenkaat alle täysin sattumanvaraisesti eli pyörimissuunnat päin seiniä (renkaissa ei ole pyörimissuuntaa merkitty). Kampesi ihan kamalasti oikealle! Eturenkaiden vaihto keskenään auttoi hieman.
Tasapainotin renkaat ja kulmat säädettiin hienolla laitteella kun olivat ihan pielessä. Edelleen oli havaittavaa pientä puoltoa oikealle. Sitten kesähelteellä yhtenäinen 500 km ajomatka ja seuraavana päivänä toinen 500 km ja puoltaminen oli historiaa. Kesärenkailla meni kuin juna.
Talvirenkaat kun vaihdoin alle niin koko talven on puoltanut hieman oikealle...
...että silleen!
Eli kun ostin tuon auton, alla olivat kitkat ja peräkontissa kesänakit. Myyjäliike laittoi kesärenkaat alle täysin sattumanvaraisesti eli pyörimissuunnat päin seiniä (renkaissa ei ole pyörimissuuntaa merkitty). Kampesi ihan kamalasti oikealle! Eturenkaiden vaihto keskenään auttoi hieman.
Tasapainotin renkaat ja kulmat säädettiin hienolla laitteella kun olivat ihan pielessä. Edelleen oli havaittavaa pientä puoltoa oikealle. Sitten kesähelteellä yhtenäinen 500 km ajomatka ja seuraavana päivänä toinen 500 km ja puoltaminen oli historiaa. Kesärenkailla meni kuin juna.
Talvirenkaat kun vaihdoin alle niin koko talven on puoltanut hieman oikealle...
...että silleen!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
On kyllä halpa tapa tsekata onko kulmat kohdillaan. Säädön hinnan säästää nopeasti kun renkaat eivät kulukaan viikossa silistoneiksi!Rommitommi kirjoitti:mulla puoltaa samalla tavalla kummallakin rengassetillä
Vois varmaan käydä säädättämässä noi kulmat
Muutenkin olisi suositeltavaa tarkistaa kulmat useimminkin, kuin kerran 10 vuodessa. Iskarit ja jouset lässähtää ajan myötä. Säädössä näkee myös heti , jos raidetangon päässä väljyyttä.