Ahtopaineen mittaus & säätö

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Ahtopaineen mittaus & säätö

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Moi,

Miten parhaiten onnistuisi em. homma. Paljonkohan merkkihuolto ottaa hommasta. Mulle tulee tänään Nordicin steg 1 ja tässä yhteydessä olis varmaan hyvä kattoa myös ahdot. Auto on 9-5 2,0t W vm 2000., mikä ei vakiona muuten kulje mihinkään. Entäs tulpat, onko NGK bcpr7es-11 OK.

t. 9-5 Nordic[/img]
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat tolla "ahtopaineiden säätämisellä", mutta mittaaminen on helppo homma jos omistaa minkään näköista paine mittaria. Vetää imusarjasta letkulla jonkin painemittarin kabiinin puolelle ja ei muutakun testaamaan :D

Saako muuten kysyä kuinka paljon tuo Boksi maksoi Nordicilla, kun olisilla itselläkin mielessä "päivitys". Eikä oikein tuo SP:n toiminta vakuuta nykyään. Onhan niitä muitakin Boksi valmistajia :P :P :P

Minun tietääkseni kannattaa edelleen käyttää noita tulppia, koska DI on kuulemma aika nirso noista tulpista!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No ahtopaineen mittauksen voi tehdä ainakin mikä tahansa Saab -huoltoliike (ja varmaan muidenkin merkkien liikkeet, jotka tietävät jotain turboista), mutta Trionicissa ahtopaine ei ole säädettävissä (peruspainetta voi joten kuten säätää, mutta maksimiahdot määrittelee Trionic -boksissa oleva ohjelma).

Ahtopaineen mittaus maksaa varmaan jotain 20 euroa, mutta ahdot kannattaa mitata vasta sitten, kun Trionic -järjestelmä on mukautunut uuden boksin softaan.

Tässä lisäinfoa peruspaineen säätämisestä:

"Perusahtopaine on TRIONIC-järjestelmän paineensäätötoiminnon aloitustila ja se pitää tämän vuoksi säätää oikealle tasolle.

Järjestelmän sopeutustoiminto sopeuttaa jatkuvasti maksimiahtopaineen suhteessa todelliseen perusahtopaineeseen.

Perusahtopaineen nostaminen ilmoitetun arvon yli ei aiheuta suurempaa ahtopainetta, koska sopeutuva toiminto tällöin säätää maksimiahtopaineen alas nimellisarvoon (negatiivinen sopeutus).

Työntötangon pituuden säädön yhteydessä on tärkeää, että vastimena käytettävät pihdit asetetaan mahdollisimman lähelle kierrettä. Käännä päätykappaletta varovasti siten, ettei työntötankoon synny naarmuja. Säätö pitää tehdä työntötanko irrotettuna käyttövivusta."
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

joo sopii kysyä- se makso 7.000 SEK + lähetyskulut. Plussana vielä asiantunteva ja nopea palvelu. Tilasin ekana SP:ltä, mutta kävi melko nopeesti selville et siel on pakka aika sekaisin ja peruin tilauksen. Nyt pitäs olla laatuboxi firmalta, jolla on melko pitkä kokemus näistä jutuista.

9-5 Nordic
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No ahtopaineen mittauksen voi tehdä ainakin mikä tahansa Saab -huoltoliike (ja varmaan muidenkin merkkien liikkeet, jotka tietävät jotain turboista), mutta Trionicissa ahtopaine ei ole säädettävissä (peruspainetta voi joten kuten säätää, mutta maksimiahdot määrittelee Trionic -boksissa oleva ohjelma).

Ahtopaineen mittaus maksaa varmaan jotain 20 euroa, mutta ahdot kannattaa mitata vasta sitten, kun Trionic -järjestelmä on mukautunut uuden boksin softaan.

Tässä lisäinfoa peruspaineen säätämisestä:

"Perusahtopaine on TRIONIC-järjestelmän paineensäätötoiminnon aloitustila ja se pitää tämän vuoksi säätää oikealle tasolle.

Järjestelmän sopeutustoiminto sopeuttaa jatkuvasti maksimiahtopaineen suhteessa todelliseen perusahtopaineeseen.

Perusahtopaineen nostaminen ilmoitetun arvon yli ei aiheuta suurempaa ahtopainetta, koska sopeutuva toiminto tällöin säätää maksimiahtopaineen alas nimellisarvoon (negatiivinen sopeutus).

Työntötangon pituuden säädön yhteydessä on tärkeää, että vastimena käytettävät pihdit asetetaan mahdollisimman lähelle kierrettä. Käännä päätykappaletta varovasti siten, ettei työntötankoon synny naarmuja. Säätö pitää tehdä työntötanko irrotettuna käyttövivusta."
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin