P ja F potikoiden "koko"?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

P ja F potikoiden "koko"?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Minkäkokoiset potentiometrit(?) sopisivat parhaiten og900 16v turbosatkun apc-boksin modaamiseen? Eli mitkä pitäisi potikoissa olla ne ohm-lukemat jotta pystyisi säätämään boksia alueella 1.0-1.5 bar?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ihan ne 1kOhm ja 47kOhm (lineaariset toki) mitä ohjeetkin suosittelevat, kaveriksi tietysti ne muutkin perus APC-modit. Sitten hukkis riittävän tiukalle niin jotain tulostakin voisi saada aikaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

f-19 kirjoitti:..Sitten hukkis riittävän tiukalle niin jotain tulostakin voisi saada aikaan.
Eikä sitä tankoa kiristäen ja kiristäen halutun paineen saamiseksi.. annetaan sen tanhon pituuden olla missä on, jos on peruspaineet kohdallaan.
Tämä siksi että monesti riittävän paineen saavuttamiseksi vaadittaisiin tangon kiristys niin tiukalle että hukkaportti ei avaudukkaan enää täysin, vaan ahdot karkaavat kovilla kierroksilla yli halutun.. jopa ahtimen/moottorin vaurioitumiseen asti!

Modaus APC:hen ohjeiden mukaan ja sitten lisäjousta tarpeen mukaan aktuaattorin rinnalle vaikka "rautalankapatenttina"(jos patentti pettää niin paineet vaan tippuvat takas normaaliin eikä järkevällä toteutuksella ole vaaraa paineiden karkaamisesta).

Kyseinen "rautalankapatentti" sovellettuna og900 & Garrett TO3 Trim60 ahtimeen oli og900:n jarru tai kytkinpolkimen palautusjousi(samanlaisia) viritettynä aktuaattorin rinnalle noin 1,5-2cm esiviritettynä. Tällöin peruspaineet olivat noin 0.6-0.7bar ja polttoaineen laadun mukaan ahdot pyöri tuolla 1.1-1.3bar lukemissa(APC tosin oli modattu rankalla kädellä, ehkä liikaakin, eli satunnaisen rilahtelun ja kilahtelun kuuli ohjaamoon kovillakin kierroksilla).


Muihin ahtimiin/moottoreihin/järjestelmiin soveltakaa varoen, aloittaen ihan muutaman millin esikiristyksellä, mutta kys.jousen uskoisin olevan hyvinkin soveltuva jäykkyytensä puolesta useisiinkin autoihin.


John: Pelkkä potentiometrien arvon vaihtaminen ei välttämättä lisää säätöaluetta ollenkaan, pahimmillaan sotkee box:in toiminnan pahastikkin. Itse en ainakaan ole juurikaan yli 1bar ahdoille päässyt millään modeilla vakioilla peruspaineilla ja toimivin ratkaisu oli juurikin tuo peruspaineiden nosto yli vakioarvon ja siihen purkin modi päälle.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Joo tässä vaan on kyseessä se että yks idiootti väänteli apc:n napit aivan päin sitä itseään, sotki samalla myös sytkäennakkosäädön MDS:n sytkäboksista... Ja nyt en enää millään saa asetuksia kohdilleen. Peruspaineet on 0.7 bar ja tarkoitus nostaa ahdot 1.2-1.5 bariin nakuttelusta riippuen.

Niin siis joskus kun joku asioista tietävä tuota boksia katsoi niin sanoi että se toinen potikka on vääränlainen, siksi nyt ajattelinkin että juotan siihen ns. täysin oikeat potikat, ettei säätäminen ole enää siitä kiinni.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Myrkky kirjoitti:
f-19 kirjoitti:..Sitten hukkis riittävän tiukalle niin jotain tulostakin voisi saada aikaan.
Eikä sitä tankoa kiristäen ja kiristäen halutun paineen saamiseksi.. annetaan sen tanhon pituuden olla missä on, jos on peruspaineet kohdallaan.

John: Pelkkä potentiometrien arvon vaihtaminen ei välttämättä lisää säätöaluetta ollenkaan, pahimmillaan sotkee box:in toiminnan pahastikkin. Itse en ainakaan ole juurikaan yli 1bar ahdoille päässyt millään modeilla vakioilla peruspaineilla ja toimivin ratkaisu oli juurikin tuo peruspaineiden nosto yli vakioarvon ja siihen purkin modi päälle.
Idea olikin juuri se että peruspaineita tulee nostaa hitusen että APC:n maksimiahdon säätö toimii edes jotenkin. Ei tietenkään säädetä paineita hukkiksen tangolla sinne haluttuun lukemaan jos halutaan APC:nkin jotain vielä säätävän.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

f-19 kirjoitti: Ei tietenkään säädetä paineita hukkiksen tangolla sinne haluttuun lukemaan jos halutaan APC:nkin jotain vielä säätävän.
Pienen hienosäädön voi hyvin tehdä hukkiksen tangolla, mutta reilumpien peruspaineiden nostoon ei vakio aktuaattorin jousi riitä ennen liikeradan loppua.. jolloin tulee juurikin se ahtojen karkaaminen isoilla kierroksilla kun hukkis ei enää mahdu aukeamaan riittävästi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

johniemi kirjoitti:
Niin siis joskus kun joku asioista tietävä tuota boksia katsoi niin sanoi että se toinen potikka on vääränlainen, siksi nyt ajattelinkin että juotan siihen ns. täysin oikeat potikat, ettei säätäminen ole enää siitä kiinni.

-John
Ja boxi oli väriltään mikä, sijaitsi missä ja onko tarkempaa versiotietoa? Lucas oli vissiin ruiskuna?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Musta boksi, sijaitsee kuskin lokasuojassa (huom. jälkiasennettu). Lucas on ruiskuna ja auton vuosimalli -90 mut tosissaan APC on jälkiasennettu.

Kaivanko boksin sarjanumeron tms. esiin?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

johniemi kirjoitti:Musta boksi, sijaitsee kuskin lokasuojassa (huom. jälkiasennettu). Lucas on ruiskuna ja auton vuosimalli -90 mut tosissaan APC on jälkiasennettu.

Kaivanko boksin sarjanumeron tms. esiin?

-John
Tee ekana se vasaratesti ja katso reagoiko koko APC mitenkään, meinaan mulla on huonoja kokemuksia noista jälkiasennuksista ja etenkin niiden johtoliitoksista..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mielenkiintoinen huomio joka selittänee osan ahto-ongelmista: Mullahan on siis P ja F potikat nyt säätöä varten vedetty kabiiniin apikoilla tehdyillä jatkojohdoilla, ja huomasin semmoisen homman että P:n potentiometri, joka on siis 47Ka (kilo ohmia), säätyy hienosti välillä 0-47Ka sekä yksikseen (siis ei kytkettynä mihinkään) että myös silloin kun siinä välissä EI ole jatkojohtoa eli kun P potikka on viety takaisin konehuoneeseen boksin viereen.

MUTTA; kun välissä on n.2 metrin jatkojohto, niin P potikan säätövara on enää 0-15 Ka yleismittarilla apikoista mitaten!!! Eli onkos tämä nyt ihan normaalia, mä kun ajattelin olevani niin he-le-ve-tin viksu ja pätkäisin siis potikoiden n. 20 cm pitkät johdot poikki ja laitoin väliin apikoliittimet jotta voisin säätää perseelläni istuen ajaessa eikä tarttis aina pysähdellä. Eli onko normaalia että johdot "imee" noita ohmeja itseensä tai jotain? Tarkoitus oli että se 200cm jatko ois siellä välissä aina kun tarttee säädellä ja sitten kun kaikki toimii niin jatko pois välistä ja potikat takaisin konehuoneeseen.

Tässäpä vielä "kuva" tilanteesta:

Vanha, toimiva ratkaisu:
APCboksi -> 20cm piuhat juotettuna boksiin -> potentiometri

Uusi, paska ratkaisu:
APCboksi -> 20cm piuhat juotettuna boksiin -> apiko -> 200cm jatkojohto (2mm halkaisja?) -> apiko -> potentiometri

Kommentteja? Mä en ole sähkömies enkä ymmättä että miten hitossa joku johto ja apiko voi vetää jotkut ...tanan ohmit noin sekaisin. Miten muut ovat hoitaneet potikat kabiiniin niin että apc skulaa?

Tsekkaan kuitenkin nakuvalon vielä vasarametodilla kunhan ilta pimenee (ja näkee valon välähtelyn helpommin). Hermothan tässä kohta menee.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Vastaa Viestiin