Dumppiko menossa vai? -> Hukkaportti jumissa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

j0ne kirjoitti:Onko tämä auto kenties kuopiosta kotoisin, Putkolan asentajan virittämä?
Tuosta putkolan asentajasta en tiiä mutta Kuopiossa se pirssi on laitettu.


Pitänee tutkiskella noita ehdoteltuja kohtia kun kotio tänään menen. Ikävää ku auto on hirviän kaukana :(
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

mikkoimp kirjoitti:mistä letku menee hukkaportin kellolle? suoraan kompura pesäsätä vai onko siinä välissä jotin juttua?
nonnih, asiassa etteenpäin. Vilkuilin autoa lauantaina ja tulin siihen tulokseen että siinä välissä ei ole mitään juttua.

Onko hypoteesini aivan väärä jos oletan että hukkaportti on juminut kiinni->nostaa ahdot liian ylös->bensansyöttö katkeaa -> paineetki laskee ja se dumppi sihauttaa liiat pois--->saa taas bensaa ku ei oo liikaa painetta ja alkaa vetämään. Tämä nopeassa tahdissa aiheuttaisi mun mielestä tuon s**tananmoisen kiskomisen.

Eli dumppi on varmaanki kummiski sitten kunnossa. Mitä tuolle hukkaportille kannatas teherä nyt? Kaveri ehdotti että pottu pakosarjoineen irti ja tutkimaan, olisiko oikia metodi?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jorppe kirjoitti: Onko hypoteesini aivan väärä jos oletan että hukkaportti on juminut kiinni->nostaa ahdot liian ylös->bensansyöttö katkeaa -> paineetki laskee ja se dumppi sihauttaa liiat pois--->saa taas bensaa ku ei oo liikaa painetta ja alkaa vetämään. Tämä nopeassa tahdissa aiheuttaisi mun mielestä tuon s**tananmoisen kiskomisen.

Eli dumppi on varmaanki kummiski sitten kunnossa. Mitä tuolle hukkaportille kannatas teherä nyt? Kaveri ehdotti että pottu pakosarjoineen irti ja tutkimaan, olisiko oikia metodi?
Hypoteesi on melko väärä, tai ainakin turhan suoraviivaistettu.

Kun bensansyöttö katkeaa eikä kaasua ehditä päästää niin se dumppi ei sihahda. Dumppi päästää ylimääräiset paineet silloin pois kun imusarjassa on alipaine ja ahtoputkistossa vielä ylipainetta (läppä kiinni), tähän vaikuttaa vielä kuinka kireälle dumpin ruuvi on veivattu jos sellainen on.

Kuinka ylös ahdot nousee?

Mitä sillä turbon irroittamisella saavuttaisi?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hukkaportin liikkumisen voi kyllä todentaa melkoisen hyvin tosiaan irroittamatta turboa...Eli siitä vaan aktuaattorin tangosta nykimään, lievästi voimaa käyttämällä pitäisi liikkuman.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

f-19 kirjoitti:Kun bensansyöttö katkeaa eikä kaasua ehditä päästää niin se dumppi ei sihahda.
No joo, enemmänki se on sellanen terävä *tsuk* (jos se nyt siis on aluperinkään kuulu(n)u(t) dumpista se ääni...)
f-19 kirjoitti:Kuinka ylös ahdot nousee?

Mitä sillä turbon irroittamisella saavuttaisi?
Ahdot nousee mittarin mukaan n. 1.6bar, ja yleensä ne on seikkaillu siinä 1.2bar liepeillä. Tuntuu että ainoa ahtoja rajoittava tekijä olisi se nykäisy joka tulee tuossa 1.6bar kieppeillä. Turbon irrottamisella hakisin lähinnä helppoutta sen hukkaportin kellon tutkimiseen kun ei meinaa käsi mahtua väliin, saatikka että näkisin sinne turbon taakse yhtään mitään...
V.J.S kirjoitti:Hukkaportin liikkumisen voi kyllä todentaa melkoisen hyvin tosiaan irroittamatta turboa...Eli siitä vaan aktuaattorin tangosta nykimään, lievästi voimaa käyttämällä pitäisi liikkuman.
Ei käsivoimin ainakaan liikkunu. Ihan pikkunen loksahdus kuului pari kertaa, muttei se tanko varsinaisesti mihinkään suuntaan siirtyny. Jotain järeämpää työkalua ehkä....?

Auto ei teheny sitä nykimistemppua nyt kun viimeksi ajoin, tosin ahdot ei kerenny käydä aivan niin ylhäällä, jäi johonki 1.5bar liepeille nopeasti vilkaistuna.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jees, eli hukkaportti tai joku sen hässäkän komponentti tuntuu jumittuneen aika hyvin. Ei liikahellu se tanko. Mitä metodia tuon kuntoon saamiseen kannattaisi käyttää?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mistäs semmonen johtuu kun mun ahdot on säädetty 0.8 ja eka se piikkaa sinne ja jää heittelemään 0.5-0.8 välille 8O
Saab 9-5 2,0t -1999
Vastaa Viestiin